Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 3096 ggr
[Alohomora]
8/6/14, 10:59 AM

sex innan äktenskap?

Hej! Jag och min pojkvän har pratat lite om sex (båda är 17). Vad tycker kristendomen osv om sex innan äktenskap? Han är inte kristen så kan ju inte tvinga han att vänta.

Annons:
Woodland
8/6/14, 11:14 AM
#1

Hejsan! Är du kristen? Om så är fallet har du ett annat ansvar än någon som inte är troende. Vi har diskuterat ämnet förut här på forumet. Här är en länk. http://jesus.ifokus.se/discussions/5211144ece12c45dee002e1a-sex-fore-aktenskap Juel70 och jag är de kristna som skrev i tråden.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

shamz116
8/11/14, 11:19 PM
#2

det är synd enligt Guds ord och kallas otukt i biblisk term. läs galatierbrevet 5:19-22. Och börja läsa Guds ord varje dag då kommer du se Guds vilja klart för dig.

[Mellma]
8/20/14, 7:16 PM
#3

Varför i hela världen skulle det vara synd att ha sex före äktenskapet, undrar jag? Man blir förälskad och har världens bästa sex med en som man vill gifta sig med, Det blir som ett kvitto på att man hör ihop fullt ut..

Hur roligt är det om man först gifter sig, sedan har sex och sexet är uruselt?? Ska man stå ut med det då i all evighet sen?? 

Får ni kristna ha en åsikt om sexlivet i ett förhållande ens?? Är sex till för att skaffa barn bara för er, eller får man njuta av sex i ett förhållande som kristen?

Ursäkta mina pinsamma frågor,  men jag som inte är bibeltrogen vill veta av ren nyfikenhet bara. Menar inte alls att vara oförskämd på något vis.

[Juel70]
8/20/14, 7:28 PM
#4

Det är inte bara fysiskt man blir sammalänkad genom sexuell initmitet.

https://www.youtube.com/watch?v=VS1EZGK_R2M

https://www.youtube.com/watch?v=ZDv15HPVhiI

Woodland
8/20/14, 7:50 PM
#6

# 3 Har du läst Höga Visan i gamla testamentet?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
linnease
8/21/14, 12:12 PM
#7

Allt som känns bra, är bra 🙂❤️🤗

Woodland
8/21/14, 1:30 PM
#8

# 7 Känslogrundade värderingar är osäkra. Det kanske går bra att tänka så inom LoA men inte enligt bibeln.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

trollslända
8/21/14, 6:00 PM
#10

#8. vad betyder "LoA"?

Woodland
8/21/14, 7:24 PM
#11

#10

Law of Attraction

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Davbjo
8/22/14, 8:10 AM
#12

Jag förespråkar alltid att man ska tänka själv. Är man två likvärdiga parter med samma önskemål som inte skadar någon är det bara att göra som man själv vill.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Woodland
8/22/14, 4:07 PM
#13

TS frågade -  Vad tycker kristendomen osv om sex innan äktenskap?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
JonasDuregard
8/22/14, 9:06 PM
#14

#0 "Han är inte kristen så kan ju inte tvinga han att vänta."

Alltså, du kan ju "tvinga honom" i bemärkelsen att du själv bestämmer när du vill ha sex och inte. 

Enligt min helt anekdotiska erfarenhet så har de flesta kristna i Sverige inget problem med sex före äktenskapet.

Jag tror inte användarna här på jesus i fokus är rätt personer att fråga om hur kristendomen ser på saker, min uppfattning är att de motsvarar en ganska extrem falang av kristendomen. Du skulle ju kunna fråga en präst antar jag.

Woodland
8/22/14, 10:55 PM
#15

#14 Du skulle ju kunna fråga en präst antar jag.

Utmärkt förslag!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Ztevo]
8/22/14, 10:59 PM
#16

Jag tror att #14s svar (om du frågar honom, istället för en präst,) skulle bli ungefär samma svar, som du skulle få av en präst. 🙂

Ikajo
8/23/14, 12:09 AM
#17

Det viktigaste är om du vill ha sex och om du känner att du är beredd att möta eventuella konsekvenser om du har det. Jag är kristen och även om jag inte har haft tvåsamt sex än så tycker jag ändå det viktigaste är dina egna känslor. Bibeln är motsägelsefull och vi kan inte alltid applicera de regler som gällde då på det liv vi lever idag. Du är inte en sämre kristen för att du väljer att ha sex med din pojkvän. Däremot ska han respektera om du vill vänta för att du inte känner dig redo. Jag har inte haft tvåsamt sex för att jag vill hålla på mig. Jag har bara inte velat kasta bort det på vem som helst.
Ta dig den tid du behöver att lära känna dig själv och din egen kropp.

______________________________

Till alla som tycker att hon ska vänta av "religiösa" skäl (dvs att andra säger åt henne saker). I länder där man ignorerar eller skambelägger tonårssexualitet är antalet tonårsgraviditeter högre än i länder där man har en liberal syn på sexualitet. Detta eftersom tonåringar i mer liberala länder är bättre på att skydda sig.

#Feedforthoughts

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

JonasDuregard
8/23/14, 12:42 AM
#18

#17 "[…] beredd att möta eventuella konsekvenser om du har det"

Vad syftar du på för eventuella konsekvenser?

"Jag har bara inte velat kasta bort det på vem som helst."

Du uppfattar alltså att du skulle bli av med något? 🤔

Ikajo
8/23/14, 1:42 AM
#19

#18 Jag syftar på att risken att bli gravid hur bra man än skyddar sig. Nej, jag skulle inte förlora något om jag hade sex men vissa saker kommer inte tillbaka, de går inte att göra ogjort. Att bara ha tvåsamtsex för att få det överstökat skulle vara att kasta bort en del av mig som jag inte kan få tillbaka. Kanske blir det tydligare om jag säger att jag varit singel i fem år?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Woodland
8/23/14, 10:19 AM
#20

#17 Jag tror inte det är den sexuella synen i olika länder som bestämmer frekvensen av tonårsgraviditeter utan en hel del andra faktorer.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Ikajo
8/23/14, 10:39 AM
#21

#20 Det finns undersökningar som visar på att det finns ett samband mellan attityden kring tonåringars sexualitet, dvs sexuella aktivitet, och höga procent oönskade tonårsgraviditeter. I länder som Sverige är siffrorna lägre än i t.ex USA där man är mer konservativ i synen på tonåringars sexualitet.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Woodland
8/23/14, 11:13 AM
#22

#21 Det ges sexuell undervisning i skolorna i USA och tonåringar är väl informerade. I vissa av staterna börjar den till och med i småskolan. När jag skrev att det var andra faktorer kan jag påpeka att "oönskade" graviditeter kan innebära socialt understöd och en egen lägenhet för mamman. Detta är i och för sig en faktor som spelar in för många, särskilt ungdomar från fattiga familjer, när de blir med barn. Vissa sätter tyvärr detta i system. Däremot kan jag förstå att synen på abort skiljer sig mellan svensk och Amerikansk ungdom och det kan påverka statistiken.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Ztevo]
8/23/14, 11:16 AM
#23

Blir inte Sverige mer och mer amerikaniserat?..

Ikajo
8/23/14, 12:19 PM
#24

#22 Med tanke på restriktionerna som finns i flera stater… USA ser inte likadant ut i alla stater. I vissa stater är de jätteliberala, i andra är de så konservativa att de skulle kunna leva på 1800-talet.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Upp till toppen
Annons: