Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2319 ggr
Sukram
2014-07-19 12:06

Jesus iFokus ett totalitärt forum?

När jag har följt trådarna här på Jesus iFokus senaste veckan så är det slående hur admin väljer att behandla ämnen som går emot de egna övertygelsen! Först får man inte ifrågasätta Jesus som historisk person och när det startas en tråd om detta ämne så stängs den för att den kommer med för många välgrundade inlägg som ifrågasätter Jesus. 

Är detta forumet en plats för diskussion om Jesus eller en plats för indoktrinering???

Annons:
Saffran0Spice
2014-07-19 12:18
#1

Mycket bra fråga - vill gärna veta samma sak!

Gronstedt
2014-07-19 12:30
#2

Jag tror det är en plats för dem som tror på Jesus att "umgås" och samtala  med varandra i samförstånd och övertygelse. Det är därför jag inte brukar skriva här - jag ser ingen anledning att gå hem till folk och börja ifrågasätta dem och deras tro och tyckande. Det kan jag göra på annat håll, om vi träffas där.

Woodland
2014-07-19 13:30
#3

# 0  och 1

Vill du veta vad forumet är till för läs "Om sajten". 

Det är synd att du inte kan ta till dig min förklaring för tråden ifråga. Jag viker inte ett tum från vad jag anser är rätt utan kan inte gå vidare med ämnet på grund av kunskapsbrist och ork. Dessa påstående skall bemötas och jag är mer eller mindre ensam om apologetik här. Har "vi" någon som har de kunskaper att gå vidare i detaljerna och påståenden kan en ny tråd öppnas. Jag är åtminstone ärlig. Ingenting av vad jag har tagit del av hittills har rubbat mina övertygelser. 

De som verkligen kan de olika vetenskapliga grejerna runt texten brukar inte hålla till på iFokus. 😉 Kanske dimper någonting ner på internet eller publiceras för en "peer review". 

Ett exempel finns i Bart Ehrmans blog under *The Pilate Error. Här kan man läsa om en utav dessa doldisar som är de verkliga experterna. Men man ser dom into så ofta i cyber space. * De föredrar ofta att vara anonyma eftersom de inte vill dras in i diskussioner om saker med sådana som mig (och kanske er) som inte kan ämnet på deras djupa nivå. Jag förstår dem. * se inlägg # 4

Att tro att vi kan komma fram till en definitiv faktisk slutsats som tillfredsställer alla här kan bottna i att man har inte grepp på hur stora och djupa ämnena är. 

Att driva en sajt på iFokus med någorlunda vidare kvalité  kräver sitt av sajtvärden. Jag tror varje SajtvärdiFokus kan ha förståelse för att det finns gränser för vad man orkar att engagera sig i.  Förresten spårade tråden ur. Vi kom aldrig till Thursdays videolänk med R. Carrier i inlägg #4. Om du läser detta T.  skall du veta att jag har lyssnat på den, tagit noteringar och gått vidare till debatter/diskussioner mellan Carrier och andra men är inte riktig där än när det gäller att kommentera. 

Vi välkomnar diskussion.  Men först och främst är jag rädd om Herrens lamm som läser här utan att ge sig till känna. Det är deras välfärd som är högst på dagordningen för mig. 

#2

Tack.

*Detta också delvis berör #0s inlägg (22) i tråden - Romarna hade trots allt en ganska utvecklad administration och de skrev krönikor om vad som föregick runt om i imperiet. En biblisk Jesus som samlat massa folk och dessutom varit lite av en revolutionär borde ju ha omskrivits mer? 

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-07-19 13:54
#4

* Jag vill tillägga att Ehrman inte tror på det övernaturliga, ergo är han inte en kristen. 

Men det är intressant att lite längre ner på samma bloggsida finns faktiskt namngivna experter som stöder Ehrmans verk contra Carriers (under Tactius och The Dying and Rising Gods). Det är alltid bättre med de som man kan kolla upp

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

ALPHIRA
2014-07-20 02:41
#5

Jag blev jätte glad när jag hittade till denna sajt.

Då var jag naiv nog att berättade om mitt eget möte med Jesus.

Och fick stryk av av er.

Men ni lyckades inte ta bort in tro på min Jesus. Men aldrig -aldrig mer- ska jag berätta om mina andliga erfarenheter till er.

Ingenting duger för er. Ni tar inte hänsyn "till människan", det gjorde Jesus.

Roger Viklund
2014-07-20 10:30
#6

Jag undrar också samma sak. Om man inte vill föra en debatt om historiska frågor och mer specifikt om Jesu existens går det alltid att i stadgarna slå fast att debattforumet enbart ska behandla trosfrågor och att inga frågor av historisk karaktär är tillåtna. De vore saken färdigbehandlad och jag brukar alltid respektera folks önskan att få ha sin tro fredad, om man så önskar.

Motiveringen till att stänga tråden framgår inte tydligt. Sajtvärden (Woodland) säger att den är lönlös eftersom denne inte besitter nödvändig expertis. Nödvändig för vad framgår inte riktig och inte heller tas hänsyn till att andra måhända besitter just denna expertis. En annan orsak till stängning sägs vara att debatten inte är tillräckligt ”light” och heller inte bygger upp kristna i deras tro. Men om jag läser stadgarna framgår inte att någon av dessa orsaker är grund för att avbryta debatter. I stället sägs att här är ”högt i tak”. Frånsett uppenbara Skrivregler som att inte bryta mot svenska lagar och regler, finns de ”specifika” reglerna. Dessa innefattar emellertid bara sådant som att sajten har en kristen grund och man förväntas respektera detta eller att man inte får propagera för annan tro än den kristna. I inget av fallen ser jag dock att dessa regler är tillämpliga på den motivering som sajtvärden gav för att stänga tråden.

I stället bemöts mitt inlägg med uppenbara sakfel *innan* tråden stängs och möjlighet ges att bemöta dessa påståenden. Jag vill inte angripa din tro Woodland och väljer som regel alltid att föra debatter kring saker som är mer objektiva och som, åtminstone med viss säkerhet, går att konstatera. Därför väljer jag att i nästa inlägg i denna tråd kommentera något av det du tog upp i dit sista inlägg före stängningen av tråden. Du får väl annars radera meddelandet.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Woodland
2014-07-20 17:24
#9

#5 Innan jag skriver replik till Roger Viklund vill jag skriva till dig, Alphira. Anser du att du har blivit utsatt för personangrepp här på JiF? Om du har blivit det får du gärna höra av dig. Om vi däremot påpekar att din blandning av New Age och vissa kristna aspekter inte överensstämmer med den klassiska kristna tron så finns inget hat eller illvilja i det, utan det är bara så. Vi kan inte godkänna en sådan blandning som en ersättning av klassisk kristen tro. Men du är välkommen att fortsätta posta här.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Woodland
2014-07-21 11:54
#11

# 6

Enligt vad jag har läst i din profil är du ny här på Jesus iFokus så du kanske inte är insatt in hur det fungerar.

Här på iFokus bestämmer varje Sajtvärd över sin egen sajt. Varje sajt på iFokus drivs ideellt av en enskild Sajtvärd tillsammans med h/hs Medarbetare. Ingen kan kräva att någon sajt ska publicera och/eller behålla deras inlägg.

JiF är inte ett akademiskt forum - vi är inte anknutna till ett universitet eller har teologer som rådgivare. Här har vi diskuterat saker av historisk karaktär under flera år. 

Jag gav flera och klara orsaker till varför jag stängde tråden fastän jag inte behöver ge en orsak eller rättfärdiga detta. 

 Jag förstår att du vill fortsätta att skriva inlägg här eftersom du inte blir motsagd av någon som besitter kunskap på samma nivå. Jag har inte fördjupat mig i denna “Jesusmyt”-falangen. Då är JiF en “soft target” för allehanda påståenden. 

Du ger sken av att mitt svar var fyllt med sakfel. Jag kommer att bevisa att så var inte fallet utan du missuppfattade poängen med informationen som gavs i inlägget och dess länkar.

Dina inlägg #7 och 8 kommer att flyttas till en ny tråd.  Jag har ändrat mig och kommer att bemöta flera av dina påståenden i inlägg # 7 och 8. Så jag ber dig att vänta tills mina svar är klara innan vidare kommentarer. Det bli lättast för de som har lust att hänga med i diskussionen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-07-22 17:09
#12

Det är nog lätt att trådar spårar ur. Det är ofta som admin får göra nya trådar på grund av det.

Upp till toppen
Annons: