Annons:
Etikettjesus
Läst 1878 ggr
plinglan
2014-10-06 17:35

Vill inte Gud frälsa alla?

Vill inte Gud frälsa alla människor? Det måste ju vara så. Annars skulle ju alla vara frälsta. Det skulle inte finnas ateister osv om Gud hade velat att vi alla var frälsta istället.

Och det som gör mig mest ledsen. Jag som verkligen VILL bli frälst. Varför känner jag aldrig något? Jag läser och läser i bibeln och ber intensivt. Jag ber om förlåtelse för mina synder. Jag ber att Jesus ska ta emot mig. Och jag är föremål för förbön.

Men ska det inte "kännas" att bli frälst? När man blir frälst vet man väl om det menar jag? Om man tvivlar på om man är frälst eller inte så är man nog inte frälst?

Annons:
Woodland
2014-10-06 18:13
#1

Enligt bibeln kommer Gud inte att frälsa alla. Om inte Gud vidrör en människa vill hon inte ha med Gud att göra. Detta stämmer inte på dig. Just det att du längtar, beder och vill är ett resultat av en Gudsberöring. Han har själv väckt detta inom dig. Nej, alla får inte överväldigande känslor. Vissa blir nästan nedstämda av förundran över att Gud har sett till dem. De känner sig så ovärdiga särskilt om de har haft en stark upplevelse av Guds helighet i samband med sin frälsnings upplevelse. Känslor kan man inte lita på. Det är tron på Guds ord som gäller. Det finns många som måste söka Herren länge innan de får uppleva en frälsningsvisshet. Det pratas inte så mycket om det nuförtiden men förr var detta inte ovanligt att prata om det. Nu när Jesus dog för dig och älskade dig så, när han vidrör dig och Fadern drar dig till Jesus räcker det inte med Guds löften i bibeln? Oavsett vad du känner fäst dina tankar på Guds löften. Tacka honom. Du ska se att allt klarnar för dig. Vi vandrar i tro, inte känslor. Gud välsigna dig.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-10-06 18:34
#2

Jag känner helige ande, hjälparen, på olika sätt varje dag, även fysiskt, framförallt i mitt bröst, 

Tvivla kommer du att göra nångång och flera gånger; inte på att Gud existerar, men över andra saker och det beror ofta på åklagaren /djävulen som försöker så tvivel i hjärtat.

plinglan
2014-10-06 18:52
#3

#1 Vet du varför han inte kommer att frälsa alla? Det vore väl den perfekta världen om alla blev frälsta. Är det för att alla inte skulle få plats i himmelriket?

Woodland
2014-10-06 19:25
#4

# 3 Nej, jag vet inte varför Gud inte frälser alla. Denna kunskap ligger fördold hos Herren. Matt. 11:27 "Allt har min Fader överlämnat åt mig. Och ingen känner Sonen utom Fadern. Inte heller känner någon Fadern utom Sonen och den som Sonen vill uppenbara honom för. " Han frälser alla som vänder sig till honom men enligt Jesus "Alla som Fadern ger mig kommer till mig och den som kommer till mig skall jag aldrig någonsin kasta ut." Joh 6:37 Se gärna verserna 39 och 40. Läs gärna Matt 16:13-17 Paulus citerade Mose ord till Farao i Romarbrevet 9:15 " 15 Han säger till Mose: Jag vill vara barmhärtig mot den som jag är barmhärtig mot, och jag vill förbarma mig över den som jag förbarmar mig över." Vi har haft detta ämne uppe förut på sajten. Sök gärna några nyckelord annars är du välkommen tillbaka till denna tråd med frågor.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

plinglan
2014-10-06 19:28
#5

okej tack🙂

Lilla Stjärna
2014-10-06 21:21
#6

#0 Plinglan! Vilken bra fråga och fundering! Så gick mina tankegångar också ett tag.

Alltid lika givande att läsa Woodlands förklaringar -en stor, stor andlig guldgruva 😕!

#2 Juel70  -klockrent 🙂! Känner igen mig, som du vet…….

Annons:
GiraffTunga
2014-10-07 21:17
#7

Usch vet hur det känns, trodde så innan med… undrar hur man vet om man är frälst.. är jag det?

You can not judge me unless you know me.

[Juel70]
2014-10-08 07:28
#8

Här kommer lite bibelord som hjälp på traven 🙂

Tro på Herren Jesus så blir du frälst. Apg 16:31

”Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig.” (Ef. 2:8, 9)

”Alla har syndat och saknar härligheten från Gud, och de står som rättfärdiga utan att ha förtjänat det, av hans nåd, därför att Kristus Jesus har friköpt dem.” (Rom. 3: 23, 24)

Men åt den som tror på Guds son Jesus, får frälsningen som en gåva. 

Vid en omvändelse så man vända sig till Jesus för att få förlåtelse för sina synder.

Ångra er därför och vänd om, så att era synder blir utplånade. Apg 3:19

Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst. Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst. Rom.10:9,10

Jesus:Den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike. Joh.3:3

Utan tro är det omöjligt att behaga Gud.  Ty den som kommer till Gud måste tro att han är till och belönar dem som söker honom. Hebr. 11:6

[Kathja]1
2014-10-09 13:31
#9

#4 Du skriver att du inte vet varför Gud inte frälser alla, men det är väl inte så svårt att förstå. Gud vill självklart att vi ska leva med hen, men för att bli frälst krävs det att vi öppnar upp och tar emot. Det ligger alltså inte hos Gud utan hos människorna att inte alla är frälsta.

Woodland
2014-10-09 15:34
#10

# 9

Du skriver att du inte vet varför Gud inte frälser alla, men det är väl inte så svårt att förstå.

Jag är medveten om att du har en helt annan syn på vem Gud är, Jesus Kristus exklusivitet som frälsare med mera. Jag bemöter dina tankar utifrån ett bibliskt synsätt. 

Det har egentligen inte att göra med förmågan "att förstå" för mycket större sinnen än mitt har begrundat detta.  Vad som gäller är vad Guds ord säger om vad Gud vill och varför.  Ef:5 "I sin kärlek har han genom Jesus Kristus förutbestämt att vi skulle tas upp som hans barn, enligt sin vilja och sitt beslut." Gud har en vilja och ett beslut det har han berättat  men vem Gud väljer att förbarma sig över ligger dolt hos Honom. Det är bara så.  Guds plan i korthet är att "vid tidens slut i Kristus sammanfatta allt i himlen och på jorden". Ef. 1:10

Det ligger alltså inte hos Gud utan hos människorna att inte alla är frälsta. 

Många tror detta men är de bibel troende kristna får de stora problem med att få ihop specifika uttalanden av Jesus (några i inlägg #4) och resten av NT ; till exempel Romarbrevet 9 blir mycket svårt att ta till sig i sin helhet. Går man dessutom djupare i teologiska tankar påverkar detta också resonemanget rörande Jesus försoningsverk: men det är ett annat ämne.

Gud vill självklart att vi ska leva med hen, men för att bli frälst krävs det att vi öppnar upp och tar emot.

Om Gud ville "självklart" att alla skulle leva med honom så hade det skett för det finns bara en vilja kvar i slutänden - Guds .

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-10-09 18:16
#11

Det kan ju inte stämma, vi har den fria viljan och det borde innebära att vi måste välja om vi ska vandra med Gud eller ej. EF 5 som du hänvisar till säger vad jag förstår inget om att vissa blir "bortvalda". Som jag skrev, Guds vilja är att vi ska bli frälsta men vi väljer.

Woodland
2014-10-09 20:17
#12

# 11

# 11

(Ber om ursäkt att jag använder fet text men understrykningen fungerar inte.)

Det kan ju inte stämma, vi har den fria viljan och det borde innebära att vi måste välja om vi ska vandra med Gud eller ej.

Ah, Kathje, från Augustinus fram till idag har texterna i Nya Testamentet och i Gamla Testamentet bevisat att en fri vilja att välja eller vraka ett Gudsförhållande inte existerar! 

EF 5 som du hänvisar till säger vad jag förstår inget om att vissa blir "bortvalda”. 

Ordet "förutbestämt" i versen gäller "vi" i meningen. Och "vi" i meningen är de som Paulus skriver till, det vill säga de kristna i Efesius. Slutligen är alla som inte innefattas av “vi” är bortvalda.

Det finns också ett stycke från Romarbrevet 8 där Guds gärning beskrevs stegvis och kallades för frälsningens gyllene kedja. "28 Vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa, för dem som är kallade efter hans beslut. 29 Ty dem som han i förväg har känt som sina har han också förutbestämt till att formas efter hans Sons bild, för att Sonen skulle vara den förstfödde bland många bröder. 30 Och dem som han har förutbestämt har han också kallat. Och dem som han har kallat har han också förklarat rättfärdiga. Och dem som han har förklarat rättfärdiga har han också förhärligat.” Man är med eller inte med. Man är i Kristus eller utanför. Det finns inget mitt emellan.  

Vi kan endast veta vad Gud har i tankarna för mänskligheten genom bibelordet. Det spelar inte någon roll vad jag tycker egentligen för jag råder inte över Gud. Vi måste alla foga oss efter bibelordet. De troende har genom tiderna vittnat om frälsningsbehovet för alla. De som Gud berör vill ha med honom att göra. Och inte bara att ha med Gud att göra efter eget huvud utan de är villiga att foga sig efter Guds krav på bot och bättring: att "vända om" "bli frälst" kallas det.

Vi vet inte vem som är Guds utkorade därför skall evangeliet predikas för alla folk. Rom 9: 14 Vad skall vi då säga? Att Gud är orättfärdig? Naturligtvis inte! 15 Han säger till Mose: Jag vill vara barmhärtig mot den som jag är barmhärtig mot, och jag vill förbarma mig över den som jag förbarmar mig över. 16 Alltså beror det inte på någon människas vilja eller strävan utan på Guds barmhärtighet. 17 Skriften säger ju till farao: Just därför lät jag dig träda fram, att jag på dig skulle visa min makt och att mitt namn skulle förkunnas över hela jorden. 18 Alltså är han barmhärtig mot vem han vill och vem han vill förhärdar han.

Faktum är att Gud har genom hela mänsklighetens historia valt. Abraham valdes ut av Gud för att vara hans vän. Abraham hade två söner, Ismael och Issac. Issac och hans avkomma blev valda av Gud som Messias blodlinje.  Israel var Guds utvalda folk. Resten av mänskligheten till och med Ismaels avkomma var utanför förbundet. Sedan Jesus kom och dog för alla sitt folks synder kan de genom tron (som är en Gudsgåva) bli rätt med Gud.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-10-09 20:43
#13

Okej, säger du det så. I mina öron låter den slutsatsen fruktansvärd.

Annons:
[Juel70]
2014-10-09 21:02
#14

Jesus avvisar inte den som helhjärtat söker honom. Minns inte var det står just nu,  Men det är ändå förutbestämt att du skulle söka honom för Fadern drar till sig de sina.

[Kathja]1
2014-10-09 21:22
#15

Tack Juel , det var väl det jag trodde! Och att det är förutbestämt, eller rättare sagt att Gud vet vem och när har inte med att göra att hen har bestämt det utan att hen vet allt. Gud är evig, vilket helt enkelt innebär att Gud är utanför tiden. Gud är inte en del av vår rum-tids uppfattning. Hen är alltid närvarande, eftersom hen är utanför rummet, och hen är evig därför att hen är utanför tiden. För Gud är historien, från universums början till dess slut, ett enda nu. Hen är samtidigt i varje ögonblick. Orsaken till att Gud vet vad som kommer att ske, är således inte att Gud har bestämt vad som skall ske, utan att hen står utanför tid och rum och därför är igår idag och i morgon på en och samma gång. Så Gud vet men har inte bestämt - det gör vi själva.

Woodland
2014-10-09 22:54
#16

Nej, Kathja, vad Juel skrev kan inte tolkas på det sättet. Du läser in i texten det som inte är menat.

Jesus sade " Alla som Fadern ger mig kommer till mig, och den som kommer till mig skall jag aldrig någonsin kasta ut.” och det stämmer. Men han säger vid samma tillfälle "Han sade vidare: "Därför har jag sagt er att ingen kan komma till mig om det inte blir honom givet av Fadern.” Joh. 6 Så man ser att den som helhjärtat vänder sig till Gud tar han emot genom Jesus.  Det finns ingen annan Frälsare och Fadern ger syndaren till Jesus. 

Det du skrev om Guds person gällande evighet är sant, samtidigt gör Gud väldigt klart med att han inte endast känner till slutet från början utan också har bestämt det så. Han råder över liv och död - Se nu, jag, jag är Gud, det finns ingen Gud vid sidan av mig. Jag dödar och jag gör levande, jag slår och jag hälar. Ingen kan räddas ur min hand. 5 Moseboken 32:39

Matt 11:27 Allt har min Fader överlämnat åt mig. Och ingen känner Sonen utom Fadern. Inte heller känner någon Fadern utom Sonen och den som Sonen vill uppenbara honom för.

Charles Spurgeon ("predikanternas prins") sade att vi inte bör förundras över att alla inte blir räddade, utan över att någon blir räddad överhuvudtaget.

Konflikten finns inte i bibelordet utan i ditt sätt att nalkas Jesus Kristus exklusiva anspråk.

Din slutsats ("Så Gud vet men har inte bestämt - det gör vi själva") strider inte endast mot hela den judiska/kristna bibelbaserade Gudsbilden utan den gör människan till Gud själv. Tror du att alla gudar är desamma eller har jag missuppfattat dig? Just det att du benämner Gud med “hen” visar att du inte ha samma Gudsbild som vi.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-10-10 02:26
#17

Att tro att Gud har ett kön är enligt mig lika galet som att tro att Gud inte vill att alla ska bli frälsta. Sedan spelar det ingen roll hur många bibelcitat du levererar för du förklarar dem med samma snäva, mänskliga, tolkning. Det är ju inte som så att det jag står för är en bibelsyn som vare sig är enbart min eller ny. Men det hör inte hit. Hit hör mer det tragiska i att inte tro att Gud vill oss alla väl och att förklara det som så för en sökande själ som du gör.

Woodland
2014-10-10 07:59
#18

# 17

Om den egna gudabilden är baserad på ett hopkok av olika religioner och livsfilosofier (som i grunden går stick i stäv med varandra) blir bibelns Gud naturligtvis "snäv".  

Guden du beskriver är en könlös, icke dömande skapelse och är inte personlig utan en energi. Man tar lite här och lite där i olika världsreligioner och blandar till en cocktail som bedövar tanken om rättfärdighetskrav. Man har inte en högre auktoritet över sig i sin tankevärld som en kristen har med bibelns rådslut. Man tar inte emot behovet av förlåtelse från en helig allsmäktig Gud. Tanken på en yttersta slutgiltig dom där alla ställs till svars går inte ihop med guden man har skapat i sitt sinne.  

Bibeln liknas med ett svärd. Guds ord skär och bränner och delar.  Jag belyser endast vad som står oavsett om jag eller någon annan gillar det eller ej.  Allt annat är förkastligt. Men om man är beredd att överge de egna föreställningarna om Gud och vänder sig till honom förlåter han och man tas man emot med "vidöppen famn." Det är kärlek!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-10-10 08:16
#19

Oh ja det vet jag och det är din roll. Och jag som besökare säger bara vad jag anser om det du skriver. Det är min roll. Det är ju som så att oavsett vad någon av oss säger så är din sanning inte mer rätt än någon annans. Det finns mängder med människor som genom tiderna har tolkat den texten du lutar din tro på som jag gör. Vad som eventuellt är mer rätt än det andra får tiden utvisa. Det är ju som så att det människan har sett som sanning allt som ofta visar sig vara något annat. Ursäkta att det blev lite OT , men jag ville bara bemöta det du skrev.

plinglan
2014-10-10 08:28
#20

Hej igen och tack för alla svar.

Tyvärr gör det mig lite nedstämd. Och även rädd. Jag förstår att det säkert är såsom Woodland skriver. Men det skrämmer mig. Jag trodde innan att vi själva hade makten att bestämma om vi ville bli kristna eller inte. Om vi ville leva med Gud eller inte. Men det skrämmer mig jättemycket att veta att jag kanske hur mycket jag än ber, läser bibeln och försöker göra allt så rätt som möjligt - kanske är jag ändå en av dem som Gud förutbestämt att han tänker utesluta. Jag kanske aldrig KAN bli frälst. Det kanske är DÄRFÖR jag aldrig upplevt något speciellt vid bön. Den tanken känns jättehemsk. Det är kanske ingen mening för vissa att söka Gud för han har ändå bestämt att Du och Du och kanske Jag redan står utanför.

Annons:
Woodland
2014-10-10 08:40
#21

# 20

Plingan , du har ingen orsak att vara rädd och det har jag förklarat för dig i #1.  🤗  Just det att du tar detta på så stort allvar är också Guds verk inom dig. 

Men det är sant att vi måste ha stor vördnad för Gud (gudsfruktan) och respekt. Han är inte att leka med om du förstår mig. 

Se, vilken kärlek Fadern har skänkt oss: att vi får kallas Guds barn, och det är vi också. Världen känner oss inte, därför att den inte har lärt känna honom. 2 Mina älskade, vi är nu Guds barn, och vad vi skall bli är ännu inte uppenbarat. Men vi vet att när han uppenbaras, kommer vi att bli lika honom, ty då får vi se honom sådan han är. 3 Och var och en som har detta hopp till honom renar sig, liksom han är ren.

1 Joh. 3

Vem Gud väljer behöver inte vi sysslar med - Som det står i 5 Mos. 29:29- Det fördolda hör Herren, vår Gud, till. Men det uppenbarade gäller för oss och våra barn till evig tid, för att vi skall följa alla ord i denna lag.

Berätta om Jesus för alla! Lämna resten åt Guds försyn. 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-10-10 08:51
#22

Jag har lite bibelord igen 🙂

**Kämpa för att komma in genom den trånga porten. Ty många, säger jag er, skall försöka komma in men inte kunna det. Luk. 13:24  

Ty utan helgelse kommer ingen att se Herren. Hebr. 12:14**

Ty vi måste alla träda fram inför Kristi domstol, för att var och en skall få igen vad han har gjort här i livet, gott eller ont. 2 Kor. 5:10

Inte alla som säger "Herre, Herre" till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske Faders vilja. Matt 7: 21

**Ty om du med din mun bekänner Jesus vara Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, då bliver du frälst. rom 10:9
**

**Joh 5:24: "Amen, amen säger jag er: Den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han HAR evigt liv och kommer inte under domen utan har övergått från döden till livet."
**

**Nu blir det alltså ingen fällande dom för dem som tillhör Kristus Jesus. 2Ty den andliga lag som gäller för livet i Kristus Jesus har gjort mig fri från syndens och dödens lag. Rom 8:1--
**

**Vi vet att Gud på allt sätt hjälper dem som älskar honom att nå det goda, dem som han har kallat efter sin plan. 29Ty dem han i förväg har utvalt har han också bestämt till att formas efter hans sons bild, så att denne skulle vara den förstfödde bland många bröder. 30Dem han i förväg har utsett har han också kallat, och dem han har kallat har han också gjort rättfärdiga, och dem han har gjort rättfärdiga, dem har han också skänkt sin härlighet.
**

Rom 8:28

[Ztevo]
2014-10-10 22:03
#23

Varför räcker det inte med att tro på sig själv? Som en god människa, som vill väl?

Kan man få Guds välsignelse (utan att man söker den) bara genom att vara god?

[Juel70]
2014-10-10 22:24
#24

#23 Det räcker, men du behöver Jesus för att få evigt liv tillsammans med Gud.

[Kathja]1
2014-10-10 23:04
#25

Pinglan och ni andra som tvivlar på om ni är, eller kommer att bli frälsta -  lite tröstade ord på vägen hittade jag här. ❤️

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
GiraffTunga
2014-10-12 17:49
#29

Jag var också rädd Pinglan.. Trodde inte att Jesus eller Gud älskade eller lät mig vara Jesus llärjunge bara för jag inte var döpt.. men är hans llärjunge nu och visar all min kärlek för dem. :)

You can not judge me unless you know me.

GiraffTunga
2014-10-12 18:21
#30

Jag brukade vara rädd för Gud speciellt med att be. Jag var New Age till Jesus och hade inte frid med mig men är närmare Gud nu och har även kallat honom pappa/fader nu. Speciellt när jag bara har en mamma (dom e skilda).. Var rädd att jag inte räknades som Jesus lärjunge eller Guds barn.. vet inte om jag är frälst men gör vad som helst för att bli det. Hur vet man om man är det?

You can not judge me unless you know me.

[Kathja]1
2014-10-12 18:23
#31

#30  Läs gärna länken jag la in i #25 där står det bra svarat hur man vet utifrån kristet synsätt tycker jag.

Upp till toppen
Annons: