Annons:
Etikettbibeln
Läst 3152 ggr
Woodland
2014-10-04 12:56

Guds plan bestämdes i förtid

Inlägget flyttade hit - Off Topic här.

2014-10-03 22:16#12 av: lek65

Jag har lite svårt att förstå detta med Guds plan och vilja. Om han redan bestämt allt i förväg så går det ju inte att be om något annat än det som följer hans plan.  Eller tänker jag fel?

Är allt klart redan från början? Jag har lite svårt att förlika mig med den tanken.   Var hittar man det i Bibeln?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
2014-10-04 13:14
#1

Nej du tänker inte fel. Enligt bibeln är allt klart redan från början. Det är svårt att förlika sig men tanken därför att vi i grunden inte uppfattar Gud som den Allsmäktige han är (bland annat). Det är inte ödestro eller tänkande för varje människa ska stå till svars inför Gud.

Bibeln genomsyras av detta men här är några axplock från Nya Testamentet:  

Apg. 2:23 Efter Guds fastställda plan och beslut blev han utlämnad, och med hjälp av dem som är utan lagen spikade ni fast honom på korset och dödade honom.

28 Vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa, för de som är kallade efter hans beslut. 29 Ty de som han i förväg har känt som sina har han också förutbestämt till att formas efter hans Sons bild, för att Sonen skulle vara den förstfödde bland många bröder. 30 Och de som han har förutbestämt har han också kallat. Och de som han har kallat har han också förklarat rättfärdiga. Och de som han har förklarat rättfärdiga har han också förhärligat. Rom. 8

Man kan inte se Guds rike om inte Gud öppnar den blindes ögon. Joh. 3 Han har gjort så med alla  som tillbeder Honom idag.  

Ingen, absolut INGEN, förtjänar någonting gott av Gud.  Det är bl.a. därför Gud inte kan betraktas som orättvis. Rom. 9

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Joppo
2014-10-05 00:49
#2

Om nu allt redan är förbestämt, hur kommer det sig då att ni som är kristna ber om diverse saker? Om er gud inte kan eller vill ändra något så ser jag inte riktigt poängen med sysslan. Dessutom finns det ju också ett flertal studier som pekar på att bön inte har någon mätbar effekt.

[Juel70]
2014-10-05 09:23
#3

Jag tror Gud har en fastställd plan som det står i ordet, men vi människor har ju också en fri vilja och vi kan nog fördröja guds planer hit och dit och ta omvägar och gå vilse, men Gud ser till att planen fullföljs i slutändan. 

Romabrevet 8
28Men vi veta att för dem som älska Gud samverkar allt till det bästa, för dem som äro kallade efter hans rådslut. 29Ty dem som förut hava blivit kända av honom, dem har han ock förut bestämt till att bliva hans Sons avbilder, honom lika, så att denne skulle bliva den förstfödde bland många bröder.…

Gud kan ångra sig, det finns exempel på det i bibeln. Jesus kan känna medlidande och förbarma sig. 

#2 Vetenskapliga studier  om en böns mätbara effekt? Låter ju helknasigt. Låter som något som kommer från VoF.

Jak.5:16 ”Mycket förmår en rättfärdig man bön när den beder med kraft”

Joppo
2014-10-05 13:47
#4

#3 Jag tycker snarare att det är helknasigt att INTE undersöka om det stämmer eller inte. Tänk dig hur många timmar som människan i historien ägnat åt att be. Vi snackar antagligen flera tusen miljarder timmar vilka är helt bortkastade om bön inte har någon effekt. 

Sen skulle positiva resultat kunna vara väldigt bra för mänskligheten. Rent krasst vore det ju väldigt bra om man kunde bota saker via bön istället för att operera eller behandla sjukdomen med medicin. Bön förefaller betydligt säkrare och billigare i förhållande till de andra alternativen. Förutsatt då att den har någon effekt… 😉

För övrigt tror jag inte att det är speciellt många skeptiska organisationer(likt VoF) som ägnar sig åt dessa studier, utan jag tror att det är mer sannolikt att det är kristna som genomfört dem. Man kan  tänka sig att positiva studier skulle kunna användas för att rekrytera människor samt öka kyrkans trovärdighet. Kristendomen vilar ju inte direkt på en stabil vetenskaplig grund, vilket jag antar gör att många människor inte är intresserade av att ta del av den.

Men för att återgå till din fråga, så har jag några länkar till studier där man undersökt bön och sk "faith healing" på min privata dator. Jag kan posta dem senare när jag kommer hem.

[Juel70]
2014-10-05 14:00
#5

#4  Hur kan du mäta bön och dess effekter?  Det är väl bara att läsa alla tacksägelse rapporter om helande osv. Det går inte att mäta med någon apparat. Källa? Länk? (så ska jag läsa själv)

Det låter som att du  tror att man skulle kunna avskaffa  medicin och sjukhus och  ersätta med Jesus som kan komma och hela alla istället. Men.. tron är en gåva. Den som söker han finner.  Den ges inte åt alla. Men Jesus helar och upprättar människor varje dag över världen.

Woodland
2014-10-05 14:02
#6

# 2

Vi ber därför att Gud har påbjudit det. Bön har flera syften. Vi troende skall bli medvetna om vårt beroende av Gud och bli delaktiga i vad Gud åstadkommer. Det förstnämnda är ett kännetecken av en som är Guds barn och det sistnämnda är en privilegium av att vara rätt med Gud. Der är svårt för ni som står utanför denna gemenskap att förstå.

“Studier" av denna sort är totalt missvisande och är irrelevanta för en troende kristen oavsett vem eller vilka som initierar dem. Gud manipuleras inte av den troendes bön. Ett sådant tankesätt finns inom ockultism men inte inom en bibliskt tänkande. Endast Guds vilja uppfylls och i varje enskilt fall ligger svaret gömt för den bedjande. Man ser Guds fullkomliga vilja i backspegeln så att säga. 

Om inte en så kallad "faith healing" bekräftas vetenskapligt har den inte skett.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Joppo
2014-10-05 14:44
#7

#5 Det är inte speciellt komplicerat. Bön kan testas på exakt samma sätt som vanlig medicin och det behövs ingen speciell apparatur eller mätutrustning. Det man vill ha fram är om bön i detta fall gör att signifikant fler människor tillfrisknar eller mår bättre om de ber eller får förbön. Lite förenklat skulle detta kunna ske genom att man studerar två grupper med samma sjukdom och samma fysiska förutsättningar och mäter(med statistiska uträkningar) om individerna som ber eller får förbön tillfrisknar i en högre grad. Observera att grupperna i övrigt måste få exakt samma behandling och förutsättningar. 

Personliga anekdoter är ett väldigt osäkert sätt att få reda på vad som är sant och inte.

#6 Jag är medveten om att er bön har fler syften än att bara be om förändringar eller andra önskningar. Jag trodde det var underförstått att jag syftade på just önskedelen. Men jag kanske uttryckte mig oklart. 

_"Om inte en så kallad "faith healing" bekräftas vetenskapligt har den inte skett."
_
Det värmer i höstmörkret när du skriver såhär fina saker 😎

Woodland
2014-10-05 14:45
#8

#3

Juel dessa saker om människans förmåga att påverkar Gud har diskuterats i tusentals år.

Människas “fria vilja” existerar inte i bibeln. En vilja att helt vara lydig eller förkasta Gud hade änglarna, Adam, Eva och Jesus Kristus. Vi andra har den fientliga naturen genom arvssynden. Vi har ingen fri vilja att välja eller vraka Gud. Människan har en vilja, ja, men den är inte fri. Vi är slavar till vår egen natur och våra val i livet styrs av den naturen. Endast de som är i Kristus är frigjorda. Om nu Sonen gör er fria, blir ni verkligen fria. Joh 8:36

Vi önskar, ber till Gud att Hans vilja skall ske och vädja till människor att omvända sig. Men endast de som Gud föder på nytt ser Guds rike. 

Det finns ställen i bibeln där man kan få intrycket att Gud ändrar sig men han gör det inte egentligen därför att han i egenskap av sin person är oföränderlig. Detta har ingenting med barmhärtighet att göra för hans barmhärtighet är orsaken till att vi inte utplånas. Han är perfekt och behöver inte ändra någonting i sin plan därför kan inte vi strula till den. Denna vetskap är den största tryggheten för den som tillhör Gud. Detta att en människa inte kan ändra eller påverka Guds dekret har burit de troende i alla tider.

 Du får gärna börja en ny tråd om du vill ta upp detta med bibelställen som du anser stödjer tanken om en Gud som ändrar sig.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[_roachford_]
2014-10-05 21:07
#9

Men i bibeln står det ju att allt man ber om ska man få, bara man tror.

Jag förstår ju att det måste överensstämma med bibelns ord, och budorden, men det är ju Jesus löfte till oss.

Det finns ju många vittnesbörd om hur Gud hjälpt dem på olika sätt efter att de bett.

Så allt är redan bestämt, hur man ska må, hur många barn man ska ha, vad man ska jobba med, om man t.ex. kan spela ett instrument, osv?

Joppo
2014-10-05 22:03
#10

Har er gud bestämt att jag ska tro att han är en mytologisk figur skapad av av några fantastifulla lirare på bronsåldern? Det verkar rätt ologiskt. Men det är ju den logiska följden om vi antar(rent hypotetiskt) att han existerar och att han lagt upp en plan för alla nu levande människor.

Om man funderar vidare så ingick det tydlig också i hans plan att Stalin skulle komma till makten i Ryssland och döda flera miljoner människor. Han var även upphovsmannen till Förintelsen där flera miljoner judar dog. Glad i hågen såg han även till att Pol Pot blev ledare i Kambodja och utrotade stora delar av sitt eget folk.

Vad har du för funderingar gällande detta Woodland? Har er gud varit med och skapat alla grymheter som människan genom tiderna har begått? Så måste det ju vara om allt är förutbestämt.

Woodland
2014-10-05 22:22
#11

# 9

Javisst, skall man be i tron precis som bibeln säger. Det betyder inte att vi får det automatiskt för det finns ett villkor: “ske din vilja”.  Ja, om inte Gud hjälpte oss hur skulle vi klara oss överhuvudtaget? Det är klart att jag också har upplevt detta.  

För den Allsmäktige Gud är allt klart. Han existerar utanför tid och rymd. Han styr och har ordning i macro- och microkosmos så att säga. 

Jesus sade att inte en sparv föll till marken utan att Fadern visste det. Inte ett hårstrå faller från våra huvuden utan Guds uppmärksamhet. Han känner till slutet ända från början. Endast han kan förutsäga framtiden. Ett Guds barn medverkar i den helige Andens kraft för att fullfölja loppet som Herren har bestämt för dennes liv.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-10-11 21:18
#12

En fråga på temat -  jag har för mig att jag har läst någonstans när Gud bestämde planen för Jesus, att det var bestämt redan innan skapelsen (eller iaf tidigt) men kan inte hitta bibelstället igen. Någon som vet vad jag syftar på? Har för mig att det var i NT det stod… 🤔

Woodland
2014-10-11 22:46
#13

#12 Det finns flera verser. Här är från Apostlagärningarna 2: 22 Israeliter, lyssna till dessa ord: Jesus från Nasaret var en man som Gud bekände sig till inför er genom kraftgärningar, under och tecken, som Gud genom honom utförde mitt ibland er, så som ni själva vet. 23 Efter Guds fastställda plan och beslut blev han utlämnad, och med hjälp av dem som är utan lagen[e] spikade ni fast honom på korset och dödade honom. 24 Men honom har Gud uppväckt och löst ur dödens vånda, eftersom det inte var möjligt att han skulle behållas av döden.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Kathja]1
2014-10-11 23:40
#14

Hm, det var inte den jag tänkte på utan en om att Guds plan för Jesus var bestämd redan i begynnelsen. Men tack ändå.

[Juel70]
2014-10-12 08:34
#15

Kathja, tror jag vet vilken du syftar på.. menar du där det står att Jesus fanns till innan världens skapelse?  Kan försöka leta fram den.

[Juel70]
2014-10-12 08:47
#16

Kathja.

Inte hittat just den versen du talar om, men jag hittade andra liknande 🙂 Kanske Woodland vet?

"Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen, ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, synligt och osynligt, troner och herravälden, härskare och makter; allt är skapat genom honom och till honom" (Kol 1:15-17)

10 Han var i världen, och världen hade blivit till genom honom, men världen kände honom inte. 
11 Han kom till det som var hans, och hans egna tog inte emot honom.  

Joh 1:10-11

In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God. He was in the beginning with God.

And who was the Word? Just a few verses later John clearly tells us

And the Word became flesh and dwelt among us, and we beheld His glory, the glory as of the only begotten of the Father, full of grace and truth.
John bore witness of Him and cried out, saying, “This was He of whom I said, ‘He who comes after me is preferred before me, for He was before me.’” (John 1:14-15)

Det betyder att Jesus ÄR GUD. Jesus är Gud och blev människa.

"Och Ordet blev människa och bodde bland oss… Johannes [Döparen] vittnar om honom: "Det var om honom jag sade: Han som kommer efter mig går före mig, ty han fanns före mig."(Joh 1:14-15)

[Kathja]1
2014-10-12 11:14
#17

Tack för att du tar dig tid! Det är en vers där det framkommer att Gud hade planerat detta med Jesus redan innan skapelsen. Hittade den då jag letade efter texter som styrkte att Gud redan innan visste att Adam och Eva skulle synda. Hade en diskussion med en som anser annat. 🤪

Men den dyker väl upp igen om det är meningen att jag ska ha den tillgänglig. 😉

Joppo
2014-10-12 13:09
#18

Jag är lite osäker på om Woodland svarar på mina frågor i #11

Tror ni att er gud ligger bakom allt som sker på Jorden? Alltså både det som vi definierar som gott och det som vi definierar som ont? 

Stod det i hans "manus" att Förintelsen skulle inträffa? Om svaret är ja, vad har ni för förklaring till att han vill(?) att en sådan otroligt grym händelse ska inträffa? Om vi rent hypotetiskt säger att er gud existerar  framstår det som totalt vansinne att han skulle vilja mörda massor av människor och framförallt sitt eget folk judarna.

[Juel70]
2014-10-12 13:23
#19

#18 Om man läser GT så tyder mycket på att Gud står bakom allt gott och även att han använder sig av ogudaktiga för att t ex förgöra ett olydigt syndigt folk. Gud kan också använda sig av naturkatastrofer.

Ja, det står mycket om judarna och deras förskingring till olika länder, deras förföljelse och plågor, men Gud ska åter församla återstoden av hans folk som vänt åter till Gud. 

Gud straffar folkslag som tillber avgudar, syndiga städer och länder som är högmodiga och likgiltiga inför Gud och som i sina hjärtan säger: Det finns ingen Gud, vi är vår egen gud.

Det finns flera böcker i GT som innehåller varningar om straff ifall länderna/städerna inte gör bättring.  Tex MIKA,  NAHUM,  HABACKUK från kapitel 2.  osv. Även Sefanja som gäller både Juda och alla andra nationer.

Joppo
2014-10-12 14:04
#20

#19 Tack för ditt svar. Så svaret på min fråga är alltså ja? Han låg alltså bakom Förintelsen? 

Jag får inte riktigt detta att gå ihop med den bild som ni kristna vanligtvis målar upp av er gud. Ni brukar framställa honom som god och uppfylld av kärlek, vilket jag anser vara inkompatibelt med de hemskheter som han enligt dig ligger bakom. Även om vi ponerar att han orkestrerat det som vi definierar som gott, så kan ju knappast det anses väga upp alla de hemskheter som skett under den mänskliga historien.

Hur resonerar du gällande detta? 

* Är det förresten korrekt att säga han? Eller ska man säga hen eller den?

Annons:
[Juel70]
2014-10-12 14:21
#21

#20 Gud ÄR god mot sitt folk och mot dem som söker honom och är hans barn. På flera ställen i bibeln står också hur Gud beskyddar sitt folk och hur han förgör deras fiender.  Ett exempel är sak 12 som jag håller på läser nu. 

Gud är också en fruktansvärd gud för dem som är hans fiender. Gud avskyr synd och avgudadyrkan. Men Gud är långsam till vrede.  I bibeln brukar domedagen likställas med "den fruktansvärda dagen" och Guds vredes dag.

Ja, man ska nog vara på god fot med Gud. Men han är en kärleksfull och rättvis Fader,   Gud tuktar alla han älskar.  Det står att man inte ska förakta Hans tuktan. och att man är välsignad genom prövningar. Jesus fick ju den största prövningen av dem alla kan man säga.

Angående förintelsen så har jag läst, minns inte just nu var det står, att Gud ska både landsförvisa judar, förfölja dom och låta dom gå under.

Kanske Woodland kan hjälpa mig att hitta dom kapitlen?

[Juel70]
2014-10-12 14:39
#22

Det här är från romarbrevet och visar exempel på hur Gud tänker: 

Förstår du in­te att hans god­het vill föra dig till omvändel­se? Med ditt hårda och obotfärdi­ga hjärta ho­par du vre­de över dig till vre­dens dag, då det blir up­pen­bart att Gud dömer rätt­vist. Han skall löna var och en ef­ter hans gärning­ar:evigt liv åt dem som uthålligt gör det go­da och söker härlig­het, ära och oförgäng­lig­het, men vre­de och straff över dem som i självhävdel­se vänder ryg­gen åt san­ning­en och följer orätten.

[Juel70]
2014-10-12 17:09
#23

Hittade lite från Amos också.  

… och Israel ska föras bort till slaveri långt borta i ett främmande land. Amos 7: 17b

Om du läser Amos så står det mycket om Israels dom där.

Finns säkert mer om judarna, du kan ju googla eller studera bibeln .

Joppo
2014-10-12 18:02
#24

Jag vet inte riktigt hur jag svara på detta.

För mig blir det bara helt skevt att man väljer att tillbe en gud som uttryckligen vill utrota ett helt folkslag. Det är bortom min fattningsförmåga.

[Kathja]1
2014-10-12 18:31
#25

Joppo  - Det är inte Guds om utrotar, det gör vi själva. Gud vill oss väl, sedan är det mer än en människa genom tiderna som har valt att tolka texten som att vi ska akta oss för Gud för annars… 😮Men ondskan står vi allt för själva. 😎Det man däremot skulle kunna lägga på Gud är att hen låter det ske, men det är för att vi genom våra handlingar ska visa om vi väljer att leva med Gud eller utan. "Med Gud" innebär att man är en god och kärleksfull människa som älskar sin nästa så som sig själv och Gud. Genom våra handlingar skapar vi oss själva, vår värld och vår relation med Gud och alla vi möter, och det finns en anledning till att vi sk "prova oss fram" eftersom det är i provandet som vi växer som människor.

Det är ju alltid enkelt att se tex utrotning av ett folkslag som något som är "ont och dåligt" men det beror ju på från vilket håll du tittar. Precis som att det alltid är vinnaren av ett krig som skriver historien.  😎

Woodland
2014-10-12 18:42
#26

# 20

Jag ber att när du läser detta att du liksom nollställer dig och försöker se det utifrån ett bibliskt perspektiv. Jag vet att det blir ovant för dig men du kommer att begripa den bibliska ståndpunkten lättare även om du inte accepterar den.

Skulle jag kunna svara dig tillfullo om varför Gud tillåter si och så hade jag varit Gud. Du har ställt denna fråga förut och vårt utgångsläge är detsamma: Den Suveräna Gud kan inte ställas till svars av sin skapelse.  När det gäller oss människor -  vi förtjänar ingenting av honom.

Herren beskrevs i Jeremia (Gamla Testamentet) tillika i Romarbrevet (Nya Testamentet)  som en krukmakare som kan göra vad han vill med sitt verk: börja om med sin kruka eller kasta den. Har man inte erkänt Guds överhöghet över sin skapelse har man väldigt svårt att godta detta.  

Inget sker som inte Gud har kontroll över. All synd i gärningar, tankar och ord är helt emot Hans lagar och förordningar och en förolämpning mot hans helighet. Gud har gjort klart att vi inte har någonting att komma med som skulle förgylla hans Person. 

För det mesta håller Gud tillbaka ondskan. Hade han inte gjort det hade troligen allt levande utplånats för länge sedan. Hans kärlek visas i att Han dog för sin kyrka som består av troende från både Gamla och Nya Testamentet. Gud, i Jesus Kristus, gav sitt liv för att de skulle leva. Han kunde har utplånat jorden för länge sedan men gjorde inte det. Orsaken till det var att han ville visa vem han är genom Jesus Kristus offer och för att kyrkan skulle prisa den nåd han har skänkt oss. Ef. 1:5-6

 Allsmäktig som han är kommer människans synd också bidraga till hans ära. Som det står i Psalm 76:8-11

 Du, * endast du är värd fruktan. Vem kan bestå inför dig när du är vred?

9 Från himlen låter du din dom höras.
Jorden förskräckes och blir stilla
10 när Gud står upp till doms
    för att frälsa alla ödmjuka på jorden. Sela.
11 Människors vrede skall då bli dig till pris, vad som finns kvar av vrede skall du ikläda dig.

*Gud

Lidandets gåta är en svår nöt att knäcka och många har brottats med den. Det finns till och med de som har vänt sig bort från tro på en Gud och kristendom på grund av det, såsom Bart D. Erhman. Du tänker på dessa “hemskheter” och (jag kan helt förstå dig), du tycker detta inte stämmer med en kärleksfull Gud.  Jag håller med dig om att Förintelsen var en ofattbar hemskhet. En Rabbi som genomled den sade att det var såsom de 10 Guds bud var omvända. Istället för “Du skall icke dräpa” var det “Du skall dräpa!” Men om man ställer frågan om “varför?” till en rättroende jude skulle han svara dig  “Det var på grund av vår synd mot G-d” 

Du har rätt på en punkt: att många ger bilden av en Gud som en kärleksfull mes. Han är kärleksfull men inte såsom många har för sig. Juel beskrev träffsäkert Gud som han beskrevs i bibeln - långsam till vrede.  Många tror att Gud aldrig skulle döma, aldrig straffa. Alla hamnar i himlen, alla räddas, allting kommer vara bra för alla till slut. De har tagit löften och applicerat dem på alla som någonsin levt. Deras livssyn “sjunger” som Jani Joplin "Gud, kan inte du ge mig en Mercedes Benz?”. Men löftena är för Guds folk. Enligt mig är bland det värsta svek man kan göra som troende att ge folk bilden av en Gud som man inte bör räkna med. Allting för alla slutar inte lyckligt ur en evighetsaspekt. Vi vet det och det är därför vi berättar detta. Varje sann troende kan intyga att Guds kärlek visade sig i att medan vi ännu var syndare så dog Kristus för oss. En ofattbar kärlek.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-10-12 18:58
#27

Kathja, 

Tycker inte du att du borde förklara för läsarna att du inte tror på bibelns Gud utan har mixat ihop alla religioner till en?

Om man blandar ihop alla dessa religioner, livssyner och filosfier finner man ingen sanning. Resultatet blir en lögn vars tolkning inte finner stöd någonstans. 

Den stora övervägande delen av till exempel religioner anser att de själva är den enda sanna. Det går inte att förena dem för deras grundläggande föreställningar om så kallad Gud är oförenlig med andras.

OBS! Du kommer till våran sida och propagerar för din egen religion och det går emot våra regler.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Kathja]1
2014-10-12 20:39
#28

Om att säga vad man tror/anser är att propagera så gör jag absolut det, men det gör ju alla som kommer hit i så fall så då kan ni lika gärna lägga ner att ha diskussioner över huvud taget. 🤓Och jag ganska säker på att de flesta vet vad jag anser vid det här laget. 😎

Förutom du som alltid ska påstå att jag inte tror på Bibelns budskap trots att jag sååååå många gånger nu har förklarat för dig att det gör jag absolut. 😡 Det är tur att jag inte är lättkränkt eller lättsårad för att få sin tro påhoppad på det sättet kan svida ganska bra. Men det var inte vad vi skulle tala om. Men jag vill i alla fall ännu en gång få sagt att  jag hade uppskattat om du slutade att "hacka" på min tro och om du kunde ta det jag säger för vad det är. Bara för att jag inom vissa delar tolkar bibeln på ett annat sätt än du innebär inte det att jag på något sätt inte tror på dess budskap, eller på Jesus som vår frälsare.

Woodland
2014-10-13 10:33
#29

# 28 När vi får en snabb tillströmning av över tusen läsare utöver de vanliga kan man inte räkna med att de vet vad du tror. Därför mitt påpekande. Sedan att jag belyser motsägelsen som finns genom att sammanföra olika religioner och gudabilder till en enda röra är också en del i diskussionen - fast Off Topic här. Och jag vill verkligen ditt bästa!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-10-13 11:35
#30

Vill du mitt bästa så uttrycker du dig kanske lite klumpigt. Men visst jag förstår din poäng, men då tycker jag att alla som skriver här ska börja varje inlägg med att förklara sin tro. Jag är Medarbetare på Los iFokus och driver morgondagens tro iFokus och det framgår av min profil, det borde räcka tycker jag. Eller inför en ny regel att alla ska info om sin tro.

Melonclementin
2014-10-17 00:35
#31

#28 Jag hade ingen aning om det. Men ja är glad att det blev klart för mig hur de va :-) väl mött, jag vill inte va otrevlig men det kan faktiskt påverka mer än du tror. Du skriver:" "Med Gud" innebär att man är en god och kärleksfull människa som älskar sin nästa så som sig själv och Gud. " Hur menar du ? Anser du dig vara en god människa? #26 du skriver: "Allting för alla slutar inte lyckligt ur en evighetsaspekt. " Detta tror jag kan vara en väldigt viktig mening. #10 Gud har inte sagt lycka och välgång för de som tror på honom. Däremot har han bett oss vara vaksamma och förtrösta på honom. Men denna tid som vi lever kan inte jämföras med den tid som kommer och där ligger det slutliga helandet och härligheten. Därmed inte sagt att man inte kan bli helad i denna tid. Men han har lovat att alla som förtröstat på hans löfte om evigt liv ska få upprättelse. När man som kristen tror på det, då blir man inte lika illa berörd av döden. Jag återkopplar till evighetsaspekten som du som icke troende måste ta hänsyn till att vi tror på. Alla kommer dö, förr eller senare. De vet du lika mycket som jag. Hade de inte blivit dödade då så hade de dött senare. Vad ska man skylla på då? Att döden tog deras liv? Jag vill inte låta respektlös, men det är så det ser ut. Vi föds och vi dör, det kan vi vara överens om. Jag blir såklart ledsen när ja ser lidande i världen, oerhört ledsen. MEN jag tror på äkta och innerlig upprättelse för varenda av Guds barn som lidit på denna jord. För det har han lovat, men han lovade aldrig att vi inte skulle bli förföljda och dödade. Därför får jag ihop en kärleksfull Gud med en Gud som är rättvis och som tillåter sådant som från våra ögon är förfärliga. Han vet vad han har lovat och han visste vad som skulle komma när han skapade jorden.

[Kathja]1
2014-10-17 01:18
#32

#31 Nu hängde jag inte med på vad som gjorde dig glad… Men är du glad är jag glad. Jag menar med det att när man följer Guds påbud så blir vi per automatik goda människor. Och jag är det för det mesta i alla fall.

Melonclementin
2014-10-17 10:09
#33

#32 Jag skriver och förklarar för dig i PM då det börjar bli irrelevant för tråden.  🙂

Joppo
2014-10-17 11:08
#34

#31 Självklart ska vi alla dö någon gång(eller i alla fall enligt det rådande vetenskapliga läget). Dock är det rätt stor skillnad på att somna in på ålders höst kontra att arbeta ihjäl sig i ett koncentrationsläger. Om det sistnämnde även är en uttrycklig önskning från en påstått omnipotent varelse så… ehh… blir det det bara sjukt*. 

Nu vet jag inte vilken falang du tillhör inom den kristna tron, men jag antar att det finns kristna som tror på deistisk  gud, dvs en gud som skapat världen, men sedan lämnat den åt sitt öde. Det skulle ju kunna förklara ondskan på ett vettigare sätt, dvs att den är skapad av människan/miljön själv istället för en del i er guds manus. Enligt mitt sätt att se på saken blir det väldigt svårt att förstå hur man kan tillbe en gud som detaljstyr vara aspekt i människornas liv eftersom den logiska följden är att guden ifråga måste vara sadist. Hur förklarar man annars att denne exempelvis låter barn bli våldtagna, att Tsunamin inträffade eller att Stalin kunde komma till makten och skapa sin terrorregim? För en omnipotent varelse skulle ju allt detta enkelt kunna stoppas.

Nu finns det säkert flera av som ser dylika händelser som guds straff eller förmaningar, men den förklaringen blir också väldigt svår att förklara eftersom straffen/förmaningarna sker utan någon förklaring. Man skulle kunna jämföra det med att man höll rättegångar utan att säga vilka brott som det handlade om. Utan att veta vad man gjort fel blir det ju rätt svårt att göra bättring, eller hur? 

* Enligt Juel vill er gud uttryckligen döda alla judar.

Annons:
Melonclementin
2014-10-17 14:08
#35

#34 Jo, som du säger är det stor skillnad. Men det du skulle ta hänsyn till var att jag har ett evighetsperspektiv. Jag tror på liv efter döden, jag antar att du inte gör det. Då blir det vääldigt viktigt vad som händer här på jorden, medans jag tycker att det viktigaste är tiden efter vi dör. Du tror (antar jag, rätta mig om jag har fel) att de som får lida nu i världen, de som blir våldtagna, mördade, torterade innan deras död är det sista som dom kommer uppleva. Och därför är det en jobbigare situation än förbrytaren som kanske ligger där på dödsbädden, nöjd med sitt liv och sitt verk och inte alls har någon ånger eller förståelse i hur många människor han förstört livet på.  I dina ögon så är detta det enda du ser, och du kan inte förstå hur en gud som tar hand om sin skapelse kan tillåta detta. Det ska ja säga dig, det undrar jag också och jag kommer inte sticka under stolen med att jag också känner att gud borde gjort på ett annat sätt. Där har jag inga svar till dig, jag kan va lika arg som du när jag hör om orättvisor i världen. Men där skiljer sig oss, jag tror att gud har en plan och litar på att hans tankar är större än mina, medan du inte gör det.

Här kommer fler skillnader mellan dig och mig:

Du tror enbart på det du ser medans jag tror på det jag inte har sätt ännu.
Du tror att människors lidande i denna världen är det enda dom kommer uppleva. Därför känns det väldigt orättvist att en förbrytare ska få leva lyckligt tills han/hon dör medan offren lider och dör med lidandet. Och nej, om detta är allt så kan man inte få ihop det med en gud som har en vilja som han sätter i verket som samtidigt är kärleksfull.

Men jag tror inte att den lyckan är det sista som denna förbrytare får uppleva och inte heller att detta lidande är det sista som offren får uppleva.

Sen kan man diskutera om vem som är förbrytare, men de va inte din fråga. Men så du får en närmare förståelse hur han kan vara allsmäktig och god samtidigt när världen ser ut som den gör. Som sagt så har jag inga absoluta svar, jag säger bara som jag tror och hur jag får ihop det.

Sen det med att världen ser ut som den gör samtidigt som gud har makten. Gud gav Adam ett förtroende, ett förtroende han inte kan ta tillbaka. Ett förtroende som du har fått, som jag har fått. Många diskussioner finns om vi har en fri vilja eller inte. Har vi förutsättningar så kan vi göra vad vi vill, jag kan just nu välja att gå ut eller att stanna kvar. Det är inte gud som bestämmer det, han vill inte ha robotar. Att säga att det inte är fri vilja vore väldigt konstigt. Men jag tror det har med ansvar att göra, sen att gud använder våra viljor (bra och dåliga) till att göra sin vilja, det tror jag på.

Det var som när Jesus sa att han skulle bli korsfäst till sina lärjungar, då blev de helt förtvivlade och tänkte nej tvi vale de kan inte va guds vilja! Medan de faktiskt var det. Och det som såg ut för välden som ett nederlag, alltså det att han som kallade sig själv för gud blev korsfäst och dog mitt i allt, var det enligt guds plan och allt hade gått efter hans vilja.

[Ztevo]
2014-10-17 19:41
#36

Om Guds plan var bestämd i förtid, finns inngen orsak att be, ens på norrländska.

Hä blir som hä blir.

Woodland
2014-10-17 20:16
#37

# 36

Vi ber därför att Gud har påbjudit det. Bön har flera syften. Vi troende skall bli medvetna om vårt beroende av Gud och bli delaktiga i vad Gud åstadkommer. Det förstnämnda är ett kännetecken av en som är Guds barn och det sistnämnda är en privilegium av att vara rätt med Gud. Der är svårt för ni som står utanför denna gemenskap att förstå. Från inlägg #6

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Ztevo]
2014-10-17 20:20
#38

Vad ironiskt.

Det finns de som är inbitna…  Nä. Det vore för lätt.

Väl mött!

Ztevo

Woodland
2014-10-18 12:41
#39

# 38 OK…. Och det betyder…..?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-10-18 12:58
#40

"Enligt Juel vill er gud uttryckligen döda alla judar."

Jag har inte sagt att Gud vill döda alla judar. Det var du som sa det. Läs bibeln, så slipper du fråga och komma med underliga påståenden.

Om Woodland vill, så får du svara lite ang. judarna.

[Kathja]1
2014-10-18 13:50
#41

Det funkar inte att hänvisa till "läs bibeln" Juel, därför att vi tolkar den olika.Tror att jag har sagt det förut. Det behövs att man får en förklaring på vad texten betyder för dig, eller vem det nu är som hänvisar till en text.

Annons:
Joppo
2014-10-18 14:11
#42

#40 "Angående förintelsen så har jag läst, minns inte just nu var det står, att Gud ska både landsförvisa judar, förfölja dom och låta dom gå under."

Jag tycker inte att mitt påstående är speciellt underligt med tanke på att du skrivit detta. Förvisso använder du inte exakt mina ord, men att döda eller låta dem går under anser jag vara liktydiga.

Mirrranda
2014-10-18 16:01
#43

Jag skulle vilja fråga en sak i ämnet "Guds plan bestämdes i förtid"

Bestämde Gud långt innan jag blev sjuk att jag skulle få en kronisk sjukdom och många handikappande symtom?

Eller kommer sjukdomar från en annan makt, en ond makt? Djävulen?

[Juel70]
2014-10-18 16:42
#44

Joppo, det står OCKSÅ att Gud ska rädda en skara av judarna.

[Juel70]
2014-10-18 16:45
#45

#43 Det vet nog bara Gud. Ibland sänder Gud prövningar, ju fler prövningar desto mer välsignad är du. Lönen blir stor.  I mitt fall, så vet jag att jag Gud bestämde hur mitt liv skulle se ut och jag vet att prövningarna är från Gud.

Men sen kan det vara så också att Gud har helande för dig, om inte i detta liv, så blir det när vi är tillsammans med Jesus igen.

Woodland
2014-10-18 17:23
#46

_Om Woodland vill, så får du svara lite ang. judarna
_

Om det finns intresse för ämnet kan vi start en ny tråd.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-10-18 18:24
#47

#43 Vågar inte svara på det 🤐🤐🤐men varför i hela friden skulle Gud bestämma det?

Mirrranda
2014-10-18 18:52
#48

#47 Därför att han väl har en plan för hur varje människas liv ska se ut?

Annons:
[Kathja]1
2014-10-18 19:06
#49

Jag svarade på det i din tråd om helande. Men som jag har uppfattat det så är Guds plan för var och enbart (vilket iof är stort) att vi ska få uppleva hur det är att leva med Gud. Att även som människor få känna och uppleva vad vi är. Det är Guds plan. Inte något detaljstyrande. Resten skapar vi själva genom våra val. Vi är ju skapade till Guds avbild och ingen styr ju hen. (Säger hon (jag) som ser Kristus som vår frälsare, tror på det som står i bibeln MEN ur ett större perspektiv än admin här inne. Något som jag har blivit tillsagt att informera er alla om.)

[Ztevo]
2014-10-18 19:49
#50

Ztevos vägar är ibland outgrundliga, precis som… Har lärt mig av…

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
copse
2014-10-19 15:54
#58

Har blivit lite OT här i tråden så jag har skapat en ny tråd för fortsatt diskussion om Gud och personliga pronomen. De inlägg som berörts har flyttats dit.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Upp till toppen
Annons: