Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2214 ggr
Tigersjäl
2014-08-12 09:45

Ny här

Hej. Jag är ny här och ny på iFokus.

Har varit inne och läst lite i trådarna utan att vara medlem men nu har jag tagit steget och blivit med! Intressanta diskussioner finns det härinne, ska fundera lite till innan jag börjar skriva inlägg.

Jag är djupt troende men mer katolik än kristen. Hoppas jag fåra vara med härinne ändå.🎈

Annons:
Woodland
2014-08-12 11:52
#1

Hoppas jag fåra vara med härinne ändå.

Javisst!  🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

GiraffTunga
2014-08-12 12:37
#2

Välkommen! Alla är jätte snälla här och ja gör inlägg om du har en fråga så hjälper vi dig!

You can not judge me unless you know me.

Davbjo
2014-08-12 13:10
#3

#0:

Jag är djupt troende men mer katolik än kristen.

Då även katoliker är kristna så ska nog just detta inte vara ett problem. Rådande estimat säger att det finns över 41 000 varianter av kristendom i världen idag.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Tigersjäl
2014-08-12 16:59
#4

#3 Ja det är ju så sant.

[Wolf.]2
2014-08-12 17:46
#5

Välkommen Tigersjäl säger jag också som bara kilar in här lite ibland 🌺

Men du Thursday det där var ju intressant,satt bara häromdagen och funderade över hur många varianter det finns inom Kristendomen.Intressant siffra minsann 😎 och betydligt större än jag ens kunnat föreställa mig 😮

Woodland
2014-08-12 18:35
#6

# 3

Frågan är vem räknas som kristen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Wolf.]2
2014-08-12 18:43
#7

Fniss Woodland,väntade dig där VEM är,Vad ÄR,Jag ÄR 😃😉

Supersvår fråga det där för oss alla med olika tro och erfarenhet men en sak är säker,vi kommer alla  hem till Andra Sidan så nöj oss med det men vi tar bara olika vägar dit och ingen väg är sämre än nån annans 🌺

[Juel70]
2014-08-12 18:50
#8

Välkommen hit!

Det finns en del som man inte kan hålla med om inom katolicismen, men alla människor är välkomna säger jag också.  Men Gud ska samla sina får från alla världens hörn i den sista tiden. 🙂

Tigersjäl
2014-08-12 19:23
#9

Tack allihopa verkar trevligt härinne!

Woodland
2014-08-12 20:40
#10

# 7

Och du vet att jag inte kan hålla med dig! 😎

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

ALPHIRA
2014-08-12 21:44
#11

Tänkte säga något men låter bli. Det återstår att se hur det gå för oss allihopa.

Davbjo
2014-08-13 08:00
#12

#5: Jag trodde också det var färre, men siffran förvånar mig inte, avgreningar som dessa är extremt vanliga inom mytologi.

#6: Troende tenderar att ivrigt avgöra vem som är "äkta" troende eller inte. Om alla som ansågs inte vara äkta kristna av andra inte var kristna så skulle inga kristna finnas kvar.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Woodland
2014-08-13 09:18
#13

# 12 Tycker du att man kan sätta en etikett på någon utan att de grundläggande kriterierna är uppfyllda? Jag kände en snubbe i USA som startade sin egen kyrka och köpte ett pastorsbevis på posten för att undgå att betala skatt vilket religösa organisationer är befriade ifrån. Nu kallade han sig för kristen, men . . . . ?!? Likväl vill mormonerna betrakta sig som kristna men har inte alls de grundläggande läror som identifierar en kristen. Hade du accepterat att någon påstått sig vara ateist och trodde på Shiva eller Buddha?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Davbjo
2014-08-13 09:27
#14

#13: Det är inte min plats att acceptera eller inte acceptera vad andra människor kallar sig, och varken "ateist" eller "kristen" är skyddade titlar. Jag kan säga att jag har en egen definition av vad det är att vara kristen, och sedan kalla mig kristen, likväl som att en troende kan skapa en egen definition av termen ateist och rubricera sig som detta. Jag kan dock konstatera att en troende som kallar sig ateist inte följer den allmänna definitionen, ateist beskriver ju dock inte vad man är, utan vad man inte är.

Skillnaden här är dock att det egentligen inte råder speciellt stor kontrovers runt termen ateist, visst finns det gott om missförstånd om den, men det finns inte tusentals varianter av ateism. Tror man inte är man enligt gängse definition ateist. Kristna gör konstant anspråk på termen "kristen" och stämplar sig själva som detta, medans andra, som gör samma sak, hävdar att de där andra minsann inte är "riktiga" kristna. Vilken tolkning som är den mest korrekta kan vara svårt att avgöra.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Woodland
2014-08-13 10:22
#15

# 14 Vilken tolkning som är den mest korrekta kan vara svårt att avgöra.

Jo, för de som inte är insatta kan det vara det.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Davbjo
2014-08-13 10:30
#16

#15: Alla ser sig själva som "mest insatta". Du hittar förmodligen inte en enda mormon som villigt erkänner att du är nog mer insatt än dem när du klargör att de inte är riktiga kristna. Allt är tolkningar, och människor tolkar olika.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Woodland
2014-08-13 13:38
#17

# 16 Nu gör du en generalisering här. Det är inte frågan om att vara "mest insatta" utan om en rörelse är kristen bara för att den anammar etiketten kristen. Naturligtvis tycker Mormonerna och Jehovahs Vittnen att de är kristna men resten av kristendomen skulle inte hålla med dem. Det kan hända att du inte vet vad de håller för " sanningar." Men i vilken gren av samhället som helst måste man hålla sig till de klassificeringar som råder i en grupp. Ett jämförbart exempel finns hos de som ägnar sig åt politik. Tänk dig att man kan kallar sig Moderat men utövar Vänsterns politik. Hur trovärdigt är det? Eller en Nazistisk Miljöpartist och så vidare.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Davbjo
2014-08-13 13:55
#18

#17: Alla kristna håller sig inom sina grupper. Inom din grupp är du kristen, men inte de. Inom sin är de kristna, men inte du.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Woodland
2014-08-13 17:53
#19

# 17 Nej, det stämmer inte.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
copse
2014-08-18 17:23
#34

Välkommen, Tigersjäl!

Din tråd har kommit lite Off Topic, så jag har skapat en ny tråd för fortsatt diskussion här och flyttat berörda inlägg dit.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Annons:
Tigersjäl
2014-08-18 23:32
#35

Tack!

Upp till toppen
Annons: