Annons:
Etikettbibeln
Läst 1723 ggr
GiraffTunga
2014-08-09 19:09

bibeln

Jag har läst bibeln i några timmar med paus och bibeln har hjälpt mig mycket :)

You can not judge me unless you know me.

Annons:
[Ztevo]
2014-08-09 19:26
#1

Allt som kan hjälpa/stödja en människa till gott är bra. 🙂

Woodland
2014-08-09 19:49
#2

🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
2014-08-09 20:12
#3

👍

GiraffTunga
2014-08-09 20:32
#4

Men jag fick huvudvärk när jag läste den. Var i kapitel 1 till 16. Hade ni också huvudvärk?

You can not judge me unless you know me.

Woodland
2014-08-09 22:29
#5

Du får ta det vackert och läsa lite i taget! Man kan få huvudvärk på grund av många olika orsaker. Men det är jättebra att du har lust att läsa.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

GiraffTunga
2014-08-09 23:10
#6

Kan tydligen inte sluta.

You can not judge me unless you know me.

Annons:
shamz116
2014-08-11 23:50
#7

Det är underbart att höra fortsätt läsa, även om du får motstånd..

Det är Guds ord som du läser det är menat för oss att läsa och ta till oss varje dag för att det är genom hans ord vi får liv. det står också i matteus tex att människan ska inte leva av endast bröd, utan av varje ord av Guds ord! Guds ord är sanning (Joh 17:17) och rent (ordspr 30:5) och det får oss att se vem Gud är och vilka vi själva är. 

"Gräs torkar bort, blomster vissnar, men vår Guds ord förblir i evighet." Jesaja 40:8

var beredd som sagt på starkt motstånd och att du kan känna av en stark trötthet komma över dig och att du inte orkar etc..fienden vill inte att vi ska växa i tro det är därför han försöker göra allt att hålla dig borta ifrån att läsa bibeln eftersom det är så du växer bara. be alltid i Anden , och när du känner detta motstånd. fortsätt läsa och det kommer bryta igenom. Och Gud kommer fortsätta uppenbara för dig sanningen genom skriften!! välsignelser ber jag över dig och att Gud bevarar på alla sidor amen

shamz116
2014-08-12 00:00
#8

och om du inte tagit emot Jesus än och Den Helige Ande så jag ber att du ska få bekänna för Jesus att du är en syndare som behöver Hans nåd, Jesus har dött för dig och tagit all världens synd på korset. Han kommer stryka över dom med Hans blod om du ödmjukar dig och ger allt till Honom, ge ditt liv till Jesus utan något du håller tillbaka och Gud ger dig ett nytt hjärta och ger sin Ande som din hjälpare som  bor i varje född på nytt kristen. Jesus sa att vi måste bli födda på nytt till Nikodemus. Läs Johannesevangeliet börja med det och det nya testamentet om du inte redan är en kristen och läst det..för du behöver denna grund för att sen förstå det gamla testamentet. Jag hoppas du känner någon kristen  som kan lära dig mer. du får gärna kontakta mig om du vill, och jag kan även hjälpa med andra kontakter.

Redigerat av Woodland

Man bör inte lägga upp email adresser i trådar. Vill man komma i kontakt med en skribent bör man skicka en PM.

GiraffTunga
2014-08-12 06:54
#9

Hej jag är ju inte döpt men ändå så är han min personliga frälsare. Vad som än händer så kommer jag ha honom i min sida.

You can not judge me unless you know me.

shamz116
2014-08-16 21:24
#10

jag tänkte inte på det med att inte lägga upp här så tack, lika bra med PM! fast kollar inte här så ofta. men iaf. ok "GiraffTunga" om du tagit emot Jesus som din personliga frälsare , vad hindrar dig ifrån att döpa dig? När Filippus mötte den etiopiske hovmannen står det apg 8:36-38 : När de nu färdades vägen fram, kom de till ett vatten, och hovmannen sade: "Se, här finns vatten. Vad hindrar att jag blir döpt?" Filippus sade till honom: "Om du tror av hela ditt hjärta, kan det ske." Hovmannen svarade: "Jag tror att Jesus Kristus är Guds Son."

GiraffTunga
2014-08-16 21:29
#11

Har inte kristen familj.

You can not judge me unless you know me.

shamz116
2014-08-16 21:44
#12

kanske inte biologisk men om du är en född på nytt kristen och Jesu lärljunge så har du blivit en del i Guds familj, där vi alla som följer på samma smala väg efter Jesus är hans får, vi är hans brud, en del i hans byggnad ..bibeln kallar det olika saker som dessa liknelser,  Kristus är Huvudet och vi kroppen. 

Som Rom 12:4 säger "så är vi, som är många,en kropp i Kristus, men var för sig är vi varandras lemmar. Vi har olika gåvor alltefter den nåd som vi har fått." ..alltså om du är i Kristus så är du min syster i Herren!! och det är mer värt och vi står närmare än en biologisk kan göra. du behöver inte ha en familj som är kristen för att själv välja att följa Jesus ..det är det inte alla som har! många får fly från sin biologiska familj, speciellt i tex muslimska länder där annars de kan bli dödade för sin tro. det kan vara ändå svårt att inte ha en familj som känner Jesus, men Han sa själv i Lukas 14:26:_"Om någon kommer till mig och inte hatar sin far och sin mor, sin hustru och sina barn, sina bröder och systrar, ja, även sitt eget liv, så kan han inte vara min lärjunge",
_

naturligtvis så vi ska hedra vår far och mor det sa också Jesus. men han menade att det ska vara som hat jämfört med den kärlek vi har till Gud.
"Det största är detta: Hör Israel! Herre, vår Gud Herren är en, och du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft. sedan kommer detta: Du skall älska din nästa som dig själv" (Mark 12:29-31)

Man måste älska Gud mer än allt och alla andra, Jesus måste vara först. Och vi ska lyda Han..om våra föräldrar eller familj vill att vi ska gå en annan väg eller tjäna en annan gud så måste vi välja vem det är vi sätter högst och tjänar!

[Ztevo]
2014-08-16 21:50
#13

Jag brukar inte bli rädd, så lätt.

Men jag känner obehag, varje gång jag läser shamz116.

Annons:
GiraffTunga
2014-08-16 21:54
#14

Shamz du har alltid så bra svar. :)

You can not judge me unless you know me.

shamz116
2014-08-16 22:17
#15

@ Ztevo  - vad är du rädd för och känner obehag av det jag skrivit? Jag  försöker leda folk till närmare relation till Jesus och skriften, och citerar Guds ord. Joh 4:18 "Rädsla finns inte i kärleken, utan den fullkomliga kärleken driver ut rädslan. Rädslan hör ju samman med straff, och den som är rädd är inte fullkomnad i kärleken."

#14 det är isåfall bara Gud som ska ha äran! men fråga på här det e jättebra, jag har ju varit troende några år så det e klart att jag måste veta en del, bara naturligt. men du kommer växa i tron om du fortsätter som nu! och jag vill bara uppmuntra dig:)

[Juel70]
2014-08-16 22:22
#16

#14 Om du skulle tröttna på att läsa, så kan man även lyssna på bibeln online. Ibland brukar jag sätta på i mobilen och somna till + lyssna då jag inte orkar läsa.

Här är en länk, men det finns nog flera såna här sajter. 🌺

http://www.bibelntalar.se/

GiraffTunga
2014-08-16 22:27
#17

Tack. Jag mådde inte så bra innan men känner mig mycket bättre nu.

You can not judge me unless you know me.

shamz116
2014-08-16 23:14
#18

Bra ide Juel70, att lyssna är också jättebra! på svenska ta inte bibel2000 bara utan folkbibelns övers. jag vet de som har på bibeln med någon som läser den även när de sover och det påverkar deras drömmar, och de tar in bibelordet undermedvetet också och har man mkt mardrömmar eller attacker när man sover (och ju är mer svag och mottaglig för sånt) så kan de hjälpa, ett till tips.

#17 vad glad jag blir att höra.:)"Bekymmer tynger en mans hjärta, ett vänligt ord ger det glädje."! (ordspr 12:25) förutom att läsa så be till jesus, tala till Han om allt du har på ditt hjärta. när du e orolig kanske lyssna på psalmer/hymner också det gör jag! här har du en lista jag har från min YT sida..och gruppen haven of rest quartet älskar jag deras låtar..Jag kan ha en lite orolig själ ibland så jag vet hur det är. men Jesus är med dig även om vi inte alltid "känner" så. Här lite bibelord när du känner till dig som kommer uppmuntra alltid. de här är bra att memorera!

lukasev. 12:23-34, Matteusev. 11:28-30, Johannesev. 14:27, Filipperbrevet 4.6-7, Psalm 23, Ordspråksb. 3:5-6

"Må han som är fridens Herre ge er sin frid alltid och på allt sätt. Herren vare med er alla. " 2 Thessalonikerbr. 3:16

shamz116
2014-08-16 23:21
#19

jag såg att det var folkbibeln de talar in från från den sidan du länkade så kolla den "GiraffTunga"! jag glömde länka till min playlist och här psalm 23:

https://www.youtube.com/watch?v=68766Zvof90&list=PLHM138A9q93rzgFGJygY8SR7XseyhHeb8&index=19

Woodland
2014-08-16 23:59
#20

# 9

Det är bra att du tänker på dop men det skall helst ske i ramen av församlingslivet. Det är bra om du kommer till en kyrka där du får undervisning om vad det innebär innan du döper dig. Gud leder dig. Herren kommer leda dig dit du ska vara.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
2014-08-17 00:01
#21

# 18

När folk drömmer mardrömmar kan de orsakas av många, många olika saker eller inga alls. 

En viss bibelöversättning är knappast en orsak till mardrömmar om inte personen ifråga har en bestämd motstånd till just den översättning.  🤔 Jag köper att de då kan påverkas av översättningen i sin fantasi och i sömnen associerar den till något negativt vilka i sin tur resulterar i en mardröm. 

När man som kristen" lägger sig" i Guds hand så beskyddar Herren oss oavsett om det är dag eller natt. Det finns inget mörker för Gud. 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

shamz116
2014-08-17 01:10
#22

#20 Herren leder henne redan där hon är om hon tagit emot Jesus som Herre.  Hon behöver mogna kristna i hennes närhet som kan lärljungaträna henne framåt i Gudsordet men ja det är Gud som leder henne och på Hans sätt.

Woodland det jag skrev  att kanske ha på bibelläsningen på natten hade inte något med föregående mening ang bibelövers. att göra…när det gäller översättningarna så,  ja vi påverkas av vilken översättning vi läser. Det var allt jag ville säga med det. jag höll med Juel70 att det var en bra idé av henne och vet att andra tyckt mycket om att lyssna på en som läser bibeln, även på natten då man förstås inte kan läsa..de har blivit uppbyggda och upplevt mindre attacker + mardrömmar.  Det är ju samma om vi läser under dagen att Guds ord är levande och verksamt! om man tänker på de  vilken kraft det har (hebr 4:11), ett svärd som tränger igenom så att det skiljer själ och ande, led och märg.  Sen måste ja besvara det sista:  är alla mardrömmar attacker? nej  och beskyddar inte Gud oss? jo självklart!

GiraffTunga
2014-08-17 09:52
#23

Ni alla är så trevliga här. I onsdags eller torsdags gick jag till en vän och jag gick för mina busspengar var slut då pratade jag med Jesus och berättade honom om mina problem och ärligt jag blev lugn och det kändes som han hörde mig och var vid mig.

You can not judge me unless you know me.

[Juel70]
2014-08-17 12:13
#24

Vad fint att höra Giraff  🙂 Känner igen mig då jag också brukar gå prata med Jesus när jag ute och går och man känner hans närvaro.  Rätt coolt att ha en osynlig vän 🙂hihi  (Men våran vän existerar ju)

GiraffTunga
2014-08-17 12:24
#25

Ja. Folk har sina osynliga vänner som dom skapar själva men varför skapa och varför inte prata med dom som existerar som Jesus? 😉

You can not judge me unless you know me.

shamz116
2014-08-17 21:53
#26

amen Juel70 och GiraffTunga :) samma här. det var så vi var skapade. Adam o Eva innan fallet gick runt och talade helt normalt med Gud! så underbart att vi har den rätten och får komma inför Gud och kan tala med vår far genom Jesus Kristus

Upp till toppen
Annons: