Annons:
Etikettjesus
Läst 1402 ggr
anonymous.
2014-06-11 20:26

Jesus

Hej… Är en tjej och är inte dopt i kyrkan. Har alltid velat vara kristen och jag undrar om jag får gå med Jesus väg.. Tror ni att Jesus tillåter mig att vara kristen utan att vara dopt? Jag läser Bibeln innan jag går o lägger mig. Ganska intressant är det! :)

Annons:
Blawe
2014-06-11 20:30
#1

Såklart!!! Allt du behöver göra är att TRO! För han älskar ju dig som du är, eller hur?

anonymous.
2014-06-11 20:31
#2

Ja! :) Han är min bästa vän. Det är så bra att man kan lita på han och det bästa är att han kan höra oss. Eller vad tycker du? :)

Blawe
2014-06-12 16:59
#3

OFC😂

[Juel70]
2014-06-12 18:22
#4

Ett naturligt steg om man vill följa Jesus är att man låter sig bli döpt i vatten och ande.  Jag skulle iallfall inte vilja vara en kristen utan Guds ande, det låter som en torr öken lite 🙂

Sedan säger bibeln mycket om hur viktigt dopet i vatten och ande är. 

I Apg 2:38 står det också "Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då skall ni få den helige Ande som gåva."

För att bli räddad för evigheten måste man tro på Jesus och vara född på nytt. Den som inte är född på nytt kan inte se Guds rike (Johannes 3:3).
Om man inte avgjort sig för Jesus och upplevt syndernas förlåtelse så kan inte dopet frälsa. Den som vill bli frälst måste ta emot Jesus som sin personlige Frälsare.

Lägg märke till ordningsföljden: 

**Den som tror och blir döpt skall bli frälst. 
Markus 16:16

**

Det förekommer att en del blir andedöpta före vattendopet. Hemma hos Kornelius blev alla somlyssnade till Petrus döpta i helig Ande och tungotalare innan de blivit döpta med vatten:

**Då frågade Petrus: "Inte kan väl någon hindra att dessa blir döpta med vatten, när de liksom vi har tagit emot den helige Ande?" Apg 10:47
**

Det vanligaste är dock att man efter vattendopet upplever dop i helig Ande. 

Det är viktigt att man blir döpt i vatten efter att man kommit till tro. 

Jesus svarade: "Amen, amen säger jag dig: Den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike. Det som är fött av köttet är kött, och det som är fött av Anden är ande. Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt. Vinden blåser vart den vill, och du hör dess sus, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en som är född av Anden." (Joh 3: 5 – 8)

Woodland
2014-06-12 19:40
#5

Hej anonymous!

Tror ni att Jesus tillåter mig att vara kristen utan att vara dopt? Jag läser Bibeln innan jag går o lägger mig. Ganska intressant är det! :)

Jesus tar emot alla som kommer till honom. Man bekänner sina synder och vänder om från sin egen väg och följer honom.

Vattendop frälsar inte utan är en lydnadsfråga och kommer i efterhand.

Var och en som är Herrens får den helige Anden i sitt sinne (hjärta). Han hjälper och bevarar de sina. Man blir ett tempel.

ALLA som tillhör Jesus har den helige Ande och är andedöpta. Den som inte har Kristi Ande tillhör inte honom. Rom.8:9

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

anonymous.
2014-06-12 22:03
#6

kan man dopa sig själv i badkaret? vill helst göra detta själv. hur ska man göra?

Annons:
Blawe
2014-06-12 22:06
#7

Nja, det vet jag inte, men du måste inte döpa dig!!😂Strunt i det, kom som du är, och just du råkar vara odöpt, det gör ingen skillnad😃

Woodland
2014-06-13 11:24
#8

# 6

kan man dopa sig själv i badkaret? vill helst göra detta själv. hur ska man göra?

Inom den protestantiska kristendomen finns två sakrament: dopet och  nattvarden. 

Sakramentet skall inte utövas utanför den kristna gemenskapen! Du kan inte vara döparen och dopkandidaten på samma gång. Det är som att säga att man kan vara kirurg under en operation och nedsövd patient på samma gång. 

Så mitt svar är "nej."

Om du menar allvar med din tro bör du söka upp en kristen gemenskap där du bor och tala med föreståndaren om dina funderingar.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-06-13 11:44
#9

Jesus lät sig döpas av Johannes, fast Johannes ansåg att han inte var värdig att döpa Jesus, eftersom Jesus döper med Helig ande och eld.

Jag tror Jesus gav oss ett exempel att följa där.  När jag var nykristen hade jag en dröm. Jag såg Jesus framför något som såg ut som en antik pool i ett slags tempel. Jag såg hans ryggtavla och han gick ner i vattnet och vinkade åt mig att följa efter.

Det var som trappsteg ner i vattnet och trappsteg upp ur vattnet. Jag följde efter i drömmen och lämnade kvar min gamla människa när jag steg upp. 

Efter den drömmen bokade jag tid för vuxendop 🙂 Men jag blev döpt i helig ande före vuxendopet och det skedde genom bön och handpåläggning  i en kristen gemenskap.

anonymous.
2014-06-13 12:24
#10

Vad var exemplet att bara be bön och ha tro och tror du att Jesus gav dig den drömmen? Så senare blev du döpt? Kan det vara möjligt att när man bara ber och har sin tro så kan man bli döpt av Jesus utan att veta det? Den drömmen måste ha en betydelse eller? :)

[Juel70]
2014-06-13 12:55
#11

#10 Ja, jag tror drömmen var från Jesus, att han ville att jag skulle döpa mig.  

Låt Gud tala till dig och se vad han vill att du ska göra och vart han leder dig 🙂 Men jämför alltid det du får till dig med guds ord, så att det överrensstämmer med Guds vilja.

Woodland
2014-06-13 13:03
#12

# 10

an det vara möjligt att när man bara ber och har sin tro så kan man bli döpt av Jesus utan att veta det?

Nej.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

AngelicFriend
2014-06-13 14:03
#13

Hej Anonymous! Jag är inte heller döpt men jag bryr mig inte så mycket om det eftersom det enda jag gör och vill göra är att fortsätta visa min tro för Jesus och Gud och visa min kärlek för dem. Du behöver inte oroa dig. Jesus älskar dig även om du inte är döpt. Gud älskar inte de döpta mer än de icke-döpta. Han älskar alla lika mycket. Jesus säger i Markus evangelium kap 16 vers 16 att ”den som tror och är döpt ska bli räddad, men den som inte tror ska bli dömd”. Han ger alltså ett löfte till dem som är döpta och troende, men säger inget om dem som inte är döpta. Han älskar dig Anonymous. Bara för vi är inte är odöpta betyder inte att han hatar oss.

Heej

Annons:
Upp till toppen
Annons: