Annons:
Etikettjesus
Läst 1922 ggr
plinglan
2014-08-17 19:55

Hur får man svar?

Hej

Jag undrar hur man får svar av Gud när man ber? 

Jag hade gärna blivit troende och kristen men har svårt att känna riktigt att jag kan tro när jag aldrig upplever någon närvaro eller svar av Gud? Ni som är kristna och troende har väl förmodligen fått något slags bönsvar eller åtminstone något tecken från gud att det ni tror på är sant?  det är ju ganska svårt att bli kristen annars. Man börjar väl inte tro bara sdär utan anledning? Eller räcker det bara som jag gör. Att be till gud att han ska visa sig? (menar inte visa sig bildligt alltså, men att han ger mig ett tecken att han finns om ni förstår)

Jag vet ju om kristna människor och dom verkar lyckliga och tillfreds med livet. En har till och med bett för mig. Men är jag kristen för det? Jag märkte inget särskilt efter bönen.

Gör jag något fel eller kan inte alla som vill bli kristna?

Annons:
[Juel70]
2014-08-17 22:03
#1

Hej!  Jag kan bara utgå från mig själv och vad bibeln säger.  Det står att man ska be av hela sitt hjärta, sitt förstånd och sin själ (?) tror jag det var. 

Och när jag bad till Gud en gång när jag var sjuk så fick jag be med hela mitt hjärta och ärligt ett bra tag.  Det var först när jag undrade om jag gjorde nåt fel som Gud svarade och helade mig från sjukdomen på en gång.  

Det var helt fantastiskt! Ge inte upp. Prova att erkänna dina synder först och be om förlåtelse i samband med att du ber och rabbla inga tomma ord utan låt det du vill säga till Gud komma direkt från ditt hjärta.  Lycka till! 🌺

Woodland
2014-08-17 23:01
#2

Juel har rätt att man måste bekänna sin synd och be om förlåtelse. Man kan be en bön och vara föremål för förbön men det är inte säkert att någonting händer eller att man upplever någonting eftersom ingen har makten över Gud. När Gud fader och Anden är verksam i ens liv dras man till Jesus. Man kan tro att Gud finns men det är inte detsamma som frälsande tro. Frälsande tro är en gåva. Just det att du känner en dragning till Herren är ett bra tecken i sig. Men när Gud drar oss bör vi följa efter. Har du en bibel? Jag föreslår att du börjar läsa den. Tron kommer genom Guds ord och Johannesevangeliet är en bra början. Gud talar till oss genom bibelordet. När du börja läsa be Gud om förstånd att förstå vad han vill att du skall förstå. Tala till honom respektfullt och uppriktigt. Han vet våra tankar innan vi ens tänker dem så han blir inte överraskad. Du kommer att finna att Gud är god och att han lever och hör bön.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

plinglan
2014-08-18 07:49
#3

Ja jag har en bibel som jag läser i regelbundet, dock inte varje dag. Och jag förstår inte allt, Det är många "fina ord" och uttryck som jag inte är van att använda.

Tack för era svar.

Woodland
2014-08-18 09:09
#4

# 3 Har man en gammal översättning används många ord som inte är i bruk idag. På bibeln.se kan du välja olika översättningar. Bibel 2000 har ett mer vardagligt språk så om du läser någonting i din bibel som är svårt att förstå kan Bibel 2000 vara till hjälp på det viset. Har du funderingar går det bra att ställa frågor här inne hos oss. Ingen fråga är "dum" och det finns svar för de flesta frågor gällande bibelbaserad tro. Om du läser artiklarna får du lite grundläggande kunskap om hur Gud är och handlar med oss.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

-Aida-
2014-08-19 12:11
#5

Jag har haft många i min omgivning som velat ha ett tecken eller ett bevis på hans existens och bett honom om det men fick inget tecken eller bevis, dessa personer slutade tro på honom helt, de första jag fick höra när jag kom i kontakt med kristendomen var att inte testa gud, att inte be om tecken eller bevis om han finns, jag fick lära mig att be om förlåtelse för mina synder men de gick inte förrän jag bad av hela min själ.
Mitt vänstra öga var lite dåligt ett bra tag, folk kom fram och sa att mitt öga fastnade, de rörde sig inte alls, jag ignorerad dom och bad till gud att hjälpa mitt öga men brydde mig inte riktigt om bönen heller, sen en natt vaknade jag mitt i natten av att ögat värkte en hel del, jag kunde inte se genom de, då hade pupillen åkt ner i hörnet och hela ögat hade fastnat i en position så jag inte kunde se ut genom de, jag drabbades av panik och inget jag gjorde fungerade för att fixa de, jag bad till gud av hela min själ och om förlåtelse samtidigt för att jag inte lyssnat på tidigare varningar från folk, satt någon minut och bara bad om hjälp, ögat åkte långsamt tillbaka i rätt position igen och hade aldrig mer problem efter de.
Gud är fantastisk!

[Juel70]
2014-08-19 12:31
#6

Underbart att höra Aida. Ja Han är fantastisk :) 

Gud har nog helat mig ett otal antal gånger. Minns en annan gång när jag hade ont i halsen i två veckor. Var svullen i halsmandlarna (väldigt svullna) och fick ta högsta dosen av smärtstillande varje dag. Läkaren sade att det var virus så jag fick ingen antibiotika eller nåt.  Så det var bara att gå hem igen och stå ut och vänta tills det gick över.

Men jag bad till Gud av hela mitt hjärta att hela mig. Jag stängde in mig själv på rummet och bad och helt plötsligt kände jag hur halsmandlarna drogs tillbaka.

Nästa gång jag hade ont i halsen.. kanske ett år senare.. så gick jag till läkaren och läkaren undrade ifall jag hade opererat bort halsmandlarna.

-Nej…

-Jaha, det var ju underligt, för jag kan inte se dom.

Sen dess har jag inte haft problem med halsmandlarna över huvudtaget.

Annons:
Davbjo
2014-08-20 14:17
#7

Gud helar dock inte amputerade vad det verkar, vilket är lite synd.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Woodland
2014-08-20 17:30
#13

Inläggen som berör kommentar # 7 kan hittas här i en ny tråd. Fortsätt gärna diskussionen i den nya tråden. Här är ämnet Off Topic.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Eleya]
2014-08-26 21:47
#14

Alla böner till Gud tas emot och besvaras, vi människor har bara blivit för distraherade och stängda i sinnet för att uppfatta svaren. Sedan besvaras inte din bön alltid såsom du önskar och förväntar dig och kanske inte vid det tillfället du bett om. Det är för att Gud har andra planer för oss och han sätter andra händelseförlopp i rullning för dig, men de inblandade människorna kanske heller inte lyssnar på sina budskap från Gud (oavsätt religion och härstamning) Du gör rätt i att be, det viktigaste är att avsluta din bön med AMEN, det är ängeln som framför alla böner till Gud. Men om du råkar glömma kommer det ändå fram. Och hur man vet att man får svar, för mig är det ofta intuition eller impulser att göra något och sedan stanna upp och undra varför jag ville göra det. I thailand bad jag intensivt för att kunna hitta mina vigselringar igen som jag ryste av vår strandmatta och mina händer leddes direkt dit en av mina ringar var, min man hittade den andra!!

Upp till toppen
Annons: