Annons:
Etikettjesus
Läst 1895 ggr
copse
2014-08-05 23:22

Kristendom i kontrast till New Age

Saxat från denna tråd, för att underlätta läsning eftersom den började bli lite lång.

-----

#52 av: Woodland

Zeffe med flera,

Inga ryggdunkningar, kramar, hjärtan, energier eller "kärlek" hjälper avsaknaden av fakta och saklighet i TS inlägg. Än så länge har ingen kommit till ett försvar när det gäller ämnet utan har bara hållit på och försvarat TS fastän hon inte har utsatts för personangrepp.

Det blir säkert obehagligt för er inom de olika New Age inriktningarna när Lilla Stjärna driver hem sanningarna om sina upplevelser inom Loa, änglar, spiritism, drömtydning med mera och avslöjar dem.

I och med att er "tro" endast bygger på godtyckliga upplevelser där ni vägrar ifrågasätta alla de olika påståenden som ryms under paraplyet NA går det inte att resonera runt ämnena. Det är tråkig när ni "stänger ner" eller försöker måla ut motparten som kärlekslös varje gång någon här lägger fram avsaknad av vettiga svar. Det som har kommit fram i det lilla som har diskuterats visar att när vi drar upp att vad ni tror på inte håller ihop försvarar ni er med "personangreppsmentalitet". Hade ni lagt dessa attityder åt sidan kunde vi kanske ha riktiga diskussioner runt vad ni tror. Tro det eller ej, men att ifrågasätta är inte personangrepp!

-----

#56 av: Kathja

Svårigheten är som jag ser det att ingen tro går att bevisa, det är ju detta som de sk skeptikerna "hugger" på. Och därför blir en eventuell diskussion om vems eventuella "sanning" som gäller enligt mig helt irrelevant. Även om "ni" här inne vill ha det till att sanningen ligger i Bibeln så är det ingen påvisbara Sanning, lika lite som någon annan text eller upplevelse.

Men som jag uppfattar det så känns det som att det "ni" har svårast att ta att det "vi" tror innefattar även Bibelns budskap som och Jesus uppgift som människa. "Vi" ser inte det som att "er" tro på något sätt är fel.

Det som jag, och jag tror många med mig, har svårt för här är dessa uttalanden som lätt uppfattas som dömande.

Det snackas om antikrist, trots att man inom New age absolut ser Jesus storhet, man talar om att det är "synd om" alla oss vilseledda själar och att vi på något sätt inte står upp för vad vi tror på. Men det stämmer inte.

Det är ju däremot så att eftersom "vi" har som grej att se kärleken i allt som är, och att vi har som "grej" att inte döma eller fördöma, och att inte ifrågasätta andats livsval eller tro så blir det lätt så att "vi" backar ur diskussioner kring "sanningar" och "rätt och fel". Eftersom det helt enkelt går helt emot vår Tro.

Nu generaliserar jag lite och jag utgår i första hand ifrån min utgångspunkt men bara för att tydliggöra varför det kan se ut som att vi fegar ur. Men jag ville göra (ännu) ett försök att förklara min/vår ståndpunkt.

-----

#57 av: Bettanbop

Känns som jag vill säga något, men vet inte riktigt vad. Vill inte bli placerad  något fack eller vad man ska kalla det för, något jag tycker och känner är riktigt för mig.

Men i alla fall… jag har inte läst bibeln eller några evangelier, så jag kan inte säga vad som är sant eller inte. Men jag brukar dra mig för att "säga sanningen", för min sanning är bara sann för mig, för ingen tänker lika som jag även om vi menar samma sak i slut ändan.

Jag har som sagt inte läst bibeln eller någon sorts bibel, men jag är konfirmerad. Jag går gärna till och in i kyrkan. Känner ett så välbehag där. Men det konstiga är att jag inte känner samma sak i alla kyrkor. Vissa känner jag en dragning till, men vissa andra vill jag inte alls gå in i.  Jag har prata med flera olika präster och tyckt om de flesta mer eller mindre, men det har berott på personkemin, inte på våra olika tankesätt. 

För några år sedan ringde det på dörren, jag öppnade och utanför stod två personer från Jehovas vittnen. De frågade om jag trodde på Gud, "Nej det gör jag inte" sa jag då, de frågade då om jag hade någon tro alls, "Ja det har jag" svarade jag, Jag tror på en högre makt. De frågade vidare om hur och vad och varför, men jag upptäckte att jag inte kunde ge några konkreta svar. Det var bara en känsla från mitt hjärta och sant för mig att det fans en högre makt.

När jag får samma fråga i dag om jag tror på Gud, så blir mitt svar JA. För det gör jag, och på Jesus. Vad som har förändrats vet jag inte egentligen mer än att det känns mer rätt att kalla den högre makten för Gud.

Jag pratar med Gud ibland och ställer frågor, som jag faktiskt får svar på oftast. Jag har inte sett Gud eller ens anat Gud, men jag kan höra hans svar i huvudet och känna svaren i mitt hjärta. Det är sant för mig, men inte för någon annan.

Om jag får frågan om hur jag kan veta att det är Gud. Hur vet jag….. osv. Jaa, hur bevisar jag eller förklarar jag det på ett konkret sätt. Ingen aning. Tror inte det går. Jag har inte hittat något sätt att bevisa vad jag känner i mitt hjärta.

För att nu säga något om TS. så är det nog på ett ungefär samma sätt för henne. Det hon säger är sant för henne. Det hon påstår är hennes sanning. Jag kan inte säga att hon har fel eller fattat fel eller säga att min uppfattning är den rätta. Jag vet hur jag själv känner om någon säger att du har fel, du har inte alls pratat med Gud. Jag kan tala om hur jag tänker kring ämnet och hur jag uppfattar det. (Vad ville jag ha sagt med det då? ingen aning, men hoppas ni förstår vad jag menar).

Ps. Jag ber en bön för de drabbade i Sala att de får himmelsk hjälp att klara av situationen. Att Gud och hans gäng gör vad de kan för att få stopp på elden och tar hjälp av moder jord att stoppa skadorna så att hennes sår inte blir större Blomma

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Annons:
Woodland
2014-08-05 23:27
#1

Bästa Kathje! Ja, du har rätt i att vi håller vid att vi har sanningen. Det är en utav de stora skillnaderna mellan traditionell kristendom och ockulta rörelser. Jesus säger han är sanningen men New Age jesus är inte densamme. New Age jesus är en anti-kristus. En fejk mot den sanna kristna Jesusbilden. Det behöver inte betyda att ni inte hyser respekt för er jesusbild precis som muslimer som hyser respekt för Issa (Jesus), men ni båda förnekar honom som Gud. Och den egentliga orsaken till att ni inte kan ta diskussionen är att det inte finns något konkret för er att diskutera eftersom det ni tror är baserat endast på upplevelsen och en relativ sanning. Som kontrast kan vi till exempel ta diskussionerna här på iFokus om den historiska Jesus, diskussionerna om skriftens tillförlitlighet med mera. Det går att diskutera den kristna tron för att det finns substans i den, om den och historik bakom den. Det kan ingen förneka även om de inte tror på den. Det går att undersöka, diskutera och begrunda de olika bevisen runt den. Och jag håller med dig när du förklarar att ni inte "dömer" inom NA. Men det är inte på grund av en djupare kärlek. Det går inte att komma till en slutsats om någonting när alla erfarenheter accepteras som giltiga därför att någon har upplevt dem. NA tar lite från bibeln, lite från New Thought, lite från Buddhism, Hinduism, Taoism och lite från Swedenborgska uppenbarelser. NA greppar efter de gnostiska skrifterna och vill ställa dem i samma klass som de bibliska. Ni ignorerar och omtolkar historia och refererar till moder Baileys Avatar. En cocktail av teorier, förnimmelser, känslor som till slut lämnar utövarna mentalt utarmade. De inom NA förlorar ofta till slut sunt förnuft för att de inte längre kan resonera och det går inte för dem att knyta ihop det hela i livet. Däremot inom den kristna tron betraktas ett sunt och klart sinne som en gåva från Gud. Gud vill att människor skall förstå. Bibelns budskap är klart och lätt att fatta - och den är inte NA definition om kärlek. NA-anhängare söker kontakt med de döda. Dess medium lurar människor med kalla läsningar och ofta utnyttjar de anhörigas sorg. De tillskriver döda objekt övernaturliga krafter och binder människor i intuitivövningar som är en totalt osäker vägledning i livet: ibland stämmer det och ibland inte. Så dessa unga personer som luras att be till änglar förstår inte att det är demoner de får kontakt med. Det står klart för dem först när de försöker bryta kontakt med dem. Som Jesus sade, "Tjuven (Satan) kommer bara för att stjäla, slakta och förgöra. Jag har kommit för att de ska ha liv och liv i överflöd." Joh. 10:10

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-08-05 23:40
#2

Det är just därför du inte kan få någon ingående diskussion, iaf inte med mig. Du uttalar dig om min sanning på ett sätt som inte överensstämmer med den. Vilket gör att en sådan här diskussion enligt mig inte kan föras. Du tror dig veta, men är helt fel ute och när jag eller någon annan försöker att förklara så fortsätter du att vidhålla din skeva tolkning. Det blir inte lätt att ha en vettig diskussion då. Så du får väl leva i din villfarelse att vi (jag) inte kan eller vill.

[Kathja]1
2014-08-05 23:41
#3

Vill även tillägga att det självklart finns oärliga människor inom alla trosuppfattningar, men det har inte med själva tron att göra.

bubrik
2014-08-06 08:19
#4

Håller med Bettanbop att det vi upplever är bara en sanning för den enskilde individen. Vi gör nog alla vårt bästa för att försöka hitta fram till det vi upplever är sant. Som kristna ser vi "dunkelt och som i en suddig spegel" när vi ser på tillvaron och tron. Många kristna grupper vill förenkla och krympa tron till enkla "sanningar" som man kan hävda. Detta är också det som sker i sekter, men även i andra sammanhang där man vill få människor att röra sig åt samma håll.

Jesus säger "jag är vägen, sanningen och livet". Det är min bestämda uppfattning, efter mycket brottande med den kristna tron, att för att nå fram till sanningen så behöver man en relation till Sanningen själv. Alltså Jesus. Vi kan aldrig fundera ut sanningen själva, våra hjärtan är inte så pålitliga som vi tror och det finns andliga krafter som som påverkar oss som inte har med sanningen att göra. Allt som sägs kan ju inte vara sant?

Min uppmuntran är att be att få lära känna Jesus. Be honom visa vem han är. Det kan bli en mycket spännade vandring!

[Kathja]1
2014-08-06 08:48
#5

Jag håller med dig helt och fullt i det där bubrik. Med Jesus som förebild och vägvisare så blir livet på alla plan något annat på ett positivt och kärleksfullt sätt. Hade vi alla följt i hans spår hade vi haft ett paradis på jorden. ♡♡♡

[Juel70]
2014-08-06 09:57
#6

#2 Du skriver " Du uttalar dig om min sanning på ett sätt som inte överensstämmer med den. Vilket gör att en sådan här diskussion enligt mig inte kan föras."

Men det är ju för att du inte är förankrad i Guds ord och Guds löften. Jag förstår om du tycker att det inte överrensstämmer med din sanning.

Ta det som du har hört av mig till mönster för en sund förkunnelse, i tro och kärlek genom Kristus Jesus. 14Bevara genom den heliga anden som bor i oss det goda som har anförtrotts dig. 2 tim 1:13

Rom 10:17 Alltså kommer tron av predikan och predikan i kraft av Kristi ord.

Det finns många ord om just detta i bibeln.

Först o främst har man tron som gåva från Gud, men det är viktigt att förankra sig i Guds ord och löften. Det går inte att flyga omkring som en fjäril, för vad händer när stormen kommer? 

**Rom 10:14-15 Men hur skulle de kunna åkalla den som de inte har kommit till tro på? Och hur skulle de kunna tro på den som de inte har hört? Och hur skulle de kunna höra, om ingen predikar? Och hur skulle några kunna predika, om de inte blev utsända? Det står skrivet: Hur ljuvliga är inte stegen av dem som förkunnar det goda budskapet
**

"Om vi inte predikar om Jesus så kan inte världen få tro på honom, och tron på honom kanske inte kommer den första gången de hör predikan, de kanske måste höra evangeliet predikas om och om igen för att få tro."

Själv har jag väldigt ofta gå tillbaka till ordet, för att jag svävat ut för mycket genom att bara lyssna på ett par rader ur bibeln och trodde att jag förstod hur det låg till. Vem vet, det kanske tar en livstid att förankra sig ordentligt i Guds ord.

Det är viktigt att man bevarar ordet i sitt hjärta och låter Gud "vattnar" det.

”Hör! En man gick ut för att så. När han sådde föll en del på vägkanten, och fåglarna kom och åt upp det. 

En del föll på de steniga ställena, där det inte fanns mycket jord, och det kom fort upp eftersom myllan var tunn. Men när solen steg sveddes det och vissnade bort eftersom det var utan rot. 

En del föll bland tistlarna, och tistlarna växte upp och kvävde det, och det gav ingen skörd. 

Men en del föll i den goda jorden, det kom upp och växte och gav skörd. Det gav trettiofalt, sextiofalt och hundrafalt igen.” Och han sade: ”Hör, du som har öron att höra med.” Mark 4: 3-9

….. och vidare från vers 13:

Och han sade till dem: ”Om ni inte förstår denna liknelse, hur skall ni då alls kunna fatta några liknelser? 

Vad mannen sår är ordet. 

Vägkanten, det är de hos vilka ordet blir sått men som knappt har hört det förrän Satan kommer och tar bort ordet som har såtts i dem. 

De som får sådden på de steniga ställena, det är de som tar emot ordet med glädje när de hör det men inte har något rotfäste inom sig utan är flyktiga; blir det sedan lidanden och förföljelser för ordets skull kommer de genast på fall. 

Hos andra har sådden fallit bland tistlarna. Det är de som hör ordet, men världsliga bekymmer, rikedomens lockelser och alla möjliga begär tränger in och kväver ordet, så att det inte ger någon skörd.

** Men de som har tagit emot sådden i den goda jorden, det är sådana som hör ordet och tar det till sig och bär frukt trettiofalt, sextiofalt och hundrafalt.”
**

Annons:
[Kathja]1
2014-08-06 10:08
#7

Hur får du ihop det Juel? Borde inte jag bäst veta vad MIN sanning är, oavsett om den grundar sig i Bibeln eller ej?

[Juel70]
2014-08-06 11:24
#8

#7 Ja, det är ju det jag menar också, men du pratar om Gud och Jesus. Då är det ju viktigt att läsa Guds ord för att få rätt undervisning. .. Om du nu hade tänkt följa Jesus menar jag. Är det inte viktigt för DIG att få rätt kunskap?

[Kathja]1
2014-08-06 11:44
#9

Det är ju det du/ni inte förstår - det är rätt. För mig och det är allt som spelar någon roll. Vi ska leta i våra hjärtan, där finns himmelriket, och det är just vad jag och många med mig gör. Men min väg är inte din väg. Och jag lyssnar på Jesus, ser hans storhet och läser Bibeln. Men som Woodland själv har sagt, Bibeln tolkas när vi läser den ( mitt ordval) och detta är min tolkning. Du har din. Min kommer ur hjärta, ur samtal med Gud, vägledning av Jesus och Bibel läsning. Inte av att jag har tagit till mig ett färdigt koncept (läs religiöst koncept). Jag har sökt (min) sanning i mitt hjärta, där Gud bor. Inte i av människan skapade doktriner.

[Juel70]
2014-08-06 12:26
#10

Ingen människa eller troende människa är perfekt, inte jag heller.  Men det verkar som om du ändå läser bibeln varje dag?  

Men när jag går in på ditt forum så läser jag om Abraham Hicks och kanaliseringar och kontakter med döda och med andeväsen. Bibeln säger ju att man inte ska lyssna på siare, ta kontakt med döda osv.  Jag höll själv på med det förut men Gud stoppade mig en dag. 

Men jag tror du ändå är på väg åt rätt håll. Jag är säker på att Gud tar hand om den biten :) liksom som han leder oss alla och lovar att fullborda det verk som han har börjat.

Lilla Stjärna
2014-08-06 12:35
#11

Woodland  # 52 från tidigare tråden!

"Det blir säkert obehagligt för er inom de olika New Age inriktningarna när Lilla Stjärna driver hem sanningarna om sina upplevelser inom Loa, änglar, spiritism, drömtydning med mera och avslöjar dem. "

Jomenvisst, därav attackerna mot mig. Zeffe ledde den senaste personattacken;    "   ….det börjar bli obehagligt."     " Lilla Stjärna"   "… det börjar gå alldeles för långt"  " … ber alla att sluta tråden.."

Sedan såg jag hur resten av gänget bara vällde in med ljusets hastighet, med en lång radda av inbördes beundran. Precis som vanligt. Som ett brev på posten, som jag brukar säja. #56: http://jesus.ifokus.se/discussions/539eac458e0e74299b00006b-pias-vag-fran-new-age-till-jesus?discussions-1

Jag hade inga som helst problem att fatta vem som var målet  -och heller inte vem avsändaren var. Varför kan du inte själv skriva till Woodland om du anser dig blivit illa behandlad, istället för att bussa en hel grupp till attack mot t ex kristna, med mej som allvarligaste fienden? Jag har aldrig skrivit ett enda ord på nätet för att bråka eller trolla, endast beskrivit min egen tro och livsupplevelser! Och det är tillåtet att diskutera här på Jesus.

Zeffe m fl, jag måste fråga er; ni som hela tiden skriver om att alla har rätt till sin tro och ska få ha den ifred -varför låter ni inte mig ha min? Ni framhåller också hur kärleksfulla ni är inne på era sajter. Läser man där så hittar man folkgrupper som ni inte är det minsta kärleksfulla mot. Behöver ni verkligen inte se över era egna artiklar och inlägg? Som t ex artikeln "Bibeln". Var har kärleken taget vägen där? Vad jag kan se, så är även kommentarerna fulla av hat, ärekränkningar, påhopp och grova hån mot kristna  -inbäddat i oändlig inbördes beundran och hyllningsrop till varandra!! Är det kärlek det???  Vet ni om att kristna dagligen torteras till döds runt om i världen? Har ni läst om den höggravida kvinnan med ett litet tvåårigt barn, som dömdes till döden för sin tro nyligen? Jag hoppas inte att hon läser där! Hur skulle hon känna sig? Räcker det inte som det redan är med förföljelsen av kristna?

Varför tog ni bort Garmegrenjas kommentar, förresten? Var den för "obehaglig"? Ska ni inte ta bort hela den artikeln?

Som sagt var, vad har det tragiska branden med tråden att göra? Det finns en bönetråd om detta härinne också, där man kan delta eller läsa och be. "Bön för de drabbade i skogsbranden".

Woodland
2014-08-06 12:40
#12

Bettanbop! Tack för ditt inlägg. Det du skrev bevisar att om man skall anamma denna livssyn måste man förkasta existensen av absolut rätt eller fel. Att blicka inåt för en sanning är bland det mest osäkra man kan göra. Kung David skrev i en Psalm i bibeln att han gjorde precis det. Han blickade först runtomkring sig och såg sina fienders försök att förgöra honom. Sedan blickade han inåt och fick ingen hjälp där heller och till sist "såg" han uppåt och började tänka på Herren. Då förstod han. Vi har en viss livserfarenhet men kan inte endast på grund av denna avgöra vad som är rätt eller fel; sanning eller lögn, särskilt inte när man är så ung. Vi människor är lättlurade och det vet varje person som är utbildad i reklam och marknadsföring. De kan sälja oss vad vi inte behöver baserat på deras kunskap av psykologi. Och ja, det gäller mig också. Jag har saker hemma som jag har tänkt efteråt "Varför köpte jag dessa?" Jag bestrider inte att TS i den gamla tråden betraktar vad hon själv skrev som sin "sanning". Men är det sanning? Inte för mig eller andra kristna och det bevisade jag i artikeln jag skrev. Frågan är om vi är överlämnade till dessa mycket subjektiva inre sanningsrådgivare. Mitt svar är nej, vi är inte överlämnade till att leva våra liv i en sådan osäkerhet. Min sanning, din sanning, hennes sanning och så vidare behöver inte för den del vara sanning alls. Låt mig ge dig ett generellt exempel. Man ser ofta på olika internetforum att folk påstår mycket tyckande som fakta. Tänk dig dessutom att en person som har olika psykologiska problem skriver så snällt på ett internetforum och lägger fram sin sak med tillrättalagda ord och en symbolik som pussar, kramar, rosor och så vidare. Hen ger sin syn på sin sak eller omständighet men är det sant? Hur kan du veta det? Du måste kunna bedöma om det de skriver är troligt eller ej. Stämmer det överens med verklighet och fakta? Verkar det de skrev komma från en klart tänkande människa? Detta är någonting som du bör tänka på. Det går faktiskt att avgöra i de allra flesta fall. Du behöver inte ta varje skrivares ord för sanning när de baserar det på sina egna begränsade erfarenheter. Om de dör imorgon vad händer då med deras sanning? Här kan man se man en stor skillnad. För en kristen är sanning utanför dem själva. Och oavsett hur intelligent denne är, så är sanningen i bibeln detsamma för denne som för alla de andra som har fått tro. Om jag dör imorgon så står Guds ord kvar och de som lever kommer att fortsätta att leva i det. Jesus Kristus, Guds son är långt förmer än vårt förstånd men han gör inte våld på det. Han kräver inte att du skall kasta överbord sunt förnuft, kritisk granskning eller några andra av dina mentala funktioner. . .och absolut inte avgöra sanning genom en passiv navelskådande meditation. Du skrev att du har inte läst bibeln eller evangelierna och därför kan du inte avgöra. Faktum är att du kan läsa och du har en bibel. Eller hur? Jag råder dig att börja läsa Bibeln. Du kan börja med Johannes evangelium och läs vad Jesus sade om sig själv. Du behöver inte ta mitt råd men gör du det kan ingen anklaga dig för att du åtminstone inte har försökt. Tycker du att någonting är svårförståeligt så hjälper gärna de kristna här på sajten dig att förstå bättre. Detta är så viktig för en ung person. Man har hela livet framför sig. Det hade varit tragiskt om någon levde det i denna sinnesdimma som NA för med sig. Läs vad Juel skrev i inlägg # 6. Mycket bra.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-08-06 13:08
#13

# 5 Åter igen en vilseledande slutsats eftersom du inte erkänner bibelns Jesus. Den kunskap som finns om honom finns endast i bibeln. Du vill framhålla att jag inte förstår vad ni tror på. Tror du verkligen att allt detta har uppkommit under din livstid? Tror du inte att dessa påståenden har granskats förut? Tror du att du har kommit med något nytt? Tror du verkligen att det vi diskuterar är så märkvärdigt att en människa av sunt förnuft inte kan fatta att dess grund endast är subjektiv? Nej, du vill inte diskutera detta för på en faktabasis kan du inte försvara det. En kontrast till….. Återigen citerar jag dina egna ord…… I ACIM - lektion 49 på Morgondagens Tro "Det är den andra delen av ditt sinne som fungerar i världen och som lyder världens lagar. Det är denna del som är ständigt förvirrad, obalanserad och högst osäker." I andra stycket skriver du samma sak "Den andra delen är en vild illusion, ursinnig och förryckt, men utan verklighet av något slag. " Det du påstår är att om en människan inte är i ett passivt meditativt tillstånd så lever hon i en overklig, ursinnig, förryckt och obalanserat omgivning. Om någon bor i en krigszon kan man givetvis påstå att detta kan stämma till viss del men i dagens fridfulla Sverige? Ditt råd är "Gå förbi alla de hesa skrik och sjuka inbillningar som döljer dina verkliga tankar och skymmer din eviga länk till Gud. Sjunk djupt in i den frid som väntar på dig bortom den här vansinniga världens ursinniga, våldsamma tankar och syner och ljud. Du bor inte här." Var bor du Kathje? Bor du inte i en verklig värld? Är inte din tid på jorden här och nu? Blir inte du äldre med varje minut och går fram mot döden som alla andra? Vad är det du vill mata i folk egentligen? Skall de fly in i passiv meditation för att klara av sin vardag? Ser du inte att du förleder människor att lägga förmågan att resonera på hyllan? Det du tänker är det DU tänker och ingen annan. Kan inte du hålla reda på externa intryck utan att komma i obalans och så vidare? Om du är så förvirrad i ditt dagliga sinnelag är det dags att söka en annan väg här i livet. I först stycket lär du ut att verkligheten är en illusion och det verkliga livet är inom utövaren. Är inte dina nära och kära verkliga? Är de en illusion? Om du upplever den externa stimuli i vardagslivet såsom du skrev här ovan är det oroande. Livet bör inte vara så: detta bär tecken på schizofreni.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Kathja]1
2014-08-06 13:23
#14

Som sagt Woodland- du läser min text som fan läser Bibeln! För min del känns det inget vidare att ha en sajt värd som bryter mot de regler som du är satt att se till att alla ska följa. För visst är det som så att personangrepp inte är okej? Och jag känner att min person ÄR angripen Sedan kan du linda in det bäst du vill. Hör borde min uppfattning få råda. Och lilla stjärnan - för min del handlade det om att jag höll med om att det är bättre att fokusera på att ge kärlek än på att dividera om rätt och fel. Med det tackar jag för mig och hade uppskattat att det inte fortgick diskussioner om MIN tro, eller spekulationer kring mig som person mer här inne. Tack!

Lilla Stjärna
2014-08-06 13:46
#15

# 14 Kathja! Jag brukar aldrig ge mig in i diskussioner som går ut på att  dividera om rätt och fel.  Sånt ser jag som en total omöjlighet att komma någon vart med!!! Läs vad jag skrev ovan!

Självklart försöker jag fokusera på att ge kärlek allt vad jag förmår. men då gäller det kärlek till alla, oavsett religion, tro eller åsikter!!!

Älskar du mig?

[Kathja]1
2014-08-06 13:50
#16

Självklart gör jag det!!! Du och jag är ett i Gud, att inte älska dig är som att inte älska mig eller Gud eller själva livet.

[Kathja]1
2014-08-06 13:54
#17

Och jag älskar dig just som du är i detta nu och alla nu i evigheten. ♡ Det är vad jag i mitt hjärta känner att Gud vill och vad Jesus talade om. Den inställningen till livet får mig att leva i kärlek, harmoni och gudomlighet. Så skapar jag mitt paradis på jorden. ♡♡♡

Lilla Stjärna
2014-08-06 14:26
#18

# 14 ; ".. och hade uppskattat att det inte fortgick diskussioner om MIN tro, eller spekulationer kring mig som person mer här inne. Tack!"

I tråden "Vad är LoA? inne hos dig":

"Det låter som att du har en hel del blockeringar att lösa upp. Men om du nu mår dåligt att läsa här varför gör du det?"

"Tackar du alltid ja till allt du erbjuds, även det du inte gillar? Och jag sa inget om att du var slav under dem, bara vad olustkänslan beror på. Skämtar

Jag tycker att du ska göra det vi förespråkar här inne mest av allt -  följa ditt flöde nedströms, alltså göra det som känns bra och som genererar kärlek och harmoni."

 "Jag får säga att det verkar inte ha varit ett vidare sympatiskt sällskap du hade förr…"

***************************************************************

Inget annat än diskussioner, spekulationer kring mig som person + en diagnos, ställd över Internet  -av dig, Kathja, det var inte uppskattat av mig!  + några andra som också diskuterade och spekulerade kring MIG mig, kära du!

Lilla Stjärna
2014-08-06 14:31
#19

# 17! Men du verkar inte precis vara nöjd med mig. Du tycker inte att jag lever i harmoni eller kärlek. Du verkar se på  mig som en väldigt trasig person!

Woodland
2014-08-06 14:39
#20

Kathje, på vilket sätt angrep jag din person? Du skriver och jag läser och analyserar och ifrågasätter det du lägger upp på din sajt för hela Sverige att läsa om de så vill!!! Jag har inte förvanskat eller dragit meningarna utanför sammanhanget. Men det kan vara så att du aldrig okritiskt har granskat vad du själv skriver och reflekterat över innehållet. Detta kan inte jag hjälpa. Det är säkert obehagligt att bli utsatt för en granskning av innehållet i dina inlägg men det är vad DU skriver och det kan ALLA se och läsa sig till. Be gärna en oinsatt tredje part att kolla över vad du skrev och mitt svar, och fråga sedan dem om jag citerat dig felaktigt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Kathja]1
2014-08-06 14:44
#21

Inte alls lilla stjärnan, och tog du illa upp ber jag om ursäkt, men inne på Loa håller vi på mycket med att hjälpa varandra att se blockeringar osv för att vi ska komma vidare i vår utveckling. Med andra ord det görs med kärlek och är inget som går emot sidans policy, utan tvärt om något vi gör som hjälp. Men återigen så ber jag om ursäkt om jag dundrade på, det var inte min mening.

Lilla Stjärna
2014-08-06 15:04
#22

# 21, Jag godtar din ursäkt.

Under min NA-tid hände det titt som tätt att jag blev utsatt för diagnoser, "avläsningar",  oombedda åtgärder och tips av andra inom samma läror. Några kunde bara inte hålla sig , utan flög på vem som helst, bara för att visa hur "kunniga" de var. Det förekommer än idag alltså.

Jag upplever sådant som oerhört grova övergrepp!

Några blockeringar har jag inte, sådant "finns" bara inom NA och där befinner jag mig inte alls nu, utan på raka motsatsen. Och det jag vet idag är att ingen människa har förmåga att ta bort något från en annan. Det enda sättet är att tvättas ren i Jesu blod, sedan är man skyddad för resten av livet och in genom döden! Ingen människa besitter den förmågan!

[Kathja]1
2014-08-06 15:41
#23

Nu ska detta inte bli en diskussion om blockeringar, men jag vill bara förtydliga att det på inget sätt enbart finns inom det du kallar new age det är bara att Googla på "psykologi och blockering". Ifall någon är intresserad och vill veta var det rör sig om. ;-)

Lilla Stjärna
2014-08-06 16:10
#24

Menade blockeringar som man snackar om inom NA. Har pluggat psykologi under 6 år, så klart jag känner till sådana blockeringar!

Ni är alltså legitimerade psykoterapeuter och/eller psykiatriker?

I vilket fall som helst så undanber jag mig vänligen men bestämt oombedda diskussioner och diagnoser ställda av vem som helst online och öppet i ett diskussionsforum!

[Wolf.]2
2014-08-06 18:54
#25

Ta en tanke på det här,ni dyrkar en Bok mer än Jesus Kristus. själv Det är så uppenbart att BOKEN  Bibeln är mer viktig än Gud. och hans sanna ord Fyyy skäms ta er tro samman och fundera så kommer ni fram till att Gud Är allas kärlek även utan er vilseledande  Bibel 🌺

[Kathja]1
2014-08-06 19:03
#26

#24 Självklart var det inte en diagnos, det borde väl du som har hängt i "new age" världen veta. Det är, precis som inom psykologin, ett uttryck för att man reagerar på ett "negativt" sätt pga tidigare erfarenheter. Att det sedan går att mäta i kroppens energisystem är en annan sak. Och att du inte ville vara med om en diskussion kring ett mänskligt fenomen som i detta fallet berörde dig har framgått. Och jag bad om ursäkt och du förlät mig för missförståndet. Så då kanske vi inte ska behöva dryfta detta mer? Men ör du inte nöjd så kan vi ju ta det i ett Pm eller inne på Loa där det hände och inte här. (Och jag är socionom och jobbar på ett behandlingshem eftersom du frågade)

Lilla Stjärna
2014-08-06 19:25
#27

# 26, Jo, det klart att det var en diagnos, kunde väl inte vara mer kristallklart. Vad skulle det annars vara? Jag är väl bekant med båda världarnas blockeringar. Kroppens energisystem kan jag "se" utan några problem.

Jo, jag känner mig helt nöjd för stunden, Kathja!

Annons:
[Juel70]
2014-08-06 19:27
#28

Wolf-  Guds ord består inte enbart av ord utan i KRAFT.  Kraften kommer av ordet. Gud är Ordet.

I begynnelsen skapade Gud himmel och jord.

  1. Och jorden var öde och tom, och mörker var över djupet, och Guds
    Ande svävade över vattnet.
  2. ** Och Gud sade: »Varde ljus»; och det vart ljus.**
Woodland
2014-08-06 20:26
#29

# 25

Nej, men vad roligt att du tittar in igen, Wolf!

Har du lust att förklara dina påståenden?   Snygg hatt förresten. 😃

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
2014-08-06 20:27
#30

# 13, ; "…. fly in i passiv meditation för att klara av sin vardag? Ser du inte att du förleder människor att lägga förmågan att resonera på hyllan? "

Högriskvarning, och likaså "kanalisering"! Kan gå riktigt illa. OBS! -alla änglar viskar inte falskhet, Bara de som vill locka in oss på villovägarna :

https://sites.google.com/site/ufologist52/Home/artiklar/artiklar-1986-1990/aenglar-viska-enbart-falskhet

[Wolf.]2
2014-08-07 08:02
#31

# 29 Det är väl bäst att hålla i den där hatten för här inne kan det blåsa ganska så bra har jag märkt 😉

Nä men vad jag kan se så hänvisar ni enbart till bibelns texter,ingen av oss har ju bevis för att dessa texter är dom enda sanna och då blir det ju en dyrkan av en bok en bok som i sin tur menar att Gud säger ni ska inga andra Gudar hava jämte mig.

Texter är texter av människor och vad vet vi om hur sanningsenliga dessa personer var som skrev bibeln.Bästa sanningen är egna erfarenheter och möten med Gud,Jesus.Änglar eller Guider beroende på vilken tro vi valt att ta till oss av.

Det snackas en himla massa goja inom alla former av tro och vad vi menar med vår egen sanning är dom självupplevda saker vi har att gå på.Inget annat kan göra mig övertygad det kan bara mina egna erfarenheter göra inte andras för som jag sa det pratas en hel del goja överallt.

För att ta ett exempel med en bekant som är uppvuxen i ett fri kyrko hem,han mötte Jesus först i vuxen ålder under en tältmötes serie.Han förklarade hur han rent fysiskt kände en näve som gick genom hela hans kropp och hur han fick förlåtelse,rening och helande.Det var den dagen han verkligen upplevde frälsningen.

I hans fall är ju det hans sanning,jag kan i min tur inte avgöra hur sant han talade om vad han vart med om.Inte för jag det minsta tror att Leif ljög men han är den enda som verkligen vet vad som skedde den där dagen som ändrade hela hans liv.

Det är vad vi menar med "vår egen sanning" sen vad människor säger,skriver eller predikar måste man sålla en hel del för många förstorar upp och det enda vi kan gå på är det vi själva får vara med om.

Jag kan exempelvis inte banka in i andra att så här är det,jag kan inte kräva att andra ska tro på vad jag ser och hör utan enbart jag själv vet vad jag vart med om likaså med andra dom vet vad dom fått vara med om alltså blir det vår egen sanning.

Så vad jag kan sakna är era egna upplevelser och övertygelser som gjort att ni valt eran väg att gå,inte bara hänvisa till en text som det inte finns bevis för att den skulle vara sann,sant är det vi verkligen är med om och får erfara oavsett vilken väg vi valt att gå och den sanningen kan ingen annan människa nånsin ta ifrån oss.

[Juel70]
2014-08-07 08:20
#32

#31 "Nä men vad jag kan se så hänvisar ni enbart till bibelns texter,ingen av oss har ju bevis för att dessa texter är dom enda sanna och då blir det ju en dyrkan av en bok en bok som i sin tur menar att Gud säger ni ska inga andra Gudar hava jämte mig."

Det går att ta reda på om det är sant, genom att pröva ordet. Gud är trofast och nådig.  Smaka på ordet, läs ordet, be och se att hans ord är sanna.

Så jag tror inte att det håller att bara säga att  man tvekar och tvivlar över Guds ord. Du kan pröva ordet.  Men innan man närmar sig Gud, så bör man be om förlåtelse och ödmjuka sig, så att Gud kan förbarma sig över en.

[Wolf.]2
2014-08-07 08:35
#33

Intressanta tankar Juel att pröva det men då går det ju emot bibelns egen text😉

Matt 4:7 Je­sus sa­de till ho­nom: ”Det står också skri­vet: Du skall in­te sätta Her­ren, din Gud, på prov.

5-e Mos 6:16 Ni skall in­te sätta Her­ren, er Gud, på prov, som ni gjor­de vid Mas­sa.

[Juel70]
2014-08-07 09:17
#34

#33

9Se och smaka Herrens godhet, ps 34:8

Ja man ska inte pröva-utmana Herren med något som är emot Hans vilja, men Guds vilja är att Han vill att man hittar Honom, får smaka på Hans godhet och se att Hans ord består, att Gud är sanning, att Hans ord är sanning.

Annons:
[Wolf.]2
2014-08-07 09:20
#35

Med andra ord ena stunden ska man och andra inte,den där boken målar ju bara in er i ett hörn ju när man ena stunden får och i nästa inte 🤔

[Juel70]
2014-08-07 09:28
#36

När man kommer närmare Gud så lär man veta Hans vilja och Guds vilja samverkar alltid till det bästa.   Det är inte alltid så lätt att förstå texterna, men man kan be om visdom att förstå dom.

[Kathja]1
2014-08-07 09:33
#37

Juel - Hjälp mig att förstå! "Ordet" är inte bara den skrivna texten, eller hur? Tror att det var du som hänvisade till skapadesberättelsen någon stans då det talades om detta, vi har ju även Johannes 1:1. Så var blir det då fel enligt dig (er) att prova Ordet i "allt" som är? I naturen, i samtal, i andra texter än Bibeln osv. Jag kan verkligen inte förstå det! Var står, eller hur har man kommit fram till, att det ska begränsas till Bibeln när Ordet är mer än (den) texten?

[Wolf.]2
2014-08-07 09:41
#38

Ett är då säkert man måste beundra er om ni kan leva upp till allt som står i bibeln.Det är ju så förvirrande så kan nån verkligen leva upp till hela den texten får den tummen upp från mig 👍

Jag skulle inte klara det 😃

Woodland
2014-08-07 10:54
#39

Hej Wolf!

Nu ökar vinden lite igen . . . 

Nu börjar det bli lite Off Topic här men vi kan fortsätta lite till. Att vi dyrkar en bok är inte sant. Ingen dyrkar boken däremot är boken (bibeln en samling av 66 böcker) Guds ord till mänskligheten (historiskt först  till judarna och sedan till hedningarna). 

Vi bortser inte helt från egna upplevelser, förnimmelser och så vidare därför att Gud umgås med de sina. MEN dessa måste överensstämma med vad som står i bibelordet och tolkas utifrån bibelverserna i dess sammanhang. Det innebär att din kompis Leifs upplevelser måste tolkas utifrån det.  Stannar han kvar med Herren har han blivit berörd av Gud på riktigt därför att Jesus säger han förlorar ingen som Fadern har givit honom och frälsning är livsomvandlande.  

Detta ställningstagande som en kristen måste också ha innebära att ytterligare personliga uppenbarelser, förnimmelser, drömmar och så vidare måste tolkas enligt det ordet. Det står i Jesaja 8  "Till Guds undervisning, till vittnesbördet!" Om de inte talar enligt detta ord finns ingen morgonrodnad för dem."  

Jesus sade också att hans ord var det som gällde och med det menar han hela bibeln för han har varit verksam från dess början. 

Vi håller inte med om att det enda vi kan gå på är det självupplevda för vi människor är ingen säker grund för sanning. Vi kan uppleva saker som är lögn och ta dem för sanning.  Världen och livet är fyllda av exempel. Vi har upplevt dem men hur avgör vi sanningshalten?  Den kristne har bibelordet vilket räcker och har räckt till genom alla tider. Det finns naturligtvis mera att gå på men nu talar vi om bibelordet.

En annan fingervisning i det hela är den enorma kamp och de attacker på det mentala planet som människor går igenom när de lämnar NA för den kristna tron. Satan ger sig inte så lätt fastän han har förlorat makten.

Enligt vad den kristne vet utifrån bibeln är uppenbarelsen given - fullbordad och den som drar ifrån ordet eller lägger till den är under Guds förbannelse. Detta är allvarligt för Gud är den ende som kan förbanna med effekt. 

I de fall det åberopas  ytterligare "ord", drömmar, syner, röster, besökare eller "you name it" som en ny uppenbarelse eller en vidare utveckling av bibeln måste vi förkasta dem. Därför kan vi inte acceptera det som ni inom NA kommer med som gudomligt på något vis. 

När det gäller att leva helt efter bibeln har endast en klarat det och det var Jesus Kristus, Gud och människa. När syndaren får frälsningens gåva bli denne rättfärdig genom tro inför Gud. 

Men skall vi gå på självupplevda saker så har vi säkert mer att berätta än ni orkar höra. Våra upplevelser är inte det som skall stå i centrum för vår förkunnelse utan Jesus Kristus och honom som korsfäst, begravd och uppstånden. Han skall komma igen. 

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-08-07 11:39
#40

#37

Inte riktigt säker på att jag helt förstår din fråga.

"Juel - Hjälp mig att förstå! "Ordet" är inte bara den skrivna texten, eller hur? Tror att det var du som hänvisade till skapadesberättelsen någon stans då det talades om detta, vi har ju även Johannes 1:1."

Jag skriver in joh 1:1

I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var
Gud.

"Så var blir det då fel enligt dig (er) att prova Ordet i "allt" som är? I naturen, i samtal, i andra texter än Bibeln osv.

Jag kan verkligen inte förstå det! Var står, eller hur har man kommit fram till, att det ska begränsas till Bibeln när Ordet är mer än (den) texten?"

Ja man kan prova ordet och se att det är sanning, att Gud håller vad han lovar.  Men vad menar du med att prova naturen, i samtal och andra texter?

Man kan däremot bedöma saker utifrån Guds ord.  För om du inte är förankrad i Guds ord, då är det svårt att bedöma vad som är från Gud.  Vår fiende satan gör ju allt för att förvirra oss, förleda oss och förgöra oss, så därför är det ju så viktigt att utgå från Guds ord.  Det står att fienden till och med ska försöka förleda de utvalda och kan iklä sig ljuset.. så förstå hur svårt det kan bli att urskilja vad som är sanning om man inte utgår från Guds ord.

[Kathja]1
2014-08-07 12:58
#41

Kan man bara bedöma saker utifrån Guds ord? När Ordet är så mycket mer. Det är det jag inte förstår. 🤔 Guds ord finns enligt mig i en mängd andra saker än enbart det skrivna ordet (just som Bibel ställena jag hänvisade till). Det är så jag har tolkat texten (Bibeln).

Aningen är Ordet enbart det skrivna eller så är det mer. Det kan inte vara både och. Eller menar du att det är ordet vi ska lära känna? Inte Ordet? Och varför påtalade du då att "ordet" inte enbart är den skrivna texten? 🤪

Förlåt om jag snurrar till det Juel, men jag skulle verkligen vilja förstå. 🤦‍♂️

Annons:
[Juel70]
2014-08-08 11:29
#42

Ordet är ju inte bara bokstäver i en bok, nej. 

I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var
Gud.

Därför talar vi heller inte om dessa ting med ord 

som mänsklig vishet har lärt oss utan med ord 

som Anden har lärt oss – vi tolkar andliga ting

med Andens hjälp. 

Den som är andlig däremot kan bedöma allt,

men själv kan han inte bedömas av någon. 

Vem känner Herrens tankar så att han kan 

upplysa honom? Men vi tänker Kristi tankar.

Vem utom anden i människan vet vad som finns i människan? 

Ingen utom Guds ande vet heller vad som finns i Gud.

 Och vi har inte fått världens ande utan 

Anden som kommer från Gud,

 för att vi skall veta vilka gåvor Gud har gett oss.

1 kor 2

[Kathja]1
2014-08-08 12:02
#43

Så snälla Juel förklara då så jag förstår. Ska vi utgå ifrån Ordet i första hand eller från ordet när vi lär känna Gud?

[Juel70]
2014-10-07 10:59
#44

#43   Såg att jag glömt svara på ett inlägg. 

Vilket du än väljer, så måste ju Gud uppenbara ordet för dig, annars förstår du inte, hur du än läser. Det är Guds ande som uppenbarar ordet så att du förstår, 

Därför talar vi heller inte om dessa ting med ord 

som mänsklig vishet har lärt oss utan med ord 

som Anden har lärt oss – vi tolkar andliga ting

med Andens hjälp.

[Kathja]1
2014-10-07 11:46
#45

Så då är det Ordet som är viktigast.

[Juel70]
2014-10-07 12:30
#46

Snarare att du förstår ordet. Uppenbarat av gud.

[Kathja]1
2014-10-07 14:11
#47

Men utan Guds heliga ande, Ordet, så kommer jag ju inte att förstå ordet, alltså texten i Bibeln. Vilket rent logiskt för att Ordet är viktigast. Utan Ordet förstår jag inte texten (ordet). Men utan ordet kan kan trots allt "höra" Ordet. Eller har jag uppfattat det fel?

[Juel70]
2014-10-07 14:53
#48

Kathja, jag vet inte, har ju försökt förklara om och om igen här. 🤔

Annons:
[Kathja]1
2014-10-07 15:47
#49

Och det tackar jag för, nu vet jag ju vad som gäller. ♡

Upp till toppen
Annons: