Annons:
Etikettjesus
Läst 3473 ggr
JoHo
10/12/14, 12:04 PM

"Hur klokt är det att ha Jesus som förebild?"

Från skep-humanistiska podcasten Radio Houdi avsnitt #100

100 – Radio Houdi är helt hundra

Annons:
Woodland
10/12/14, 2:18 PM
#1
  • Sajten har en kristen grund och du förväntas respektera detta även om du inte delar tron.
  • Vi tillåter inte videoklipp i inlägg, däremot går det bra att länka till klippet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
10/12/14, 2:20 PM
#2

JoHo

Jag nästan skäms över deras okunnighet. Det borde du också göra! Har du ingenting mer att komma med än två dårar som drar saker och ting ur sitt sammanhang och låtsas att dom är smarta!

Gimme a break!!!!! 😮

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
10/12/14, 2:32 PM
#3

#2 Kan bara hålla med dig.  Mycket okunskap..  och blindhet.  Men såg att Alice Bah är kristen, det visste jag inte.  Det var en glad nyhet :)

JoHo
10/12/14, 3:29 PM
#4

Varför får man inte länka till videoklipp? I detta fallet är det ju ljudfilen och en bild på programmet bara? Dessutom försvann nu själva ljudklippet…

Fast… citaten är ju tagna i mångt och mycket från Bibeln. Kallar ni Bibeln för "okunnig" också?

Vad är det som är "okunskap" här och vad berättigar det att skriva "två dårar"?  Är det kristendom som visas upp här?

[Juel70]
10/12/14, 3:31 PM
#5

Oftast är en ateists syfte att dumförklara oss kristna tyvärr.

JoHo
10/12/14, 3:35 PM
#6

#5

Verkligen? Fast om det är taget ur Bibeln?

Sedan är det väl snarare kristna här som dumförklarar, eller? Läs vad sajtvärden skriver ovan: "två dårar som drar saker och ting ur sitt sammanhang och låtsas att dom är smarta"

Annons:
JoHo
10/12/14, 3:50 PM
#7

Eftersom länken till ljudfilen försvann (eftersom det var en statisk bild i ett YouTube-klipp vilket var förbjudet här, ber om ursäkt för detta) lägger jag upp ljudfilen här så de som läser detta förstår vad som diskuteras och hånas:

https://www.dropbox.com/s/k6x22cbmx79n4rp/Hur%20klokt%20%C3%A4r%20det%20att%20ha%20Jesus%20som%20f%C3%B6rebild%3F.mp3?dl=0

Woodland
10/12/14, 4:59 PM
#8

# 4

Vad är det som är "okunskap" här och vad berättigar det att skriva "två dårar"?  Är det kristendom som visas upp här?

Jag tog ordet dåren från Psalm14- Dårarna säger i sitt hjärta:

    "Det finns ingen Gud."

Okunnigheten består i att de klipper verser ur sina sammanhang och  använder dem på ett oärligt sätt.

Vad skulle du säga om jag tog en vers här och en vers där i en vetenskaplig skrift och sammanfogade dem för att bevisa mina förutfattade meningar? Hade det varit rätt att göra så mot den vetenskapliga texten eller mot dig som läsare? Självklart inte! 

Men vi som kristna ser ofta att precis detta händer med bibeln.

Okunniga människor utan någon vetskap i hur man handsaks med antika skrifter vrider saker så att de till slut kan göras till vad som helst oavsett textens ursprungliga mening.

Historiken här på JiF visar däremot att vi är öppna för respektfull diskussion så vill du däremot diskutera eller fråga någonting konkret är du välkommen att göra det.

(Ljudklippet är OK att lägga upp.)

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

JoHo
10/12/14, 5:15 PM
#9

#8

Den kontexten av "dårar" var inget du nämnde initialt. En dålig efterkonstruktion med andra ord.

Och varför är man en "dåre" om man inte tror på en Gud (eller någon av de andra över 2000 gudar som tillbes i dag)?

Problemet är att många kristna tar saker ur sitt sammanhang så länge det gagnar dem. Om du vill ha en bra diskussion kanske du kan i stället rättfärdiga det Jesus sa i Bibeln och förklara.

Sedan skriver du "utan någon vetskap i hur man handsaks med antika skrifter"… Innebär det att du dumförklarar alla dina kristna vänner som inte lärt sig analysera antika skrifter?

Kan du sedan förklara vad som är skillnad på ett ljudklipp och en video? Varför är videoklipp bannlysta här? Och varför är videoklipp som har bara en stillastående bild bannlyst? Är det den "kristna öppenheten" vi möter här? För när man läser hur ni beskriver andra människor som inte har er tro så undrar man om er Gud godkänner detta?

Woodland
10/12/14, 6:36 PM
#10

# 9

Och varför är man en "dåre" om man inte tror på en Gud (eller någon av de andra över 2000 gudar som tillbes i dag)?

Därför att bibelns Gud säger så. I och med det var skrivit ungefär 1010-970 f.Kr. så det är knappast en efterkonstruktion. Och de andra 2000 gudar struntar jag i. 

Innebär det att du dumförklarar alla dina kristna vänner som inte lärt sig analysera antika skrifter?

Det har att göra med en som inte behandlar bibeln som en samling av 66 böcker i sin kulturella miljö med hänsyn till hela boken. De kristna har lärt sig att handskas med skriften. Jag skrev inte analysera antika skrifter, det är dina ord jag skrev “handskas.” Jag får intrycket av att du bara vill driva med mig här. Du ignorerar helt stycken där jag jämförde en eventuell felbehandling av vetenskapliga texter.

Om du vill ha en bra diskussion kanske du kan i stället rättfärdiga det Jesus sa i Bibeln och förklara.

Om JAG vill ha en diskussion? Det var DU som sökte dig hit. Vad vill du har reda på? Jesus sade mycket i bibeln. Vad skall vi förklara?

Som Sajtvärd behöver jag inte rättfärdiga reglerna här på JiF. Reglerna har tillkommit på grund av olika problem i det förgångna. Jag vill inte skriva mer om det. Bara därför att du inte fick som du ville gör inte  detta till en fråga om “kristenhet”. Och din sista meningen om Guds godkännande får du förklara.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

JoHo
10/12/14, 8:53 PM
#11

#10

> Därför att bibelns Gud säger så. 

Så du litar blint på din gud? Även om någon som påstår att din gud sagt så fast bara ljuger?

> I och med det var skrivit ungefär 1010-970 f.Kr. så det är knappast en efterkonstruktion. 

Efterkonstruktionen stod i att du gjorde en efterkonstruktion då du skrev i #2 "två dårar som drar saker och ting ur sitt sammanhang och låtsas att dom är smarta!" och försökte med en efterkonstruktion att det var från en psalm i stället för att du erkänner att du har en dålig människosyn och dömer direkt efter vad andra har för åsikt.

Och om din "manual" är så gammal så kanske det är dags med en uppdatering om du har en sådan människosyn. Man flyger inte i dag en Airbus med manualen för bröderna Wrights första flygplan…

> Och de andra 2000 gudar struntar jag i. 

Struntar du i dess gudar för att du inte tror på dem eller för att du är arrogant nog att tro att bara din gud - Jahve - är den enda guden som är rätt?

> Det har att göra med en som inte behandlar bibeln som en samling av 66 böcker i sin kulturella miljö med hänsyn till hela boken. 

Så för att citera Jesus måste man citera hela nya testamentet för att du ska bli nöjd? Är det inte kristna som brukar hålla på med cherry picking?

> De kristna har lärt sig att handskas med skriften. 

Har "alla" verkligen det? Som jag ser det är de väldigt många kristna dåligt påläst vad det gäller vad som egentligen står i Bibeln…

> Jag skrev inte analysera antika skrifter, det är dina ord jag skrev “handskas.” 

My bad. Men jag trodde att du hade storheten att förstå ändå, men jag bedrog mig visst.

> Jag får intrycket av att du bara vill driva med mig här. 

Inte alls. Jag ifrågasätter att du har rätten att döma över andra människor genom att skriva "två dårar som drar saker och ting ur sitt sammanhang och låtsas att dom är smarta".

> Du ignorerar helt stycken där jag jämförde en eventuell felbehandling av vetenskapliga texter.

Det är en icke-fråga. Som du vet så görs ju sådant i dag beroende på vilket resultat man vill ha i vissa områden (t ex inom alternativmedicinen, anti-vaccinrörelsen etc).

Till skillnad från Bibeln så uppdateras vetenskapen så fort nya forskningar kommit fram till nya saker. Bibeln är fortfarande oerhört uppdaterad, vilket alla som läst t ex Gamla Testamentet vet om och därigenom ignorerar fullständigt.

> Om JAG vill ha en diskussion? Det var DU som sökte dig hit. Vad vill du har reda på? Jesus sade mycket i bibeln. Vad skall vi förklara?

Ja, och det var ett misstag. Trodde att detta var en annan typ av forum där man kunde vara objektiv och inte får ha en annan syn på verkligheten. Det var ett misstag.

MEN:

Jag vill få en förklaring hur du, som antagligen ser dig som en god människa för att du tror på en av gudarna, har rätten att döma över andra människor och skriva om dem "två dårar som drar saker och ting ur sitt sammanhang och låtsas att dom är smarta!"?

> Som Sajtvärd behöver jag inte rättfärdiga reglerna här på JiF. Reglerna har tillkommit på grund av olika problem i det förgångna. 

Ja, och när någon frågar varför t ex YouTube-klipp är förbjudna här är det väl bättre att berätta det än anta att man har koll på vad som skett tidigare i detta forum? Det är din gud som är allvetande, inte jag.

> Bara därför att du inte fick som du ville gör inte  detta till en fråga om “kristenhet”. 

Syftar du på videon? Jag visste ju inte att det var förbjudet att visa YouTube-klipp här. Alla normala forum har inga problem med detta. Därför undrar jag bara om det har med er religion att göra eftersom du håller informationen om VARFÖR så hemlig?

> Och din sista meningen om Guds godkännande får du förklara.

Jag undrar om din gud anser det ok att döma andra människor utan omsvep och skriva om dem "två dårar som drar saker och ting ur sitt sammanhang och låtsas att dom är smarta!"? Är det ett kristet sätt att bemöta andra människor?

Woodland
10/12/14, 9:57 PM
#12

# 11 Är du här att diskutera eller gräla? Finns det specifika verser som du vill diskutera? Finns det någonting konkret du har att komma med angående ett uttalande av Jesus? Det finns flera ateister, agnostiker och skeptiker som har skrivit här och de kan diskutera sakfrågor. Kan du?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

JoHo
10/12/14, 10:37 PM
#13

#12 Sakfråga är ju det jag diskuterar men som du slingrar dig från. Ja, då är jag intresserad av att höra om Jesus verkligen skulle säga följande om två människor: "två dårar som drar saker och ting ur sitt sammanhang och låtsas att dom är smarta!"? Som Sajtvärd skulle det passa bra om du hade vänligheten och läser vad folk skriver i trådar samt svarar på frågor som ställs. Om du inte hade varit så snabb i ditt redigeringsfinger (återigen: varför är YouTube-klipp med fast bild ej godkänt på denna sajt?) så var det väl det du censurerade som var trådens ämne, eller hur? Den handlade om Jesus MEN fortsättningen handlar om hur en Sajtvärd kan göra personangrepp på två personer och kalla dem "två dårar som drar saker och ting ur sitt sammanhang och låtsas att dom är smarta!"? Vem är det här som drar saker ir sitt sammanhang? En av mina frågor då är: Är detta sätt du bemöter andra människor ett kristet sätt att bemöta andra människor? Skulle Jesus bete sig på detta viset? Är det annars något speciellt jag skrev som du inte riktigt förstod så kan jag försöka utveckla detta för att hjälpa dig.

Annons:
JoHo
10/12/14, 10:47 PM
#14

Woodland; kontentan är att du som Sajtvärd kanske ska föregå med gott exempel, svara på frågor och kanske inte kalla andra människor t ex "två dårar som drar saker och ting ur sitt sammanhang och låtsas att dom är smarta!"? Som kristen kanske du ska visa dig som kristen, föregå med gott exempel och be om ursäkt för dina personangrepp. Men svara gärna på mina frågor först.

[Juel70]
10/13/14, 8:20 AM
#15

#14  Är du här för att lära dig mer om kristen tro?

[Tigerbeer55]
10/13/14, 8:38 AM
#16

Jag tycker det är provokativt och respektlöst att en person sitter och läser högt ur bibeln offentligt med fånig,tillgjord röst. Att kalla någon för dåre är kanske att ta i men speciellt klokt tycker jag inte att de här två betedde sig. Jag tog illa vid mig,jag gillar inte att man hånar Gud och Jesus,för mig är det som att ni flinar åt mej personligen,mig och min övertygelse . PS Hej förresten alla, jag är ny härinne skulle skrivit det först men känslorna svallade iväg.

JoHo
10/13/14, 9:00 AM
#17

#15

> Är du här för att lära dig mer om kristen tro?

Ja,  jag är intresserad av att höra om Jesus verkligen skulle säga följande om två människor: "två dårar som drar saker och ting ur sitt sammanhang och låtsas att dom är smarta!"?

Sedan är jag intresserad av vad sajtvärden har att säga om de flertal frågor jag ställt om kristendom och människors etik.

#16

> Jag tycker det är provokativt och respektlöst att en person sitter och läser högt ur bibeln offentligt med fånig,tillgjord röst. 

Är det provokativt att läsa ur Bibeln eller är det rösten du tycker är provokativ? Då kan jag berätta att rösten är den personen fått av din skapare. Den är alltså inte tillgjord. 

Så du tycker alltså att det är OK att håna andra människor för deras röst? Vad säger Jesus om det?

 Dessutom är han som läser tidigare kristen med god kunskap om Bibeln.

> Att kalla någon för dåre är kanske att ta i men speciellt klokt tycker jag inte att de här två betedde sig. 

Av vilken orsak är det inte "klokt"? Det är väl taget från Bibeln?

> Jag tog illa vid mig,jag gillar inte att man hånar Gud och Jesus,för mig är det som att ni flinar åt mej personligen,mig och min övertygelse . 

Man kan väl inte håna Gud eller Jesusu om man läser ur skrifterna? Och humor har väl Gud skapat också , eller hur? Var är din kristna respekt för andra människor?

[Juel70]
10/13/14, 9:11 AM
#18

#17  "Dessutom är han som läser tidigare kristen med god kunskap om Bibeln."

Varför ställer du inte dina frågor till din vän på radion? Skulle ju vara perfekt om han är fd kristen och nu ateist att ni skulle kunna samtala om dessa frågor.

Är du här för att lära dig eller för att ställa kristna mot väggen och vrida och vända på allt? Jag är inte emot dig som person på nåt sätt, men däremot är jag tveksam till din avsikt, ditt syfte.

JoHo
10/13/14, 9:15 AM
#19

#18

Han kan inte svara på frågor som bl a sajtvärden fått som frågor. Men du kanske kan svara? Det är för övrigt just det han säger om Jesus (taget från Bibeln) som ni kritiserar.

På vilket sätt vrider och vänder jag allt? Däremot är det ett par här som slingrar sig och undviker svara på frågor…

Läser du egentligen det jag skriver? 

Jag vill veta:

Är intresserad av att höra om Jesus verkligen skulle säga följande om två människor: "två dårar som drar saker och ting ur sitt sammanhang och låtsas att dom är smarta!"?

Sedan är jag intresserad av vad sajtvärden har att säga om de flertal frågor jag ställt om kristendom och människors etik.

[Juel70]
10/13/14, 9:19 AM
#20

Jag brydde mig inte ens om att lyssna på radiofilen först, (För jag vet hur dessa människor brukar uttala sig)  men nu har jag lyssnat och jag kan faktiskt också säga att det var riktigt fånigt och hädande mot Gud. Verser tagna ur sitt sammanhang och så förlöjligande röst och så lite cirkusmusik till det.

Är det sånt här du står för Joho? Skäms på dig. Man behöver inte ens säga dårar för ni förlöjligar er själva genom det här sättet.

Annons:
JoHo
10/13/14, 9:33 AM
#21

#20

> Jag brydde mig inte ens om att lyssna på radiofilen först, (För jag vet hur dessa människor brukar uttala sig)  

Förutfattade meningar om andra människor? Vad säger Jesus om det?

> men nu har jag lyssnat och jag kan faktiskt också säga att det var riktigt fånigt och hädande mot Gud. Verser tagna ur sitt sammanhang och så förlöjligande röst och så lite cirkusmusik till det.

HUR kan det vara "hädande"? Det står ju i Bibeln. Och "förlöjligande röst" är hans verkliga röst. den röst som din skapande gud gett honom (du hånar alltså din egna gud för dennes tillkortakommande?). 

Du hånar och gör personangrepp på andra människor. 

Vad säger Jesus om sådant?

> Är det sånt här du står för Joho? Skäms på dig. Man behöver inte ens säga dårar för ni förlöjligar er själva genom det här sättet.

Jag skäms snarare på hur du och en del andra reagerar i den här tråden. Er syn på kristendom och hur man ska behandla de som inte har samma gud som er tillhör 1300-talet. 

 Hur man utan att blinka kan göra flera grova personangrepp på andra människor och kalla dem elaka saker. För mig låter det inte som om dessa påhopp kommer från kristna människor med kristen etik. Jag har många kristna vänner och ingen av dem skulle gå på på detta sättet mot andra människor.

[Juel70]
10/13/14, 9:40 AM
#22

#20 Det är hädande av olika orsaker; Du tar verser ur sitt sammanhang, med tillgjord röst och cirkusmusik till, som att förlöjliga Gud/jesus.  Varför publicerar du något sådant i denna grupp utan någon vettig orsak?  Och jag vet din agenda. Hoppas du lär dig något av detta.  Du vill inte ha svar på några frågor. Det vet du själv. Hade jag varit Sajtvärd hade jag faktiskt tagit bort ditt inlägg och gett dig en varning.

JoHo
10/13/14, 9:57 AM
#23

#22

> Det är hädande av olika orsaker; Du tar verser ur sitt sammanhang, med tillgjord röst och cirkusmusik till, som att förlöjliga Gud/jesus.  

Du verkar inte läsa vad jag skriver. För det första är det inte jag. För det andra är det inte "tillgjord rödt". Det är hans RIKTIGA röst som din skapare har gett honom. Att ta verser ur sitt sammanhang är INTE att häda på något sätt, eller vill du att man ska citera hela Nya Testamentet för att du ska bli nöjd?

> Varför publicerar du något sådant i denna grupp utan någon vettig orsak?  

Det har jag förklarat i en tidigare post. Läs där.

> Och jag vet din agenda. Hoppas du lär dig något av detta.  Du vill inte ha svar på några frågor. Det vet du själv. 

Struntsnack. Jag har ställt flera frågor som jag vill ha svar på men alla slingrar sig. Ska jag repetera igen en av frågorna?

Är intresserad av att höra om Jesus verkligen skulle säga följande om två människor: "två dårar som drar saker och ting ur sitt sammanhang och låtsas att dom är smarta!"?

> Hade jag varit Sajtvärd hade jag faktiskt tagit bort ditt inlägg och gett dig en varning.

På vilken grund? Att du inte klarar att förklara på ett vettigt sätt och att du inte kan svara på mina frågor jag ställer? 

Du för en retorik som är ovanlig för modern kristendom.

[Juel70]
10/13/14, 10:10 AM
#24

Den frågan ställde du efter woodlands inlägg. 

Hade du kanske inte någon annan fråga, relaterad till radio houdi? Ditt första inlägg.

Ska kristna vara på ett speciellt sätt? Även det tar du upp för att ha nåt att spika på korset med.

JoHo
10/13/14, 10:17 AM
#25

#24

> Den frågan ställde du efter woodlands inlägg. 

Precis. Och inget svar har jag fått av någon.

> Hade du kanske inte någon annan fråga, relaterad till radio houdi? Ditt första inlägg.

Nej, bara följdfrågor på personangreppen.

> Ska kristna vara på ett speciellt sätt? 

Tja, de ska väl följa Bibeln och vad Jesus  säger att de ska göra? Vara förlåtande och kanske inte göra personangrepp på andra människor? Eller är det så att du tar saker ur sitt sammanhang ur Bibeln och väljer bara det som passar dig?

> Även det tar du upp för att ha nåt att spika på korset med.

Jag förstår inte associationen till antika avrättningsinstrument. Förklara gärna.

[Juel70]
10/13/14, 10:23 AM
#26

#25  Meningslöst inlägg med andra ord (länken)  Du kan läsa dig till vad Jesus säger om det du har frågor om.  För är du verkligen intresserad så arbetar man för att få fram fakta och kunskap.

Jesus accepterar mig som jag är.

[Tigerbeer55]
10/13/14, 10:31 AM
#27

#16 Det är så lågt så lågt att jag inte finner ord. Du säger att det är min skapare dvs Gud som gett din vän hans löjliga röst.  En nyfödd råttunge kan höra att han förställer och förlöjligar sin röst!!! 

Cirkusmusiken - fanns det noter i Bibeln eller? Nej den la dom naturligtvis in själva och jag är hundra procent säker på att det var för att förlöjliga ytterligare.

Och jag tror att du innerst inne vill förlöjliga oss troende/övertygade.

Du ska veta att det kan finnas folk som blir väldigt ledsna av sånt här. Riktigt ledsna, in i själen. Så mycket kan tron betyda för en människa.

Och kom ihåg att allt illa  du gör mot andra gör du samtidigt mot dej själv. 

PS Gud har definitivt humor men hans humor är av högre klass än din och dina goda vänner om du ursäktar

Annons:
JoHo
10/13/14, 10:37 AM
#28

#26

> Meningslöst inlägg med andra ord (länken)  

Nja, du kan ju själv få fylla i och sätta det som sägs i sitt sammanhang eftersom du har kunskaperna att göra så?

> Du kan läsa dig till vad Jesus säger om det du har frågor om.  

jaha, för att varken du eller någon annan kan svara på mina frågor? Var de så svåra verkligen?

> För är du verkligen intresserad så arbetar man för att få fram fakta och kunskap.

Upplys mig då. Jag frågar ju efter svar på frågor som bara ni (enligt sajtvärden) är kapabla att kunna dela med sig. Alla andra kan ju inte löäsa Bibeln, eller hur det nu var…?

> Jesus accepterar mig som jag är. 

Då är det inte den Jesus jag läst om. Han skulle nog aldrig syssla med personangrepp, eller menar du att han skulle göra det? 

Men om Jesus accepterar dig så borde väl Jesus acceptera mig också?

JoHo
10/13/14, 10:43 AM
#29

#27

> Det är så lågt så lågt att jag inte finner ord. Du säger att det är min skapare dvs Gud som gett din vän hans löjliga röst.  En nyfödd råttunge kan höra att han förställer och förlöjligar sin röst!!! 

Det som är lågt, lågt, lågt här är att du inte kan förstå att det ÄR hans verkliga röst. Ditt personangrepp går inte att försvara, är jag rädd. Ebndast en ursäkt här kan nog rädda ditt ansikte.

> Cirkusmusiken - fanns det noter i Bibeln eller? Nej den la dom naturligtvis in själva och jag är hundra procent säker på att det var för att förlöjliga ytterligare.

Det fanns inge mikrofoner eller datorer beskrivna i Bibeln heller. Men som du skriver så menar du att bibeltexter är förlöjligande?

> Och jag tror att du innerst inne vill förlöjliga oss troende/övertygade.

Inte alls. Varför skulle jag vilja det? Läs alla poster i denna tråd igen och återkom om det är jag eller du och andra kristna som förlöjligar. Du t om förlöjligar en annan medmänniskas röst som din skapare gett honom…

> Du ska veta att det kan finnas folk som blir väldigt ledsna av sånt här. Riktigt ledsna, in i själen. Så mycket kan tron betyda för en människa.

Det är inte mening att göra någon ledsen alls. Jag har t ex inte kallat någon "dåre" eller påpekat att någon har en "löjlig röst" mm. 

Men att ni blir ledsna över bibelcitat kan ju inte jag rå för. Sätt dessa bibelcitat i sitt sammanhang då så är väl allt frid och fröjd.

> Och kom ihåg att allt illa  du gör mot andra gör du samtidigt mot dej själv. 

Kanske bra för dig att komma ihåg det du skriver där… Det förklarar kanske varför du känner dig som du gör…

> PS Gud har definitivt humor men hans humor är av högre klass än din och dina goda vänner om du ursäktar

Verkligen. Kan du visa upp Guds humor så jag får se?

Woodland
10/13/14, 11:47 AM
#30

# 13

Ja, då är jag intresserad av att höra om Jesus verkligen skulle säga följande om två människor: "två dårar som drar saker och ting ur sitt sammanhang och låtsas att dom är smarta!"?

Svar - Ja.

Återigen - Finns det specifika verser som du vill diskutera? Finns det någonting konkret du har att komma med angående ett uttalande av Jesus? Det finns flera ateister, agnostiker och skeptiker som har skrivit här och de kan diskutera sakfrågor. Kan du?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

JoHo
10/13/14, 12:00 PM
#31

#30

> Svar - Ja.

Intressant. Jag trodde inte att Jesus var en sådan som gjorde grova personangrepp på människor eller tyckte att det var okej att göra? Trodde Jesus var förlåtande… 

 Kan du citera (du får ta ut ur sitt sammanhang) var i Bibeln det står att Jesus skulle tycka att detta är ok?

Är detta alltså ett kristet sätt att bemöta andra människor och står du också bakom vad dina vänner när de gör personangrepp?

> Återigen - Finns det specifika verser som du vill diskutera? Finns det någonting konkret du har att komma med angående ett uttalande av Jesus? Det finns flera ateister, agnostiker och skeptiker som har skrivit här och de kan diskutera sakfrågor. Kan du?

Jag diskuterar sakfrågor och ställer frågor. Att du försöker håna och förminska mig är ganska dåligt exempel på härskarteknik och inget jag personligen associerar med kristna människor och Jesus lära.

Svara hellre på mina frågor jag ställt dig tidigare och berätta gärna sammanhangen som missades i ljudfilen i stället för att konstant gå på person.

En av frågorna jag ställde var: Struntar du i dessa 2000 gudar andra tillber för att du inte tror på dem eller för att du är arrogant nog att tro att bara din gud - Jahve - är den enda guden som är rätt?

Jakob-Stahle
10/13/14, 12:03 PM
#32

Är nog benägen att hålla med om att det verkar som att JoHo brister i bibelkunskap. JoHo skrev: >"Som kristen kanske du ska visa dig som kristen, föregå med gott exempel och be om ursäkt för dina personangrepp." Hur menar du här? Hur visar man sig som kristen? Skall man vara mer så som Jesus beskrivs i bibeln? >"Jag undrar om din gud anser det ok att döma andra människor utan omsvep och skriva om dem "två dårar som drar saker och ting ur sitt sammanhang och låtsas att dom är smarta!"? Är det ett kristet sätt att bemöta andra människor?" Ja, JoHo. Det är faktiskt att anamma Jesu pedagogik. Ur den aspekten är Woodland rätt ute. Se Matt 23:17, Mark 8:17, Joh 8:43-44, Matt 12:34,. Tigerbeer55 skrev: >"Gud har definitivt humor men hans humor är av högre klass än din och dina goda vänner om du ursäktar" Hur kan man veta något sådant?

JoHo
10/13/14, 12:22 PM
#33

#32

> Hur menar du här? Hur visar man sig som kristen? Skall man vara mer så som Jesus beskrivs i bibeln?

Ja, den allmänna uppfattningen bland kristna är att Jesus var from och vänlig samt var förlåtande. Men var han verkligen det? 

> Ja, JoHo. Det är faktiskt att anamma Jesu pedagogik. Ur den aspekten är Woodland rätt ute.  Se Matt 23:17, Mark 8:17, Joh 8:43-44, Matt 12:34,.

Nu tar du ju bibelcitat ur sitt sammanhang. vet inte om det anses korrekt av sajtvärden?

Förvisso säger Jesus så men inte i den här kontexten jag syftar på:

Matt 23:17 handlar väl om guldet och att de gjorde guldet heligt? Inget om att man säger så om andra människor bara för att de har en annan åsikt? Efterkonstruktionen här skedde av Sajtvärd som citerade - ur sitt sammanhang - en psalm för att förklara detta med varför det är OK att säga att någon är en dåre. Sajtvärden hittade visst inget i Bibeln själv, tyvärr.

Mark 8:17 handlar förvisso om bröd men inte om andra människors åsikter ska anses dåraktiga.

Joh 8:43-44 förstår jag inte varför du citerar? Förutom att de är djävulens barn…

Matt 12:34 Där skulle jag vilja påpeka nästa tre verser i stället och som kanske passar bättre i denna tråd med tanke på personangreppen som skett: 

  • En god människa tar fram det som är gott ur sitt goda förråd, och en ond människa tar fram det som är ont ur sitt onda förråd. 

  • Men jag säger er att varje onyttigt ord som människorna yttrar skall de få svara för på domens dag. 

  • Efter dina ord skall du frias, och efter dina ord skall du fällas.”

Men att Jesus som ledare sa otrevliga saker om de som inte följde honom slaviskt kan jag definitivt förstå… Det står ju i Bibeln och allt som står i Bibeln är ju rätt (det tror jag de allra flesta här kan intyga, eller?).

Woodland
10/13/14, 12:44 PM
#34

#31

Kan du citera (du får ta ut ur sitt sammanhang) var i Bibeln det står att Jesus skulle tycka att detta är ok?

Gamla Testamentet var Guds ord (bibeln) för Jesus när han gick på jorden. Han själv som evig Gud inspirerade David att skriva precis så i Psalmen jag citerade. Så han skulle tycker mer än att det var OK.

En av frågorna jag ställde var: Struntar du i dessa 2000 gudar andra tillber för att du inte tror på dem eller för att du är arrogant nog att tro att bara din gud - Jahve - är den enda guden som är rätt?

Arrogans har ingenting att göra med tro. Jag fördjupar mig inte i avgudar för studierna om bibelns Gud håller mig tillräckligt sysselsatt. Det finns andra kristna som håller på med sådana studier. Jag börjar misstänka att du inte har någon direkt kunskap om det du kritiserar här på JiF. Bevisa mig gärna fel. Min Gud heter inte Jahve. Inga vet hur "tetragrammeton" uttalas.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Jakob-Stahle
10/13/14, 12:53 PM
#35

>"Men att Jesus som ledare sa otrevliga saker om de som inte följde honom slaviskt kan jag definitivt förstå…" Precis min poäng. Jesus förolämpade dem som inte höll med eller trodde på honom. Således kanske ett kristet sätt av agera…

Woodland
10/13/14, 12:54 PM
#36

# 2

Bibelställen du hänvisade till är korrekta.   Inte att förglömma Matteus 7:6 - Ge inte det heliga åt hundarna och kasta inte era pärlor för svinen. De trampar ner dem och vänder sig om och sliter sönder er.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

JoHo
10/13/14, 12:56 PM
#37

#34

> Gud inspirerade David att skriva precis så i Psalmen jag citerade. Så han skulle tycker mer än att det var OK.

Så även du citerar utan sitt sammanhang? 

Självklart vill Gud att alla ska tro på Gud. Fattas bara annat. Se bara hur första budet lyder (där din gud erkänner det finns fler gudar).

Så du anser att det är att vara en vänlig människa om man kallar andra människor för "dårar" och hånar dem för sin röst bland annat?

En av frågorna jag ställde var: Struntar du i dessa 2000 gudar andra tillber för att du inte tror på dem eller för att du är arrogant nog att tro att bara din gud - Jahve - är den enda guden som är rätt?

> Arrogans har ingenting att göra med tro. Jag fördjupar mig inte i avgudar för studierna om bibelns Gud håller mig tillräckligt sysselsatt

Är det inte arrogant att kalla andra gudar som tillbes av andra religioner för "avgudar"?

> Det finns andra kristna som håller på med sådana studier. 

Förstår att du vill slingra dig ur frågan, men du kan väl svara på om du tror på alla de andra gudarna som finns? Eller är du ateist mot dem?

> Jag börjar misstänka att du inte har någon direkt kunskap om det du kritiserar här på JiF.

För det första tycker jag att du ska sluta med ditt mästrande och härskartekniken. För det andra kritiserar jag inget. Jag ställer frågor efter att du och andra kommit med grova personangrepp mot personer som inte har er åsikt.

Det verkar snarare vara uppenbart att du själv inte vet vad som egentligen står i Bibeln. Hur svarar du t ex på bibelcitaten i #32?

> Bevisa mig gärna fel. Min Gud heter inte Jahve. Inga vet hur "tetragrammeton" uttalas.

Eftersom det finns så många gudar som har namnet "Gud" ansåg jag det vara hövligt att använda ett namn som många kristna använder för sin gud så det inte skulle bli några oklarheter.

Jakob-Stahle
10/13/14, 12:57 PM
#38

" Ge inte det heliga åt hundarna och kasta inte era pärlor för svinen. De trampar ner dem och vänder sig om och sliter sönder er." 

 Kanske är det Jesus människosyn i ett nötskal.

JoHo
10/13/14, 1:10 PM
#39

#38

> Kanske är det Jesus människosyn i ett nötskal

Verkar tyvärr inte bättre…

[Juel70]
10/13/14, 2:10 PM
#40

Urskiljning 😉

Undrar om dom har tråkigt inne på Skepticism. Slut på samtalsämnen?

JoHo
10/13/14, 2:35 PM
#41

#40

Det enda som verkar vara slut är svar på frågor man ställer här, snarare.

Annons:
Woodland
10/13/14, 6:45 PM
#42

#34

Är det inte arrogant att kalla andra gudar som tillbes av andra religioner för "avgudar”?

Definition kallas det. 

Förstår att du vill slingra dig ur frågan, men du kan väl svara på om du tror på alla de andra gudarna som finns? Eller är du ateist mot dem?

Ha ha ha “Slingra mig ur frågan” - den var bra. Det finns många andra gudar. De tillbes i olika religioner. De har många namn och egenskaper. Det finns endast en Gud i bibeln som räknas för oss som är troende kristna, precis som till exempel Shiva är en som räknas för en hindu. 

Det verkar snarare vara uppenbart att du själv inte vet vad som egentligen står i Bibeln. 

Nej, det kan du ha rätt i men skall vi pröva oss fram och se var vi landar? 😃

Hur svarar du t ex på bibelcitaten i #32?

Äntligen en fråga! 

Du har dock frågat allmänt om verserna utan att specificera. 

Med tanke på sammanhangen de står i får du gärna välja ur vilken aspekt (eller aspekter) du vill att jag skall förklara verserna.  Vill du ha det från visdomsläran i antiken, eller utifrån principer för Guds rike, eller Jesus konfrontationer med de religösa och politiska partier inom Israel i hans dagar. Vill du veta om den religösa/kulturella påverkan som dessa verserna hade på lärjungarna? Skall jag svara dig utifrån hur detta påverkade lärjungarna i deras framtida mission efter Jesus himmelsfärd? Skall jag behandla versen baserade på dess värde i den historiska utvecklingen av kristendomen i väst, eller dess påverkan på litteratur till och med i våra dagar? 

Välj fritt. Jag kan till och med börja en ny tråd om ämnet. Förresten är du bekant med biblisk hermeneutik för det skulle vara behjälpligt med förståelsen av riktlinjerna i tolkningsgrunderna?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

JoHo
10/13/14, 7:00 PM
#43

#42

> Definition kallas det. 

OK; är det inte arrogant att definiera andras gudar som "avgudar"?

> Det finns många andra gudar. De tillbes i olika religioner. De har många namn och egenskaper. Det finns endast en Gud i bibeln som räknas för oss som är troende kristna, precis som till exempel Shiva är en som räknas för en hindu. 

Så du vill säga att det finns en bra bit över 2000 olika gudar som tillbes i dag men bara din är den rätta? Varför?

> Äntligen en fråga! 

Nejdå, jag har ställt många frågor men de allra flesta har du antingen ignorerat eller kommit med ickesvar.

> Du har dock frågat allmänt om verserna utan att specificera. 

Tror jag inte behövs. Det är en enkel och rak fråga som du försöker komplicera med olika tolkningsbegrepp och en von boen-attityd. 

Vad du egentligen gör är att visa upp att man kan tolka din Bibel på oerhört många olika sätt.

Men att få raka och enkla svar från dig verkar vara stört omöjligt.

Kan du inte svara i stället med sådant som har med tråden att göra? Skulle du kunna sätta det som sades i ljudklippet i rätt sammanhang t ex?

Woodland
10/13/14, 9:12 PM
#44

# 43

OK; är det inte arrogant att definiera andras gudar som "avgudar"?

Nej.

Tror jag inte behövs. Det är en enkel och rak fråga som du försöker komplicera med olika tolkningsbegrepp och en von boen-attityd. Vad du egentligen gör är att visa upp att man kan tolka din Bibel på oerhört många olika sätt.

Ja det kan man. Därför är "biblisk hermeneutik är behjälpligt med förståelsen av riktlinjerna i tolkningsgrunderna? Bibeln har studerats i tusentals år och antalet böcker som har skrivits om den går inte att räkna. Den är oerhört rik och speglar mycket av sin samtid och påverkar idag. Denna komplexitet speglade jag i de olika aspekterna jag skrev om förut.

_Skulle du kunna sätta det som sades i ljudklippet i rätt sammanhang t ex?
_

Ja det kan jag. Håll utkik jag lägger upp det imorgon troligen i ett nytt inlägg.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

JoHo
10/13/14, 11:01 PM
#45

#44

Skrämmande syn  och brist på respekt du verkar ha över andra människors religioner…

Så du vill med det säga att det finns andra gudar förutom din gud? Skillnaden är att du inte tror på dem (att du ställer dig ateistisk mot dem) eller att du ser ner på dem och anser dem vara "avgudar" och din gud den enda rätta?

> Därför är "biblisk hermeneutik är behjälpligt med förståelsen av riktlinjerna i tolkningsgrunderna? 

Eller kort och gott säger du: "Jag vill - eller kan  - inte svara så därför slingrar jag mig". Det är helt OK. Det brukar bli så efter et tag…

> Bibeln har studerats i tusentals år och antalet böcker som har skrivits om den går inte att räkna. Den är oerhört rik och speglar mycket av sin samtid och påverkar idag. Denna komplexitet speglade jag i de olika aspekterna jag skrev om förut.

Innebär ändå inte att allt som står i Bibeln är sanning, eller hur? Till  och med du håller inte Bibeln som 100% sanning, eller hur?

> Ja det kan jag. Håll utkik jag lägger upp det imorgon troligen i ett nytt inlägg.

Eh…? Är det inte bättre att du tar det i denna tråd där ljudfilen finns?

Du får gärna svara på andra frågor jag ställt också.

Woodland
10/14/14, 7:58 AM
#46

# 45

Var inte orolig jag kommer att länka till ljudfilen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

JoHo
10/14/14, 8:17 AM
#47

#45 Om du försöker läsa vad jag skriver så skrev jag inte att du skulle länka till ljudfilen. Jag skrev att det är bättre att du skriver i den här tråden än starta en ny. Försök sedan att inte blanda bort korten genom att försöka köra med intellektuellt snömos eller von oben-attityd. För nya läsare kanske jag kan länka till YouTube-klippet direkt i stället för till dropbox där det är lite svårare att lyssna? Jag vet ju inte hur du tänker (då du vägrat svara) om det var så att man. Inte får bädda in ett YouTube-klipp eller om klipp på YouTube var förbjudna här? Du får väl censurera i min post annars.

[Juel70]
10/14/14, 8:29 AM
#48

#45  "Skrämmande syn  och brist på respekt du verkar ha över andra människors religioner…Så du vill med det säga att det finns andra gudar förutom din gud? Skillnaden är att du inte tror på dem (att du ställer dig ateistisk mot dem) eller att du ser ner på dem och anser dem vara "avgudar" och din gud den enda rätta?"

-Vad är Guds första budord? ☝️

Som kristen tar man avstånd från alla villoläror.  Det finns bara en väg till Gud och det är genom Jesus Kristus.  Jesus är upphöjd över alla andra namn.

Annons:
JoHo
10/14/14, 9:05 AM
#49

#48

> -Vad är Guds första budord? 

Precis (tog upp det redan i #37 om du inte läst detta). Redan där bekräftade din gud att det fanns flera gudar. Frågan är om du tror på alla dessa eller om du inte tror på dem?

> Som kristen tar man avstånd från alla villoläror.  

Är det respektfullt att kalla andra religioner för "villoläror"? Med tanke på att en del av er i denna tråd ansåg det vara "respektlöst" att i ljudklippet citera Bibeln?

> Det finns bara en väg till Gud och det är genom Jesus Kristus.  Jesus är upphöjd över alla andra namn.

Säg det till en muslim. I deras religion är Jesus bara en profet men inte "högsta hönset", om man säger så.

Hur vet du att du satsat på rätt gud? Skulle du ha en annan gud som #1 om du t ex var uppvuxen i Iran?

[Juel70]
10/14/14, 9:26 AM
#50

Som sagt, det finns bara en endaste väg till Gud och det är genom Jesus Kristus. Det är grunden för min tro. Jag har inget intresse alls i andra gudar eller religioner.

JoHo
10/14/14, 9:40 AM
#51

#50

OK, inga svar på mina frågor som vanligt (surprise)…

> Som sagt, det finns bara en endaste väg till Gud och det är genom Jesus Kristus. Det är grunden för min tro. 

Ja, så anser du. Kan du respektera andras gudar och religioner?

> Jag har inget intresse alls i andra gudar eller religioner.

Så du anser också att det existerar andra gudar?

Bra. Då är frågan varför du tror att just DIN gud är den bästa?

[Juel70]
10/14/14, 10:17 AM
#52

#51 Jag respekterar människor, men inte avgudar.  Min Gud är allsmäktig, kung över alla andemakter, Himmelens och jordens skapare. Gud över alla andra gudar.

JoHo
10/14/14, 10:59 AM
#53

#52

Först: Du bekräftar att det finns flera gudar….. Får man det som kristen?

För det andra: Så då har du inte respekt för andra religioner. Trodde kristna hade respekt för andras åsikter?

[_roachford_]
10/14/14, 11:16 AM
#54

JoHo, lägg ner, gå och trolla någon annanstans.

Till er som tar honom på allvar, släpp detta. Lägg er energi på något annat, eller någon annan. Någon som uppskattar det.

JoHo
10/14/14, 11:21 AM
#55

#54

Så seriös diskussion på ett diskussionsforum som inte "passar dig" är direkt att man "trollar" ett forum?

Tänk efter lite och slappna av. Läs inte om du inte klarar av att läsa annat än objektiva diskussioner som passar din världsbild.

Annons:
Woodland
10/14/14, 11:42 AM
#56

Jag förstår dig _roachford_. Och jag tackar. Men faktum är att jag svara för trossyskonens skull.

Diskussionen fortsätter i ny tråd.

Välkomna dit. 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: