Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1567 ggr
Woodland
6/19/14, 1:35 PM

Högtider och Uppfostran

Saxat ur tråden Hur blev ni kristna? på grund av Off Topic regeln.

Avatar för indra-bus

2014-06-18 18:15#14 av indra-bus 

Thursday. Firar du jul? Har du barn?  I så fall får de julklappar? Tar du i mot jul klappar?

Firar du påsk?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
6/19/14, 1:35 PM
#1

Avatar för Thursday

2014-06-19 08:55#16 av Thursday 

#14: Ja på alla frågor utom sista, då jag inte firar påsk, har ingen familjetradition runt detta.

Dessa högtider är ju dock intressanta, eftersom de ursprungligen inte alls är just kristna. Själva namnet "Jul" kommer från fornnordisk tradition, kallades då julblot eller midvinterblot. Mig veterligen förkommer heller inte varken påskharen eller jultomten i Bibeln.

Personligen ser jag det som oproblematiskt att fira högtider med släkt och vänner, i mitt fall sker det dock helt utan religiösa inslag. Om vissa aspekter av firandet har inspirerats av sagoböcker gör det mig faktiskt inget.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
6/19/14, 1:36 PM
#2

Avatar för Juel70

2014-06-19 09:45#17 av Juel70 

Jul firas också pga Jesus födelse, men då är inte tomten inblandad.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
6/19/14, 1:37 PM
#3

Avatar för indra-bus

2014-06-19 10:00#18 av indra-bus 

Nej inte inte tomten men att ge gåvor är från kristen domen. Man gav de till Gesus barnet. Så att ge gåvor  är ett religöst inslag. Jul är en kristen högtid o har alltid varit.

Sen tvingas inge på religon i skolan. Man läser religon kunskap i skolan Sverige är ett kristet land därför börjar man med den kristen dommen Mina föräldrar talade då om för mig när jag var barn att alla människor trodde på gud men att en del gör de.

Så att du inte trodde de inte fanns något annat synsätt o blev chockad när dina föräldrar sa de kan du då inte klandra skolan o svenska kyrkan för.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
6/19/14, 1:38 PM
#4

Avatar för Thursday

2014-06-19 10:07#19 av Thursday 

#18:

Nej inte inte tomten men att ge gåvor är från kristen domen. 

Så innan säg 2000 år sedan gav man aldrig varandra gåvor? Fascinerande.

Jul är en kristen högtid o har alltid varit.

Det är som sagt falskt. 

http://en.wikipedia.org/wiki/Yule

Sen tvingas inge på religon i skolan.

För mig och mina klasskamrater presenterades kristendomen som fakta, i skolan, av en präst klädd i civila kläder. Detta hände vid upprepade tillfällen och vi uppmuntrades att göra skolarbeten och liknande som hade med exempelvis Jesus att göra. Du behöver inte blanda in tvång i det hela, det är fortfarande att dupera och vilseleda barn.

Men jag förstår naturligtvis att din moral nog inte ser några problem med detta, det hade nog låtit annorlunda om det var en imam som stått där.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
6/19/14, 1:40 PM
#5

Avatar för indra-bus

2014-06-19 10:34#20 av indra-bus 

Kristendomen är fakta  oxå så här tror kristna De är ett ämne i skolan. Lixom andra religioner. Har inte föräldrar ansvar för sina barn ?? De borde ha pratat med dig.

De vise männen gav Jesus barnet gåvor.  Varför ger du dina barn gåvor på ljust jul de kan du ju göra vilken dag som helst. Vi firar kristi födelse här i Sverige.

Den källan du angav är inte trovärdig.

Tro vad du vill. Men fattar inte vad du gör här vill du" frälsa oss från kristendomen" Fattar inte att du lägger så mycket tid o energi på detta.

Tro vad du vill o låt oss ha vår tro.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
6/19/14, 1:40 PM
#6

Avatar för Thursday

2014-06-19 10:43#21 av Thursday 

#20:

Kristendomen är fakta 

Nej, kristendomen är en tro bland tusentals andra.

Har inte föräldrar ansvar för sina barn ?? De borde ha pratat med dig.

Absolut, men du missar poängen: Kyrkan har inget i skolan att göra. Bilda kan lärare göra, det är deras jobb. Det är inte prästernas jobb att bilda skolbarn.

De vise männen gav Jesus barnet gåvor.  Varför ger du dina barn gåvor på ljust jul de kan du ju göra vilken dag som helst. Vi firar kristi födelse här i Sverige.

Som sagt, jag har inget emot att man tagit efter detta, oavsett varifrån det kommer, dock var det inte kristna som uppfann gåvogivande. Man kan som icke-troende också uppskatta traditioner och festligheter, jag ger dock inte mina barn gåvor endast på julafton. Jag firar inte kristi födelse, då jag inte tror att den inträffat, jag tar chansen att träffa släkt, äta god mat och umgås. Jag firar alltså jul precis som de flesta svenskar firar jul.

Den källan du angav är inte trovärdig.

Varför inte? Du har 21 källhänvisningar i den artikeln, vad är det du inte tror på? Att vi hade traditioner här innan kristendomen ens var påtänkt?

Fattar inte att du lägger så mycket tid o energi på detta.

Hur mycket tid och energi lägger jag på detta, du som vet?

Tro vad du vill o låt oss ha vår tro.

När har jag föreslagit att ni inte ska få tro vad ni vill? Själv försöker jag tro så lite som möjligt i den här bemärkelsen, då jag ser det som antiintellektuellt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
6/19/14, 1:41 PM
#7

Avatar för indra-bus

2014-06-19 11:44#22 av indra-bus 

Du gör ju inlägg här ofta.De  de ser jag väl. Vad är syftet? Att ens lägga energi på att skriva ett inlägg?

Man läser religon KUNSKAP i skolan. Man läser om olika religioner. De är ett ämne som ingår i läroplanen i Svenska skolor. De var de jag menade men de trodde jag du förstod. Varför kan inte barn få se hur en präst ser ut? Varför pratade dina föräldrar inte med dig tycker du att de är deras ansvar, att inte bara slänga ur sig något om religion? Tycker ja då inte är ok faktiskt de är föräldrar som har ansvaret för sina barn. Pratade de aldrig med dig om vad du gjorde i skolan?  De har då mina föräldrar o de är inte kristna. Jag har självklart gjort de med mina barn de är inte kristna ja skulle då inte lägga skulden på skolan för att de tror som de gör jösses.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
6/19/14, 1:42 PM
#8

Avatar för Thursday

2014-06-19 12:11#23 av Thursday 

#22:

_Du gör ju inlägg här ofta.De  de ser jag väl. Vad är syftet? Att ens lägga energi på att skriva ett inlägg?
_

Syftet är att jag är intresserad av hur folk tänker/resonerar runt dessa frågor. Jag tenderar att lägga energi på just sådant jag är intresserad av.

_Man läser religon KUNSKAP i skolan. Man läser om olika religioner. De är ett ämne som ingår i läroplanen i Svenska skolor. De var de jag menade men de trodde jag du förstod. 
_

Du förstår inte problematiken. Att läsa om religion är inte det samma som att en präst kommer till en skola i civila kläder och talar om att Gud finns, Jesus var en historisk person osv. Kan du verkligen inte se detta som gränsöverskridande?

Varför kan inte barn få se hur en präst ser ut?

I civila kläder ser en präst ut som de flesta andra. Har du inte läst dig till att syftet med prästens närvaro var större än att visa hur hon såg ut?

_Varför pratade dina föräldrar inte med dig tycker du att de är deras ansvar, att inte bara slänga ur sig något om religion?
_

Inget mina föräldrar gjorde eller inte gjorde har något med skolans agerande i den här frågan att göra. Du försöker ansträngt ursäkta ett oursäktligt beteende från skolans sida.

Om du inte kan ta till dig det jag skriver så är det meningslöst att diskutera detta med dig.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
6/19/14, 1:43 PM
#9

Avatar för indra-bus

2014-06-19 13:16#24 av indra-bus 

De är dina föräldrar som bär ansvaret. Ett oursäkligt beteende av dem.  Men de kan du inte se? Du skrev ju själv att de kom som en chock, de bär de ansvaret för, föräldrar är ansvariga för sina barn De kan du aldrig prata bort. O skylla på skolan.  De var kanske du som tog åt dig fel ?

Jag aldrig hört någon som har samma upplevelse som dig. Konstigt.

 O var vill du komma ? Att du tycker kyrkan o religion är skit de har vi fattat.

Hur kristna tänker fick du ju lära dig i skolan. Vi tror på gud bibelen o Jesus.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
6/19/14, 11:40 PM
#10

Jag kan faktiskt hålla med Indra-bus. Man märker om någon bara vill ställa frågor och veta mer eller ställa till "elände". Men det vet du redan Thursday att jag tycker.

Woodland
6/20/14, 12:22 PM
#11

#9 och #10

Jag kan fullständigt förstå er när ni blir upprörda, men Thursday är välkommen att skriva och fråga här även om man inte håller med honom. Vår tro klarar granskning! 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Davbjo
7/1/14, 1:54 PM
#12

#10: Vi har nog lite olika syn på elände.

Inlägget redigerat på grund av Off Topic regeln och en ny diskussion startades under "Kritiska tänkande och tron." med den borttagen kommentaren som # 1.

Med vänlig hälsning - Woodland

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
LeJ
7/1/14, 9:44 PM
#14

Thursday, jag håller med dig, det ska absolut inte gå till så i skolan. Jag faktiskt diskuterade häromdagen en händelse på ett äldreboende. Präst kom dit och de gamla rullades ut för gudtjänst. Mitt i gick de runt med nattvarden till alla, även de som varken kunde uttrycka att de ville ha den eller att de inte ville ha den. Det är en ren kränkning. Religion ska aldrig påtvingas, man kan bara informera om tron och låta var och en bestämma själv.

Woodland
7/1/14, 10:22 PM
#15

# 14 Är du säker på att det egentligen ligger till på det sättet du beskriver? I så fall är det ett lagbrott. Dagens gamla är för det mesta döpta i Svenska kyrkan och också medlemmar där. Det är brukligt att personalen på våra äldreboenden är införstådda med vårdbrukarens inställning på det religiösa planet, precis som på alla andra områden - särskilt om de har anhöriga som bevakar deras intressen. Om du arbeta på hemmet och är väl insatt i de boendes liv och VET att de som rullades ut verkligen inte ville vara med på detta hade det varit förståeligt med din reaktion. Jag besöker regelbundet ett äldreboende för att hälsa på en vännina. Hon rullas ut till gudstjänsten därför att personalen vet hon är troende och vill vara med på dem. Det är deras policy.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

LeJ
7/1/14, 10:43 PM
#16

Ja jag vet att det gick till så. Och jag har själv arbetat i äldreomsorgen i 10 år, och personen jag diskuterade med har arbetat i äldreomsorgen i 30 år. Tyvärr händer det en hel del olagliga, omoraliska och ofattbara saker med personer som inte kan tala för sig själva, inte är trovärdiga eller ingen lyssnar på helt enkelt. Jättesorgligt, vare sig det handlar om barn eller äldre.

Woodland
7/1/14, 11:14 PM
#17

Om människor “tvingas” till någonting och personalen vet att det ligger till på det viset är det deras ansvar att se till att detta rättas till. Ansvaret ligger hos dem och deras chefer. Prästen kommer bara på besök.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
7/2/14, 9:06 AM
#18

Kan hålla med dig Woodland. Jag har också jobbat många år inom äldrevården och varit med om många gudstjänster, men även andra evenemang.

 Man vet om vilka som vill vara med på gudstjänster eller inte.  Däremot jobbade jag på ett ställe dit prästen aldrig kom och det fanns en djupt troende kristen dam som var ofta sängliggande och kämpade med att hålla i den tunga bibeln för att läsa den, så jag började gå in till henne när jag inte hade så mkt att göra och läste några kapitel åt henne dagligen. 

Jag minns också att hon inte hade några släktingar kvar i livet, så det kändes som om jag ville göra nåt för att "förgylla" hennes sista dagar. Åh.. nu minns jag vad hon heter och en dag fyllde hon år och jag gick faktiskt och köpte en liten present till henne för hon fick inga besök och inga presenter. Jag minns att jag köpte ett litet kors på halsband åt henne och hon blev så glad. Man riktigt såg hur hon sken upp fastän hon inte talade mycket och led mycket av sin hosta….  oj, nu drev jag iväg lite 🙂 .. men det värmer hjärtat när man tänker på henne.  Hon är hemma hos Jesus idag iallafall.

Denna kommentar har tagits bort.
Woodland
7/2/14, 2:40 PM
#20

# 19

Fin gärning Juel! ❤️

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: