Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 3250 ggr
[Zmgool]
2014-05-21 13:23

Jag Vill konvertera från islam till kristendom

Jag känner att kristna människor och den kristna läran är ren, god och harmonisk. Jag har nog alltid varit kristen innerst inne utan att själv förstå det. Det är mycket det här att jag alltid känt att jag inte passar in eller hör hemma bland muslimer som t.ex då får en känsla av att jag kvävs och mår illa av dessa människor och deras karaktärer… Jag vet att man enligt Jesus ska älska sin nästa, men det är svårt, extremt svårt att älska sådana människor som b.la ser kristna som någon sorts fiende och inte accepterar kristnas lära fullt ut.. Har i olika omgångar haft funderingar på att kovertera till kristendomen men har inte vågat, efter att ha blivit hjärntvättad nästan hela livet att Islam är det enda rätta och att man kommer till helvetet om man lämnar Islam - är inget lätt att lämna bakom sig. Jag har fortfarande inte förmått mig själv att ens kunna äta griskött. Och jag känner mig lite förvirrad med trenigheten och att Jesus anses vara Gud själv enligt vad jag läst till mig, detta var faktiskt en nyhet för mig. Har alltid trott att kristna såg Jesus som Guds son. Vilket jag också känner att jag också kan ta till mig, men att se Jesus som Gud själv känns lite svårare. Monoteismen att det bara finns en Gud och den islamska läran sitter djupt inne av naturliga själ. Det är som att du t.ex är adopterad och alltid trott att dina adoptivföräldrar är dina riktiga föräldrar men så en dag får du klart för dig att så inte är fallet och du känner att du vill hitta dina riktiga rötter men det gamla håller dig till tillbaka och du har blivit inbäddad med en massa traditioner och tankesätt som är svåra att skaka av sig… och att känna att dina biologiska föräldrar ersätter dom som uppfostrat dig hela livet och som du är van vid blir svårt.. Ungefär så känns det för mig, känns som att Islam jagar mig lite i ryggen (jag försöker tänka att det är djävulen som vill få mig tillbaka till Islam och att jag ska släppa mina tankar om att döpa mig och bli fullt ut kristen). Nu kanske vissa kommer rekommendera t.ex Jehovas Vittnen eller Mormonernas lära, men jag är ganska så fast besluten att antingen protestantismen eller möjligtvis katolicismen är den lära jag kommer välja då dessa känns närmast hjärtat och jag tycker Svenska Kyrkan verkar vara en väldigt kärleksfull och god kyrka, men dock så verkar det vara en del osäkerhet om vad dom är rätt och fel när man läser deras hemsida där prästerna svarar på folks frågor. Ett citat jag tyckte var intressant som någon person skrivit i en kommentar : " Tro på Guds ord, Bibeln och Jesus och lyd vad som står, även om du ej förstår. Det är tro! " För det är en del saker i kristendomen som kan tyckas vara svårförklarliga och i ibland till och med lite motsägelsefullt som med andra religioner, men jag jag tror på helhets bilden och känner att kristendomen är den rätta och goda religionen , men som sagt jobbigt och lite psykist påfrestande att försöka radera alla mina mulsimska vanor - egentligen så är det inte så mycket, för jag har aldrig kunnat be på muslimskt vis och jag har inte fastat dom senaste åren. Det är mer att jag vill vänja min hjärna och mina tankar att jag är kristen och vägen till frälsning är via Jesus Kristus. Och jag vill få bort alla muslimska tankar ur huvet. Någon som har lite tips, funderingar eller annat intressant ?

Annons:
Tjeja
2014-05-21 13:39
#1

Oj vad fint skrivet!

Själv har jag en bakgrund som aktivt och radikalt kristen. Idag tror jag på Gud helt enkelt bara… passar inte riktigt in i någon specifik religion längre. Alla måste vi följa våra egna hjärtans övertygelse, känsla och samvete. Jag tycker det är fint av dig att låta ditt samvete leda dig vidare dit du känner är rätt och fortsätter söka svar du funderar över.

En sak vill jag dock få säga, du skriver om att äta griskött. Det är absolut INTE nödvändigt att göra på något vis som kristen utan tvärt om! ;)

Jesus var jude, judar äter inte griskött heller, de har t o m striktare matregler än vad muslimer har, men båda religionerna grundar sina matregler på samma utgångspunkter. Så med andra ord, Jesus åt ALDRIG griskött under hela sitt liv på jorden! ;) Att kristna i sverige firar jul med att äta gris är egentligen något av en skymf!

Att krista ändå äter gris beror på att en av apostlarna efter Jesus dött fick en syn där Gud visade upp en massa djur och sade "ät" och att "inget som han säger är rent ska människor kalla orent". Samt att Jesus sade när han levde att det är inte vad du äter utan det som kommer ur dig som gör dig oren.

Dessa saker gör att kristna idag anser att köttet i sig inte spelar någon roll, att man inte måste följa de reglerna Gud gav från början.

Men bara för att man FÅR äta annat kött så som gris tex, betyder för den skull inte att det är vad Gud VILL och REKOMENDERAR att man äter.

Poängen i de skrifterna kristna grundar sina matvanor på handlar egentligen om att inga folk är orena eller ovärdiga att bli Kristna och bli Guds barn. För i början trodde nämligen Apostlarna att kristendomen enbart var till för Judar som väntade på messias.. och inte några andra folk.

Vi är hedningar till vårt usrprung i sverige, den svenska hedniska kulturen har traditionen att äta griskött.. det är ok att äta griskött om man tackar Gud för det. Precis som i Islam är det ok att äta oren mat om det verkligen inte finns något annat att äta och man svälter.

Men att äta griskött i sig är inget bibeln förespråkar någonstans ;)

Så tja.. som den radikala kristna jag var tidigare åt jag aldrig griskött och gör inte det än i dag! 

Tja.. det var bara en detalj bland alla de frågor du hade.. fler kommer svara dig på andra frågor med! ;)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Woodland
2014-05-21 19:16
#3

Och jag känner mig lite förvirrad med trenigheten och att Jesus anses vara Gud själv enligt vad jag läst till mig, detta var faktiskt en nyhet för mig.

Det är klart att detta kan kännas främmande för dig men det är grunden till den kristna tron. Den treenige Guden är den kompletta Gudsbild som vi har. 

Har alltid trott att kristna såg Jesus som Guds son. Vilket jag också känner att jag också kan ta till mig, men att se Jesus som Gud själv känns lite svårare. Monoteismen att det bara finns en Gud och den islamska läran sitter djupt inne av naturliga själ.

Jesus är inte Fadern eller Anden men han är Gud. Om du läser artiklarna förklaras det lite mera ingående. Det är ingenting som vi kan förstå fullt ut. 

Nu vet jag inte vad du har för etnisk bakgrund men det är kanske så att dina förfäder var kristna innan de blev muslimer. 

Varken Jehovahs Vittnen eller mormonerna anses vara kristna. Dessa sekter förnekar den kristna Gudsbilden och är  därmed utanför den kristna sfären. Det finns mycket mera man kan skriva om detta men jag lämnar det för tillfälligt. Du kan PM mig om du undrar över samfund och så vidare.  Precis som i islam finns olika riktningar inom den kristna tron. Det har bland annat att göra med historien.  

Vissa saker som du kan uppleva som ett problem är kulturella. Vet du att det finns kristna som inte firar jul till exempel? Om du äter griskött eller inte spelar ingen roll som det står i #1

När det gäller de muslimska tankarna du brottas med får du säkert kämpa med dem ett tag. Du har ett arv och hur det arvet skall infogas i ditt kristna liv och vad som bör lämnas kommer att ta tid att komma underfund med. Gud leder sina barn till frihet.

Jag skall be för dig.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-05-21 19:37
#4

Vad härligt att höra att du har hittat Jesus inom dig och vill tro. Det enda jag kan rekommendera är att läsa bibeln och prata med Jesus, så att Gud får chansen att uppenbara sanningar och sin kärlek för dig.

Du kanske skulle gilla att läsa om muslimer som blivit kallade av Jesus, blivit frälsta. Jag minns själv en bok jag läste; Hon kastade slöjan heter den. 

Hittade iallafall en berättelse online

http://www.jesus.se/livsberattelser/195-muslimska-tamam-fick-uppleva-guds-karlek

Sen finns det många fina vittnesbörd på t ex youtube. 

Du behöver kanske inte säga direkt att du blivit kristen, utan när du inte är i fara på nåt sätt.  Du kan behålla det som en hemlighet mellan dig och Jesus tills du är redo att komma ut med din tro. 

Jag ber för dig att Gud ska visa dig massor av kärlek och leda dig rätt.

[Juel70]
2014-05-21 19:38
#5

Det finns säkert bibeln online på internet på ditt hemspråk också. Tips.

https://www.youtube.com/watch?v=WK3w9UueP0k

https://www.youtube.com/watch?v=kR9m6SR6wy4

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Woodland
2014-05-22 10:48
#7

Ditt inlägg är borttaget Shine. I och med att sekten JV inte är kristen är den OT här. Vill du fortsätta en diskussion om treenighetsläran kan du starta en ny tråd, men vänta dig motstånd!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

.m.m
2014-05-22 13:16
#8

Oj hjälp vad känsligt! Undrar hur det kommer sig? Får jag fråga vad du gick igång på så? Det var knappast jag som tog upp det du nämner? Tråkigt att du trodde inlägget handlade om JV. Det gjorde det ju inte? Det var ett riktat inlägg till ts samt ett svar på nån annans orätta påstående här. Trodde sånt och stöttning av andra individer var välkomnat. Vad oschysst att "komma med fakta", ta bort grunden till varför du får säga ditt motargument/din sanning och även ta till hot. Det känns ju inte vidare kristet? Hoppas att jag har fel när det osar att anledningen till bortplockandet är att man inte kan bemöta innehållet. Det talar ditt inlägg för. Men i detta fall behövdes det ju inte ens? Trodde man var intresserad av historia. Mycket märkligt. Mycket tråkigt och ovälkomnande för att komma från en kristen. /Mycket besviken

copse
2014-05-22 14:45
#9

#8

Hej Shine. Som Woodland sa är du välkommen att starta en ny tråd för diskussion om huruvida det finns stöd för treenigheten i Bibeln eller inte. Jag är säker på att det finns många här på JiF som gärna bemöter och diskuterar det ämnet med dig, men denna tråden är inte rätt plats.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Upp till toppen
Annons: