Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2088 ggr
plinglan
8/29/14, 7:21 PM

Vilken kyrka är "bäst"

Hej, nu skriver jag och frågar igen.

Jag undrar om det är någon skillnad på vilken kyrka man är med i? Jag vet personer som brukar gå i pingstkyrkan. Är det skillnad mot svenska kyrkan? Men själva kristendomen och tron är väl densamma? Eller har jag fel?

Det var i pingstkyrkan som några bad för mig. Men jag märkte ju inget tyvärr. Jag hade önskan om att bli kristen, men jag vet inte om jag lyckas så bra.

Är svenska kyrkan mer "äkta"?

Annons:
plinglan
8/29/14, 7:29 PM
#1

jag kan tillägga att jag är döpt i svenska kyrkan som barn, ifall det har nån betydelse

Woodland
8/30/14, 9:39 AM
#2

Ja du, nu har du ställt frågor som kräver ett utförlig svar men jag kommer att dra detta i korthet än så länge. Du få gärna återkomma med frågor. Information finns på varje kyrkas hemsida. 

Det finns skillnader i de olika kristna kyrkorna (rörelserna) gällande deras synsätt på dop, församlingsordning/ledning och vissa läror. Alla tror på den Treenige Guden, Jesus som Gud och människa, försoning och att Jesus skall komma till jorden igen. Guds barn finns i alla men som person kan man uppleva en samhörighet med en särskild kyrka. Vi kan säga att Gud har en plats för alla och vi alla är olika och leds olika också. Nu skriver jag endast om de Protestantiska kyrkorna för det är troligen dessa du kommer att ha runt omkring dig. 

Svenska kyrkan bildades dels på grund av politiska omständigheter och dels på grund av Reformationen ledd av Martin Luther med flera som sökte en återgång till en biblisk tro. Innan dess lydde kyrkorna under Roms biskop (Påven). Luther var en munk inom den Romerska kyrkan och strävade efter en bättring av den korrumperade kyrkan i Rom, därav namnet Reformation. Svenska kyrkan har en väldig bredd när det gäller prästerna och vad de tror på. Vissa är bibelkonservativa, andra liberala. Läran är delvis influerad av politik därför att det var en statskyrka. Nu anses SK vara en fri kyrka.

Historiskt sett har många av Frikyrkorna uppkommit som ett resultat av de väckelser som gick fram över landet. EFS (Evangeliska Fosterlandsstiftelsen) är en rörelse inom Svenska kyrkan och betonar den vanliga medlemens engagemang i gudstjänsten, evangelisationen och så vidare. Den uppkom i en väckelse på 1800 talet.  

Baptisterna är en väldig gammal inriktning och har funnits nästan hela tiden som en väckelserörelse i Europa. De har trott och predikat troendedop (vuxen) och förut fått lida svår förföljelse för det. 

Metodisterna utvecklades i England på 1700 talet . Några av de förnämsta evangelisterna inom den rörelsen var Whitfield och Wesley bröderna. 

Svenska Missionsförbundet formades mot slutet av 1800 talet och leddes av en präst som hette Waldenström. Han bröt sig ur den Lutherska statskyrkan och många av EFS medlemmar följde honom. Det var på grund av försoningsynen och frågan om vem skall få ta nattvard.

Nu har Metodisterna, Svenska Missionsförbundet och ett av de Baptistiska samfunden gått samma och format Equmeniakyrkan. Alla tre av dessa samfund har fått behålla sina olika synsätt på äktenskap, dop och hur kyrkan skall ledas men de har sammangått för att underlätta arbetet. 

Sedan finns Allianskyrkan, Frälsningsarmen, med flera. 

Pingströrelsen leddes av en baptist pastor som bröt sig ur Baptisternas kyrkorörelse i början av 1900 talet på grund av ett annat synsätt på tungotal och vissa andliga gåvors fortsättning i modern tid.

När det gäller var vi skall vara är det främst Guds val och han leder oss. Ibland finns det inte många kyrkor där folk bor och det blir den kyrka som finns som gäller. Ibland upplever man att en viss betoning i läran är viktig (som vuxendop kontra barndop) så man ansluter sig till en kyrka som lägger tonvikten på den läran. Ibland vill man ägna sig mycket åt bibeln och undervisning och man söker en sådan kyrka. Andra är intresserade av socialt arbete bland barn, fattiga med mera. 🙂

Du kan berätta hur det ser ut där du bor.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: