Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2048 ggr
-Aida-
7/2/14, 12:49 PM

Beroende

I min familj finns alltid något beroende, som cigaretter, snus, alkohol, läsk och godis, för mig är de däremot att små äta på allt möjligt från nån köttbulle till smörgås eller ett glas juice, under hela mitt liv har jag haft detta beroende att alltid små äta på något, har alltid känt frestelse över detta, sen om man har godis hemma är de ju ett stort plus.

Resultatet hos min tandläkare var mindre bra, två hål som ska lagas och början på hål mellan alla tänderna som jag fortfarande kan läka med hjälp av bra hygien och flour, jag fick svära på att sluta små äta och ta detta på allvar men beroende är något riktigt starkt som verkligen gnager i själen och äter upp en inifrån, de hjälper inte heller att vi har en stor chokladkaka i kylen eller att jag är arbetslös med ingenting att göra under dagarna, kylskåpet bara ropar efter mig, jag orkar inte!

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Juel70]
7/2/14, 1:39 PM
#2

#1 Det var väl inte särskilt trevligt sagt av dig eller hur?

#0 Beroenden i någon form har vi nog alla som vi måste fajtas med.  Jag har själv lite övervikt till följd av vilja trösta mig med godis eller en nattmacka.  Jag tänkte på när Jesus gick i öknen när han blev frestad. Han måste ha lidit enormt och varit på gränsen till att kollapsa utan varken mat eller vatten.  Men jag tror han ville visa många saker med det exemplet.  

Jesus svarade: "Det står skrivet: Människan lever inte bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Guds mun." Matt 4

Man kan leva av tro, det står på flera ställen om det. Men jag tror Gud måste bryta ner felaktiga tankemönster kring mat, godis, rökning och andra beroenden. Det måste till ett inre helande.  För vi fyller ju någon tomhet inom oss när vi överäter eller missbrukar något i överflöd. 

Gå till Gud med ditt problem och be, prata med honom, be honom hjälpa dig att bli fri genom att uppenbara "roten till det onda".  Jag tycker att Gud har hjälp mig på så sätt, att uppenbara det bakomliggande felet och först då kan man ta itu med problemet på riktigt. 

Jag vet en gång i tonåren som jag höll på att få bulimi för jag hetsåt och fick ångest och ville få upp det och då bad jag till Gud inom mig och jag hörde inom mig:

-Juel, att äta kommer inte att lösa dina inre problem.

Ett kort och koncist svar. Kan tyckas för enkelt svar, men det var samtidigt en stor uppenbarelse i det, för jag stannade upp och började rannsaka mig själv. När Gud kommer med ett ord så är det inte bara med ord utan med kraft.

[Regnfru]
7/2/14, 1:50 PM
#3

#2 Nej.

Woodland
7/2/14, 1:54 PM
#4

# 3 Du är alltjämt otrevlig här inne. Ett inlägg till i samma anda och du blir blockerad.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Davbjo
7/3/14, 8:01 AM
#5

#2:

När Gud kommer med ett ord så är det inte bara med ord utan med kraft.

Det du beskriver låter snarare som något du mycket väl hade kunnat komma fram till på egen hand. Varför behöver du tillskriva denna visdom till en extern kraft snarare än ditt egna sunda förnuft?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Woodland
7/3/14, 8:24 AM
#6

# 5

Off Topic!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
-Aida-
7/3/14, 10:56 AM
#7

Tack #2 för ditt inlägg, de hjälpte mig mycket, efter jag läste ditt inlägg igår och med guds hjälp klarade jag mig hela dagen, idag är ännu en dag att klara av, tar lite i taget så ska de nog gå.

[Juel70]
7/3/14, 9:45 PM
#8

#5 Man kan komma fram till mycket på egen hand Thursday, men ibland kan det vara så att man är så blind på en sak att man inte ser ljusningen i problemet. Och som jag sade så kan det verka enkelt, men jag kan lova dig att när Gud säger en sak så är det inte bara orden han kommer med utan även kraften bakom orden. Den kraften har inte du.

Davbjo
7/7/14, 7:55 AM
#9

#8: Om du inte slutar nedvärdera dig själv så kommer du aldrig växa som person.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Juel70]
7/7/14, 8:43 AM
#10

#9 Har du själv någongång haft ett berorende?  och eller missbrukat något i överflöd? (kan vara vad som helst) och haft detta mer än två veckor?

Woodland
7/7/14, 8:51 AM
#11

# 9 Onödigt personangrepp. Din synpunkt kan uttryckas på annat sätt, eller hur?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
7/7/14, 8:54 AM
#12

Jag kan tillägga angående min början till Bulimi;  Om alla hade kraften eller insikten att direkt ordna till sina problem, då hade ingen haft varken bulimi eller anorexia. Det är många som kämpar med dessa sjukdomar hela livet.  Det kan också ibland saknas sjukdomsinsikt i dessa sjukdomar.

Davbjo
7/7/14, 9:06 AM
#13

#10: Jag är nyligen överviktsopererad, så ja.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
[Juel70]
7/7/14, 9:13 AM
#14

#13 Tack för att du berättade. Har också några vänner som gått igenom det. Önskar dig lycka  till och att det går bra för dig 🙂

-Aida-
7/7/14, 2:50 PM
#15

#13 Lycka till från mig med, hoppas de gick bra för dig med operationen.

Jag kämpar fortfarande med att inte små äta, de känns väldigt jobbigt men samtidigt känner jag mig stark och i balans för en gång skull, jag äter större måltider och regelbundet, känner mig också tröttare att jag inte får i mig sockerkickar som förut, får lättare humörsvängningar och bli irriterad men de går nog över när jag kommit över de hela.

NiklasTyreso
7/8/14, 1:18 AM
#16

Beroenden är svårt! Många missbrukare menar att har man en gång blivit missbrukare, då är man det resten av livet, meen…

Man kan vara en nykter missbrukare. Även om hjärnan skriker efter mat, sex, tobak eller droger kan man välja att leva nykert och sansat. 

Det är svårt att välja att vara nykter/avhållsam/äta normalt under lång tid, men det går att välja att vara nykter en stund i taget eller en dag i taget. Till slut blir det många dagar och även om man tar en dag i taget blir det tillslut år.

Skilnaden mellan en dålig vana och ett beroende är att dåliga vanor kan man med viss möda ändra på och när man tränat in den nya vanan går den enkelt på rutin. Beroenden är svårare. Har man ett beroende kan man skaffa sig sunda nyktra vanor, men till och med efter lång, lång tid av nykterhet kan begäret slå tillsom en blixt från en klar himmel närman inte är beredd och lätt tappar fattningen.

Åhhh hur vet jag nu allt detta då, ja det kan ni ju klura på.

Woodland
7/8/14, 8:33 AM
#17

# 16 det går att välja att vara nykter en stund i taget eller en dag i taget. Till slut blir det många dagar och även om man tar en dag i taget blir det tillslut år. Så sant, så sant!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: