Annons:
Etikettjesus
Läst 2803 ggr
[Regnfru]
2014-06-24 19:10

Innan Jesus?

Innan Jesus föddes, vilken var då den korrekta religionen?

Annons:
[GalleonFang6126]
2014-06-24 19:12
#1

Beror väl på i vilket kristet land du menar

[Regnfru]
2014-06-24 19:15
#2

#1 Hur menar du nu? Kristendomen existerade inte innan Jesus, så jag frågar här, vilken var den korrekta religionen att tro på?

[GalleonFang6126]
2014-06-24 19:18
#3

Förtydligar: Menar du i Sverige innan kristendomen så kan det varit en viss religion där, och en annan religion i ett annat land/på ett annat ställe.

[Regnfru]
2014-06-24 19:20
#4

#3 Nej, jag undrar vad folk här, på denna sidan, anser var den korrekta religionen innan Jesus föddes. Det kan inte varit kristendomen, den fanns inte, men vilken var det då?

[GalleonFang6126]
2014-06-24 19:24
#5

Jaha! :) Då förstår jag  hehe. Jag vet själv inte vad jag tror på! Men tycker att religion och tro är fascinerande ämnen.

LeJ
2014-06-24 19:51
#6

Judendomen är min uppfattning. Både judar och kristna anser sig härstamma från Abraham. Och Jesus var väl förresten själv jude.

Annons:
Joppo
2014-06-24 20:05
#7

Det borde väl rimligtvis vara Judendomen. Jesus var ju själv jude och de äldre delarna i Bibeln har judiskt ursprung såvitt jag förstått.

Woodland
2014-06-24 20:06
#8

# 6 har rätt

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Regnfru]
2014-06-25 07:34
#9

Så om man var jude så kom man till himlen?

Hur låg det till i de områden där kristendomen inte fanns, som asien och amerika? Vilken religion fick de tro på för att komma till himlen?

Denna kommentar har tagits bort.
GiraffTunga
2014-06-25 10:35
#11

Judendomen har väl varit innan kristendomen kom? Jesus var jude som ni sa så judendomen.

You can not judge me unless you know me.

Woodland
2014-06-25 11:04
#12

#9 Himlen kom ingen till förrän efter Jesus död. För judarna som följde Mose lag i bibelns första del kom de rättroende till Paradiset . Dödsriket (Sheol) delades mellan Paradiset och Helvetet (Gehenna). Frälsning är, enligt Jesus, av (från, genom) judarna eftersom de hade skrifterna. De som tror på Jesus Kristus (såsom han beskrevs i bibeln, ej såsom han beskrevs inom andra rörelser) kommer till Gud Fader genom tro på honom. Enligt vad vi vet från bibeln fanns ingen frälsning för de som inte var judar eller anslöt sig till de judiska folket. De andra folkslagen tillbad andra gudar (läs: demoner) och offrade sina egna till dem. Deras dräpta offer inkluderade barn och ungdomar. Och nu tänker någon säkert "Fy vad orättvist att inte ALLA blev räddade till 'himlen'!" Men bibeln är klar över att Gud är inte skyldig någon någonting och som suverän kan han inte vara orättvis. Rättvisa skall vi absolut inte söka efter från Gud, för alla är undermåliga och syndare i hans ögon. Sök Guds barmhärtighet istället.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Regnfru]
2014-06-25 11:22
#13

#12 Varför skapade då gud människan, om vi bara är undermåliga och syndare i hans ögon?

Annons:
Woodland
2014-06-25 13:08
#14

# 13 Gud skapade allting väl. Han tyckte att skapelsen var god. Det var när synden kom in i bilden hos människan som död och sjukdom drabbade skapelsen. Gud visste naturligtvis att detta skulle hända och hade redan planerat att rädda en skara genom sitt eget människotillblivande (Inkarnation) och död. Genom sin frälsningsplan visar han sin godhet för människor och alla andliga varelser.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Regnfru]
2014-06-25 13:16
#15

#14 Hade det inte varit bättre att strunta i synden helt och hållet?

Woodland
2014-06-25 14:18
#16

# 15 Man kan tänka så. Jag brukar framhålla att om jag var Gud hade jag utplånat allting och börjat om, så visst förstår jag din fråga. Men Gud vill visa sin stora kärlek genom att rädda sin skapelse och vi människor som inte förtjänar det. Det är på det viset som man (och Bibeln) kan säga att Gud är kärlek. I all evighet kommer de som Gud räddade genom tro på Jesus Kristus prisa honom för att de vet att de har fått erfara hans kärlek i sin egen räddning. Och den yttersta frågan är kanske "varför?" Och enligt bibeln är svaret "därför att han vill det" . . . För sitt eget nöjes skull, så att säga.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Joppo
2014-06-25 15:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16 Dock måste väl er gud ha känt till att hans skapelse skulle löpa amok och befolkas av syndare? Ni påstår ju att han är allsmäktig och allvetande, vilket borde innebära att allt som sker är en del av hans ursprungliga plan.  Om han inte kände till det är han ju per definition inte allsmäktig eller allvetande.

Med andra ord så vill er gud att Jorden ska vara befolkad av syndiga människor samtidigt som det gör honom asförbannad. Det kan man ju tycka är två inbördes motstridiga åsikter, men det har kanske sin förklaring i ett mindre trevligt mänskliga beteende(vi människor påstås ju vara er guds avbild)

Det finns ett beteende som jag egenhändigt döpt till "Big brother-fenomenet". Det går ut på att vi gillar att kolla på klåpare som beter sig illa eller ointelligent, eftersom vi då känner oss lite bättre själva. Det finns ju en uppsjö av dylika TV-program som tillfredsställer detta behov, vilket leder mig till slutsatsen att det är ett allmänt utbrett beteende. Några exempel på sådana program är Big Brother, Paradise hotell, Lyxfällan, Ung och bortskämd med flera.

Kan det vara så att er gud ser människorna som sin alldeles egna "Big Brother"-show som han kan sitta och götta sig åt? Jag föreställer mig att han kanske vill ha omväxling från alla pretentiösa varelser uppe i himlen som alltid beter sig så himla korrekt hela tiden. Om man tänker efter så skulle det nog inte bli mycket till "show" om människorna betedde sig  som i Jehovas* propagandabilder…

* Jag vet att du inte gillar JV, men deras bilder passar så bra för att beskriva det kristna "paradiset" :)

Woodland
2014-06-25 20:07
#18

# 17

Ja, enligt bibeln känner Gud till slutet ifrån början. Orsakerna (i stora drag) till varför det blev som det blev känner vi också till, som jag skrev i #16: 1. Så att Gud kan visa son godhet och kärlek mot en upprorisk mänsklighet. och 2. för hans egen nöjes skull. 

Han är totalt självtillräcklig. Gud har inget behov av underhållning. 😃

 Det står :  Men så sant jag lever, säger Herren Gud, jag gläder mig inte åt att se någon enda ogudaktig dö. Jag vill att den ogudaktige vänder om från sin onda väg, så att han får leva. Vänd om, vänd om från din ogudaktighet! Varför ska du dö, Israel?  Hes. 33:11

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-06-25 21:56
#19

Skulle tro att det fanns en hel massa religioner på den tiden.  Det är bara att läsa GT och Mose tid.

[Juel70]
2014-06-30 15:49
#20

Ja jag menar människor hade ju en massa husgudar och tillbad Baal och andra gudar.

Annons:
Woodland
2014-06-30 18:10
#21

# 20 Precis.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Regnfru]
2014-07-01 08:22
#22

#20 Det var alltså helt korrekt, och man kom till himlen om man gjorde det? Okej.

[Juel70]
2014-07-01 08:41
#23

Folk tillbad alltså massor av avgudar på den tiden. Moses befanns rättfärdig av tro inför Gud.

Magi-cat
2014-07-14 11:26
#24

#17 Vilken fyndig liknelse med Big Brother-fenomenet! 😃

Vederbörande vill se lite drama…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NiklasTyreso
2014-07-15 01:26
#25

Judendomen var föregångare till kristendomen, så det ligger nära till hands för kristna att säga att säga att Judendomen var mest rätt innan Jesus.

Judendomen lär ut i Talmud att 7 lagar, Noaks buden, var givna i begynnelsen till hela mänskligheten (sex st från Eden och ett sjunde till Noa att inte äta djur levande med pulserande livgivande blod i).

De sju buden från Noah förklarar varför det fanns synd innan Judarnas lag gavs på Sinai. Lagar var givna och därför syndade Kain när han mördade Abel, därför syndade folket I Sodom sexuellt långt innan Sinai lag och det förklarar hur Abraham kund följa Guds lagar innan de var givna på Sinai.

"därför att Abraham har lyssnat till mina ord och hållit vad jag har bjudit honom hålla, mina bud, mina stadgar och mina lagar.", 1 Mos 26:5

Judendomen menar att de sju buden fortfarande gäller hela mänskligheten, men folken avföll till att tillbe sol och måne och olika andra avgudar, i den mytologiska tiden några generationer efter Adam och Eva, och de sju buden för alla människor i världen blev bortglömda av alla utom förfäderna till det judiska folket. 

De sju noakitiska buden liknar de fyra bud som hednakristna ålades att följa enligt Apostlagärningarna 15, men kristendomen glömde dessa bud när församlingen i Jerusalem upphörde och Paulus undervisning blev rådande.

Detta är ett forum om Jesus så jag slutar där. De som vill läsa mer om Judendom för oss som inte är judar kan läsa och på Svenska fråga rabinen här: http://noahideworldcenter.org/wp_sp/

Woodland
2014-07-15 11:24
#26

# 25 Håller nästan helt med dej i ditt inlägg och har skrivit liknande förut. Den enda saken jag inte tycker stämmer är när du skrev kristendomen glömde dessa bud när församlingen i Jerusalem upphörde och Paulus undervisning blev rådande. Det stämmer inte. 19Därför anser jag att vi inte skall göra det svårt för de hedningar som omvänder sig till Gud utan bara skriva till dem att de måste avhålla sig från sådant som har orenats genom avgudadyrkan och från otukt, köttet av kvävda djur och blod. Ty Mose har i alla tider haft sina förkunnare i varenda stad, och han läses i synagogorna varje sabbat.” Apg. 15:19-21 Idag äter ingen djur medan de fortfarande är levande (vilket inte ovanligt bland hedningarna.) En sann kristen lever inte i otukt och jag känner inte till att djur slaktas genom kvävning, eller som det står i vissa översättningar, strypning (detta som också skedde bland hedningarna.)

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: