Annons:
Etikettjesus
Läst 1957 ggr
indra-bus
2014-06-23 18:59

Jesus

Ja läste o tråden om änglar nu. O har undrat länge om de då är ok att avbilda Jesus?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
Woodland
2014-06-23 19:46
#1

Det finns delade meningarna om detta Indra-bus. Så länge man inte ber till bilden och ens samvete är OK med det är det grönt.

Personligen har jag inga bilder av Jesus runt omkring mig. Jag tycker de distraherar för han såg inte sådan ut. 

Men jag har använt flanellografbilder när jag har undervisat barn. Det var lite problematiskt att förklara för de Afrikanska barnen att Jesus inte var så vit som på flanellografbilden utan hade en hudfärg mitt emellan min och deras. 

Han är i himlen med sin fulla härlighet återställd så Johannes beskrivning i Uppenbarelseboken är det närmaste vi kommer.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-06-24 10:15
#2

Jag har heller inte någon bild på Jesus i mitt hem. Men jag har en bild av Jesus i mitt hjärta. Jag vet ändå inte hur han ser ut, men en dag ska jag få se hur han ser ut, men viktigast av allt hur Jesus är och vad han är- helig och fullkomlig. 

Jag längtar efter att få se Honom komma tillbaka i härlighet på himlen. Jag kommer nog både bäva och mitt hjärta spricka av stolthet.🙂

Joppo
2014-06-24 10:54
#3

@Woodland: "Han är i himlen med sin fulla härlighet återställd så Johannes beskrivning i Uppenbarelseboken är det närmaste vi kommer."

Länk?

Davbjo
2014-07-01 13:49
#4

#1:

_Det var lite problematiskt att förklara för de Afrikanska barnen att Jesus inte var så vit som på flanellografbilden utan hade en hudfärg mitt emellan min och deras. 
_

Intressant påstående, hur vet du detta?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Juel70]
2014-07-01 14:53
#5

Nu vet jag inte exakt var det står eller exakt hur det står skrivet på en hel del ställen om Jesus härlighet. Men när han uppstod så  ärvde ju Jesus Guds rike och sitter på Guds högra sida och regerar. Han är krönt med både krona, ära, fullkomlighet, härlighet och helighet   m m kan man läsa om på flera ställen i bibeln.

Woodland
2014-07-01 16:23
#6

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
2014-07-01 18:05
#7

# 4

Jesus var jude och på den tiden var de som bodde kvar i Palestina hade inte europeiska utseendet som många idag. Det Judiska folket har utvecklats till att ha allt från blont hår, blåa ögon och europeiska utseende till etiopisk färg och drag. Det lär vara på grund av att de ursprungligen såldes som slavar av invaderande folk och gifte sig med någon ur de härskande folken. Judarna var slavar i Afrika och Slaviska nationer så det finns ett brett genetiskt spektrum. Modern forskning har visat också att icke-judiska kvinnliga slavar oftast gifte sig med judiska män. Mycket har hänt i Diasporan. (förskingringen)

Israeliska vetenskapsmän har genom DNA-forskning funnit att judarna är nära besläktade med dagens Palestiner. Detta bekräftar att Araberna och Judarna har en stamfader - Abraham. En forskare gick så långt som att säga att de var samma folk och att det enda som skiljde dem åt var religionen. 

Detta är inte ett ämne jag lägger mycket tankekraft på så det kan vara mycket jag har missat gällande detta. 

Se Ashkenazi, Sephardi, MizrahiMaghrebi, Cochin, Bene Israel med mera…..

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Davbjo
2014-07-02 09:45
#8

#7: DNA-forskning i all ära, men enligt er tro torde väl hälften av Jesus DNA komma från Gud, vilket borde göra det fullständigt omöjligt att avgöra hur han kunde sett ut. Eller har du någon annan teori om varifrån Jesus Y-kromosom kom?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Woodland
2014-07-02 11:54
#9

# 8 Jag håller med om att vi inte kan veta hur Jesus såg ut. Däremot måste han ha sett ut som vilken vanlig jude som helst, och enligt Jesaja 53 var han inte särskilt snygg. Han accepterades som en utav sina landsmän och han hade halvsystrar och halvbröder. Vi inom den kristna tron anser att trossatsen om inkarnationen är ett mysterium som mänskligt tänkande är oförmöget att förstå helt ut. Hur denna förening av det mänskliga och det gudomliga uppstod är någonting vi ser i Gamla och Nya Testamentet. Det går att söka på Google på "inkarnationen" om man är intresserad av djupare studier i ämnet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

ALPHIRA
2014-07-15 14:40
#10

#5 Joel70.

Och på Guds vänstra sida (enligt Bibeln) sitter en våldsverkare som korsfästes tillsammans med Jesus. Enligt Bibeln är han med och dömer levande och döda. Oavsett vad denne man hade gjort så var det hans tro som räddade honom.

Woodland
2014-07-15 21:03
#11

# 10

Det hängde två korsfästa män på var sin sida av Jesus kors. En av männen bad Jesus att tänka på honom, och till denne man lovade Jesus att mannen skulle vara med Jesus i paradiset. Det finns ingenting i bibeln som stöder påståendet att denne man sitter på Jesus sida och dömer levande och döda.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

alekta
2014-07-30 11:03
#12

På tal om Jesus utseende så har jag också hört att han inte var en skönhet, men de som har mött Honom säger ju att han är det vackraste de sett! kram

[Juel70]
2014-07-30 13:29
#13

#12  Han var nog inte vacker när han gick på jorden, men nu strålar han nog av Guds härlighet. Det kan aldrig bli fult.

Annons:
[Juel70]
2014-07-30 13:31
#14

Jes 53:4 och framåt står

3Han var föraktad och övergiven av alla,

en plågad man, van vid sjukdom,

en som man vänder sig bort ifrån.

Han var föraktad, utan värde i våra ögon.

4Men det var våra sjukdomar han bar,

våra plågor han led,

när vi trodde att han blev straffad,

slagen av Gud, förnedrad.

5Han blev pinad för våra brott,

sargad för våra synder,

han tuktades för att vi skulle helas,

hans sår gav oss bot.

ALPHIRA
2014-07-30 22:41
#15

"Han var föraktad och övergiven av alla, en plågad man, van vid sjukdom, en som man vänder sig bort ifrån."

Ni menar att han var inte vacker. (Samtidigt när ni säger att man vet inte hur han såg ut…)

Ni kyrkokristna och Bibeltrogna? Ser ni verkligen inte människan bakom fasaden?

Tycker ni att sjuka och plågade människor är fula? Jag själv ser flera såna i mitt arbete varje dag och även på gator och torg. Ser människor som LYSER, dom är hur vackra som helst!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

[Juel70]
2014-07-31 08:55
#16

#15 Det står att Jesus var föraktad, tagen för att vara hemsökt av Gud, plågad, men det var våra sjukdomar han bar. 

Det fanns säkert en hel del människor som var rädda för att titta på Jesus av rädsla. Likväl som en del människor idag inte vågar titta på en människa som är plågad av sjukdom/ar,  för att dom att rädda för det och för att se det. Det är ju så idag tyvärr. Men alla människor är inte så.  Vissa människor springer, andra stannar kvar för att t ex lära känna personen bakom sjukdomen.

I mina ögon är Jesus vacker, liksom andra sjuka eller plågade människor. Jesus har gett oss gåvan att kunna se med hans ögon och hans hjärta. Jesus hade  ofta stort medlidande med människorna. Medlidande är inget dåligt ord eller dålig egenskap. 

Det är när något griper tag i ditt hjärta så pass att du känner en stark kärlek och vilja att stötta och finnas till för den människan.

Kan ni känna medlidande med vad Jesus gick igenom?  Jag kan ibland bli helt förkrossad av medlidande när jag tänker på vad Jesus frivilligt utsatte sig för, vad han gick igenom på bl a korset och före det. Men sen fylls jag av enorm tacksamhet och kärlek för honom, för han gjorde det för din och min skull.

Woodland
2014-07-31 10:22
#17

# 15 Dessa ord speglar inte den kristna synen på sjuka! Jesaja skrevs i en tid när folk flydde från de sjuka därför att det inte fanns mediciner och ingen bot. Leprasjuka, människor med variga hudåkommor, hostande, konstant spyende, och de med diarré och blodiga flytningar fick inte bo bland befolkningen. De var tvungna att bo utanför staden och människor som berörde dem betraktades som "orena". Eventuella vårdare fick genomgå reningsritualer innan de släpptes in i städerna eller byarna igen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-07-31 10:23
#18

# 16 Bra skrivet!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: