Annons:
Etikettinspiration
Läst 1851 ggr
[Juel70]
2014-07-03 22:14

Stilla dig inför Gud...

Jag hittade en skrift bland mina dokument, som jag hade skrivit åt mig själv som en del av del jag själv kommit fram till i min sökan och tänkte att jag kanske kunde dela med mig av den. Den är ju inte helt dum 😉

Att höra Guds röst. 

Jag fick en bildlig tanke om hur jag själv förut kommunicerat med Gud, när jag varit i desperat behov av svar. Jag tänker också på dom som är inblandade i New age och talar med andar och guider, eftersom jag själv varit inblandad i new age förut.

Att ge sig in i att tala med andar är att öppna upp sig för allehand röster från både höger och vänster UTAN ATT VETA KÄLLAN!  Kan du med ärligt sinne säga till mig exakt var DIN KÄLLA är? 

Det är som att gå i en tunnel med eko. Ju mer du tänker/pratar, desto fler röster återges och kommer tillbaka. 

Det du ropar inom dig  kan då  "eka tillbaka" och förändras i ditt sinne och till slut få en helt annan innebörd. Till slut kan du även tro att ditt eget eko är ett svar från Gud.  Lägg då till anklagarens röst som är rätt "högljudd" jämfört med Guds röst.

Dessutom kanske du redan hunnit tänka andra tankar som också  börjat eka och åstadkomma rundgång. Då blir det riktigt rörigt i tunneln. Det betyder inte att Gud inte talar i ditt inre , det är bara det att du då inte kan höra hans röst på grund av alla andra röster du har släppt in!

I psaltarens 37 psalm står det: Stanna upp och bli stilla inför Gud och sätt ditt hopp till honom.

"Stanna upp och bli stilla inför Gud och sätt ditt hopp till honom.(Gör inte till dig på något sätt utan bara PRATA med Gud, för han vet ändå din inre motiv innan du ens bett)  Det ligger en utmaning i de orden, men framförallt är det ett erbjudande. Stanna upp och bli stilla, så skall jag visa dig den väg du skall gå. Gud som bor i evighetens frid, söker efter oss, för att ge oss del av den friden och friheten så att vi finner ett fotfäste i vår stökiga, bullriga värld. 

Ofta talar Gud till oss med en stilla och lugn röst. Bibeln säger i 1 Kungaboken 19:11-13   Herren svarade: ”Gå ut och ställ dig på berget inför Herren. Herren skall gå fram där.” En stark storm som klöv berg och krossade klippor gick före Herren. Men Herren var inte i stormen. Efter stormen kom ett jordskalv. Men Herren var inte i skalvet. Efter jordskalvet kom eld. Men Herren var inte i elden. Efter elden kom ett stilla sus. När Elia hörde det gömde han ansiktet i manteln och gick ut och ställde sig vid ingången till grottan. Då ljöd en röst som sade: ”Varför är du här, Elia?”

Ibland kan vi bäst känna igen Guds storhet i stillheten. Bibeln säger i Psalm 46:11 Lugn! Besinna att jag är Gud, upphöjd över folken, upphöjd över jorden.

Det finns KRAFT i stillheten. Bibeln säger i Jesaja 30:15   Så sade Herren Gud, Israels Helige: Vänd om och var stilla, då kan ni räddas, genom lugn och tillit vinner ni styrka.  - Men ni ville inte.

Rättfärdighetens frukt är frid och trygghet. Bibeln säger i Jesaja 32:17 Rättfärdighetens verk är fred och välstånd, dess frukt beständig ro och trygghet.

Att vara stilla inför Gud är ett uttryck för vördnad. 

Bibeln säger i Habackuk 2:20   Men Herren är i sitt heliga tempel. Var stilla inför honom, hela jorden!

Annons:
Woodland
2014-07-03 22:57
#1

🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Miramax]
2014-07-04 08:43
#2

Jaha det är de gamla profeterna.

Men vad sade (som vi alla kan läsa i Nya Testamentet)

Herren Jesus Kristus själv om hjälparen den Helige Ande?

Varför hänvisa till de profeter med en massa bibelställen…….

Jag kunde ha satt mig och skrivit av hela kapitel ur avskedstal till de lärjungar

som finns i 1917-års bibel ( där det inte gjort om så mycket) men till vilken nytta?

Manar aldrig den Helige Ande Dig att sansa Dig och är Du verkligen FRI?

Jag kan tyvärr inte sätta in en massa glada gubbar eller så mycket om data så jag kan starta något eget på iFokus.

Det är tyvärr uppenbara fel i vissa avsnitt exempelvis om Helige Ande. Dessa går inte att bemöta då det inte går att skriva kommentarer. Dessutom verkar de flesta frågeställningar utmynna i olika sajtvärdars ideologier med munhuggande samt teologiutläggningar som - ibland gör mig mörkrådd.

Tack för ordet.

Woodland
2014-07-04 10:43
#3

# 2

Dessutom verkar de flesta frågeställningar utmynna i olika sajtvärdars ideologier med munhuggande samt teologiutläggningar som - ibland gör mig mörkrådd.

Det är en diskussions forum - du få leva med det.  🙂

Vill du ha något särskilt sagt starta en ny tråd.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Miramax]
2014-07-04 11:06
#4

Skickar ett pm till Dig Woodland.

[Juel70]
2014-07-08 23:13
#5

#2 Förstår inte riktigt vad du menar eller vill?

[Kathja]1
2014-07-10 22:22
#6

Viktigt budskap! Det är pga detta som det är så viktigt att meditera, ty då stillar vi oss så att vi tillfullo kan höra Gud. ♡

Annons:
Simon från Kyrene
2014-07-16 10:33
#7

En fin påminnelse. Tack

Upp till toppen
Annons: