Annons:
Etikettövrigt
Läst 1429 ggr
Calcifer
2014-08-28 16:11

Måste det vara ett problem?

Jag är inte troende men min flickvän (inga ord om samkönade förhållanden tack, det är inget jag är intresserad kring att diskutera) är det. För OSS är det inget problem då vi respekterar varandra och våran tro/icke tro. Däremot är det jättemånga i vår bekantskapskrets som verkar tycka att det MÅSTE vara ett problem att vi inte tror samma sak.

Typ att jag kommer bli tvingad till en massa saker jag inte vill och eller att min flickvän på något vis måste försöka omvända mig för att jag inte ska lyckas omvända henne. 

Galet enligt mig, då jag tycker alla får tro precis som de vill så länge de inte skadar någon annan, och min flickvän känner precis likadant. 

Måste det alltså vara ett enormt problem där man tydligen måste bråka om allt som har med livet att göra speciellt kring barn osv? 🤔


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Surpan
2014-08-28 16:14
#1

Nu är ju jag inte heller troende, så kan ju inte sätta mig in i din flickväns situation, men det lär väl inte vara mer konstigt än alla par där bara en är vegetarian/moderat/emot vaccin eller har en annan livsfilosofi?

/Surpan

[JeanetteK]
2014-08-28 16:34
#2

Jag håller med Surpan. Man bör kunna acceptera olikheter. Jag är troende och det är inte min man. Han bryr sig inte och jag bryr mig inte. Inte särskilt svårt. Skit i vad andra tycker, det viktiga är ju att det funkar för er.

Calcifer
2014-08-28 16:36
#3

Bra talat. Jag blev så fundersam när det var så många som tyckte det var orimligt att vi inte bråkade jämt. Speciellt om t:ex saker som giftemål och dop. Som för oss är löjligt enkelt fixat: För henne är det viktigt och för mig är det struntsamma = vi vill bli vigda av hennes präst och döpa våra barn. Inga bråk där heller, men det verkar vissa tycka är helt galet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Gronstedt
2014-08-28 16:51
#4

Det som kan bli problem är om din troende flickvän känner att du kommer att komma till helvetet för att du inte tror - ingen vill ju att ens älskade ska hamna där. Då kanske hon skulle känna att hon måste omvända dig för att "rädda" dig.

Men om du är OK med att vigas av hennes präst och hon är OK med att du hänger på utan att själv tro, så behöver det inte alls vara några problem.

Jag och partner är inte religiösa, men vi har starkt olika uppfattningar om olika framför allt socialpolitiska och ekonomipolitiska frågor. Det är bara att låta bli att försöka övertyga varandra, så är det lugnt. Vi kan använda varandra för att förstå den motsatta ståndpunkten, utan att vi två behöver bli osams på djupet.

Calcifer
2014-08-28 16:53
#5

#4 Det tror hon inte. Hon tror att Gud och Jesus älskar alla, även de som inte tror själv, och att ingen kan veta utom dem om man hamnar i himlen eller helvetet = hon tror inte att man som icke-troende automatiskt hamnar i helvetet. Enligt henne är det viktigare att vara en god person och göra gott, sen om man tror på något annat eller ingenting spelar ingen roll.

Egentligen har vi samma värderingar, skillnaden är bara att hon tror på Gud men det gör inte jag.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[JeanetteK]
2014-08-28 16:55
#6

#5 Så tror jag med. Personligen tror jag inte på helvetet över huvudtaget.

Annons:
LeJ
2014-08-28 17:07
#7

Jag är troende och för mig har det aldrig varit något problem att vara tillsammans med någon som inte är det, eller har en annan tro. Tycker att #1 Surpan uttryckte det väldigt bra.

[Juel70]
2014-08-28 18:01
#8

Jag själv har upplevt att det så småningom blir ett problem där den ena partnern inte tror. Han var ateist.  Jag kände en tomhet över att inte kunna dela min glädje med min partner och samtidigt började han oftare göra narr av min tro. 

Jag vill gärna vänta på den man som jag tror Gud har åt mig. Jag vet inte hur länge jag får vänta, men jag tror att han kommer att passa mig perfekt på alla sätt och vis 🙂

[::Vera::]
2014-08-30 23:31
#9

Bellatrix Jag tror som din flickvän dvs att Gud älskar alla. Det finns inget helvete att komma till. "Helvetet" är skapat av människor på vår planet och det består av rädslor. Strunta i vad andra tycker och tror om er relation! Om ni älskar varandra så kommer era olikheter aldrig att vara ett problem. Det finns inte två människor som tror och tänker exakt lika. Är likhet en förutsättning för bra relationer så skulle det inte finnas en enda fungerande. Sann kärlek ser inte olikheter som hinder utan hittar broar som förenar… :) Det kommer att fungera utmärkt för er! :)

Upp till toppen
Annons: