Annons:
Etikettbibeln
Läst 1109 ggr
[vallmos]
2014-05-26 17:24

Vad heter lärjungen ?

Jag söker namnet på "den lärjunge som Jesus älskade".

Han nämns i Joh 13:23: "En av dem, den som Jesus älskade, låg intill honom" och Joh 19:26 "När Jesus såg sin mor och bredvid henne den lärjunge som han älskade sade han…"

Annons:
VildaVittra
2014-05-26 17:26
#1

En del anser att det är Maria Magdalena som är den lärjungen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

papa-bear
2014-05-26 17:29
#2

maria magdalena var även hans fru, eftersom det bara är frun som får öppna graven, och hon var den som öppnade graven som han placerades i efter korsfästningen.

[vallmos]
2014-05-26 17:34
#3

Så det står inte skrivet i bibeln ?

VildaVittra
2014-05-26 17:36
#4

#3 Tänk på att bibeln skrivits om många gånger och det under perioder när kvinnor sågs som ägodelar utan värde. Då kunde de ju inte låta en kvinna ha en framträdande roll i bibeln.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Woodland
2014-05-26 20:47
#5

#2 

Du har läst Da Vinci Koden förstår jag. 😎

#4

Tänk att skriften är bevarad från de första tiderna tills nu! Vetenskapligt bevisade med alla de kopior som fanns/finns utspritt under romarrikets tid.

Detta är ett påstående som har rötter i gnosticism och som har tillbakavisats många gånger. Det stämmer varken med bibelns text eller med historiska fakta.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-05-27 08:04
#6

Simon Petrus var väl den som Jesus kallade klippan och som han stod nära.  Det är intressant att läsa om Petrus  och hans personlighet i bibeln.

Annons:
[vallmos]
2014-05-27 08:19
#7

#6

Det kanske stämmer. Jesus bad honom att ta hand om de andra av lärjungarna.

När de hade ätit sade Jesus till Simon Petrus: ”Simon, Johannes son, älskar du mig mer än de andra gör?” Simon svarade: ”Ja, herre, du vet att jag har dig kär.” Jesus sade: ”För mina lamm på bete.” Och han frågade honom för andra gången: ”Simon, Johannes son, älskar du mig?” Simon svarade: ”Ja, herre, du vet att jag har dig kär.” Jesus sade: ”Var en herde för mina får.” Och han frågade honom för tredje gången: ”Simon, Johannes son, har du mig kär?” Petrus blev bedrövad när Jesus för tredje gången frågade: ”Har du mig kär?” och han svarade: ”Herre, du vet allt; du vet att jag har dig kär.” Jesus sade: ”För mina får på bete. (Joh 21:15-17)

Om det var Petrus som var med Jesus vid korset så bad han honom också att ta hand om hans mor.

[EatTheScroll]
2014-05-27 08:39
#8

Petrus var klippan, men det är Johannes som är lärjungen Jesus älskade mest. Även om Johannes inte nämner sig själv vid namn i sitt evangelium så hänvisar han till sig själv som den lärjungen Jesus älskade fyra gånger. Vidare är jag intresserad vad för antika källor Vilda Vitra och Papa-bear har som bekräftar deras påståenden? Vi har över 5600 antika Grekiska manuskrift i nuläget som är samstämmiga med dagens NT. Skulle man "omskriva" skrifterna så skulle man tvingas samla in allt som spridits ut. Och det var omöjligt i en tid där man som Kristen förföljdes och dödades för sin tro. Man fick gömma sina skrifter. Vi har utombibliska antika skrifter som bekräftar plågan Kristna fick genomgå så historia står emot ett sådant påstående. Men var vänliga och presentera fakta.

[vallmos]
2014-05-27 09:51
#9

#8

Jag läste först i Johannes, men pga. just det som du också säger: "Även om Johannes inte nämner sig själv vid namn i sitt evangelium så hänvisar han till sig själv som den lärjungen Jesus älskade" så tänkte jag att det inte kan vara han eftersom han då skulle skriva i tredje person. Läste om den sista måltiden, om den som frågade Jesus om vem som skulle bedra honom.

[EatTheScroll]
2014-05-27 10:39
#10

Ja, han skriver om sig själv i tredje person. Det är ett sätt att ödmjuka sig själv på.

[EatTheScroll]
2014-05-27 10:42
#11

Också, du får ha i åtanke att det är "antika" skrifter och man skrev på ett helt annat sätt på den tiden än man gör idag.

[EatTheScroll]
2014-05-27 10:50
#12

Att det inte är Petrus ser du i Joh 21:20-24. Det framkommer också ganska tydligt att Johannes pratar om "sig själv" där. Annars är vers 24 mycket roligare av en annan anledning. Personligen en av mina favoriter :)

[vallmos]
2014-05-27 11:18
#13

"Det är den lärjungen som vittnar om allt detta och har skrivit ner det, och vi vet att hans vittnesbörd är sant." (Joh 21:24)

Men då står det ju att det är Johannes som är den Jesus älskade och att hans kärlek till honom visar på att han talar sanning.

Nu vet jag det och ska läsa mer ingående med det i åtanke efter att ha fått bibeln jag beställt. En söt liten med dragkedjefodral apropå ingenting. http://www.bokus.com/bok/9789178667475/bibeln-gamla-och-nya-testamentet/

Annons:
[EatTheScroll]
2014-05-27 11:28
#14

vallmos, jag kan tyvärr inte gå in på länken. Jag sitter med en ipod och skriver. Men vers 24 är lite av ett klimax i Johannes evangelium (personlig åsikt) då den förklarar författarskapet och vittnar om att det är ett "ögonvittne" som skrivit ner boken :) Du skriver att du beställt en Bibel, får jag lov att fråga om du är Kristen eller bara allmänt intresserad av religion?

[vallmos]
2014-05-27 11:38
#15

#14

"att det är ett "ögonvittne" som skrivit ner boken"
Den helige Ande ja.

Jag är kristen och intresserad av vad som står i bibeln.

[EatTheScroll]
2014-05-27 11:59
#16

Kul :) Annars tycker jag att vers 24 talar för sig själv, där står det att lärjungen Jesus älskar har skrivit det och jag tror inte det finns några motsägelser i Bibeln. Men du får gärna visa var i Johannes Evangelium det står att Den Helige Anden skrivit boken???

[vallmos]
2014-05-27 13:08
#17

#17

Hela bibeln är Guds ord och det är just det och den helige Ande den berättar om.

[EatTheScroll]
2014-05-27 13:32
#18

Ja, Bibeln är Guds ord och den "talar om" den Helige Anden och mycket annat. Men det är människor som "skrivit" den.

[vallmos]
2014-05-27 13:35
#19

#18

"Men det är människor som "skrivit" den."
Precis.

[EatTheScroll]
2014-05-27 13:36
#20

Och Johannes var "ögonvittne" till det han "skrev" ner.

Annons:
Upp till toppen
Annons: