Annons:
Etikettbibeln
Läst 3211 ggr
copse
5/21/14, 4:05 PM

Matrestriktioner i Bibeln?

Misstänker att detta ämnet kan behöva en egen tråd för diskussion. Saxat från denna tråd innan det blev Off Topic.

Avatar för Joppo

2014-05-21 14:17 #2 av Joppo

"Att krista ändå äter gris beror på att en av apostlarna efter Jesus dött fick en syn där Gud visade upp en massa djur och sade "ät" och att "inget som han säger är rent ska människor kalla orent". Samt att Jesus sade när han levde att det är inte vad du äter utan det som kommer ur dig som gör dig oren."

Vilken bibelcitat är detta påstående grundat på?

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Annons:
Davbjo
5/23/14, 10:43 AM
#1

Intressant frågeställning!

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Woodland
5/23/14, 1:07 PM
#2

Här är bibelställen (gäller inte bara gris)- 

Apg. 10:9 Nästa dag, medan de ännu var på väg och närmade sig staden, gick Petrus vid sjätte timmen upp på taket för att be. 10 Han blev då hungrig och ville ha något att äta. Medan man gjorde i ordning maten, kom han i hänryckning. 11 Han såg himlen öppen och något som liknade en stor linneduk komma ner. Den var fäst i sina fyra hörn och sänktes ner till jorden, 12 och i den fanns alla slag av jordens fyrfotadjur och kräldjur och himlens fåglar. 13 Och en röst kom till honom: "Stig upp, Petrus, slakta och ät!" 14 Petrus svarade: "Nej, nej, Herre! Jag har aldrig ätit något oheligt eller orent." 15 Då sade en röst för andra gången till honom: "Vad Gud har förklarat för rent skall inte du anse vara orent." 16 Detta hände tre gånger, och sedan togs duken strax upp till himlen. 

Jesus ord om mat - 

Matt 15:16 Jesus sade: "Är ni också fortfarande lika oförståndiga? 17 Förstår ni inte att allt som kommer in i munnen går ner i magen och töms ut på avträdet? 18 Men det som går ut ur munnen kommer från hjärtat, och det gör människan oren. 19 Ty från hjärtat kommer onda tankar, mord, äktenskapsbrott, otukt, stöld, falskt vittnesbörd och hädelser.20 Sådant orenar människan.

Markus 7:14  Jesus kallade till sig folket på nytt och sade: "Hör på mig allesammans och förstå: 15 Ingenting som utifrån går in i människan kan göra henne oren, men det som går ut ur människan, det orenar henne."[g] 17 När han hade lämnat folket och kommit hem, frågade hans lärjungar vad han menade med denna liknelse. 18 Han svarade dem: "Är ni också oförståndiga? Inser ni inte att det som utifrån går in i människan inte kan göra henne oren, 19 eftersom det inte går in i hennes hjärta utan ner i magen och ut på avträdet?" Därmed förklarade han all mat för ren. 20 Och han tillade: "Det som går ut ur människan, det gör henne oren. 21 Ty inifrån, från människans hjärta, utgår onda tankar, otukt, stöld, mord, 22 äktenskapsbrott, girighet, ondska, svek, lösaktighet, avund, hädelse, högmod och dårskap. 23 Allt detta onda kommer inifrån och gör människan oren."

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
5/23/14, 9:55 PM
#3

Det står på många andra ställen att vegetariskt är lika nyttigt som att äta kött. (GT) Men Gud har gjort allt rent.

Själv undrar jag över skaldjur.. djur som icke har fjäll. (För jag älskar ju kräftor) Ingick kräftor i detta, eftersom det står i NT att man inte ska äta skaldjur?

Woodland
5/23/14, 10:00 PM
#4

# 3 Skaldjur var förbjudna i GT, det vill säga inte Kosher, men jag har inte läst det i NT.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Joppo
5/24/14, 11:04 AM
#5

En sak som jag inte förstår med är ni resonerar gällande att er gud ändrat sig gällande detta. Eftersom ni anser honom vara ofelbar, så borde han ju inte kunna ändra sig i någon fråga.

Som jag ser det så lämnar det tre olika alternativa svar:

1. Det som står i Bibeln är påhittat. Avsnittet är påhittat av en person som inte förstod att om historien ska gå ihop så får inget av det som er gud sagt tidigare ändras.
2. Petrus ljög, led av vanföreställningar eller var påverkad av någon slags drog. Han kanske var sjukt hungrig och hittade på detta nya bud för att kunna kalasa på den mat som höll på att förberedas?
3. Er gud är inte ofelbar.

Vad har ni för funderingar gällande detta?

Woodland
5/24/14, 8:27 PM
#6

# 5

Eftersom ni anser honom vara ofelbar, så borde han ju inte kunna ändra sig i någon fråga.

Varför?  Att han ändrar saker och ting för sin skapelse har ingenting att göra med hans ofelbarhet. Det är inte på grund av Gud som saker och ting ändras utan på grund av att människan inte kunde/kan ta emot den stora planen från början. 

1. Jag tror jag kan säga med säkerhet att du drar fel slutsats angående Guds väsen och karaktär därför att du blandar ihop dessa med hans plan för mänskligheten. Ett haltande exempel - En far har planer för sin son. Han skall en dag ta över faderns bolag. Pojken fostras i detta. Faderns vilja är bestämd ifrån början men sonen får reda på den undan för undan. Han fostras in i uppgiften. Han kan inte ta in detta slutliga ändamål utan att omständigheter och utbildning faller på plats. En dag tar pojken över och faderns plan är slutförd. 

Dietlagarna gällde judarna under det gamla förbundet som gavs till Moses på Sionberget. (Abraham som levde före detta förbund hade till exempel inte dietrestriktioner .)  Dessa var en del av alla restriktioner som gällde det judiska folket och deras avskildhet som Guds utvalda folk. De umgicks inte med hedningarna. De tyckte detta fungerade alldeles utmärkt men det var inte Guds slutgiltiga plan för han berättade genom Jesaja den störste av hans profeter att hedningarna skulle tillbe honom och vara en del av hans folk. Jag skall sätta dig (Jesus) till ett ljus för hednafolken,för att du skall bli min frälsning intill jordens yttersta gräns. står det i Jesaja 49. Judarna i sin helhet fattade inte detta därför att under tiden som de levde med sina framgångar och motgångar var det endast de som hade lagen och profeterna. Detta satt i ryggmärgen på dem så att säga. 

Till och med de Jesus-troende judarna hade svårt att acceptera att hedningarna kunde upptas i församlingarna utan att vara omskurna och följa lagen. Aposteln Paulus hade stora problem med detta. Så Guds vilja fanns innan skapelsen att Jesus skulle vara en frälsare för människor från alla folkslag. Guds vilja fanns där hela tiden men planen uppenbaras undan för undan genom mänsklighetens historia. Planen är inte fullbordad ännu. Jesus skall komma tillbaka och fullborda den. 

2. Petrus var en hängiven jude.  Han använde inga droger.  Han var säkert hungrig. Vi talar om en man som levde utan lyx och fastade ofta.  Men tanken på att äta till exempel griskött hade varit totalt motbjudande för honom.  Om hans vision var påhittad hade han inte varit vederhäftig inför de andra apostlarna i Jerusalem. 

Det är svårt för oss att fullt begripa hur omvälvande hela detta ämne var för de judiska kristna. De hade absolut inte accepterat Petrus vision eller tolkning om det inte fanns bevis. Enligt judisk lag måste allt bekräftas av två eller tre vittnen. I Apg 10 vers 23 står det - några av bröderna från Joppe följde med honom (Petrus). Vi kan vara säkra på att det fanns vittnen som instämde med Petrus.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
NiklasTyreso
5/30/14, 1:06 AM
#7

#5 av Joppo

Joppo, gör inte du ett antagande om att de mat-bud som Gud gav det Judiska folket i Gamla Testamentet måste gälla för människor av alla andra folk också?

Gamla testamentet föreskriver inte att alla folk i hela världen ska hålla kosher. 

Innan det judiska folket fanns berättar gamla testamentets berättelse om Noah att efter floden fick människorna förutom vegetabilier även äta djur, men de fick inte äta djuren levade med pulserande blod i utan behövde avliva djuren genom att tömma dem på blod. Detta är alltså ett bud som man kan göra anspråk på att det ska gälla hela mänskligheten, för det gavs innan Israels folk uppkommit.

I linje med Noah-berettelsens förbud att äta djur levande, utan att de tömts på det livgivande blodet, klargjorde den första Kristna församlingen i Apostlagärningarna 15 att hednakristna, kristna som inte är judar, inte ska äta strypta djur och avhålla sig från (att äta djur som inte tömts på) blod.

Alla länder i västvärlden har lagar som säger att slakterier ska tömma djuren på blod vid avlivning, så det budet som Bibeln gav alla människor i världen efterlevs.

Buden om kosher gavs till det judiska folket, så dem behöver jag inte bry mig om.

Joppo
5/30/14, 4:19 PM
#8

#7 Det är möjligt att det är ett felaktigt antagande av mig. I egenskap av hedning är det svårt för mig avgöra vilket förmaningar som er gud gett alla människor eller till specifika grupper. De tio budorden lever ni till exempel efter men inte efter matförmaningarna, trots att de båda regelsamlingarna gavs till judarna.

Upp till toppen
Annons: