Annons:
Etikettjesus
Läst 1786 ggr
[vallmos]
5/21/14, 4:15 PM

Sista måltiden

Närvarade Judas Iskariot vid den sista måltiden då Jesus delade sitt bröd och vin ?

Annons:
Gronstedt
5/21/14, 4:18 PM
#1

Jesus satt väl där och sade att "En av er som är här idag ska förråda mig." Och de var 13 vid bordet, så där bör ha varit 12 lärjungar.

[vallmos]
5/21/14, 4:23 PM
#2

#1 Jag har för mig att Jesus bad Judas att avlägsna sig och göra det han hade tänkt att göra samt att han då reste sig och gick. Hur är det med det egentligen ?

[vallmos]
5/21/14, 5:47 PM
#3

Jag hittade följande text i Johannesevangeliet (13:18-35)

Jesus utpekar förrädaren

18Jag talar inte om er alla. Jag vet vilka jag har utvalt, men skriftens ord måste uppfyllas: Den som äter mitt bröd har lyft sin häl mot mig. 19Jag säger det redan nu, innan det sker, för att ni, när det har skett, skall tro att jag är den jag är. 20Sannerligen, jag säger er: den som tar emot någon som jag sänder, han tar emot mig, och den som tar emot mig, han tar emot den som har sänt mig.”

21När Jesus hade sagt detta skakades han i sitt innersta och vittnade: ”Sannerligen, jag säger er: en av er kommer att förråda mig.” 22Hans lärjungar såg på varandra och undrade vem han menade. 23En av dem, den som Jesus älskade, låg intill honom. 24Simon Petrus gjorde tecken åt honom att fråga Jesus vem han talade om. 25Lärjungen lutade sig bakåt mot Jesu bröst och sade: ”Herre, vem är det?” 26Jesus svarade: ”Han som får brödet som jag nu doppar.” Och han doppade brödet och gav det åt Judas, Simon Iskariots son. 27När Judas hade fått brödet for Satan in i honom. Jesus sade: ”Gör genast vad du skall göra!” 28Ingen av dem som var med vid bordet visste varför han sade detta till honom. 29Eftersom Judas hade hand om kassan trodde några att Jesus hade sagt åt honom att köpa vad som behövdes till högtiden eller att ge något till de fattiga. 30Men Judas tog brödet och gick genast ut. Det var natt.

Ett nytt bud

31När Judas hade gått sade Jesus: ”Nu har Människosonen förhärligats, och Gud har förhärligats i honom. 32Är nu Gud förhärligad i honom skall Gud också förhärliga honom i sig, och han skall snart förhärliga honom. 33Ännu en kort tid är jag hos er, mina barn. Ni kommer att söka efter mig, och jag säger nu till er vad jag sade till judarna: Dit jag går kan ni inte komma. 34Ett nytt bud ger jag er: att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra. 35Alla skall förstå att ni är mina lärjungar om ni visar varandra kärlek.”

*

Det verkar som att Jesus inte delade sin sista måltid med Judas och att han då både besegrat Satan som fullbordat sin profetia. Det onda har nu skiljts från det goda och begynnelsens synd (Adam) är nu förlåten.

Upp till toppen
Annons: