Annons:
Etikettjesus
Läst 588 ggr
[Zmgool]
2014-05-21 11:34

Var Jesus verkligen Guds son?

Vi är alla Guds barn, om vi vill se det så. Och Jesus betraktas som Guds barn mer än någon annan. Men efter att religionsforskare funnit Qumranskrifter m.m. som visar på att mycket av Jesu ord och uttalanden har ett tidigare ursprung, får mig att undra hur "särskild" han egentligen var? Och det som skrivs om hans död och uppståndelse kan vi ju inte säkert veta hur mycket som är myt eller verklighet. Så varför ska vi tro att Jesus är Guds son mer än någon annan?

Annons:
Tjeja
2014-05-21 11:43
#1

För att vår -tro- bygger på den kanoniserade skriften -bibeln- som vi tror att -Guds Ande har vakat över- för att följa oss som Guds sanna samlade ord till -hela- mänskligheten. Till skillnad från individuella tilltal etc..

Om man nu grundar sin tro på Jesus utifrån de kanoniserade skrifter vi kallar Bibeln vill säga.. det som allmänt ses som klassisk kristendom.

Om inte kan man ju grunda sin övertygelse på vad man vill förstås och då kan man ju tro vad man vill om vad som helst. Vilket står i vårt fria val att göra. :)

Tja.. så tänker jag i alla fall! 🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Zmgool]
2014-05-21 11:52
#2

Många drogs till Jesus men många vände sig också ifrån honom. I evangelierna som ville väcka tro på Jesus framhåller de också att Jesus är mer än en frälsargestalt, han står i ett alldeles särskilt förhållande till Gud, en Guds representant på jorden. Evangelierna framhäver både Jesu gudomlighet och Jesu sanna mänsklighet. Frågan om att Jesus var 100 % Gud och 100% människa har varit orsak till många strider i kyrkan genom historien men där kyrkan slagit fast i sin trosbekännelse att detta är Jesu sanna identitet.

Tjeja
2014-05-21 12:56
#3

Ingen i klassisk kristenhet strider väl över om Jesus är Guds son i alla fall… vad "son-skapet" sedan innebär är en tolkningsfråga.

Och som med allt annat bygger en tolkning på en personlig övertygelse om ting… dvs tro… som det allt kommer tillbaka till oavsett religion.. tro … en övertygelse om ting man inte kan se eller klart bevisa.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[vallmos]
2014-05-21 15:41
#4

Jag tror att han hade till skillnad från oss andra ett uppdrag av Gud att fullborda Guds ord genom att låta oss veta att vi är precis som han redan ande födda, men att vi även behöver tjäna Gud om vi vill bli lika stor som han i Guds förlovade land i himmelriket. Jesus kom för att tjäna, inte för att tjänas och så bör även vi leva och ge av oss själva om vi vill tjäna den Gud som Jesus talade om.

Upp till toppen
Annons: