Annons:
Etikettjesus
Läst 2767 ggr
Mirrranda
2014-10-18 17:04

Helande - hur bestämmer Gud?

Vissa människor blir helade från sina sjukdomar och handikapp. Andra får lida under hela sitt jordeliv trots ihärdiga böner.

Hur bestämmer Gud vilka människor han väljer att hjälpa? Hjälper han de som skött sig allra bäst och syndat minst eller hur väljer han?

Om han inte hjälper just mig,  medan en annan blir helad och frisk, ska jag då tolka det som att jag begått för många fel och synder? Eller varför valde han den andra människan före mig?.

Kanske konstiga frågor men jag undrar verkligen hur vissa kan bli helade och andra inte. Jag har också frågat Gud i bönerna vad jag kan göra annorlunda för att han ska hjälpa mig. Men jag vet inte.

Annons:
Woodland
2014-10-18 18:07
#1

🙂Nej, de är inga konstiga frågor alls! 

Hur bestämmer Gud vilka människor han väljer att hjälpa? 

Helande är enligt hans plan för individen, bland annat. Vi kan inte börja förstå detta eftersom det finns så mycket som påverkas i varje detalj av ett liv. Hur han bestämmer kan vi inte veta. Ibland har människor fattat orsakerna till sitt lidande när de kollat i bakspegeln så att säga. De har sett frukten av sina liv utvecklas och förfinas genom prövningens eld, för att använda ett bibliskt uttryck.

Hjälper han de som skött sig allra bäst och syndat minst eller hur väljer han?

När Jesus helade under sitt jordiska liv var alla hans mirakel anknutna till hans vittnesbörd som Messias, och därför var det ofta han nämnde tro.  Petrus sade på Pingstdagen: Israeliter, lyssna till dessa ord: Jesus från Nasaret var en man som Gud bekände sig till inför er genom kraftgärningar, under och tecken, som Gud genom honom utförde mitt ibland er, så som ni själva vet.

Gud gör ingenting utav skuld till människan.  Vi är van med att "förtjäna" saker och ting men Gud tänker annorlunda. Varje helande är en gåva och trons gåva ges också på samma gång för att man kan ta emot det. Men de allra flesta blir inte mirakulöst helade från kroppsliga sjukdomar. Gud arbetar också genom de naturlagar han en gång satt i rullning så om en människa blir bättre genom medicin är det också Guds hand i det. 

Om han inte hjälper just mig,  medan en annan blir helad och frisk, ska jag då tolka det som att jag begått för många fel och synder? Eller varför valde han den andra människan före mig?

Tillhör du Herren har du redan upplevt de största av miraklen. Det finns inget fysiskt under som kan jämföras med den nya födelsen och sann omvändelse.  Om han inte helar dig mirakulöst är det inte ett tecken på att han älskar dig mindre än någon annan av de sina! Petrus skrev till de kristna som hotades av  förföljelse -Gläd er därför, om ni nu en kort tid måste utstå prövningar av olika slag.  Äktheten i er tro är långt värdefullare än guld som är förgängligt, fastän det håller provet i eld, och den tron skall visa sig bli till lov, pris och ära, när Jesus Kristus uppenbarar sig. (1 Petrus 1). Herren prövar ofta sitt folk genom svårigheter och vill alltid deras bästa.  Fortsätt att be om helande men om det inte sker får du fortsätta efter läkarnas råd och arbeta med det så gott det går. Men mest av allt, vila i att Gud har gjort dig till hans.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-10-18 18:35
#2

#1 Det är smidigt att gömma sig bakom att "vissa saker ska vi inte förstå". Klart att vi ska! Jag är helt övertygad om att vi innan vi föds själva som de andevarelserna vi är, väljer vilket liv vi ska leva utifrån vad vi är nyfikna på att uppleva. Allt ifrån vilka föräldrar vi ska ha  -  till vad vi vill lära oss. 

(Säger hon (jag) som ser Kristus som vår frälsare, tror på det som står i bibeln MEN  ur ett större perspektiv än admin här inne. Något som jag har blivit tillsagt att informera er alla om. 😎)

Mirrranda
2014-10-18 18:49
#3

#2 men menar du att du tror att jag valde innan jag föddes att jag ville ha MS för att jag var nyfiken på att se hur det skulle vara?  Nej jag skulle kunna göra precis nästan vad som helst om det innebar att jag fick bli frisk.

[Kathja]1
2014-10-18 18:59
#4

Ja precis. Våra själar väjer innan vi blir människor. Det som brukar vara svårt att ta till sig eftersom det vanliga är att inte kommer ihåg detta. Det finns en massa att läsa om det. Det är därför det står i Bibeln att vi ska vara tacksam över allt i våra liv, vi har nämligen bara fått det vi bett om. Det är därför vissa blir helade och andra inte - du blir helad om det stämmer med vad du har valt att uppleva i detta livet. Om annars inte.

Mirrranda
2014-10-18 19:07
#5

#4 Jag vet inte vad jag ska tro när du säger så. Jag kan isåfall inte förstå varför jag inte valt att bli helad. Vem vill inte må bra? Att uppleva jobbiga saker kan i och för sig vara bra för att förstå andra som har det jobbigt. Men inte vill man välja att ha det så hela livet.

_lars_
2014-10-18 19:27
#6

#0 Mirrranda, jag känner igen mig i det du beskriver. Jag har också frågat Gud samma sak mer än en gång. Men det finns säkert en avsikt med att det ibland inte sker så som man vill. Tyvärr vet man inte det förrän efteråt. Jag ska be för dig!

Annons:
[Juel70]
2014-10-18 19:44
#7

Det är smidigt att gömma sig bakom att "vissa saker ska vi inte förstå"

Jag skulle vilja svara på detta.  Ibland finns det saker vi inte får veta när vi vill det. Men en sak är klar att vi kommer att få veta allt sedan när vi är med Jesus. 

Ibland kan det rent av vara dåligt att veta något i förväg, för Gud vill att man ska ta en dag i taget och söka Gud för ledning.

En gång frågade jag faktiskt Gud om varför jag inte får veta saker och ting. Då svarade Han:

-Du får bara veta det du behöver veta för stunden, och inte det du vill veta.

Jo.. och ibland får man veta senare. Då kan man se bakåt och tänka och förstå ☝️ Guds plan i efterhand. Förstår ni?  

Alltså.. om man går i en mörk tunnel och man ropar till Gud.. VARFÖR måste jag gå i denna mörka tunnel??

Gud säger bara: Lita på mig. Det blir bra sen. Du ska förstå senare.

Ingen säger att det alltid är lätt, men jag har varit med om att Gud uppenbarat allt ( tex en period i livet) efteråt.

[Kathja]1
2014-10-18 20:01
#8

#5 Som de människor vi är kan det självklart vara svårt att greppa om det där. Men om du till en början följer Guds påbud att vara tacksamma över det vi har så kommer resten att uppenbara sig för dig. Sluta att be om helande, be istället om att Gud ska uppenbara för dig varför du har valt just ditt liv. Vad det är du vill uppleva och förstå?

#7 Väl skrivet Juel! Amen på det.

[Juel70]
2014-10-18 20:29
#9

Många har nog sett Forrest Gump. Han har ju t ex ett handikapp.. minns inte vad det var, men han hade nåt förståndshandikapp + benen då som inte fungerade som dom skulle till en början. 

Det är ju bara en film, men tack vare hans handikapp så gjorde han fantastiska saker och fick träffa människor världen över. Jag tycker det är ett rätt bra exempel på hur Gud kan leda en i en viss riktning i livet, för att man ska hamna där man var tänkt att hamna enligt guds plan, eller träffa människor som Gud vill leda en till osv. 

Tycker filmen är fantastisk och har nog kollat på den minst 5 gånger. Man lär sig mycket av den.

Woodland
2014-10-18 23:50
#10

# 8

Det som brukar vara svårt att ta till sig eftersom det vanliga är att inte kommer ihåg detta. Det finns en massa att läsa om det.

Det stämmer nog. Det finns mängder att läsa om det men inte i kristen litteratur och absolut inte i bibeln.

Det är därför det står i Bibeln att vi ska vara tacksam över allt i våra liv, vi har nämligen bara fått det vi bett om. …Sluta att be om helande, be istället om att Gud ska uppenbara för dig varför du har valt just ditt liv. 

Vilket cynisk nonsens! 😮

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-10-19 00:11
#11

#10 Din syn på saken, min och många andra tolkar det på ett annat sätt. 😎

[Juel70]
2014-10-19 08:50
#12

Mirranda-   Kanske denna vers kan vara till någon hjälp också. Ge inte upp ang helande.

Får någon av er lida, skall han be. Är någon glad, skall han sjunga lovsånger. 

14 Är någon bland er sjuk, skall han kalla på församlingens äldste, och de skall be över honom och i Herrens namn smörja honom med olja. 

15 Trons bön skall bota den sjuke, och Herren skall resa upp honom. Och har han begått synder, skall han få förlåtelse för dem. 16 Bekänn alltså era synder för varandra och be för varandra, så att ni blir botade. Mycket mäktig och verksam är en rättfärdig människas bön.

Jak 5:13-16

[Juel70]
2014-10-19 08:50
#13

Oj vilken stor text det blev. Ursäkta för det.

Annons:
Woodland
2014-10-19 13:32
#14

# 11 Du är inte upphovet till detta synsätt, det vet vi. Samtidigt vad man framhåller i detta påstående är att Mirranda har MS därför att hon fått vad hon har bett om i ett tidigare liv. Det är cyniskt. Det är stor skillnad mellan en evig Guds handlande med sina barn och en " du bad om det så stå ut med det!" teori. Den som lider mer än en annan gör inte det på grund av sina misstag eller som svar på en begäran i ett tidigare liv. Jesus själv sade i den bibel som du påstår att du läser att de som lider är inte i grunden större syndare än andra utan vi har alla lika stort behov av nåd inför Gud. Lukasevangeliet 13:1-5. Faktum är att den ende som har haft ett liv med ett överenskommet lidande innan sin födsel som människa var Jesus Kristus.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-10-19 13:32
#15

# 13 Det gör inget.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-10-19 13:48
#16

#14 Det var inte vad jag sa. Jag sa att allt i livet är en gåva från GUD. Det finns inget cyniskt  i vare sig det eller att vi skapar våra liv. Det är bara människor som är rädda för vad det kan innebära som anser det. Det är stort och vackert att vi själva styr våra liv! Det finns inget som är bättre eller sämre. Världen är full av människor som bryter ihop och lägger sig och dör när de blir sjuka,av med sitt hus eller sina barn.  Andra ser det för vad det är - gåvor från Gud som vi kanske inte förstår. Men om vi tackar även för det kommer vi att se varför det blev/är som det är. Och tacksamheten leder alltid till något gott.

Det handlar alltså inte alls om att stå ut.

Mirrranda
2014-10-19 17:38
#17

Tack för alla svar. Jag undrar en sak till om någon har svar på det.

Tar man med sig sina befintliga sjukdomar till livet med Gud efter att vi avslutat vårt jordeliv? Eller är alla automatiskt friska då? Jag vet inte om jag vill leva i evighet med mina besvär jag har nämligen.

[Kathja]1
2014-10-19 17:49
#18

Klart att du blir frisk, det är ditt mänskliga nuvarande jag som är sjukt, inte din ande.

klampan
2014-10-19 18:51
#19

fast hennes ande kanske kan bli smittad?

[Kathja]1
2014-10-19 18:57
#20

Nej, det finns inget att bli smittad av då (där). 😉

Annons:
[Juel70]
2014-10-19 20:21
#21

Det finns inga sjukdomar där Jesus är, ingen smärta i någon form. 🙂

Woodland
2014-10-19 21:16
#22

# 16 Jag citerade dig rakt av i # 8 från ditt inlägg # 4! Slutsatsen av det du skrev i #4 är att ens själ väljer sitt "nästa" liv och om man är sjuk nu i detta livet är det på grund av det tidigare valet. Eller har jag läst fel? Jag har inte existerat förrän jag blev till. Bibeln ger ingen grund för en sådan tanke att en människa eller själ existerar innan befruktning. Gud skapade den mänskliga fortplantningen och den fortsätter. När vi dör är det slut med livet på denna jord. Man får bara en chans.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-10-19 21:24
#23

Det är din tolkning, min är en annan.

Woodland
2014-10-19 21:35
#24

# 23 Så även om man citerar dina egna ord är det inte vad du tycker eller tror utan det skall läggas en tolkning till dem?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-10-20 15:22
#25

Jag kommenterade ju självklart "Jag har inte existerat förrän jag blev till. Bibeln ger ingen grund för en sådan tanke att en människa eller själ existerar innan befruktning. Gud skapade den mänskliga fortplantningen och den fortsätter. När vi dör är det slut med livet på denna jord. Man får bara en chans." Som du skrev.

Woodland
2014-10-20 16:19
#26

Ok. Bara för att vara på det klara med det hela, i din ‘tolkning’ är en människa som är sjuk i detta livet det därför att de har bett om att vara det i sitt förra liv? 😐

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-10-20 17:15
#27

Nej så tror jag inte att jag skrev…  Jag skrev att "väljer vilket liv vi ska leva "  -  alltså vad vi vill uppleva. Man kan uppleva en mängd saker och flera känslor och upplevelser kan man få genom olika saker. Du kan tex uppleva isolering genom att hamna i fängelse, vara svårt sjuk, bo på nordpolen -  eller vad man nu kan hitta på. Men min fulla övertygelse är att vi skapar våra liv. Det borde ju inte vara något nytt för dig?

Annons:
Woodland
2014-10-20 17:30
#28

# 27

I inlägg # 2 skrev du -

_Jag är helt övertygad om att vi innan vi föds själva som de andevarelserna vi är, väljer vilket liv vi ska leva utifrån vad vi är nyfikna på att uppleva. Allt ifrån vilka föräldrar vi ska ha  -  till vad vi vill lära oss. 
_

Du skrev i inlägg # 4

Det är därför det står i Bibeln att vi ska vara tacksam över allt i våra liv, vi har nämligen bara fått det vi bett om. 

Och i # 8

Sluta att be om helande, be istället om att Gud ska uppenbara för dig varför du har valt just ditt liv. 

Även Mirranda i # 3 uppfattade det som jag - sjukdomen är ett val från ett tidigare liv eller medvetenhet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-10-20 17:32
#29

De upplevelserna som hänger ihop med tex en sjukdom, eller annat,  det sa jag ju. 🥵

Woodland
2014-10-20 17:48
#30

Det är fler än jag som läser detta ur dina inlägg.

Bara saken att du i #8 säger åt någon att sluta be Gud om helande och istället be honom uppenbara för dem varför de själva valt att leva ett liv av sjukdom…  😕

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-10-20 20:29
#31

Är det inte bra att få reda på varför mitt liv ser ut som det gör menar du? Eller att prova att göra något annat när det man redan har gjort inte fungerar (just nu i alla fall)? Är det på något sätt bättre att se det som att Gud vill att jag ska vara sjuk därför är jag det? 🤔

När man inser vad det nu är man ska inse utifrån den situationen man befinner sig i, oavsett om det är sjukdom eller annat, så kommer man att vara färdig med det och då kan man bli helad. Allt har sin tid. Så det finns inget i det jag säger som går emot att man självklart kan bli helad. Till skillnad från ditt uttalande i #1. Men den stora skillnaden ligger i att jag ser att vi kan styra våra liv själva, jag har kontrollen, mot att någon styr mig. Jag fördrar att kunna styra själv. Vilket inte på något sätt går emot Guds plan, såklart.  😎

Och för övrigt är det ju inte bara jag som har påtalat att saker och ting sker av en eller annan anledning i denna tråden… 😎

Woodland
2014-10-20 22:03
#32

# 31 Ingen kommer undan fördärvet som finns i skapelsen. Beviset är att alla dör förr eller senare. Vi kan naturligtvis påverka vår hälsa till viss del om vi inte får en kronisk sjukdom eller råkar ut för en olycka. Mirranda har inte gjort någonting i detta livet (eller som du påstår förra livet) för att förtjäna sin sjukdom. Och det finns många, många som är "färdiga" med sina sjukdomar men blir inte helade för det. Ursprungsfrågan i tråden gällde gudomligt helande. Det går inte att manipulera bibelns Gud. Det är den sortens helande TS frågan gällde: ett omedelbart ingrepp av levande Gud. Därför var mitt svar till TS att hon kan fortsätta att be om helande och oavsett hur det blir är hon ändå älskad av Gud.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-10-20 22:11
#33

#32 Du skriver det som att det på något sätt är ett straff att bli tex sjuk och det har jag aldrig påstått. Jag har bara sagt att vi alltid i alla lägen får det vi ber om av Gud, och att innan vi föds ber om vissa upplevelser i det kommande livet.  Alltså inte så att vi i det förra livet gör något som skulle resultera i saker i detta livet. Jag har inte ens talat om något förra liv. Jag talar bara helande och varför bönesvaret kan låta dröja på sig. Och att våra fysiska kroppar dör är en sak, man att påstå att Gud väljer att låta vissa människor vara sjuka "bara för att han kan" känns för mig syniskt om något.

Men nog om detta!

Woodland
2014-10-20 23:25
#34

# 33

Detta är för viktig för att bara släppa. Låt oss resonera oss igenom din position. 

Ingenstans skrev jag att sjukdomen är ett straff för individen. Det hade nästan varit hädiskt för då hade jag samtidigt låtit vidgå att jag kände till Guds vilja för individen och det gör jag inte. 

Jag håller inte med dig när du skrev att "att vi alltid i alla lägen får det vi ber om av Gud, och att innan vi föds ber om vissa upplevelser i det kommande livet.“  Vi får inte alltid vad vi ber Gud om. Om så var fallet att "vi alltid i alla lägen" får det hade ingen människan varit sjuk och alla hade varit rika och vackra med mera därför att det är precis allt detta vår mänskliga natur och ego vill ha. 

Alltså inte så att vi i det förra livet gör något som skulle resultera i saker i detta livet. Jag har inte ens talat om något förra liv. 

Jag behöver inte nämna ett “förra liv” om du inte vill kännas vid ett sådant uttryck. Men låt oss säga att en människa ber om en sjukdomsupplevelse före födseln och får den i detta livet. Det är (om detta var möjligt) ett direkt resultat av “något” hon gjorde. 

att påstå att Gud väljer att låta vissa människor vara sjuka "bara för att han kan" känns för mig syniskt om något.

Gud styr allting bara för han kan och är också den ende som egentligen kan. Tycker du det är mindre cyniskt än att “hon bad om det innan hon var född”? 

Jag tror inte att du hittade på denna livssyn själv. Vem är det som har denna lära inom de alternativa andliga rörelserna?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Kathja]1
2014-10-20 23:53
#35

Så jag fick inte fråga Eliiza om ursprunget till hennes tro i livet efter döden tråden men du får fråga mig? Du är inte den mest konsekventa jag har mött i mina dagar.

Woodland
2014-10-21 08:40
#36

# 35 Du är inne på JESUS iFokus Kathja. Du och Eliiza har olika typer av alternativ New Age tro. Det är inte meningen att två alternativa skall diskutera sina "läror" härinne på JiF när de kan ta det till exempel i ett utav dina två forum. Jag hade inte gått in på ett NA forum och diskuterat bibeln med en annan kristen. Du och jag diskuterar våra ståndpunkter nu och har gjort det i flera inlägg. Jag frågade endast efter dina källor. Du vet vad jag grundar min position på och jag önskar veta om du har en eller flera till grund för vad du framhåller här.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-10-21 10:23
#37

Återigen jag är kristen och diskuterar utifrån min tolkning. Vill du diskutera annat kan du komma in "till mig". Dina grejer.

Woodland
2014-10-21 15:08
#38

# 37

Kathja, hur jag längtar efter att kunna kalla dig för kristen, men det kan jag inte. Din gudsbild är synkretisk och den kristna Gudsbilden är exklusiv. 

Nå, nu till en fråga helt i sin ordning efter ämnet: vad/vem är din(a) källor för ditt synsätt angående Gud och helande som du har givit uttryck för i alla inlägg här ovan?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-10-21 17:09
#39

Tur att jag inte bryr mig vad du anser då. Och källor har jag ingen koll på just nu. Får återkomma vid tillfälle. Är på jobbet och inte hemma förrän i morgon kväll.

[Kathja]1
2014-10-21 19:11
#40

Har som sagt inte tillgång till min dator eftersom jag är på jobbet men fick fram lite i alla fall nu då du, och kanske någon mer här inne är intresserad av att veta mer om karma och vår så kallade själs bluprint. 😃

Men jag kan redan nu säga att detta är info för den som är intresserad av ämnet och vill veta mer, men jag tänker inte ta någon diskussion kring min tro och det hoppas jag respekteras. 🤐

Karma i bibeln:

http://www.christian-reincarnation.com/KarmaS.htm

http://www.teosofiskakompaniet.net/ReinkarnationIBibeln.htm

Vi har även: "Herren kallade mig, när jag ännu var i moderlivet, han nämnde mitt namn, medan jag låg i min moders sköte" (Jes 49:1)

"Herren, han som danade mig till sin tjänare, när jag ännu var i moderlivet" (Jes 49:5)

  • som indikerar att vi ”är” något innan vi föds.

Själens blueprit:

http://yoursoulsplan.com/images/YourSoulsGiftPreview.pdf

http://www.amazon.com/Bible-Stories-As-Blueprints-Soul-ebook/dp/B009XDKSO8/ref=la_B00CV2QH70_1_11?s=books&ie=UTF8&qid=1387379009&sr=1-11

Det finns självklart mer att läsa och lära för den som är intresserad. 👍

[Juel70]
2014-10-21 19:19
#41

Gud har lagar, men det jag inte accepterar är hur man döper om dessa lagar och inte ger Gud äran av det.  T ex "law of attraction" är i själva verket lagen om Sådd och skörd.   Likaså hela Guds skapelse har människan döpt om till VETENSKAP till människans ära.

Annons:
[Juel70]
2014-10-21 19:24
#42

Döm inte, och ni skall inte bli dömda. Fördöm inte, och ni skall inte bli fördömda. Förlåt, och ni skall bli förlåtna. Ge, och ni skall få. Ett gott mått, packat, skakat och rågat skall Gud ge er i famnen. Ty med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er.

Lukas 6:37-38

Det räcker med Guds ord. Man behöver inte göra om hans lagar till något man kan "utnyttja" till sin egen fördel och kalla det en människas upptäckt.

[Kathja]1
2014-10-21 19:45
#43

Gud får credd för attraktionslagen av de flesta, så det vet jag inte var du har fått det ifrån. Och det är inte vanligare att man "utnyttjar" attraktionslagen för egen vinning mer än människor har, och gör, med bibeln. Har Gud skapat något åt oss så är det väl meningen att det ska användas? Bibeln används ofta för att skada andra medan attraktionslagen aldrig kan fungera "för någon annan" alltså du kan aldrig skada någon annan. Men det kanske ska vara en egen tråd… Fast kul att du erkänner attraktionslagen, även om du vill använda ursprungs beskrivningen/namnet. ;-)

Woodland
2014-10-21 22:02
#44

# 41-2

Juel,

Law of Attraction är inte detsamma som "så och skörda" enligt bibliska principer.  Visualisering och affirmations är inte i samma lag som bibelns trosprinciper. (Versen från Lukas gäller de som är i Guds rike. Herren talade till sitt folk där i första hand.) Det påstås också att LoA innebär samma kraft som skapade universum. Det påståendet borde få alla kristna att drar öronen åt sig. 

Det är inte bara att tänka positivt utan man måste vilja det och ha "tro". Detta påminner mycket om de som påstår att en människa som inte blir helad inte hade tillräcklig tro. Det blir svårt att granska detta eftersom de som framhåller förträffligheten med detta alltid kan slinka undan kritik; det är inte att denna magi inte funkar utan det är utövaren som är boven och inte gör tillräckligt. Den som utövar detta utan resultat är ett offer.

Vi har diskuterat detta flera år sedan i denna tråd# 10 Christian Science tror också på denna lag.  Det finns de som utger sig för att vara Herrens tjänare som tror på deras ordsmakt.  “Name it and claim it” kallas det på engelska.  Men det är inte bibliskt – det är magi.  Visualisering är också ockult.  Det är tankekraft – mind over matter.  Det är något helt annat än bön och tillit  till Gud.  

LoAs "kristenlika vinkel" beskrevs i Del 4 i artikeln Tro, Tankekraft och Trosrörelsen och är principen om tankekraft. New Thought kallades det förut.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-10-21 22:05
#45

# 40

Jag är glad att du lägger fram bakgrunden till dina påståenden. Jag har kollat länkarna. 

Den Teosofiska artikeln i länken förvränger all historisk tolkning av bibeln, naturligtvis. Judarna trodde inte på reinkarnation (återfödelse). Det är rena rama tramset. Salomo är inte visheten (Ordspråksboken) som fanns hos Gud i begynnelsen. Salomo erkände aldrig en existens innan han föddes av Batseba. Judarna ansåg att Elia och Enok skulle komma igen till denna jord eftersom de inte dog fysiskt - Herren tog dem, och så vidare. Dessutom var Madame Blavatsky's Teosfistiska rörelse (som jag skrivit om förut här på forumet) den som sysslade med all satanisk ockultism. Dålig källa för någon sanning över huvud taget och absolut förbjudet för en bekännande kristen.

Karma är teman i några av länkarna. Karma är en trossyn (?) i Buddhism, Jainism, Hinduism med flera. 

Karmans teori är inte biblisk på grund av flera orsaker, däribland:

  1. Den uppkommer i Indiskt tänkande och bibeln har sin grund i judendomen.

  2. Karma är anknuten till återfödelse. Ibland kan man tro att karma och lagen av "så och skörda" är desamma men så är inte fallet för att i kristendomen föds man inte mer än en gång i det fysiska livet. Det finns ingenting man släpar med sig i ett nytt liv på jorden.  Heb. 9:27 "Och liksom det är bestämt om människan att hon en gång skall dö och sedan dömas .." Man dör bara en gång. 

  3. Karma är utan grund i kristendomen därför att Gud förlåter och rensar skuldbrevet när en människa vänder sig till honom.  Allting blir nytt, man kan börja om i detta livet och Gud glömmer synderna som har begåtts.  Som det står i Psalm 103: 10 -12

    Han handlar inte med oss efter våra synder

    och lönar oss inte efter våra missgärningar.

     Ty så hög som himlen är över jorden,

    så väldig är hans nåd över dem som fruktar honom.

    Så långt som öster är från väster

        låter han våra överträdelser vara från oss.

    (Begår man ett brott eller dylik måste gärningen sonas i detta livet på grund av samhällets lagar med fängelse men inför Gud är även en mördare förlåten.)

     Jag tänker också på tjuven på korset. Jesus svarade: "Amen säger jag dig: I dag skall du vara med mig i paradiset." Lukas 23

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-10-21 22:11
#46

Världen är full av människor som inte tolkar bibeln som du. Det fanns en tid när sanningen var att jorden var platt, nu vet vi annat.

[Juel70]
2014-10-21 22:40
#47

Tack Woodland, ska läsa igenom länkarna du gav mig.

[Kathja]1
2014-10-21 22:49
#48

#44 Glömde ju att kommentera! Du är fett fel ute, för att fatta mig kort. ;-)

Annons:
Woodland
2014-10-22 08:54
#49

# 46 &48

Du är irriterad, det förstår jag. Gud vet att jag skriver inte all denna information av illvilja men som en varning. Jag kan inte hjälpa att det du tror på har genomskådats av den kristna kyrkan och vi som kan bibeln. 

Jag skriver inte reglerna i Guds rike, de finns redan där och var fastlagda långt innan vi var födda. De är bara att acceptera.   Det är därför du inte kan använda ordet "kristet" om du håller dig till dessa läror. Det går inte att omdefinera titeln. En fisk blir inte en fågel oavsett hur den flaxar med fenorna. Man kan inte degradera Jesus Kristus till en i kompisgänget med Allah, Buddha, Shiva, avatarer, utomjordingar, energier med flera vilket är vanligt i dessa kretsar. 

Det fanns en tid när sanningen var att jorden var platt, nu vet vi annat.

Det finns en "Flat Earth Society" idag precis som det finns de som rör upp gamla ockulta läror, kryddar med en nypa psykologi och serverar dem som ny visdom. Jag kan inte hjälpa att dessa läror kolliderar. 

En fråga Kathje som du endast ska svara på i ditt eget sinne: Kan man älska Jesus när man håller honom för lögnare?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-10-22 17:41
#50

Jag förstår inte frågan, och jag hetat Kathja. PMa mig gärna en förklaring så slipper denna tråd bli mer OT eller handla om att du ifrågasätter min tro. Tro är alltid just tro nämligen och kan aldrig bevisas, vare sig din eller min.

[Tigerbeer55]
2014-10-22 18:55
#51

#48 DU är fett fel ute!!! Det är 2014 nu men sanning är fortfarande sanning.

Woodland
2014-10-22 19:20
#52

# 50

Ursäkta jag felstavade ditt namn. 😕

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-10-22 19:34
#53

Sanningen kan göra ont faktiskt, men bara ett tag.  En varning är att när någon börjar flyta ut utanför Guds ord och hitta på ett eget smörgåsbord eller en paketresa till himlen där Jesus inte står i fokus; dvs alternativa vägar.. och att man kan blanda ihop karma, nirvana, Jesu kors och lite annat gott och blandat. 

Många ska bli vilseledda, så det är jätteviktigt att alltid hålla sig till Guds ord och det Jesus lärt oss.  Sen har vi även hjälparen som ska hjälpa oss att skilja mellan rätt och fel.

😮

[Tigerbeer55]
2014-10-22 19:57
#54

#53 det var väldigt bra förklarat.

Lilla Stjärna
2014-10-22 21:45
#55

#44

"Juel,

Law of Attraction är inte detsamma som "så och skörda" enligt bibliska principer."

Visualisering och affirmations är inte i samma lag som bibelns trosprinciper"

"Det påstås också att LoA innebär samma kraft som skapade universum. Det påståendet borde få alla kristna att drar öronen åt sig. "

" Men det är inte bibliskt – det är magi.  Visualisering är också ockult.  Det är tankekraft – mind over matter.  Det är något helt annat än bön och tillit  till Gud.  "

Lysande även i # 45, Woodland!

Helt riktigt Woodland! Dessa läror har inte det minsta med Gud / Jesus / helig Ande att göra. Det är så långt bort från kristet tänkande som man kan komma  -helt och hållet antikristligt!

Det är en helt annan "herre" som tillhandahåller dessa krafter!!!

Just det här med att tro att vi själva bestämt innan vi föds, vad vi ska utsättas för i livet, är bland det mest klassiska inom Old & New Age!

#0, Mirrranda, har du läst Woodlands utmärkta artiklar härinne? Där får man mycket hjälp med att genomskåda falska profeter! Själv fick jag vetskap om den satanistiska planen och hur den verkar live, och jag kan med glädje se att allt stämmer med Woodlands oerhörda kunskaper + Bibeln!

OT här men ni vet väl vad NA:s källa ("the Source") har för påhitt på senare tid? Jag håller ett öga på dem vad de har för sig. Hör och häpna:

JUNGFRU-FÖDSEL       😮  med avlidna män och "utomjordiska" killar !!!

Annons:
Lilla Stjärna
2014-10-22 21:47
#56

#54, Ja, det var lysande förklarat! 🙂

[Juel70]
2014-10-23 00:36
#57

Tack lilla stjärna och Woodland. Har förstått det nu 🙂 .. Tack för bra länkar och undervisning. 🌺

[Kathja]1
2014-10-23 08:23
#58

Det är intressant hur ni som kristna har sådan "total koll" på det som i folkmun kallas attraktionslagen, men kanske har ni studerat det ämnet lika flitigt som ni har studerat bibeln. Hur ni är så totalt färgade av era rädslor att göra fel (trots att det är en omöjlighet) att ni inte förmår lyfta blicken aldrig så lite för att se på saker och ting ur ett annat perspektiv. Spännande som sagt, men inte så att jag inte förstår varför. Jag högaktar dig Juel som vågar leta sin väg alla fall lite. Men all respekt åt er, detta var bara ett konstaterande i det offentliga rummet. Alla har vi våra vägar att vandra så är det ju. ♡

Lilla Stjärna
2014-10-23 09:27
#59

#57 Juel, Jo, men du vet hur hårfin balansgången är när det gäller den där urskiljningsförmågan man får som gåva när man blir kristen!

 LoA är Lucifers / Satans variant av så och skörda. Woodland har nånstans skrivit ungefär; "…Satan klär som alltid sina lögner i bibliskt…….språk (?)" Hittar inte.

Bara ett endaste litet exempel ; i boken "Be så ska du få" av Abraham-Hicks så har jag för mig att Esther Hicks blev först kontaktad av ett "ickefysiskt väsen" vid namn Theo (!!!) som betyder "Gud"! Hon blev grundlurad hon också från första början om att det var den riktige Gud som hade budskap till henne. Hon blev ju förstås överförtjust av att vara "utvald" att sprida dessa budskap över hela Världen. Som tack för hjälpen blev hon berömd, rik och håller workshops inför mängder av folk, osv. Det är så det funkar, vet jag själv, man blir väl belönad om man låter sig köpas!

Lilla Stjärna
2014-10-23 09:56
#60

#58 Kathja! Jag har säkert studerat attraktionslagen tusen gånger mer än Bibeln, jag har inte ens kunnat läsa hela Bibeln ännu! Jag har ju själv levt efter LoA och har väglett mängder med folk med hjälp av den läran!!!

"Hur ni är så totalt färgade av era rädslor att göra fel (trots att det är en omöjlighet) att ni inte förmår lyfta blicken aldrig så lite för att se på saker och ting ur ett annat perspektiv. "

😮Det var ett väldigt otrevligt förtal, Kaja! Du som sajtvärd borde väl veta att sånt inte är tillåtet nånstans på nätet och inte nånstans överhuvudtaget! Vilka lögner och ärekränkning!

 "Spännande som sagt, men inte så att jag inte förstår varför."

- Inte för att jag inte förstår jag heller varför du går till attack. Har själv varit där!

"Men all respekt åt er…."

-Kallar du dina ord och tankar om oss respekt? Bara Juel du högaktar……..

Lilla Stjärna
2014-10-23 10:10
#61

#57   -Tack så mycket själv för allt som du lär och bidrar med, och det är inte så lite precis!

[Kathja]1
2014-10-23 10:23
#62

Sorry Lilla Stjärnan, inte meningen att trampa dig eller någon på tårna.😮 Men attackera dig gör jag då rakt inte. 🤓Det var, precis som jag skrev en iakttagelse. Precis som du/ni fäller kommentarer om mig. 😎

Annons:
Lilla Stjärna
2014-10-23 10:47
#63

#62! Det där kallar jag knappast att "trampa någon på tårna" eller "en iakttagelse" !

Var har jag fällt en kommentarer här om dig?  Jag har diskuterat sak och inte person!!!

[Kathja]1
2014-10-23 11:03
#64

Men kommentaren var väl inte till DIG specifikt! Eller skrev jag ditt namn någon stans? 🤓

Lilla Stjärna
2014-10-23 11:23
#65

#64! Du skrev i din kommentar #62:

"Precis som du/ni fäller kommentarer om mig. Cool"

Du skrev innan i #58:

"Det är intressant hur ni som kristna……."

  -Tror nog att alla kristna känner sig träffade av din kommentar!!!

[Kathja]1
2014-10-23 11:30
#66

Jag tror att väldigt många inte gör det. Det väljer man själv, jag känner mig tex inte träffad av era kommentarer trots att de är DIREKT riktade till mig och min tro, utan jag väljer att se de för vad de är -  yttringar om att man inte håller med. Något som du som säger dig vara så påläst kring attraktionslagen borde känna till. Men  jag har återigen INTE kommenterat dig specifik i mina tidigare kommentarer.  

Men vi kanske ska släppa detta nu? Hör inte riktigt hemma i tråden tycker jag, vill du (eller någon annan) diskutera detta är du/ni välkomna att PMa mig. Nu har jag förklarat min intention med kommentaren.

Lilla Stjärna
2014-10-23 12:07
#67

#66;  "Jag tror att väldigt många inte gör det."

Så tror inte jag, som sagt var!

….jag känner mig tex inte träffad av era kommentarer trots att de är DIREKT riktade till mig och min tro,…"

???????

Håller inte med dig alls där!

Men, men, så här slutar det för det mesta, Kathja. Klart slut!

[Kathja]1
2014-10-23 12:57
#68

DU håller inte med om MIN känsla? Öhhh, okej… 🤪

LeJ
2014-10-23 13:49
#69

#60 Men det är ok att du anklagar Kathja för att ljuga, förtala och ärekränka?

Annons:
[Kathja]1
2014-10-23 13:53
#70

LeJ 💋

Woodland
2014-10-23 14:19
#71

OK, låt oss lungna ner oss lite och fortsätta diskussionen. Det är helt förståeligt att du Lilla Stjärna känner en djup motvilja och även hat mot dessa läror men jag tror inte att det är emot Kathjas person. Om du, Kathja, kommer att räddas från dessa läror som du fördjupar dig och framhärdar i vet bara Gud. Men någon illvilja mot dig som person finns inte hos mig, och säkert inte från L.S., Juel eller de andra kristna som har skrivit på forumet. Avarterna inom New Age siktar in sig på att människor skall ta emot den Stora Mästaren (finns många titlar) som skall komma. Inom de olika ockulta förgreningarna gör man skillnad på kristen tro och de kristna och dess särställning mot ens egna läror. De kallar ibland de kristna Jehovahs - Mycket vacker tanke faktiskt som jag inte har något emot. Det är när man blandar in bibeln och anammar en viss nyansering som vill ge sken av att vara en sann bibliskt baserad rörelse där man finner demoniska krafter i sina mest förfinade former. Grundtanken är att människan är väldigt fin och skall sedan förädlas utifrån mentala eller övernaturliga krafter. I bibeln är människans räddning kopplad till hennes medvetenhet om totalt beroende av Gud, en person utanför individen och som man inte kan kontrollera.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-10-23 15:09
#72

Tack för omtanken woodland men jag har ingen längtan efter att bli räddad. Jag är lycklig i mitt liv med min tro. Men tack ändå. Kan även passa på att säga att det du skriver om NA kan jag inte relatera till, jag känner inte igen det alls.

Woodland
2014-10-23 15:50
#73

# 72 Vet du, Kathja, att ingen av oss vill bli räddad om inte Gud först skapar den viljan hos oss. Men det är någonting man måste fråga honom om själv.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-10-23 17:05
#74

Orkar inte ens kommentera det där, nog för denna gången, innan jag skrivet något dumt.

Lilla Stjärna
2014-10-23 18:51
#75

#71, Stämmer bra!

Lilla Stjärna
2014-10-23 19:07
#76

#69 LeJ, Alla här i Sverige har rätt att försvara sig om man blir utsatt för sånt!

Annons:
LeJ
2014-10-23 19:14
#77

#76 Vad exakt är det du är utsatt för menar du?

copse
2014-10-23 19:25
#78

Nu börjar det gränsa till Off Topic här. Trådens ämne är helande. Vill ni diskutera annat får ni gärna ta det över PM eller skapa en ny tråd.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Upp till toppen
Annons: