Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2116 ggr
Simon från Kyrene
7/17/14, 10:07 AM

Kriget i himlen?

Jag fick i samband med att jag började vakna upp (fortfarande under uppväckelse) en svag syn av kriget i himlen. I bibeln står det inte så mycket om det. Däremot kan man hitta otaliga gnostiska skrifter som behandlar ämnet. Men det finns många andliga faror som lurar i gnosticismen och jag vill gärna veta hur jag ska gå tillväga för att veta mer, utan att snöa in i den gnostiska världen.

Krigas det fortfarande? Jag känner att vi påverkas av det omedvetet än idag. Är kriget i förlängningen inom oss? Är det därför det känns som vi flyr från något, kanske oss själva? 

Jag har nyligen fått mitt minne återuppväckt och är i processen att börja leva det riktiga livet, men samtidigt drivs jag av nyfikenhet som visat sig vara både min styrka och börda.

Tacksam för svar. Gillar den här sajten för övrigt.

Annons:
Woodland
7/17/14, 10:39 AM
#1

Den bästa boten från de gnostiska lärorna är det rena Guds ordet - bibeln. Det krigas inte mera i himlen. Jesus sade i skriften att han såg Lucifer falla. Här på Jesus i Fokus finns en artikel om Lucifer som vi inom kristendomen kallar för Satan (det vill säga motståndaren). En kristen har en dubbel natur: en ny given av Anden och den gamla som är av Adam. Det är meningen att hela människan skall vara underordnad Guds ledning och den kristne "krigar " mot eller bekämpar Adams natur inom sig som också kallas "köttet" i bibeln. Människan är enligt bibeln på flykt från Gud tills Gud söker upp henne .

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Simon från Kyrene
7/17/14, 11:11 AM
#2

Tack för ditt svar.

Jo självklart är bibeln, den bästa källan. Men det står inte så mycket om själva kriget. Undrar om det finns fler som behandlar det. Bibeln är väldigt kortfattad i vissa ämnen och just kriget i himlen är något jag känner att jag vill fördjupa mig i.

"Det är meningen att hela människan skall vara underordnad Guds ledning och den kristne "krigar " mot eller bekämpar Adams natur inom sig som också kallas "köttet" i bibeln. "

Är det det som menas kanske med att livet är ett test?

"Människan är enligt bibeln på flykt från Gud tills Gud söker upp henne"

Det har jag förstått och upplevt. Sån skam att det skulle ta sådan tid för en bara.

Woodland
7/17/14, 11:38 AM
#3

# 2

De ämnena som är väldigt kortfattade i Bibeln  bör lämnas till fördel för de mera utförliga ämnena. 

Det bästa är att fördjupa sig i Jesus.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Simon från Kyrene
7/17/14, 11:53 AM
#4

Jo, jag vet att det är Jesus det handlar om. Men det var inte min fråga riktigt. Jag får söka på annat håll om jag inte får hjälp här antar jag.

Tack för att du tagit dig tid.

Frid

Simon från Kyrene
7/17/14, 12:30 PM
#5

Jag var lite snabb där. Men Enoks bok vet jag behandlar himlarna och den vet jag Jesus läste och refererade till. Så det är klart det finns mer källor än bibeln som dessutom förvanskats under tiden. 

Varför vill du inte att jag ska fördjupa mig i detta?

Woodland
7/17/14, 1:34 PM
#6

Du får naturligtvis forska i vad du vill. Jag råder inte över dig utan det brukar vara så att om någon är ny i tron är det bibeln man råds att fördjupa sig i. Enoks bok är intressant även om den inte anses som inspirerad av andra än den koptiska kyrkan. Är det något specifikt du undrar över eller är det ett mer allmänt intresse för himlen? Varför anser du att bibeln har förvanskats med tiden?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Simon från Kyrene
7/17/14, 2:03 PM
#7

Jag är inte ny i tron. Snarare uppvaknandet. Jag har alltid läst bibeln, även studerat en del teologi. Men nu läser jag bibeln med nya ögon. Och självklart fokuserar jag på min relation till Jesus, men det kan väl inte vara fel att fördjupa sig i andra delar också?

Att bibeln har förvanskats är väl allmänt känt (jag tror det är ett sätt mörka krafterna jobbar på, hur skulle kristendomen annars vara så splittrad?)? Stycken läggs till, tas bort, även hela böcker (Enok t ex), en rad olika översättningar finns efter olika agendor. Budskapet står kvar. Kriget i himlen är något jag fick en stark känsla av under min "syn", därför är jag nyfiken på det, speciellt eftersom det inte står så mycket.

Enoks vet jag att Jesus läste, även hans bror, och även hämtade inspiration ifrån till sina predikningar (bibeln som källa), därför är den intressant för mig. Den finns även med som kanon i den etiopiska kyrkan. Det jag undrar är om det finns mer skrifter som behandlar himlarna och tiden som var före oss.

Woodland
7/17/14, 11:47 PM
#8

det kan väl inte vara fel att fördjupa sig i andra delar också?

Naturligtvist inte!

Jag tror inte att troende anser att det är “allmänt känt” att bibeln har förvanskats. Kristendomen är splittrad på grund av en rad orsaker men det är ett ämne för en annan tråd. 

När det gäller Enok boken fanns den inte i den judiska kanon och därför finns den inte i den kristna bibeln. De Apokryfiska böckerna är inte med i de Protestantiska bibelöversättningarna heller på grund av samma orsak. Men är de inte med är det för en orsak. Du kan säkert hitta en hel del skrifter som inte är med i den judiska eller kristna bibeln. Jag vet inte av de kan vara av värde egentligen. Men Enochs bok är intressant läsning.

Det finns en debatt om Judas verkligen citerade Enoch eller ej. Bara därför att Enoch nämns och citeras i Judas 14 behöver det inte betyda att Enochs bok är inspirerad. Paulus citerar Epimenides i Titus 1:12 men det betyder inte att Epimenides var inspirerad.

Men du har rätt för bibeln ger inte så många detaljer om livet efter döden.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Simon från Kyrene
7/18/14, 8:43 AM
#9

Jag ber om ursäkt, förvanskad är väl fel ord. Men man märker ju att det finns inslag av olika agendor i olika översättningar. I bibel 2000 förekommer t ex det negativt värdeladdade ordet slav frekvent, medan i 1917 mer använder ordet tjänare (mindre negativt), finns flera såna exempel (såg en diskussion ni haft om King James t ex). Ja, det tillhör en annan tråd, och jag är inte ute efter att argumentera emot bibeln direkt.

Enoks bok tillhör bibeln i världens äldsta kristna kyrka och den har legat dold för resten av världen under en väldigt lång tid, samt omtalar specifikt ordet människosonen flera gånger. Så helt enkelt är det inte att avfärda den tycker i alla fall inte jag. Helt klart intressant. 

Men det var inte riktigt det som var min fråga, vad som ingår i bibeln eller inte. Snarare om det finns fler ställen att vända sig till än enbart bibeln som inte nämner det här kriget så mycket. Du verkar inte så intresserad av att komma med något tips (av vad som framgår i vår diskussion, betyder inte att det är så). 

Frid

Woodland
7/18/14, 1:31 PM
#10

# 9 Jag vet inte om någon utav kyrkofäderna skrev om detta krig. Om man bortser från dem skulle kanske vara några utav de gnostiska böckerna i så fall. Jag vet inte om de egentligen kan vara av värde för en troende. Du kan också kolla judiska källor, men det gäller i så fall att urskilja mellan de judiska rättroende och de som utövar Kabbalah.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: