Annons:
Etikettbibeln
Läst 2749 ggr
escanny
9/8/14, 4:34 PM

Måsta man läsa bibeln som kristen?

Jag tror på allas vår Gud och Jesus. Men som jag undrar i rubriken, måste man läsa bibeln? Jag brukar be regelbundet till Gud. Jag brukar gå  i kyrkan ibland. Jag har en bibel. Men helt ärligt så tycker jag inte det är särskilt intressant att läsa bibeln.

Mina kristna vänner säger att det är hemskt att jag känner så men jag kan ju inte hjälpa det. Jag har bibeln bredvid sängen men det tar alltid emot att läsa i den. Jag gör det ibland men då bara för att jag "måste" eller "borde" rättare sagt.  Men jag tröttnar otroligt snabbt och vill ta fram en spännande deckare istället.

Är det fel som jag känner? Ska jag ha dåligt samvete?

Räcker det inte att be till Gud, måste man också tycka om att läsa hans bok flera gånger i veckan?

Annons:
VildaVittra
9/8/14, 4:38 PM
#1

Med tanke på att en stor del av jordens befolkning  är analfabeter så har ju inte läsningen någonting med personernas relation till deras tro att göra. Så givetvis behöver man inte läsa om man inte vill.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Woodland
9/8/14, 5:32 PM
#2

Det är bra att du är ärlig med dig själv. Har du undrat över varför du inte har intresse?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
9/8/14, 5:34 PM
#3

# 1

Det är sant att inte alla kan läsa och det vi ser i sådana fall är en återgång till berättandet - människor lyssnar till någon annan och kommer ihåg vad de hör. 

Det var så att i antikens tider berättades det mer än det skrevs eller lästes och folk lärde sig sina texter utantill. De återberättade från en generation till en annan. Till och med hos oss i Europa var en bibel en sällsynt rikedom på medeltiden. Det började förändras med Gutenbergs uppfinning: tryckpressen. 

Under kommunistregimerna på 1900-talet förbjöds biblar och de betraktades som en stor skatt för den som hade en. Idag är vi bortskämda med tillgång till boken men allt kan förändras och det kan bli en återgång till begränsad tillgång. Det beror på hur världens samhällen utvecklas.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

escanny
9/8/14, 6:04 PM
#4

#2 Ja jag har undrat över varför jag inte har intresse, speciellt i och med att mina vänner tycker det är konstigt så undrar jag ju.  Men har det inte med intresse generellt att göra då? Alltså att vi alla gillar olika; vissa läser poesi och dikter, andra föredrar romaner osv. Eller är det så att alla kristna automatiskt tycker att bibeln är jättespännande?

Jag känner litegrann att jag bär min tro inom mig, jag kan prata om den, men får inte ut något av att läsa bibeln.  När jag läser bibeln så kommer jag knappt ihåg vad jag just läst. Mina tankar far i väg nån annanstans när det jag läser inte är tillräckligt intressant/spännande. Precis som när man börjar se en film på TV som visar sig vara tråkig. Då är det lika bra att stänga av och göra något annat.

Jag vet inte. Men jag känner mig udda. Alla kristna jag känner verkar ju gilla så att läsa bibeln och verkar inte förstå när jag säger det jag känner.

Woodland
9/8/14, 6:28 PM
#5

# 4

Upplever du vanligen koncentrationssvårigheter?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[Kathja]1
9/8/14, 9:55 PM
#7

Är man just kristen kan det nog vara bra att ha koll på vad det står i Bibeln, men det kan man ju få utan att läsa själva boken. Du kan lyssna på den, kolla på filmer och dokumentärer och prata med andra kristna. MEN som jag har uppfattat det så ligger en stor del av att vara kristen i att ta till sig själva texten. Tro på Jesus och Gud kan man dock göra i alla fall. 😎

[Juel70]
9/8/14, 10:24 PM
#8

Bibelntalar.se  🙂  Jag brukar lyssna mellan varven.

Woodland
9/9/14, 6:24 PM
#9

# 8

Utmärkt förslag Juel! Man kan lyssna när man springer, promenerar,  och när man håller på i trädgården med mera.

 Jag lägger in länken här Bibelntalar.se

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
9/9/14, 7:00 PM
#10

#7 Jag håller med dig i din slutsats Kathja.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
9/9/14, 7:10 PM
#11

Men resten var fel? 🤔

Woodland
9/9/14, 8:15 PM
#12

# 11 Ha,ha nej, jag menade jag höll med dig om allt du skrev. Ledsen att jag inte uttryckte mig klarare.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
9/9/14, 8:18 PM
#13

🥵Det var ju för väl! Jag började undra lite. 😎

Annons:
Lilla Stjärna
9/10/14, 3:46 PM
#14

Jag kallar mig kristen men har inte ens läst hela Bibeln ännu och det beror på att jag lider av kronisk smärta som gör att jag kan ha svåra problem med koncentrationen. Tycker annars att läsa eller höra Guds ord är det mest intressanta här i livet! Problem med koncentration kan nog ha många orsaker.

Jag har en liten bok som heter "Nya testamentet och psaltaren". I den står allt som Jesus sa med röd text! Den är liten och lätt att hålla när jag ligger på sängen och läser, så jag har börjat använda den mera ofta än mina biblar.

Tipset om "Bibeln talar" var toppen, så tack så mycket! Jag har alltid tagit in mycket bättre när jag lyssnar på någon som berättar. Enda nackdelen är väl att spåren är så otroligt korta; bara ca 4 minuter. Då får jag ju kliva upp från sängen hela tiden för att starta nästa. Vore bättre att spåren vore mycket längre så kan man ju bara stänga av när det passar.

[Juel70]
9/10/14, 3:49 PM
#15

#14  Du kanske trycker per kapitel? Om du istället trycker på play-knappen så spelas hela boken med alla kapitel upp. I allafall på datorn, vet hur det är med mobil.

Lilla Stjärna
9/10/14, 3:58 PM
#16

#15 Jaa, då funkar det! Tack snälla du ✨ 🌺 🤗!

[Juel70]
9/10/14, 4:51 PM
#17

🙂🥵🌺

pirri17
9/29/14, 5:43 AM
#18

Har hört att man blir intelligent när man läst en bibeln del lite då och då! Då kan ingen ondska nå en! Att man kan se skillnader i världen som händer i tv nyheter och tidningar och på internet.

Brunett

[Juel70]
9/29/14, 9:04 AM
#19

#0  du frågar: Räcker det inte att be till Gud, måste man också tycka om att läsa hans bok flera gånger i veckan?

Bibeln är guds ord, hur ska du kunna lära känna honom och växa till i anden om du inte läser hans ord?

Woodland
9/29/14, 9:22 AM
#20

# 18 Det är bra att läsa bibeln men den är inte en skydd på det viset att man inte kan drabbas av olika hemskheter.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Kathja]1
9/29/14, 5:12 PM
#21

#20 Inte att LÄSA den, men att FÖLJA den. 😎

Woodland
9/29/14, 6:20 PM
#22

# 21

Hur menar du? 🤔

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
9/29/14, 7:09 PM
#23

Jo jag menar att läsa Bibeln gör ingen skillnad i livet, det är när du börjar att följa den som det händer grejer.  Och följer jag Bibeln så blir det inga "hemskheter" det blir bara saker jag behöver lära mig helt enligt Gudsplan. 😎

Woodland
9/29/14, 8:32 PM
#24

# 23

Jaha, jag förstår dig nu.

När jag skrev om "hemskheter" var det i svar till # 18. Jag menade att Bibeln inte är en lyckoamulett.

 Vi vet att de troende kan genomgå hemska saker även när de läser och följer bibeln, kanske till och med därför att de följer bibeln.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
9/29/14, 9:51 PM
#25

#24 Som jag ser det så är vanligtvis det man kallar hemskheter något negativt och vilar jag tryggt i Guds famn så vet jag att hen alltid vill mig väl och att allt som sker i mitt liv är enligt hens plan och det kan aldrig vara hemskt.

Det vi kallar för "hemskt" är ingen faktisk sanning utan helt avhängt din inställning till det "hemska". 😎

[Juel70]
9/30/14, 8:59 AM
#26

Sedan öppnade han deras sinnen, så att de förstod Skrifterna.

Lukas 24:45

Woodland
9/30/14, 12:32 PM
#27

# 25 Det är sant att till exempel Romarbrevet 8:28 säger att "Vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa" men det finns ett villkor till detta löfte och det är att man är kallad av Gud i rätt ställning inför honom i tron på endast Jesus Kristus försoning. Detta framgår klart av textens sammanhang. Detta löfte gäller inte alla i skapelsen oavhängt Guds verk i Kristus och det är exklusivt. När jag ser på TV eller hör genom andra kristna hjälporganisationer vad mina trossyskon genomgår ut i världen kallar jag det "hemskheter". Likväl när jag tar del av folks lidande även här i Sverige skulle jag kalla det för hemskheter. Men vi behöver inte tvista om ordets betydelse.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Kathja]1
9/30/14, 6:12 PM
#28

Nej, men vi kan tvista om huruvida vi får ett "enklare" liv av att läsa och ta till oss Bibeln eller inte. 😎

Ikajo
10/5/14, 5:31 PM
#29

#0 Testa att leta reda på en andaktsbok. Då får du också författarens tankar och upplevelser vilket kan hjälpa till att skapa sammanhang. Sedan behöver du inte känna att du måste läsa hela Bibeln. Det är det nog få som gjort. För ett par år sedan valde jag att läsa ur en andaktsbok jag hade. En del per dag. I den så fanns det först en berättelse ur författarens liv. Saker som han hade upplevt eller saker han hade hört. Därefter ett par bibelord, en psalm eller lovsång och till sist en bön.

Jag tror det kan vara ett bra sätt att börja. Annars rekommenderar jag berättelserna om Rut och Elsa samt Matteusevangeliet. De brukar vara en god start.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Upp till toppen
Annons: