Annons:
Etikettbibeln
Läst 1973 ggr
[Farsanbaloo]
5/24/14, 6:26 PM

öppen diskussion

vad säger bibeln om kärlek. Och får man gifta sig med en muslim?

Annons:
Woodland
5/24/14, 8:32 PM
#1

Bibeln säger mycket om kärlek. 🙂

Och får man gifta sig med en muslim?

Vill du förklara mera utförlig vad du menar?  Vem är "man" för dig?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

saaandras
6/4/14, 8:36 PM
#2

Vet inte hur TS menade men rätt intressant ändå, får en kristen, enligt bibeln, gifta sig med någon från en annan religion?

You will never see me cry. 

Woodland
6/4/14, 10:56 PM
#3

# 2

Det rekommenderas inte. 2 Kor. 6:14-18 Det är egentligen en befallning.

Man kan inte dela livet fullt ut med någon som inte tror. 

De är liksom inte med på noterna. Men Gud kommer inte att slå ner någon med en blixt för att de gör det. 😉

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[EatTheScroll]
6/6/14, 10:39 AM
#4

Gud har gett oss den fria viljan att göra som vi vill men det finns bara "en väg" till Fadern och den går genom Jesus. Frågan hade lika gärna kunnat vara "får en Kristen gifta sig med en satanist?". Javisst, men vad har natt och dag och gott och ont gemensamt? Både satanister och muslimer är antikrist. Dem tillber och dyrkar en helt annan Gud än den levande Gud. Det är underbart när man är kär men kärleken är också blind. Varför i hela friden vill man dela sitt liv med någon som inte är Kristen?

[Juel70]
6/6/14, 12:36 PM
#5

Ja, man gör det bara svårt för sig själv om man väljer en icke kristen för att det är som bäddat för fler meningskiljaktigheter som kan leda till tårar och elände. (Been there done that)  För min egen del tycker jag att det är viktigt med gemensamma mål och livssyn.

Det står nånstans att: genom en kristen blir hela hans familj välsignad.  Om man väljer en icketroende som livspartner, så blir han välsignad. På andra ställen står det (minns inte var) att gud ska frälsa (rädda) den kristnes hela familj. Den icke troende blir välsignad genom en kristen, men det blir inte lätt för den kristne i den relationen. 

Min syster gifte sig med en icke kristen och jag vet vad dom har gått igenom för jobbigheter, men han är faktiskt överlåten kristen idag, tack vare min systers välsignelse från Gud.

[EatTheScroll]
6/6/14, 5:00 PM
#6

Jag tror inte det är så lätt att bara tro så blir alla automatiskt välsignade. Önskar att det vore så för vi har alla anhöriga som vi älskar och är måna om. Jag har en syster som jag ber för varje dag. Hon och hennes kille, att Gud skall leda in dem i hans sanning och det gör ont när folk som man älskar slår sig för öronen.

Annars tror jag att du pratar om några verser som handlar om frälsning, "tro på Herren Jesus så blir du frälst du och din familj" och vidare om att vara gift med en icke-troende som Paulus skrev om till Korint. Men det är inga uppmaningar till att gifta sig med otroende. Det är verser som också ofta är miss-citerade. Exempelvis ovan-citerad vers när fångvaktaren frågade Paulus vad han skulle göra för att bli frälst och han fick svaret att han och hans familj blir frälst om han tror på Jesus. Det var fångvaktaren som frågade och svaret var riktat till fångvaktaren. Inte till dig eller mig. Läser man vidare så ser man att fångvaktarens familj tar emot evangeliet och blir frälsta.

Man får läsa i kontext, jag har också tolkat verser för sig men Bibeln är "en" bok och vi får leva efter vad den lär i sin helhet. Plockar man verser hur som helst så slutar det med att vi säger emot oss själva. Så det är något också jag har slutat med. Det finns inget förbud att gifta sig med en icke-kristen men Paulus skrev:

"Gå inte som omaka par i ok med dem som inte tror. Vad har väl rättfärdighet med orättfärdighet att göra? Eller vad har ljus gemensamt med mörker? Hur kan Kristus och Beliar komma överens? Eller vad kan den som tror dela med den som inte tror? Vad kan ett Guds tempel ha för gemenskap med avgudarna? Vi är den levande Gudens tempel, ty Gud har sagt: Jag skall bo hos dem och vandra med dem, och jag skall vara deras Gud, och de skall vara mitt folk. Därför säger Herren: Gå ut från dem och skilj er från dem och rör inte vid något orent. Då skall jag ta emot er, och jag skall vara er Fader, och ni skall vara mina söner och döttrar, säger Herren, den Allsmäktige." 2Kor 6:14-18.

Sedan tänker jag att Gud är densamma idag som på Gamla Testamentet. Och där uppmanas Guds folk om och om igen att inte gifta sig med icke-troende så att deras hjärtan faller bort från Herren. Och då som idag tror jag att det är vad som kan ske. Jag säger inte "måste" utan att om man lever med någon som inte tror på evangeliet så blir man påverkad och kan falla bort från den sanna vägen. Det var lyckligt att din systers välsignelse ledde sin man till Jesus. Vi må glädjas åt det 😃

Annons:
Davbjo
6/9/14, 12:07 PM
#7

#5:

_Ja, man gör det bara svårt för sig själv om man väljer en icke kristen för att det är som bäddat för fler meningskiljaktigheter som kan leda till tårar och elände. 
_

Faktum är att min fru var kristen när vi träffades, hon är dock inte troende nu längre. Förstår inte varför man ska behöva bråka och strida om dessa saker egentligen, en lugn diskussion med goda resonemang kommer man långt med, det gjorde åtminstone vi.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Woodland
6/9/14, 12:40 PM
#8

# 7 Där ser du! Någon fick ge sig. Det är precis det som bibeln varnar för.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Davbjo
6/9/14, 12:45 PM
#9

#8: Det handlar inte om det, det handlar om att kunna ta till sig av information man tidigare inte haft.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Woodland
6/9/14, 9:41 PM
#10

# 9

Jag förstår men det kan gå åt andra hållet också (# 5 sista stycket). 😉

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Davbjo
6/16/14, 8:01 AM
#11

#10:

Självklart är det så, men att gå från icke-kristen -> kristen är nog vanligare än exempelvis anti-teist/rationalist -> kristen. Icke-kristen är ju inte nödvändigtvis ett ställningstagande, men det är ju inte ateism heller.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Upp till toppen
Annons: