Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 3383 ggr
dejtbar
2014-07-31 09:16

synd att röka/dricka?

Jag har en person i min bekantskapskrets som säger att hon är kristen och frälst. Vad jag dock tycker rimmar illa är att hon festar en hel del och även röker ett paket cigaretter om dagen. 

Är det förlegat att det skulle vara synd att dricka sig full ett par gånger i månaden och röka?

Annons:
Woodland
2014-07-31 10:50
#1

Din fråga kan inte besvaras rakt av med ett absolut " ja" eller " nej" för synsättet på rökning och för eller emot alkohol är dels grundat på bibeln och dels kulturellt. Det står ingenting i bibeln man kan tolka som för eller emot rökning förutom att man är ansvarig för sitt tempel (kropp) inför Gud. Att äta för mycket faller också in under restriktionerna. Vi vet idag att rökning är farligt inte bara för den som röker utan också för omgivningen. Vi vet att Jesus och lärjungarna drack vin för att det var en del av deras kultur. Det var runt mitten av 1700-talet som ett generellt förbud mot vin började få fäste bland evangeliska kristna. Däremot sågs starksprit ned på även i gamla testamentet och var något en jude borde avhålla sig ifrån. De evangeliska troende har för tradition att inte dricka alkohol (förutom lättöls styrka i vissa kretsar). Att dricka sig full är inte tillåtet för människan tappar behärskningen och man skall alltid behärska sig och hålla sig vaksam på vandringen med Gud och vi vet idag att alkohol är ett gift för kroppen. Men när det gäller rent generellt skriver Paulus att man inte skall döma någon efter vad de äter eller dricker så länge de gör det med gott samvete. I Romarbrevet 14 skriver Paulus om detta men påpekar också kärleken till sin nästa - 21Det är bra att avstå från kött och vin och annat som blir en stötesten för din broder. 22Låt din egen tro vara en sak mellan dig och Gud. Salig den som inte behöver döma sig själv för det val han träffar. Så nu till din fråga: någon som super sig full och röker så mycket, skulle inte betraktas som föredömlig bland de flesta församlingarnas medlemmar. Det betyder inte att denne skulle uteslutas men hen hade troligen blivit ett ämne för själavård. Denna person gör inte bara sig själv skada men skadar indirekt också andra runt omkring sig.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

dejtbar
2014-07-31 11:00
#2

okej tack för svar :)

ALPHIRA
2014-08-02 02:29
#3

Någon har sagt att om Gud hade velat att vi röker skulle han ha skapat oss med en skorsten på huvudet! 😂

Röker själv 😕 🤔

[Juel70]
2014-08-02 07:26
#4

Jag röker än tyvärr. 😐Jag vill sluta, och ta hand om min kropp, inte vara beroende av något som Jesus sade.  Även om synden står vid dörren så ska man råda över synden. Men jag tror inte att allting är så enkelt som det låter, att bara sluta. Vissa människor kan till och med sluta äta och dricka utan problem.  Jesus har redan sagt till mig att det finns vissa saker jag måste gå igenom i livet för att han bestämt det så. Där ingår alltså en hel del prövningar av alla de slag.

Kristna tycker säkert att jag inte är äkta kristen för att jag röker. 

Men jag bryr mig inte så mycket om det, för endast jag kan känna till min väg med Jesus och när han ska fullt ut sätta mig fri. Allting har sin tid. Och Guds tankar är högre än någon människas tankar.

Jag ber, jag hoppas och väntar på en vändning i mitt liv. Jag väntar på kraften, modet. Det handlar inte bara om att sluta röka..  det handlar om att ändra hela min "beroende-människa" och ersätta det med Guds nåd. Och endast Gud kan ge detta i gåva. Jag vet att mitt hopp och min tro inte är förgäves. Men ingen förutom Gud, kan se varför min väg är svår. Se till Gud och inte till människor.

Woodland
2014-08-02 11:04
#5

# 4

 Jesus har redan sagt till mig att det finns vissa saker jag måste gå igenom i livet för att han bestämt det så. Där ingår alltså en hel del prövningar av alla de slag.

Det gäller för alla som följer Herren! 

Kristna tycker säkert att jag inte är äkta kristen för att jag röker. 

Jaså? Har de sagt någonting om rökningen?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-08-02 15:31
#6

#5 Ja, tack Jesus för en personlig frälsningplan. 

Ja det är väl några stycken iallafall, men även icke kristna tycker ju att jag ska sluta, tycker jag med, för det är ju inte särskilt hälsosamt 🙂

Annons:
Woodland
2014-08-02 17:37
#7

OK. Nu är jag med! 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Ztevo]
2014-08-03 17:56
#8

Det är synd om de val man själv väljer, påverkar andra människor negativt.

[Bettanbop]
2014-08-05 22:02
#9

Va du är rolig Alphira, där fick du till det. Skorsten på huvet 😂

Inte för att jag har någon fakta att gå på, men jag tror att det finns fler emot än för anledningar att dricka och röka. Det sägs ju att ett litet glas rött om dagen är bra för hjärtat och blodet 🙂Men rökningen kan jag inte komma på något bra med.

Davbjo
2014-08-11 07:50
#10

#4:

Vissa människor kan till och med sluta äta och dricka utan problem. 

Lite nyfiken på vad du menar med detta. Antar att du är medveten om att över 3,1 miljoner barn under fem års ålder dör av undernäring varje år, så du kan ju inte möjligen mena att vissa klarar sig utan näring.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Juel70]
2014-08-11 08:49
#11

#10 Jag tycker inte att du ska blanda in världssvält nu i min formulering..

Jag kanske var lite otydlig i mitt sätt att skriva. Jag menade så klart att det finns dom som enkelt klarar av att fasta längre perioder och ofta för Herrens skull.  Och jag har inte ens lyckats sluta röka ännu…   

(men jag vet att Gud ska hjälpa mig att hitta krafterna för att sluta röka)

Davbjo
2014-08-11 09:04
#12

#11: Anser du att alla som slutar röka gör det med Guds hjälp, eller anser du att vissa klarar det på egen hand?

Om du anser att vissa klarar det på egen hand, varför behöver universums mäktigaste varelse ingripa i ditt rökande?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

ALPHIRA
2014-08-11 09:34
#13

Min man slutade röka för tio år sedan. Det gjorde han "själv" även om han tror på Gud. Med sin envishet.

Men jag känner att jag kan inte sluta röka själv utan behöver extra krafter och dessa extra krafter får jag från Gud. Så känner jag.

Jag tycker Gud har sagt till mig att jag måste själv först bestämma mig att sluta röka och SEN hjälper Han mig. Gud har gett mig hjärna och vilja och vill att jag skulle utnyttja dessa. Man kan inte få allt till skänks utan Han ställer krav också.

Annons:
[Juel70]
2014-08-11 10:00
#14

#12 Jag jämför inte min situation med andras situation . OT

Upp till toppen
Annons: