Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1814 ggr
Woodland
6/7/14, 7:31 PM

Sållning

Saxat ur denna tråd pga "Off Topic" regeln. Ämnet i fet stil.

Avatar för Liv-74

2014-06-07 19:02#6 av Liv-74 

Jag ser 2 solklara frågeställningar i Joppos inlägg, inte 10 synpunkter. 

1. Får du intrycket av att ateister i Sverige utmärker på något nämnvärt sätt eller att deras barn far illa? 

2. Stening, slaveri är enligt bibeln rätt, men dagens kristna sållar detta och menar att det inte gäller längre. Homosexualitet är enligt bibeln fel, men det sållas inte. Varför?

Även jag är intresserad av svar, så många som möjligt, speciellt på den sista frågan. Jag är inte ute efter en dialog utan skulle bara uppskatta att veta hur bibeltrogna kristna resonerar kring det här :)

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[::Vera::]
6/7/14, 8:02 PM
#1

Jaha ja, jag blev sållad direkt ;):)) Lite humor i det! :) Det var egentligen Joppo som ställde frågorna, så kanske flytta med honom också? Nej, jag förstår. Förlåt att jag stör ordningen, blev bara så intresserad av svar på Joppos frågor.

Woodland
6/7/14, 8:37 PM
#2

2. Stening, slaveri är enligt bibeln rätt, men dagens kristna sållar detta och menar att det inte gäller längre. Homosexualitet är enligt bibeln fel, men det sållas inte. Varför?

Stening tillhörde den judiska bestraffningen och har ingen moralisk värdering per se. Dessutom var den praktiskt taget inte möjlig att utföra. Stening var, tillsammans med andra dödsstraff, olagligt under Romersk lag runt 30 ef. Kr. Den uppkommer inte överhuvudtaget i direktiven för de kristna i NT. 

När Paulus skriver om slaveri är det därför att det var en del av samhället när han levde. Slaveri i antiken var inte som vi tänker oss slaveri idag. Detta har behandlats förut på sajten. 

Vi är alla drabbade av syndens fördärv och upplever frestelser av olika slag nästan 24/7 - även i drömmar! Ingen kommer undan. Vi frestas av olika saker. Detsamma gäller för en människa med dragning till de av samma kön. Själva dragningen eller böjelsen är inte synd utan ett uttryck av det fördärv vi alla lider under.

Förbudet mot utlevd homosexualitet finns i Nya Testamentet på flera platser.  Det som Nya Testamentet förbjuder är när någon ingår en fysisk relation med en människa av samma kön, det vill säga praktiserar en homosexuell livsstil. I den kristna traditionen har det hållits att den som vill leva rätt med Gud bör leva i celibat om inte h/h kan tänka sig att ingå i ett äktenskap med det motsatta könet.

 I Jakobsbrev 1:14-15 beskrevs de olika stegen från frestelse till döden.  Var och en som frestas dras och lockas av sitt eget begär. När begäret har blivit havande föder det synd, och när synden är fullmogen föder den död. Det sexuella är heligt för oss, enligt bibeln (GT och NT).

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
6/8/14, 9:37 AM
#3

Tack för bra info Woodland.

Slaveri finns fortfarande idag… se bara på trafficking som existerar. Barnövergrepp är också slaveri. Barnarbete… Det finns många typer av slaveri idag. Som den där muslimska kvinnan som hålls fången av sin man i sitt eget hem till exempel, i Sverige. 

Stening finns det också idag, men istället kommer det i form av slag och sparkar och hårda ord. Mobbing, misshandel osv. Hur många har inte blivit sparkade till döds idag? Men var det kristna som gjorde det? Nej.

Hänvisar till woodlands inlägg också.

[EatTheScroll]
6/8/14, 9:51 AM
#4

Liv-74,

Jag besvarade dig i den andra tråden.

[EatTheScroll]
6/8/14, 9:56 AM
#5

Är det en muslimsk kvinna som hålls fången i Sverige?

[::Vera::]
6/8/14, 10:11 AM
#6

Juel, visst är det så. Såklart förekommer stening och slaveri fast på andra sätt idag. Misshandel i nära relationer är t ex både och. Stening kan jag även likna med utfrysning eller utanförskap, att man alltid är fel eller blir behandlad som att man vore luft, utan kropp med sinnen och ett hjärta som kan brista. Tack Woodland med. Hoppas på svar från fler personer.

Annons:
[EatTheScroll]
6/8/14, 10:40 AM
#7

Liv-74,

Jag vill försöka men det finns så många sätt att förklara på och jag har raderat 2 ggr redan. Kanske är lättare om jag har ett hum om vad för Bibelkunskap du besitter, vad vet du om innehållet? Känner du till Gud har gett människan olika förbund genom historiens gång?

[::Vera::]
6/8/14, 10:52 AM
#8

Har ingen bibelskola i bakgrunden men har läst en del. Det har gått över 20 år sedan jag stängde bibeln för sista gången, så det mesta är förträngt och glömt. Kommer ihåg ytterst lite det om förbund, tror jag ;) men vill du förklara dina tankar, så gör det gärna enkelt och rakt på sak. Men du, om det är tröttsamt just nu så kan du svara en annan gång. Det är ingen brådska. Tråden finns väl kvar ett tag, och jag med.

[Juel70]
6/8/14, 11:58 AM
#9

#5 Ja, det var ju en kvinna… minns inte var..malmö..nånstans i södra sverige som hölls fången av sin man. Hon hade skrivit en lapp med HJÄLP och personnummer och kastat ut genom balkongen och så hade några hittat den och ringt polisen.

Joppo
6/8/14, 2:10 PM
#10

Jag menade egentligen inte att starta nån diskussion gällande "sållningen" i den andra tråden, utan det var mer menat som en tänkbar förklaring till varför ateisten argumenterade med den kristne.

Dock kom jag att tänka på en sak gällande det här med slaveriet. Hur har den kristna kyrkan förhållit sig till det ur ett historiskt perspektiv? Det är ju faktiskt inte så länge sedan flera kristna länder höll på med detta. Kunde de idka slavhandel med kyrkans stöd?

[EatTheScroll]
6/8/14, 2:38 PM
#11

Liv-74,

Jo, tråden finns kvar men jag kommer nog lämna datorn på jobbet i morgon för jag har slängt bort min helg på den och fått lite ångest pga av det.

I det tjockstilta säger han emot sig själv och säger att "dagens Kristna sållar" för att några ord efteråt skriva att man "sållar inte"???

Det är väldigt svårt att försöka förklara för en sån person vad Bibeln lär om du förstår vad jag menar.

Men glöm ovanstående.

Stening.

Bibeln tar tag i mänskligheten från början till slut. Som du känner till så börjar första boken med att Gud skapar allt. När Han gjort det så inledde Han det första förbundet med Adam och Eva att inte ta från den förbjudna frukten. Han gav förbundet till dem så det gäller inte någon annan. Om dem inte hade brutit det förbundet så skulle inte dem bli utkastade från paradiset. Olyckligtvis blev det så 😕

Förbunden har fortsatt sedan dess, han hade ett förbund med Noa, Abraham, Mose osv. Och igen, Gud, den levande Gud är en Gud som ger oss förbund och det sista förbundet går genom Jesus.

Så att gå tillbaka till historien och titta på ett förbund som Gud gav ett "specifikt folk vid en specifik tidpunkt" och sedan säga att man sållar bort det som inte passar är inte sant.

De förbunden gavs för 4000 år sedan när människor levde på ett helt annat sätt än vi gör idag, människan var ond och Gud ville avskilja ett gott folk som skiljer sig från de andra människorna som exempelvis mördade spädbarn, hade djursex, homosexualitet osv. Han ville att människan skulle sluta med sådana saker för det är fel. 

(Exempelvis så gjöt dem en avgud i brons som var ihålig som dem värmde upp med eld. När händerna på den var glödande så la dem skrikande bäbisar på händerna och medan barnen skrek och vred sig så ramlade dem in i hålet där dem dog). Gud vill inte att vi gör så och Han till och med beordrade Israel att de som gör så mot ett barn skall stenas. Men jag ser aldrig någon ateist som klagar på det. Istället blir dem arga och angriper Gud och säger att Han är grym för att Han bestraffade människorna som gjorde så 🤔???

Man håller inte på att offra barn så här i modern tid, inte i Kristna länder i alla fall och det får vi tacka Gud för. Jag ser det som att Gud "städat upp" och Han gav oss ett universellt förbund när äktenskapsbryterskan ställdes inför Jesus. Det var då Han sa att den som är utan synd skall kasta den första stenen och det känner du kanske redan till. MEN SE, vi har fortfarande lov att stena folk!!! men under villkoret att vi är utan synd. Jesus ändrade aldrig på lagen. Han sa att Han inte skulle ändra en enda prick i den utan istället "fullborda den".

 Jag vet att jag är en syndare. Så hur skulle jag kunna stena en människa om jag vet att Jesus har rätt?

Homosexualitet.

Ja, det är fel och han som skrivit frågeställningen bekräftar mer eller mindre det som står i Bibeln. Förstår inte poängen, men som jag sa så har han rört ihop frågeställning till en sådan soppa att han säger emot sig själv.

Jag hoppas verkligen du orkar läsa det jag skrivit.

[EatTheScroll]
6/8/14, 2:45 PM
#12

Joppo, 

På vilket sätt jämställer du slaveriet inom judendomen med slaveriet i sydstaterna?

[EatTheScroll]
6/8/14, 2:46 PM
#13

Juel70,

Hemskt att det skall förekomma. Vet du hur det gick med henne?

Annons:
Joppo
6/8/14, 3:00 PM
#14

@EatTheTroll

"Så att gå tillbaka till historien och titta på ett förbund som Gud gav ett "specifikt folk vid en specifik tidpunkt" och sedan säga att man sållar bort det som inte passar är inte sant."

Om nu påbuden gällande stening var något som gavs till "ett specifikt folk vid en specifik tidpunkt", varför kan man inte se på homosexualiteten på samma sätt? Dvs att det påbudet var avsett att efterlevas av folket då, men att det numera är något som ni kan strunta i eftersom vi är ett annat specifikt folk vid en annan specifik tidspunkt?

Vore det inte rätt skönt att släppa på detta förbud och låta folk vara kära i varandra oavsett vad har för kön? Det skulle onekligen passa bättre för det det specifika folket som lever vid den specifika tidspunkten 2014.

Joppo
6/8/14, 3:02 PM
#15

#12 Jag har inte nämnt vare sig judendomen eller sydstaterna? Det blir konstigt att diskutera med dig om du hittar på saker som jag inte skrivit.

[EatTheScroll]
6/8/14, 3:22 PM
#16

Joppo, du läste förmodligen inte färdigt så jag kopierar rätt av från mitt inlägg.

vi har fortfarande lov att stena folk!!! men under villkoret att vi är utan synd.

[EatTheScroll]
6/8/14, 3:24 PM
#17

Joppo,

"Jag har inte nämnt vare sig judendomen eller sydstaterna? Det blir konstigt att diskutera med dig om du hittar på saker som jag inte skrivit"

Sa jag det eller ställde jag en fråga?

Joppo
6/8/14, 4:03 PM
#18

#16 Vilken tur då att alla ni kristna är fullproppade med syndiga beteenden.

#17 För att friska upp ditt minne så kan du läsa #12. Du skriver: "På vilket sätt jämställer du slaveriet inom judendomen med slaveriet i sydstaterna?"

Jag har vare sig nämnt judendomen eller slaveriet i sydstaterna, vilket rent logiskt omöjliggör att jag skulle ha kunnat göra en jämförelse.

[EatTheScroll]
6/8/14, 4:51 PM
#19

Joppo,

Ja, alla människor är syndare, för det finns inte en enda som är syndfri förutom Jesus då. 

Men det är märkligt att du skriver att "ni kristna är fullproppade med syndiga beteenden" när du i andra tråden förfäras över att jag skriver om "enskilda" ateisters uppfostran av barn. 

Du är väldigt motsägelsefull och dömer dig själv.

"Jag har vare sig nämnt judendomen eller slaveriet i sydstaterna, vilket rent logiskt omöjliggör att jag skulle ha kunnat göra en jämförelse."

Det sa jag inte heller. Logiken med min fråga är att du skrev om hur den Kristna kyrkan förhållit sig historiskt till slaveri och sa att det inte var länge sedan man i Kristna länder höll på med det. Men det är möjligt att du ändrat uppfattning och inte jämställer slaverit i "Kristna sydstaterna" med Bibelns judendom. I så fall är det bra 😃

[EatTheScroll]
6/8/14, 4:52 PM
#20

Joppo, 

Jag tror inte du vet vad du tror, tycker eller ens har koll på dina åsikter. Du skriver bara ner något i hopp om att nå ut med en poäng.

Annons:
[::Vera::]
6/8/14, 5:30 PM
#21

#11 Eatthescroll

Självklart orkar jag läsa. Tack för att du tog dig tid!

[EatTheScroll]
6/8/14, 5:34 PM
#22

Liv-74,

Kul, hoppas det gav något 🙂

[::Vera::]
6/8/14, 5:55 PM
#23

#22 Absolut ger det mig något! Kanske kommenterar sen när jag hinner 🙂.

[Juel70]
6/8/14, 8:32 PM
#24

#13 Tror det gick bra 🙂 Vet inte vad maken dömdes för.. människorov eller frihetsberövande och kanske misshandel. Men jag tror hon är fri nu. Ska försöka googla lite.

[EatTheScroll]
6/8/14, 8:47 PM
#25

Juel70,

Jag såg en länk i andra tråden. Går in och kollar på den…

[Juel70]
6/8/14, 9:16 PM
#26

Ja jag råkade posta i fel tråd.

Upp till toppen
Annons: