Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1254 ggr
Kimmizz
5/24/14, 9:02 PM

Förlorat min bästa vän

Hej

Min bästa vän heter Johanna, hon är 1 år äldre än jag men vi går på samma skola och ses därför nästan varje dag när vi går förbi varann i korridorerna. Vi har känt varann sen 2002.

Den ända i hennes familj som var kristen var hennes mamma Elisabeth, men hon dog för 7 år sedan i canser. 

Jag och hela min familj är kristna och går till kyrkan på fredagar och söndagar, då har jag tagit med henne till kyrkan någon söndag då och då och det hela har slutat med att hon har fått den starkaste tron jag någonsin sätt. Hon har verkligen upplevt Gud. Jag började ta med henne varje söndag och fredag och det uppskattade hon jätte mycket, för hennes pappa jobbar från 3 på efter middagen till 2 på natten och är inte hemma någon dag alls.

Men nu för en månad sen så har hennes pappa bytt jobb och är nu hemma på kvällarna och låter henne inte gå till kyrkan längre. Johanna har som sagt den starkaste tron jag någonsin sätt och har därför rymt hemifrån många gånger för att följa med till kyrkan.

Hennes pappa tyckte då att jag hade förstört henne med allt `påhitt´ om denne Gud. Och han bestämde sig för att jag inte längre välkommen hem till dom. Johanna fortsatte att rymma till kyrkan på kvällarna men nu 4 gånger i veckan. När hennes pappa fick reda på det så gick han hem till mig och sa att jag inte längre fick umgås med Johanna, inte prata med henna, inte smsa, inte något. Han flyttade och bytte hennes mobilnummer.

Johanna tog då buss och spårvagn i 2 timmar för att komma till kyrkan 4 gånger i veckan. När hennes pappa fick reda på det så höll han henne inlåst hela dagarna.

Johanna tyckte inte att livet var värt att leva när inte Gud, kyrkan och vänner inte var en del av hennes liv så hon bestämde sig för att ta livet av sig. Och idag så finns hon inte mer.

RIP Johanna 13 år😢

Hoppas du får världens bästa liv i himlen, det är du värd!!

Annons:
Woodland
5/25/14, 11:02 AM
#1

Vilken tragedi för dig! Jag känner så mycket sorg för dig i förlusten av din bästa kompis. Hon kan inte har haft det lätt i livet. Att förlora Mamma så ung som hon var är väldig svårt. Hon hade ett helt liv framför sig som inte hon kunde dela med sin Mamma. Ta tröst i din familj och kyrkan. Jag skall tänka på er.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

-Aida-
5/25/14, 5:47 PM
#2

Så otroligt sorgligt, hon får ha de så kul på sina nya äventyr.
Hoppas du mår bra också, du verkar vara en stark person som orkar skriva och dela detta här.

Kram på er.

Kimmizz
5/25/14, 10:02 PM
#3

#1 Ja hon har aldrig blivit sig själv efter att hennes mamma gick bort, det tog verkligen hårt på henne.

#2 Ja det är verkligen sorgligt, fattar fortfarande inte att hon är borta 😕 Själv mår jag hyfsat bra, jag fattar ju som sagt inte att det som hände verkligen hände, den riktiga sorgen kommer nog när jag vaknar upp ur min fantasi värld och inser att detta är på riktigt. Det ända jag kan göra är att hoppas att hon får det bra i himlen.❤️

[EatTheScroll]
5/27/14, 1:26 PM
#4

Så ung, full av liv och ett så tragiskt slut. Jag beklagar sorgen av din vän och hoppas det går bra för dig. Saknar ord för känslan men önskar dig det bästa. Sorgligt att det skulle gå så här.

[Juel70]
5/27/14, 5:00 PM
#5

Det var sorgligt att hon inte orkade mer 😕 Och så ung. Men glad att hon hann träffa Jesus! Sorgligt för hennes pappa också som handlade så i okunskap och så förlorat sin mamma.  Tror Jesus tog emot henne. Livet är inte lätt och vi utsätts för många prövningar och alla orkar inte. 

Jesus säger till oss att vi är välsignade i våra prövningar, att vi ska hålla ut och vara fasta i tron. Det står till och med att vi kan jubla om vi får lida.

Mina älskade, var inte förvånade över den eld som ni måste gå igenom till er prövning, som om det hände er något oväntat. 13 Nej, gläd er ju mer ni delar Kristi lidanden. Då skall ni också jubla och vara glada, när han uppenbarar sig i sin härlighet. ..Men om någon får lida för att han är kristen, skall han inte skämmas utan prisa Gud för det namnet. 1 petr 4

"I världen får ni lida, men var vid gott mod. Jag har övervunnit världen." (Joh 16:33) 

 Räkna det som den största glädje, mina bröder, när ni råkar ut för alla slags prövningar. 3 Ni vet ju att när er tro sätts på prov, så gör prövningen er uthålliga.  Jak. 1

Kimmizz
5/27/14, 5:00 PM
#6

#4

Ja hon hade ju många många år till att leva. Men det var hennes eget val så jag hoppas att hon inte ångrar det hon gjorde och att hon får det super bra där hon är nu😕

Annons:
Kimmizz
5/27/14, 5:04 PM
#7

#5 

Ja det är jätte sorgligt 😢

Gud borde tagit emot henne för så stark tro som hon hade så kan Gud inte göra något annat än att låta henne flytta hem till himlen, hoppas jag i alla fall :/

[EatTheScroll]
5/27/14, 9:08 PM
#8

Jag har gått hela dagen och tänkt på det här och grämer mig över att ateister kan bli så fruktansvärt intolleranta att dem driver sina egna barn till självmord. Så tror dem att världen är bättre utan Gud och att religion är orsak till allt ont. Det var en på mitt jobb som blev upp över öronen upprörd när han fick veta att jag är Kristen. Jag påpekade det för honom för han var alldeles röd i ansiktet och jag undrade varför. Han sa att han inte tål när religösa skall tvinga på sin religion på en. Det är en invändning jag hört förr och trodde inte på honom. Jag frågade "vem" som försökt tvinga på sin tro på honom och han blev tyst och hade inget svar. Nu vet jag inte varför Johannas pappa var emot Gud. Kanske är han arg eller nått. Johannas mamma gick ju bort i sjukdom och det kan inte ha varit lätt för honom heller. Men Jesus lovar ett evigt liv om man vill ha den och både Johanna och hennes mor verkar vara troende så jag hoppas att dem har det fint tillsammans i en plats så är så mycket bättre än denna värld vi är i. Jag har lust att visa ditt inlägg till folk och har också ateisten på mitt jobb i åtanke. En tankeställare.

Kimmizz
5/27/14, 9:18 PM
#9

#8

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det inlägget, men jag kan ju i alla fall skriva att Johannas pappa inte gillar Gud för att han tycker att Gud är ett påhitt. Han tycker att Gud är ett enkelt svar på frågan Varför finns vi?

Jag har skrivit ett annat inlägg där det står exakt vad Johannas pappa tycker om Gud, inlägget heter: Upprörande text, och finns här på iFokus i kategorin Jesus, den kan du kolla in så får du höra hur Johannas pappa tänker kring Gud och Jesus

[EatTheScroll]
5/27/14, 10:10 PM
#11

Finns kanske inte så mycket att säga. Vill bara säga att vi inte skall vara dömande utan be för hennes far så att han också tar emot Jesus. Han kan inte må bra och jag tror att han vill se sin lilla flicka igen. Läste den andra tråden och vad jag förstår så är du ganska ung. Jag rekomenderar att du läser apologetik och du kommer då att kunna svara de flesta med liknande åsikter. Ja, du lär dig att försvara nästan alla angrepp mot din Kristna tro. Du kanske inte vet men ateismen har dödat över 100 miljoner människor enbart på 1900 talet. Så den har en väldigt blodig historia som pågår också nu medan du läser detta så han har fel.

[EatTheScroll]
5/27/14, 10:25 PM
#12

Och förresten, om du studerar det så kan jag lova att du "vill ha" såna frågor och invändningar. Dina argument blir överlägsna :)

[Juel70]
5/28/14, 9:14 AM
#13

#8 Jag har också varit med om det du skriver om, att så fort man säger att man är kristen så börjar dom vrida och vända på sig och säger att man tvingar sig på, fast man inte yttrat ett ord och så börjar dom själva ställa frågor och debattera, och man svarar dom.. och till slut säger dom: - Ja, där ser du, dom tvingar sig på en.  😃

Vi är ljus i den här världen och det står i bibeln också att Guds ord är som ett tveeggat svärd som skiljer själ och märg åt, och det är en domare över hjärtats uppsåt. 

Annons:
[EatTheScroll]
6/3/14, 8:53 AM
#14

Det är nog många som varit med om det. Det är synd om dem. Dem är inte ens medvetna om att dem beter sig som gnällspikar och man kan nästan tro att dem börjar gråta om dem inte får vädra sitt hat. Men det är ju inte alla som är sådana som tur är. Jag har erfarit att jag fått det riktigt bra i arbetslivet pga min öppenhet. Har varit ny på arbetsplatser och har ett armband där det står Joh 3:16 på. Det gör att det inte finns någon återvändo när folk frågar och det är många fler som "vill" prata om Jesus än dessa militanta ateister har en aning om. Ateister tystar ner folk med sina hat åsikter och gör att folk blir rädda. Ateismen är en tro som vilken annan tro som helst och historien vittnar om att den hotat människan till tystnad och så även i arbetslivet i modern tid. För att inte prata om på skolor. Jag har haft många jobb och det är väldigt många människor som tror på Gud. Det sorgliga är att ateister som beter sig så här är så fruktansvärt korkade att dem tror att dem har majoriteten på sin sida. Och det kan dem tro när ingen "vågar" säga emot dem.

Davbjo
6/3/14, 11:36 AM
#15

#11:

_Du kanske inte vet men ateismen har dödat över 100 miljoner människor enbart på 1900 talet.
_

Struntprat. Ateismen har aldrig dödat en enda person.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[EatTheScroll]
6/4/14, 9:15 AM
#16

Torsdag, din personliga åsikt är inte fakta. Historia står emot det du "tycker". Mina siffror har belägg och talet jag nämnde är högre än så. Jag nämnde 1900 talet men du kanske har missat vad som sker på 2000 talet. Kina har misslyckats med sin indoktrinering av atheism trots alla mord och den ateistiska pappan som denna tråd handlar om likaså.

Davbjo
6/4/14, 9:33 AM
#17

#16: Ateism är innehållslöst. Dina siffror betyder därmed ingenting. Det är ingen personlig åsikt, ateism är per definition icke-teism, varken mer eller mindre.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[EatTheScroll]
6/4/14, 11:29 AM
#18

Jag pratar inte om vad ateism är för det vet jag redan. Men tack för ditt inlärda "citat". Har hört den många gånger förr så du är inte den första. Du kan faktiskt studera ateism på universitetsnivå och få diplom för det men det är inte vad jag pratar om. Så du kan försöka byta samtalsämne bäst du vill.

Davbjo
6/4/14, 11:35 AM
#19

#18:

Jag pratar inte om vad ateism är för det vet jag redan.

Eftersom du hade fel i dina slutsatser så var du antingen okunnig eller oärligt. Då vet jag åtminstone vad det handlar om.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[EatTheScroll]
6/4/14, 2:10 PM
#20

Försök formulera dig med egna ord nästa gång så kanske man kan ta dig på allvar. Lite trisst att du använder dig av mina formuleringar. Men det är kanske vad du är bäst på. Apa efter andra som många andra "nyateister". Man kan köpa böcker och studera er idioti, pucko.

Annons:
Davbjo
6/4/14, 3:04 PM
#21

#20: Tråkigt att du ska behöva vara så aggressiv och nedlåtande, men jag förstår att du är frustrerad. Det hade jag också varit.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[EatTheScroll]
6/4/14, 4:11 PM
#22

Pucko, det är frustrerande när du inte kan motivera det du tror på.

[Regnfru]
6/4/14, 5:46 PM
#23

#22 Du är inte kristen va?

[EatTheScroll]
6/5/14, 7:37 AM
#24

Hur så, för att jag skriver till honom som han själv gör? Pucko har suttit och hoppat på Kristna här på iFokus före jag kom in i bilden. Av någon anledning har folk fått för sig att det är ok att ge sig på troende och att de som gör så skall ha fria vägar att klanka ner på troende. Och så fort någon hugger tillbaka med samma mynta så börjar dem gråta. Varför skall det vara fritt fram att angripa en människa på grund av tro men inte angriparen???? Det var han som börja, inte jag.

[Regnfru]
6/5/14, 7:51 AM
#25

#24 Att Jesus sade något om att vända andra kinden till skiter du högaktningsfullt i alltså?

[EatTheScroll]
6/5/14, 8:15 AM
#26

Att vända andra kinden till betyder inte att man skall ta skit. Han sa också att vi inte skall kassta pärlor åt svinen och kallade sina samtida för hycklare och huggormsyngel. Paulus tog emot stryk och blev även stenad, han och apostlarna dog för att dem sa saker som inte behagade folk. Vet du vad vändra andra kinden till egentligen betyder? Inte vad majoriteten av "Kristna" tror skall du veta. Så nej, jag "skiter" inte i vad Jesus sa. Jag försöker göra det som många Kristna inte gör på grund av feghet, konflikträdsla.

[::Vera::]
6/5/14, 8:20 AM
#27

Tråkig att tråden nu blev på det här viset för Kimmizz #0 Det är så sorgligt det som du berättar. Förstår att du saknar din vän mycket. Du får tänka att Johanna är hemma igen, och nu får vara där hon vill vara. Hon finns ju ändå kvar för dig fast på ett annat vis… Ta hand om dig!

Annons:
[Regnfru]
6/5/14, 8:35 AM
#28

#26 Jag är inte helt säker på om du skämtar eller inte.

[::Vera::]
6/5/14, 8:43 AM
#29

Men snälla nån, kan ni inte för Kimmiz skull ge er?

[EatTheScroll]
6/5/14, 8:48 AM
#30

Regnfru, du får hemskt gärna tala om vad det är som jag sa som inte går att ta på allvar? Vad är det som inte är rätt?

[Juel70]
6/5/14, 8:48 AM
#31

Det där skulle ju vi kunna studera närmare i ny tråd, vore intressant. 

För jag tror inte heller att man som kristen ska ta vad som helst. Det står "Vredgas, men synda inte."  Det står också att man inte ska kasta pärlor åt svinen. Man får inte tro att man som kristen ska förminska sig själv i vissa situationer heller, och ibland bör man ödmjuka sig. 

Jag startar en ny tråd om det. Välkomna dit.

Woodland
6/5/14, 11:28 AM
#32

OK vänner!

Komihåg JiFs skrivregler

Det är inte tillåtet att - Ägna sig åt personangrepp.  

Tänk på att - Inte bemöta inlägg som bryter mot sajtens Skrivregler genom att själv bryta mot skrivreglerna. och så vidare!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[EatTheScroll]
6/6/14, 5:31 PM
#33

Jag delade med mig av din berättelse åt en muslim på jobbet idag kimmizz. Vi pratade om ateister och jag berättade för honom om hur många ateister det finns i Sverige. Han blev förbluffad och i samband med det kom jag tänka på ateisten som drev sitt barn till självmord.

Du skulle sett hans reaktion, han gestikulerade med händerna och sökte ord och sa att "hon är en ängel". Han menade då att hon "har blivit en ängel" och det såg nästan ut som att han ville säga att hon är favorit hos Gud men han fann inte orden. Jag kände det.

Jag berättade om kyrkobesöken och allt det som framkommer i din berättelse och han sa att "kyrkan är Guds hus".

Jag sa att hon är med sin mamma och det kändes väldigt fint att få ett så vackert och ärligt bemötande. Pappan var också på tal och jag måste erkänna att det är en hjärtskärande upplevelse du vittnat om.

[::Vera::]
6/6/14, 6:23 PM
#34

Att dela med oss av berättelser, synliggöra lidande, öppna oss för varandra utan rädsla, ödmjukt, utan dömande, utan prestige, är första steget mot en förändring till en mer kärleksfull värld. Vi existerar inte utan varandra. Blir glad av ditt inlägg #33

Annons:
Upp till toppen
Annons: