Annons:
Etikettjesus
Läst 2295 ggr
plinglan
2014-10-11 19:05

Be till Gud eller Jesus?

Vägen till Gud nås ju via Jesus men vem ut av dem ska man be till när man ber?

Jag kom på att ibland ber jag till Gud, ibland till Jesus. Ska man egentligen bara be till Jesus eller bara till Gud? Eller spelar det ingen roll?

Annons:
[Juel70]
2014-10-11 19:59
#1

Jag brukar be till båda två. Det står att man ska söka Guds ansikte. Tack vare Jesus så kan vi frimodigt komma inför Guds tron. Jesus är våran förebedjare som ber för oss hela tiden.  Gud hör dig och Jesus hör dig. Dom är ETT. 

Men jag brukar alltid be  och säga "I Jesu namn, Amen" på slutet . För det står :

Joh 14:13

Och vad ni än ber om i mitt namn, skall jag göra, för att Fadern skall bli förhärligad i Sonen.

Eliiza
2014-10-19 19:26
#2

Hej! En bön skall aldrig riktas till någon gud, gudom, helgon, sk. "högre makt" eller annan. Böner till sådana tillhör det oandliga, leder till andlig stagnation och främjar således inte människans andliga sida på något sätt. Människan kan endast göra framsteg inom det andliga genom att inse att endast hon själv, och ingen annan, är ar ansvarig för sina egna tankar och handlingar. Så, när man så ber en bön så skall den ist ställas till sin egen ande, d.v.s. man skall åkalla andens allmakt inom sig själv i förvissning om att dess kraft är oändlig. Genom detta så när och bygger så människan sin andlighet och höjer sitt medvetande. Med vänlig hälsning, Eliiza

klampan
2014-10-19 19:31
#3

#2 vad menar du?? ska man INTE be till Gud??

"En bön skall aldrig riktas till någon gud, gudom, helgon, sk. "högre makt" eller annan."

Vad menar du med det? Jag ber till gud varje dag. Är det fel?

[Juel70]
2014-10-19 20:12
#4

#2  Du går emot första budordet redan i din första mening.  Människor kommer in till Jesus i fokus för att lära sig mer om Jesus och bibeln.  Allt du skriver går emot Guds ord och skulle kanske passa bättre inne på Andlig utveckling. 

Du får ju gärna ställa frågor, men inte att leda människor  vilse som inte vet så mycket om Jesus. Vi ska rätta vår undervisning efter Guds ord.

I Markus kapitel 8 vers 34 säger Jesus så här:
”Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och ta sitt kors på sig och följa mig.”

Det betyder alltså att vi som valt att följa Jesus, är kallade att vända oss ifrån denna världens anda.

_2 Kor 5:17
_Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit._
_

_Rom 6:6
_Vi vet att vår gamla människa har blivit korsfäst med Kristus …__

Gal 2:19-20 19 … Jag är korsfäst med Kristus,_
20 _och nu lever inte längre jag, utan Kristus lever i mig. Och det liv jag nu lever i min kropp, det lever jag i tron på Guds Son, som har älskat mig och utgivit sig för mig.

_1 Kor 6:19
_Eller vet ni inte att er kropp är ett tempel åt den helige Ande, som bor i er och som ni har fått av Gud, och att ni inte tillhör er själva?__

Upp till toppen
Annons: