Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2451 ggr
[Juel70]
2014-10-05 09:00

Ska man döma sin nästa?

#8 av: Juel70

#7 Ja så är det att människor gör skillnad på synder, men vi kan inte döma en annan människa utan att döma oss själva. Endast Gud har rätten att döma våra synder.  Men rent moraliskt tycker man ju att en tatuering inte är särskilt farligt i jämförelse med t ex mord. 

Men du svarade inte på min fråga Glad

”Döm inte, så skall ni inte bli dömda. Förklara ingen skyldig, så skall ni inte dömas skyldiga. Frikänn, så skall ni bli frikända” (Luk 6:37).

”Men vem är du som dömer din nästa?” (Jak 4:12).

”varför ser du flisan i din broders öga, när du inte märker bjälken i ditt eget?” (Luk 6:41).

Man kan utnyttja andras fel för att lugna sig och öka sitt eget värde. Skälen till att döma sin nästa är att stärka sin egenkärlek (se Luk 18:9-14). Men om jman ständigt är på jakt efter sin nästas minsta misstag är det väl ett sätt att undvika att ställas inför sina egna problem?

Annons:
LeJ
2014-10-06 01:51
#1

Varför är det inte ok med dig att någon påpekar att tatueringar förbjuds i bibeln men det är ok för dig att säga att homosexualitet är fel t ex? Är inte det lika dömande?

[Juel70]
2014-10-06 07:43
#2

Tänkte starta en ny tråd om dömande. Jag kanske skulle tagit bort första delen av texten.  Du kan läsa mer om tatueringar i tråden "Tatuering som kristen".

Vill inte att vi ska flyta in på off topic i denna tråd. Jag tror det finns en tråd om homosexualitet här i forumet också.

LeJ
2014-10-06 11:33
#3

#2 Fast min fråga gäller ju dömande, min fråga är inte om det är ok att tatuera sig eller att vara homosexuell, utan varför det är ok att säga att det ena är fel enligt bibeln men inte det andra.

[Juel70]
2014-10-06 11:59
#4

Vi har inte rätt att döma människor för då dömer vi oss själva, men bibeln säger att vissa saker är synd inför Gud. Det är Gud som dömer i slutändan.

Men vi människor kan alltför ofta döma ur ett mänskligt perspektiv, vilket ju är fel.  Men som kristen så är vår enda plikt att älska vår nästa såsom oss själva, men att fördöma synden.  Inte människan alltså, utan synden. Det står att vi ska hålla oss borta från synden, inte människan.

LeJ
2014-10-06 12:24
#5

Så det är fel när du säger att homosexualitet är en synd enligt bibeln?

[Juel70]
2014-10-06 12:53
#6

#5 Nej, det är inte fel att säga att homosexualitet är en synd eftersom det enligt Gud är en synd, för att det går emot hans skapelseordning.

Annons:
[Juel70]
2014-10-06 12:54
#7

Är du troende kristen?

LeJ
2014-10-06 13:02
#8

Men varför är det fel att säga att tatueringar är fel då? Det står ju också i bibeln. Och är det verkligen upp till dig och människor överlag att uttala sig om vad som är synd? Är det inte det du vill få fram i ts? Att det är en synd i sig att döma andra?

LeJ
2014-10-06 13:02
#9

#7 Ja det är jag.

[Juel70]
2014-10-06 13:12
#10

#8 Tror det var en person i andra tråden som tog upp för att visa att tatueringar är fel inom kristendom. Jag har själv tatueringar och jag har inte dömt någon för tatueringar.

Visst är det vår uppgift att tillrättavisa och förmana, att stå för Guds ord som är sanning. Det blir ju däremot lite fel att följa Jesus och inte stå för sanning. Vi ska ju sträva efter att efterlikna Jesus. Han är ju sanningen, vägen och livet.

LeJ
2014-10-06 13:15
#11

Så då ska vi döma menar du? Så varför då citera de bibelverserna i ts?

[Juel70]
2014-10-06 13:44
#12

Tillrättavisa och förmana är inte detsamma som att fördöma någon.  Det är väl bra bibelverser för oss människor att tänka på 🙂Vad exakt är det du inte förstår?

LeJ
2014-10-06 13:58
#13

Det jag inte förstår är att du verkade ta illa vid dig för att någon gjorde samma sak som du gjort innan.  Du anser att då blev du dömd men när du själv sagt liknande saker så är det inte att döma.

Annons:
[Juel70]
2014-10-06 14:04
#14

#13 Nej, jag tror du har missförstått mig helt.  Inte tagit illa upp eller känt mig dömd.  🤔 Möjligen att jag blev lite irriterad på att vissa icketroende kommer in här och publicerar inlägg bara för att provocera/skapa motsättningar/förvirring . (Då menar jag inte dig)

[Juel70]
2014-10-06 14:05
#15

Men åter till tråden tycker jag. Du kan PM Mig istället om du vill fråga nåt mer. 🙂

Woodland
2014-10-06 14:51
#16

Jag förstår vad du vill ha fram här Juel.  Samtidigt finns det klara befallningar i bibeln om att döma. 

Jesus ord i Johannes 7 :24  "Döm inte efter skenet, utan fäll en rätt dom!”  

Paulus tar upp detta med dömande i 1 Kor.5: 3-4 gällande mannen som hade en affär med sin styvmor. " Jag som är frånvarande till kroppen men närvarande i anden har för min del redan, som vore jag närvarande, i vår Herre Jesu Kristi namn fällt domen över den som handlat så.”

Paulus fortsätter på samma linje med församlingsmedlemmar. "12 Hur kan det vara min sak att döma dem som står utanför? Är det inte dem som står innanför ni skall döma? 13 Dem som står utanför skall Gud döma. Driv ut ifrån er den som är ond!"

I Jakobsbrevet 2:3-4 står det "Om ni då ser till den vackert klädde och säger: "Var så god och sitt, här är en bra plats," men till den fattige: "Du kan stå där" eller: "Sätt dig vid mina fötter", har ni då inte kommit i strid med er själva och blivit domare som dömer partiskt? " Det verkar som om partiskheten är felet och inte bedömningen. Samma sak med Matt 7:1- 5. Hycklare skall dömas.

Vi har befallningar att döma falska lärare. De som inte lever som de bör och kallar sig kristna skall tillrättavisas och om de inte ångrar sig och göra bättring skall de troende avskilja sig från dem. Rom. 16: 17 -18,  2 Tim 3:5, 2 Tess. 3:14-15, Ef 5:11, 1 Tim 6:5, 1 Joh 4:1, 2 Joh. 10-11 med mera

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
2014-10-06 21:10
#17

#16;  "Vi har befallningar att döma falska lärare.   …"

Ja, den befallningen fick jag med min frälsning, att avslöja och varna andra för falska lärare. En uppgift för resten av livet.

Upp till toppen
Annons: