Annons:
Etikettbibeln
Läst 1313 ggr
copse
8/22/14, 11:50 PM

Tillber de kristna bibeln?

Saxat från denna tråd.

-----

#108 av: linnease

Oj.. Inte läst allt här, kom till inlägg nr 10:

"#10 av: Woodland
Bekräftelsen av bibelordet jag citerade finns bl.a. i existensen av alla falska religioner genom tiderna. Människan har alltid haft behov av en tillbedjan av något eller någon bortom dem själva. När människor vände sig bort från den sanna Gudsuppenbarelsen fick tomrummet fyllas. Den naturliga tendensen var inte att fylla tomrummet med en förnekelse av existensen av en högre intelligens eller makt utan ett sökande efter en ersättning.

Människorna tillbad först solen och senare månen. Utvecklingen gick raka spåret utför: Pelare och sedan även statyer tillbads, Egyptierna tillbad nästan vad som helst, grekerna började med bön till de döda, människooffer var vanliga i flertalet av de hedniska religionerna.

Det var inte förrän Diagoras av Melos (415 f. Kr.) blev omtalad för att han förnekade gudar som man läser om en sorts ateism i Europa. Epicurus och Lukretius, förnekade inte existensen av gudar fast de tog till sig en materialistisk världssyn. Även bland de som tillbad hedniska gudar ansågs att ateism var sämre."

Är inte att tillbe en gammal bok och försöka tolka dess ord på olika sätt också att leta utanför sig själv?

-----

#109 av: Woodland

# 108

Tillbe en gammal bok ?

Vem gör det?

-----

#110 av: linnease

Alla ni som tror på bibeln?!

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Annons:
[Ztevo]
8/22/14, 11:56 PM
#1

Är det inte jobbigt att hela tiden klippa o klistra??

Visserligen stör det förståelsen för den kronologiska ordningen,… Men.. Zzz

[Ztevo]
8/23/14, 12:01 AM
#2

Fast, om Jesus skulle sätta sig ner och börja pilla med småsaker hit, å småsaker dit, kanske det inte funnits några nutida kristna…?

[Ztevo]
8/23/14, 12:09 AM
#3

Dåtida, hade troligtvis avlidit av de massiva klisterångorna.

Jag hoppas ni uppfattar både min humoristiska sida, som min "orkar jag mer?" sida. 

Woodland
8/23/14, 10:09 AM
#4

Zveto, Det är upp till Admin på sajten att bestämma om ordningen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
8/23/14, 10:10 AM
#5

(110) Hur definierar du ordet "tillbe"?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Ztevo]
8/23/14, 10:23 AM
#6

Woodland. Det tror jag ingen är omedveten om.

Annons:
[Ztevo]
8/23/14, 10:27 AM
#7

#6 (i denna tråd) 🤔 Eftersom det hänvisas, med sådan iver, till bibeln, på denna sajt, kan man få uppfattningen av att bibeln tillbes.

Woodland
8/23/14, 10:29 AM
#8

Men låt oss vänta till linnease säger sitt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Ztevo]
8/23/14, 10:31 AM
#9

Varför då?

Jag var behjälplig!

Jag använde mig av min erfarenhet..

Gjorde den barmhärtige samariten (i bibeln) fel?

Woodland
8/23/14, 11:15 AM
#10

Haha. OK, då kan du svara på frågan i # 5!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Ztevo]
8/23/14, 11:18 AM
Woodland
8/24/14, 7:37 PM
#12

# 11

Vad har länken att göra med diskussionen?  Tomasevangeliet har inget att komma med.

Du får allt kommer med mer än "one-liners".  Det är inte bara att kasta in ett köttben och få igång folk över ett ämne. 

Vad har DU att säga om allt detta? Du kan börja med att ge din definition av "tillbe".

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Ztevo]
8/24/14, 7:54 PM
#13

Att tillbe är väl lika med att man gillar en pryl (bibeln) eller en person (Slatan).

Det beror väl på hur ofta man hänvisar till det man tillber, antar jag.

Är inte alla guds ord, guds ord?

Annons:
Woodland
8/24/14, 9:21 PM
#14

# 13 Det är att gilla. Man kan gilla någonting/någon starkt, ja, till och med älska den eller denne men det är inte tillbedjan. Tillbedjan är när man erkänner en överlägsen varelse med den största vördnad. De kristna skall helst ha stor vördnad för vad som står skrivet men boken tillbes inte. Guden däremot, som förmedlas genom bibeln, tillbes. Tomasevangeliet är inte Guds ord. Det skrevs långt efter de fyra evangelierna som är i bibeln och har aldrig ansetts vara en inspirerad bok. Det var ett intressant och kanske viktigt fynd om man håller på med antik litteratur men räknas inte till skrifterna som förtjänar en plats i listan.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Ztevo]
8/24/14, 9:26 PM
#15

Det finns evangelier som skrevs som om skribenten bevittnade Jesus ord och handlingar.

Skribenten hade dock ej ens träffat Jesus..

Woodland
8/25/14, 10:38 AM
#16

# 15 Alla fyra evangelierna var skrivna av ögonvittnen eller dikterade av ögonvittnen till Jesus liv. Inga av de fyra (Matteus, Markus, Lukas och Johannes) har genom tiderna ifrågasatts som äkta av de kristna. Uppfattar jag dig rätt, du anser Tomasev. som äkta? På vilka grunder anser du att detta skall betraktas som ett äkta evangelium?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: