Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2178 ggr
takykardi
2014-08-06 12:28

Gå ur kyrkan

En person som inte tror på gud/jesus/bibeln , som inte går till kyrkan, som gör saker som enligt bibeln är synd osv..  Ska en sån person vara medlem i kyrkan? Vad kan en sån person få ut av att vara med i kyrkan? Om han/hon ej heller vill gifta sig eller döpa sina barn i kyrkan.  Hur skulle ni känna om ert barn sa att det kände så här och vill gå ur kyrkan?

Annons:
[JeanetteK]
2014-08-06 12:43
#1

Personligen tycker jag att det är upp till var och en om man är med i kyrkan eller inte. Är det ett minderårigt barn skulle jag nog avvakta tills det var 18 år och låta barnet ta det beslutet själv då det är myndigt.

takykardi
2014-08-06 12:57
#2

#1 Om det skulle vara ett myndigt barn då? Skulle du acceptera det och  låta det vara?

Woodland
2014-08-06 12:59
#3

Det finns de som fastän de inte tror vill vara kvar i till exempel de före detta statskyrkorna. Jag har talat med människor som är med för att de tycker om de kulturella inslagen och ceremonierna. De kanske sjunger i kören eller är engagerade på något annat vis. Annars är det lite svårt att uttala sig specifikt om det du frågar utan att ha fler detaljer.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

takykardi
2014-08-06 13:19
#4

#3 Med att inte gå till kyrkan menar jag att man inte går till kyrkan vilken högtid det än är. Och inte heller är med i några kyrkokörer eller liknande. Inte är engagerad i något som har med kyrkan att göra. 

Jag vill bara höra lite personliga åsikter så jag kan förstå bättre!

Jag är väldigt arg och frustrerad över att jag har blivit döpt i kyrkan som barn och nu måste jag göra mamma och andra familjemedlemmar besvikna/ledsna, eftersom jag vill gå ur. Direkt jag pratar om det säger mamma "Nej snälla, gör inte det". Men jag förstår egentligen inte vad det gör för skillnad för HENNE att jag går ur. Antar att hon är rädd att jag inte kommer till himlen och det, men det borde jag ju ändå inte göra eftersom jag inte tror gud/jesus/himlen.

[JeanetteK]
2014-08-06 13:29
#5

#2 Ja jag skulle acceptera det. Min son är inte döpt. Vi valde att inte göra det för att det var viktigt för min man att han (sonen) skulle få välja själv. Om han skulle välja att gå ur kyrkan när han blir myndig (han är 15 idag) då skulle jag tycka att det är hans val. 

Jag hoppas din mamma tänker om. Det är ditt val. Tro är något ytterst personligt. Känns det fel för dig att vara medlem av kyrkan så är det upp till dig. Det har ju bara med dig att göra. Måste du berätta för din mamma då? Om du är myndig kan du ju göra det utan deras vetskap ens.

takykardi
2014-08-06 13:41
#6

#2 Det var bra av er att göra så, såna val tycker jag att man ska få göra själv!

 Nej det är ju klart att jag inte måste berätta, men hon är min mamma och det känns som att det är en sak hon bör veta.

Annons:
[Juel70]
2014-08-06 13:59
#7

Jag kan bara utgå ifrån hur det är med mina barn.

Dom får göra som dom vill med kyrkan, men jag ber för dom varje dag och jag förtröstar på Gud att han ska frälsa dom båda.

GiraffTunga
2014-08-07 02:05
#8

Det är din tro och din ilska att du är döpt men jag ska helt klart låta mina barn vara döpta. Jag är inte döpt men ska nog döpa mig om några år. Men det är ditt beslut antar jag. Din mamma kanske är rädd för enligt hennes tro så tror hon att du inte kommer till himlen för det e hennes tro för hon är kristen. Jag går inte till kyrkan. Bara ibland men jag ber varje dag. Men det kanske är onödigt att vara med i kyrkanom man inte tror på Gud/Jesus för kyrkan handlar om kristendomenm

You can not judge me unless you know me.

shamz116
2014-08-11 23:13
#9

Om du är ateist, sökare elelr troende och älskar Jesus och är en sann kristen ..jag säger samma sak: håll dig ifr¨ån de här babel byggnaderna som de kallar obibliskt för kyrkor! de lär ut falska läror, kompromissar med Guds ord, tar in satanisk rock musik istället för de gamla hymnerna och psalmerna, välkomnar allt annat Gud säger i sitt ord är en styggelse som hbtq personer de är inga problem de behöver inte omvända sig, inte heller samboskap eller annat är synd, kyrkorna är bara sociala klubbar för religiösa! Håll er långt ifrån dom ..de får dessutom statliga bidrag ..alla som får statliga bidrag håll er ifrån dem, staten äger dom och de kan inte fritt predika Guds ord. sök er till en mindre grupp sanna kristna om ni är intresserade av det kristna livet. det är inte lätt och det är en smal väg att följa Jesus! speciellt i dessa tider ..man kan inte gå till en kyrka heller enligt bibeln eftersom bibeln (apostlagärningarna) lär ut att VI som är födda på nytt troende är kyrkan. tex kyrkan i smyrna, kyrkan i Rom..när Paulus skrev tex korinthierbrevet, romarbrevet etc..det var alla de kristna i dessa städer..det var kyrkan! och de träffades inte allihop jämt flera tusen! de träffades i mindre grupper i hemmen..

shamz116
2014-08-11 23:14
#10

att vara medlem i en "kyrka" gör dig inte medlem i Guds kyrka ..det gör dig bara medlem i en organisation. och jag är kristen och följer Jesus så tro inte jag är någon som inte älskar Gud.

shamz116
2014-08-11 23:33
#11

varför din mamma vill att du fortsätter är med är helt säkert som du säger, de som är ,medlemmar har en religiös mentalitet många som inte bygger på Guds ord..det är byggt på människotankar,som säger att man är en avfälling som man går ur "kyrkan" för de gör likhetstecken med deras organisation och med det jag skrev i tidigare kommentar vad som är Guds kyrka, Jesu brud , hans får ..det finns flera namn för oss som följer Jesus och vi är kyrkan ..men dessa byggnader i sten har medlemmar som går där som bara är döpta som barn och inte alls tror..så gå ur ja. jag skulle utmana din mamma och efter vad jag nu lärt dig om vad bibeln säger,och om din mamma säger att hon är en kristen. fråga henne vad bibeln säger är en kyrka. Läs bibeln och lär känna Jesus och ha en levande relation med han det är vad detta livet handlar om, vi är alla syndare men Jesus har dött för dig så att du kan bli förlåten för dina synder och de kan bli överstrukna med Jesu blod så att du hamnar i livets bok. det blir man aldrig genom att gå någonstans, bara genom att du bekänner dina syndar inför Gud, att du tror på Hans son och ger över ditt liv i Hans händer.

takykardi
2014-08-12 15:55
#12

#11 Orsaken varför jag har gått ur kyrkan är inte för att jag tycker kyrkan gör något dåligt eller liknande. Jag gick ur för att jag inte tror på Gud.

Davbjo
2014-08-13 08:02
#13

#12: Det hedrar dig, jag anser att det är alldeles för mycket hyckleri runt detta. Folk som döper sina barn utan att vara troende eller ha någon som helst avsikt att ta med barnen till kyrkan någonsin igen, osv. Faktum är att jag blivit tillfrågad om att bli gudfar åt ett barn, jag tackade för frågan men tackade också nej.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
Magi-cat
2014-08-13 08:24
#14

Det finns många som deltar i ceremonier i kyrkan utan att vara ett dugg religiöst troende. Jag kan inte förstå att det är hyckleri.
Varför skulle inte kyrkan kunna göra det den är bra på, samla människor runt olika traditioner, sådant som många verkar ha ett behov av särskilt när det gäller övergångar i livet - utan att kräva något tillbaka, som tro?
I ett sekulariserat samhälle måste man stå ut med att form och innehåll förändras och kan många samlas under ett tak, oavsett tro eller icketro, så varför inte?

#13 Man kan ändå inte var gudförälder utan att vara med i kyrkan, har jag just lärt mig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Davbjo
2014-08-13 08:41
#15

#14: Att döpa sina barn är att bekräfta, för prästen och alla närvarande, att man tar upp barnet i församlingen och ska uppfostra barnet i den kristna traditionen. Tror man inte på det som sägs i kyrkan samt helt saknar intentionerna att göra något av det som sägs under dopet är man inget annat än en hycklare.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[JeanetteK]
2014-08-13 08:41
#16

#14 Bra skrivet Magi-cat! Jag tycker att kyrkan fyller en fin funktion i samhället. 🙂

Och ja, idag heter det väl oftast "fadder" och det innebär ju att man har ett ansvar för barnet om det händer föräldrarna något. Behöver inte ha med tro att göra.

Magi-cat
2014-08-13 09:08
#17

#15 Då är vi inne på definition av "hycklare" och kanske lite för långt från ämnet. Hur och varför man tar del av ceremonierna i kyrkan är och förblir, tycker jag, en personlig fråga. 
Jag råkar känna till ett aktuellt exempel på en ceremoni där icke-troende människor ändå valt att låta en ritual ske i kyrkan, av tradition och vad det än är. Jag tycker det är de inblandades privatsak och ingen ska avkräva någon tro och rätt tro.
Man kan förstås vara "civil" fadder också, utan att anteckna sig i kyrkan. Det blir ju då en sak helt mellan föräldrarna, barnet och en själv. (Riktigt kul faktiskt)

#16 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Woodland
2014-08-13 09:09
#18

Jag håller med Thursday! (# 13 & 15)

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Magi-cat
2014-08-13 09:12
#19

#18 Misstänkte nästan det. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Juel70]
2014-08-13 09:27
#20

Jag kan också hålla med Thursday där. Jag döpte mina barn av många olika orsaker; att tacka Gud för de två största gåvor (mina barn) be välsignelse över dom, att hedra Gud osv. Sedan har jag tagit med dom till söndagsskolan i kyrkan när dom var små och dom har till och med gått på kristet dagis ett tag. Jag har bett aftonbön med dom varje kväll.

Jag har gett dom en plattform att stå på, men sen är det helt upp till dom själva att lära känna Jesus, att ta emot Jesus i sina liv. Jag litar på att Gud ska låta dom hitta Jesus en dag. Dom har redan fått stor visdom planterade i sina hjärtan.

Annons:
dejtbar
2014-08-13 10:11
#21

Vet inte om det är för OT i tråden men jag bara undrar, anser ni då att det också är fel att icke-kristna gifter sig i kyrkan? Det är ju så vitt jag vet ganska vanligt att folk gifter sig i kyrkan och många av dem är ju inte kristna. Men är det fel?

Davbjo
2014-08-13 10:31
#22

#21: Jag tänker väl inte i termer av rätt och fel i det läget, men jag anser att det är hyckleri även det.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

dejtbar
2014-08-13 10:33
#23

#22 ja då finns det rätt många hycklare 😃

Davbjo
2014-08-13 10:35
#24

#23: Så är det absolut.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[JeanetteK]
2014-08-13 10:39
#25

#22 Jag tycker inte att det är hyckleri. Eftersom vi bor i ett kristet land med kristna traditioner så ser jag inte att det skulle vara fel.

Davbjo
2014-08-13 10:46
#26

#25: Det är nog mest så att du inte riktigt vet vad ordet betyder. Det som beskrivs är definitionen av just hyckleri, oavsett tradition.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[JeanetteK]
2014-08-13 11:09
#27

#26 Okej - då ändrar jag och säger att jag inte tycker att det är fel. 🙂

Annons:
Magi-cat
2014-08-13 11:11
#28

#22 Kul att s.k. skeptiker och troende är så överens! 😉😃

Inte rätt eller fel säger du, samtidigt som du upprepar "hycklare" hela tiden. Hycklare låter i mina öron inte vidare positivt, så nog har du tagit ställning alltid.

Det borde finnas viktigare saker att reta upp sig på än om folk gifter sig i kyrkan…Det är personligt tycker jag, ingen ska utnämna dem till hycklare.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-08-13 11:16
#29

Vad tycker ni då (som är överens om hyckleriet 😃) om artister som spelar och sjunger i kyrkan? Ska de också av för mig outgrundlig anledning bekänna någon tro av det rätta virket innan de tar ton?

Jag känner aktiva ateister som får ihop sin syn på det med att uppträda i kyrkan. Helt ok för min del. Vad skulle det spela det för roll?

Såg ett program från Skottland tror jag det var, där en kyrka hade högtidligen avkristnats. Där samlades ateister till sina egna sammankomster. De verkade likna de kyrkliga rätt mycket, utom det gudomliga inslaget förstås.
Tydligen finns det ett behov av samling, antingen det är i kyrklig regi eller ateistisk. Lite kul tycker jag. (som inte är religiös)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Davbjo
2014-08-13 11:21
#30

#28: Definitionsmässigt är det hyckleri, jag har inte definierat termen. Man kan resonera bredare och konstatera att alla är vi nog hycklare i någon aspekt, personligen ser jag det dock inte som något större övertramp att ljuga för en präst om att man tror på Gud. Det är dock en form av hyckleri jag rent personligen inte ägnar mig åt, men att det skulle vara regelrätt fel att göra det är jag inte beredd att hävda. Det är ett offerlöst hyckleri, så att säga.

#29: Mig veterligen krävs det inte konfessionella inslag i denna typ av uppträdanden.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Juel70]
2014-08-13 11:22
#31

Hycklare = En hycklare eller hypokrit predikar om en särskild tro, religion eller livsstil, utan att själv följa det han förespråkar.

Ett exempel på vanligt hypokrit-beteende är när en förälder förmanar sina barn att inte röka, med motiveringen att användning av tobak är farligt, för att sedan själva röka. Ett annat exempel är när en förespråkare av ekonomisk jämlikhet själv lever i relativt välstånd.

Ja hycklare finns i alla religioner och även utanför religion.. inom alla områden i livet.  Man måste själv ta ansvar för sina egna tankar ,ord och handlingar.  Och vi ska inte se på människor, utan på Jesus, ha fokus på Jesus. Det är inte från människor vi får styrka, kraft eller mod.

Davbjo
2014-08-13 11:23
#32

#31:

Det är inte från människor vi får styrka, kraft eller mod. 

Det är det då för mig.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Juel70]
2014-08-13 11:30
#33

Ja på andra sätt kan man ju få styrka och tröst och glädje och kärlek av andra människor, men nu menar jag på ett annat sätt.  Jag menar att man inte ska tro på alla människor hur som helst för att söka kraft, mod och styrka.  Det står i bibeln att vi ska tro på Gud mer än människor.

Magi-cat
2014-08-13 11:34
#34

Det är inte definitionen av hycklare som är intressant. Att inordna sig i ett fack där någon (ordboken) satt väggarna. Ingen vill vara hycklare om man frågar dem, men många icke-troende vill vara med om traditionerna och då ska de få vara det utan sura miner och  negativ stämpel från olika håll. (som om de satt i en nötknäppare.)

Så tycker jag.

#30 Mig veterligen krävs det inte konfessionella inslag i denna typ av uppträdanden.

Klart det inte gör. Det skulle ju bli ganska tyst i kyrkan då och man skulle gå miste om en massa besök av icke-troende. Lite småpraktisk är man allt…

Men om det handlade om hyckleri i det förra fallet, traditioner, varför är det inte hyckleri om ateistiska musiker framför gudliga musikstycken?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
sosanna
2014-08-13 11:44
#35

Jag råkade se denna tråd och tyckte det var intressant läsning. Angående det att gifta sig i kyrkan. Jag gifte mig ganska nyligt i en kyrka. Och jag ser mig inte som en hycklare. Jag tycker kyrkan är en vacker och fridfull plats. Jag går i kyrkan nu och då för att det ger mig sinnesro.När jag är stressad osv så kan jag besöka kyrkan.

Jag tror att det (kanske) finns en gud men ser mig inte som kristen. Och definitivt inte som någon hycklare bara för att jag trivs i kyrkan.

[JeanetteK]
2014-08-13 11:45
#36

#35 ❤️Grattis till giftemålet. Håller med dig helt och fullt.

sosanna
2014-08-13 11:57
#37

#36 Tack :)

[Juel70]
2014-08-13 12:00
#38

Jag tror det är viktigt att poängtera att det är ingen som anklagar någon för att vara en hycklare. Det vet man nog bara själv i sitt hjärta.

Magi-cat
2014-08-13 12:01
#39

#35 Säger också grattis! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-08-13 12:10
#40

#0 Ser att vi kommit en del ifrån TS' ursprungliga fråga nu, sorry…

När du var barn döpte dina föräldrar dig eftersom de tyckte det var rätt och trodde att det var det bästa, precis som föräldrar alltid gör efter bästa förmåga.
Sedan växer det lilla barnet upp, blir myndigt och har sina egna idéer om saker och ting, precis som det ska vara.
Din mamma vill fortfarande ditt bästa, efter sitt sätt att se, men nu är du vuxen och tar ställning själv. Din mamma kanske tror att det är som för länge sedan när man nästan var lite utanför samhället om man var "avfälling"?
Du kan förklara för henne hur du känner och att du gör som du tycker är bäst, precis som hon gjorde som hon tyckte var bäst. Det var ok då, men nu gäller det vad du vill. 

Du bestämmer själv över vad du vill vara med i och inte. Svårare är det inte, egentligen…

Önskar dig lycka till!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Davbjo
2014-08-13 12:16
#41

#34:

Men om det handlade om hyckleri i det förra fallet, traditioner, varför är det inte hyckleri om ateistiska musiker framför gudliga musikstycken? 

Det skrev du tidigare inget om, detta kan naturligtvis vara hyckleri, men det har ju lite med musik som konstform att göra också. Dock är det lätt att se som hyckleri om den som framför texten också författat den och samtidigt inte är troende.

#35: Jag är glad för din skull och förringar inte din upplevelse. Vi är som sagt alla hycklare i någon aspekt, om du stått i kyrkan och sagt saker du inte tror på är du per definition en hycklare, men det betyder inte att detta är dåligt. Om det fick dig att må bra och det är något du kan stå för så är det enligt mitt sätt att se det bara positivt, men det förändrar inte termens innebörd.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
Upp till toppen
Annons: