Annons:
Etikettbibeln
Läst 888 ggr
[Juel70]
10/12/14, 8:57 AM

Gud uppenbarar i ordet

Jag har hört så många berättelser om människor (speciellt nya i tron) som läst bibeln och läst om saker i bibeln… som helt enkelt inte står i bibeln!

Jag har själv varit med om det när jag var nyfrälst  och sedan frågat kristna om det jag läst, men dom säger att det överhuvudtaget inte står i bibeln!

Har någon av er varit med om det?

Annons:
[Juel70]
10/12/14, 9:00 AM
#1

Man kan också läsa en bok i bibeln  flera gånger , men sen nästa gång så uppenbarar Gud något som man undrar hur man överhuvudtaget kunde missa! Och så helt plötsligt så bara ser man hela sanningen i det man just läst. Det är också ett sätt Gud uppenbarar sig i ordet. Han låter ljus falla över sitt ord.

Woodland
10/12/14, 2:23 PM
#2

# 1

Ja, detta upplever vi kontinuerlig om det är så att vi lär oss av den helige Ande. Detta har Gud alltid gjort genom skrifterna.

Kyrkofädernas upplevelser var likadana och det är gott att veta att det finns dom som har delat vår upplevelse.

Jerome (347-420) skrev: Låt den heliga Skriften vara sin egen tolk. The Homolies of St. Jerome Vol. 1, Homily 6

Tertullian (160-220) skrev: Men så att vi må erhålla en mer utförlig och auktoritativ kunskap på en gång om Honom själv, hans rådslut och vilja, har Gud lagt till en skriven uppenbarelse som en fördel för alla vars hjärtan är fästa på att söka Honom och sökande må finna, och finnande må tro, och troende må lyda. The Apology, Chapter 18

Augustinus skrev : Således har den Helige Ande, med beundransvärd visdom och omsorg för vår välfärd, arrangerat de heliga skrifterna så att genom de lättfattliga ställen stilla vår hunger, och i det mera oklara stimulera vår aptit. För ingenting grävs ur de oklara ställena som inte presenteras i det klaraste språk annorstädes.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Spectabile
10/13/14, 8:08 PM
#3

Nu kan jag ha gjort en tabbe här. Jag tryckte av misstag på anmäl när jag i själva verket skulle tryckt på "upp till inläggslistan". Ber om ursäkt 😞

Woodland
10/13/14, 9:14 PM
#4

Det är helt OK!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[JeanetteK]
10/14/14, 12:11 PM
#5

Jag hänger inte riktigt med i hur du menar i ts. Däremot håller jag helt med i #1 för det tycker jag att jag upplever ofta!

[Juel70]
10/14/14, 12:21 PM
#6

#5 Ja det finns alltså människor som läst berättelser i bibeln som helt enkelt inte finns i bibeln. 

Enda förklaringen till det måste vara att helige ande uppenbarat en berättelse som kommer direkt från anden.  Jag har upplevt det själv när jag var nykristen och hört om detta i min kyrka som jag var med i förut.

Annons:
[JeanetteK]
10/14/14, 12:23 PM
#7

#6 Ah okej, då förstår jag hur du menar. 🙂

Upp till toppen
Annons: