Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1355 ggr
Lilla Stjärna
7/4/14, 6:37 PM

Hat........

…….-vad kommer det ifrån egentligen?

Jag har legat sömnlös nu i två nätter på raken och jag har gråtit och bett så många böner.

Det är två ämnen som jag har grubblat på men de hör helt ihop:

  • Vilka fruktansvärda tragedier som hatet har åstadkommit i världen, även i nutid.
  • Hur kan de som hyser ett glödande hat mot vissa grupper av sina medmänniskor få med sig så många anhängare?

Tänkt på bl a Jesus, som blev så fruktansvärt hatad av vissa, så de spikade upp honom på ett kors. De trodde inte på honom att han var Guds son, Messias, som kom för att rädda oss.

Adolf Hitler som hatade judarna så till den milda grad att han mördade dem.

Massmördaren i Norge. Det är snart två år sen. "-De förtjänade det!":

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/hur-blev-massmordaren-mojlig_7362522.svd

Den höggravida kvinnan som dömdes till döden för att hon tror på Jesus.

Skolskjutningarna. Läste på nyheterna nyligen att nu ska även lärarna här i Sverige lära sig att hantera sånt. Det kan hända här också.

Hatet och förföljelsen mot kristna. I Sverige blir inte kristna torterade fysiskt till döds utan här är det mest psykiska metoder. Läs längst ner på sidan "Förföljelsens tre steg"!

http://www.tidenstecken.se/frfljda2.htm

 Såna här dåd, när hatet har växt sig så här stort, brukar förklaras med att människorna har fått svåra skador i sin uppväxt pga t ex incest och andra övergrepp, blivit utfrusna och ensamma och via Internet kan uppvigla andra mot dem de hatar. Dessa ledarpersoner brukar vara väldigt karismatiska och är ute efter bekräftelse, självförhärligande och att anhängarna ska berömma dem  om och om igen. De liksom lever på alla hyllningar från sina anhängare.

Jag tror att de människornas missöden är som en inkörsport för andra väsen.

Jag har haft två skilda livsupplevelser och i en så hatade jag nåt grymt, det var så smärtsamt. Jag är nu för tiden helt övertygad om att andra väsen, bortom illusionerna, planterade hatet inom mej. Det var inte människor som var skyldiga för mitt hat.

Hitler var besatt av det ockulta och "utomjordingar" och tog hjälp av de långhåriga  medlemmarna i ett ockult sällskap. De hade förmågan att framkalla väsen till hjälp. Hitlers ingenjör, Verner von Braun, har erkänt att "-Vi hade hjälp av dem!" och pekade uppåt (för att ta över världen).

Vad tror ni?

Annons:
Lilla Stjärna
7/4/14, 9:01 PM
#1

Oj, hade fel om att vi i Sverige inte utsätts för hatbrott av det fysiska slaget. Hittade detta nyss:

 http://www.dagen.se/nyheter/retade-sig-pa-kristen-sang-anfoll-granne-med-motorsag/

indra-bus
7/5/14, 9:28 AM
#2

Ja de är en bra fråga.  De har jag oxå grubblat på.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Woodland
7/5/14, 10:01 AM
#3

Ja, och en komplicerad fråga också! Angående länkad artikel - Stackars gamla dam! Man undrar om hon klarar av att leva ensam efter detta.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Ztevo]
7/5/14, 4:28 PM
#4

Jag tänker att,.. det kan vara en enkel utväg/lösning, att "skylla på" något/någon annan, än sig själv.. Slippa ta ansvar.. Kan detta till och med vara förhindrade, till att förstå, (om man vill), sig själv och andra?.. Det är alltid oerhört tråkigt och ledsamt, när människor är elaka! Det är då lätt, att känna hopplöshet.. Då kan det kännas skönt att tänka på alla de människor som gör gott. Det är upplyftande, att det finns så många exempel på detta.. Människor som gör goda handlingar.

Lilla Stjärna
7/5/14, 5:56 PM
#5

# 2 & 3, Jo ni, det där är en riktig Kluring! Det är kanske så att vi inte ska få veta om hur det ligger till om allt sånt under vår livstid, men jag kan aldrig sluta grubbla.

Den gamla damen ja, en motorsågsmassaker som inte var fiction utan i levande livet 😢!

#4, Precis så brukar mina tankegångar vara också!. Det verkar som att människosinnet fungerar så, att vi måste alltid hitta syndabockar i allt som händer.  För att hålla sig själv oskyldig. Vi skyller på andra människor……

"-Tänk om de inte hade varit så dumma mot mig. Då hade jag inte mått så här dåligt och behövt agera som jag gör!"  Ungefär.

Lilla Stjärna
7/5/14, 5:58 PM
#6

# 4, "Då kan det kännas skönt att tänka på alla de människor som gör gott. Det är upplyftande, att det finns så många exempel på detta.. Människor som gör goda handlingar."

Ja, det är det som är hoppet 🙂!

Annons:
Upp till toppen
Annons: