Annons:
Etikettböneämnen
Läst 2513 ggr
[Juel70]
5/16/14, 8:22 AM

Kristen kvinna dömd till döden

 En domstol i Sudan har dömt en kristen kvinna till döden. Om hon inte omvänder sig till islam senast på torsdagen riskerar hon att straffet verkställs.

27-åriga läkaren Meriam Yahya Ibrahim dömdes på söndagen till spöstraff och avrättning av en domstol i Sudans huvudstad Khartoum. Meriam, som är gravid i nionde månaden och har en 20 månader gammal son hos sig i fängelset, dömdes för äktenskapsbrott och avfall från islam, rapporterar nyhetsbyråer. Enligt Reuters är det här det första fallet i sitt slag i Sudan sedan dödsstraff för avfall från islam infördes 1991.

Meriams pappa var muslim och därför betraktas även hon som muslim, trots att hon uppfostrats som kristen av sin mamma. 2012 gifte hon sig med en kristen man, och för det har hon nu dömts till 100 piskrapp. Dödsstraffet utdöms för att hon avfallit från islam, vilket också det är ett brott mot landets sharialagar.

Meriam har getts tid till på torsdagen att avsäga sig sin kristna tro och därmed rädda sitt liv och få ett lindrigare straff.

– De sudanesiska myndigheterna fortsätter att pressa Meriam att bekänna islamisk tro, säger en Medarbetare vid Justice Center Sudan till Morning Star News. Källan uppger att Meriam är mycket svag och trött eftersom förlossningsdatumet närmar sig och situationen är så pressad att det är möjligt att hon ger efter för domstolens krav.  Enligt människorättsaktivister har Meriam, som suttit fängslad sedan i februari, nekats vård och utsatts för misshandel.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18893401.ab

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/3562222.svd

Annons:
[Juel70]
5/16/14, 12:27 PM
#1

Så här skriver Stanley Sjöberg idag: 

Under torsdagen fastställdes dödsdomen för 27-åriga Meriam Yahya Ibrahim i Sudan. Hon är i nionde månaden och har dessutom ett barn med sig i fängelset.

Meriam Yahya Ibrahim är en kristen och vägrar avsäga sig sin tro och övertygese att Jesus är hennes Frälsare. Hon är gift med en man som tidigare var muslim, men nu delar hennes tro på Jesus. Meriam har misshandlats, blivit piskad med 100 slag och ska nu hängas.

Sudans ambassad finns i Stockholm, på Lidingö. Nu måste vi visa att Sveriges kristna inte accepterar Islams människofientliga lagar. Skriv till ambassaden. Mailadressen är sudanembassy@telia.com
Ring ambassaden från hela Sverige!

Sudans Ambassad. Ambassader. Telefonnummer: 08-611 77 80. Adress. Stockholmsvägen 33. 181 33 Lidingö. 1631987.0 … Hemsida. www.sudanembassy.se.

Uttryck inte hat! Skriv vädjande! Påminn om att Koranen säger att det inte finns något tvång i Islam. Just nu skulle det förvärra situationen om vi blir hotfulla. Men säg hellre att om de avrättar denna unga kvinna så kommer hela Europa att förstå vad Islam innebär och ta kraftfullt avstånd från en sådan religion. Den som tror på Jesus och är beredd att bli dödad på grund av sin övertygelse, är det starkaste vittnesbördet om sanning och äkthet i vår kristna tro.

Släpp Meriam Yahya ut ur fängelset och låt henne föda sitt barn och vara moder till sina två barn. Ge henne rätt att komma till USA där hennes make har medborgarskap.

Vi ber för Meriam just nu, att Herrens ängel ska beskydda henne och öppna fängelseportarna på det sätt som aposteln Petrus fick uppleva befrielsen när församlingen bad.

[Juel70]
5/16/14, 12:28 PM
#2

Jag ringde amabassade, verkar vara mycket upptaget, men jag kom fram och fick framföra min protest. Jag skrev även en mejl. Protestera du också.

Woodland
5/16/14, 1:54 PM
#3

Vi få hoppas att de olika regeringarna (enligt artikellänken) ta upp hennes fall. Vi bör be för henne och hennes familj. Det skall bli intressant att se om media gör en större sak om detta. Det är inte troligt med tanke på att hon är kristen och heterosexuell. Här är ett fall som jag hoppas jag har fel om men nyhetsförmedlingen brukar inte ägna så mycket tid över de kristna som lider för sin tro.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
5/16/14, 7:05 PM
#4

Tack för mejladressen och telefonnumret. Jag har mejlat.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

-Aida-
5/16/14, 11:43 PM
#5

Jag har också mejlat, detta är verkligen hemskt.

Davbjo
5/17/14, 8:02 AM
#6

Nyfiken fråga: Hade ni mailat och ringt om det var en homosexuell, islamsk man som skulle avrättas?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
Woodland
5/17/14, 9:02 AM
#7

# 6 Det gör troligen den homosexuella lobbyn, sekulariserade muslimer, olika politiskt aktiva, media och så vidare. Det vill säga alla som inte ängnar sig åt de kristnas kamp. Hur är det med dig, Thursday? Har du skrivet eller ringt för denna kvinnas sak?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Davbjo
5/17/14, 10:22 AM
#8

#7: Frågan gällde ju er, tänkte om ni gör skillnad på folk och folk bara. Er upprördhet gäller tydligen inte alla människor.

Nej, jag har inte skrivit eller ringt, jag har andra metoder för att bilda opinion.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

-Aida-
5/18/14, 5:18 AM
#9

#8 Jag tycker inte de är någon skillnad på vem de är eller personens läggning, jag går på orsaken, men nu är inte speciellt många män utsatta på samma sätt som kvinnor i Islam, dom anses ju vara underlägsna männen och har inte samma rättigheter som dom har.

Woodland
5/18/14, 8:05 AM
#10

# 8

_Er upprördhet gäller tydligen inte alla människor.
_

Måste det?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Davbjo
5/18/14, 10:13 AM
#11

#9: En sund inställning, dock så är det inte helt ovanligt att även män utsätts i dessa stater, på grund av sexuell läggning, religiös övertygelse osv. Inom den egna tron är säkerligen kvinnan som regel underställd mannen, men vid överträdelser är båda könen snabbt reducerade till icke-människor.

#10: Klart man inte måste det, jag var intresserad av din/er människosyn bara, vilket klargjordes. De förövare ni kritiserar här har nog ungefär samma människosyn.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Juel70]
5/18/14, 12:12 PM
#12

#11 Bibeln uppmanar oss att be för alla, men speciellt våra bröder och systrar i kristus.  Vi är alla lemmar i kristi kropp, mår en dåligt, så måste vi be för den.

Woodland
5/18/14, 1:29 PM
#13

# 11 Denna kommentar säger mer om dig själv än om mig.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Davbjo
5/19/14, 7:20 AM
#14

#12: Så alla är jämlika, men vissa är mer jämlika än andra?

#13: Intressant vinkel, kan du utveckla den förbi ren retorik? Jag kan naturligtvis utveckla mitt resonemang om du önskar.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Woodland
5/19/14, 8:02 AM
#15

# 12 & 13 OT här nu. Fortsätt diskussionen i en ny tråd. #13 Du först!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
copse
5/20/14, 7:09 PM
#18

De sista inläggen flyttade hit.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Woodland
5/31/14, 7:06 PM
#19

De sade på TV 4 Nyheterna i kväll att hon skall friges!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

-Aida-
5/31/14, 8:43 PM
#20

ååh vad bra! :D

Annons:
[Juel70]
5/31/14, 9:51 PM
#21

Ja jag hörde det också, men ska hon helt friges? Fick höra att hon får leva 2 år till efter hon fött barnet.  Det vore underbart om dom helt benådar henne, ber.

[EatTheScroll]
6/3/14, 9:28 AM
#22

2 år är vad muhammad gav en kvinna innan han lät henne stenas till döds. det ser ut som att dem följer hans sunna. omedvetna västerlänningar som inget vet om islam eller sharia kan låta sig luras av de här två åren så fortsätt att pressa på myndigheterna.

Woodland
6/10/14, 11:39 AM
#23

Hon skall inte friges. Dödsstraffet är giltigt och hon skall få 100 piskrapp när hon har repat sig efter dotterns födseln!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
6/10/14, 11:55 AM
#24

Så tråkigt. Jag fortsätter och ber för henne. 

Undrar när och OM en man blivit stenad via sharialagarna?

Woodland
6/27/14, 6:20 PM
#25

Senaste nytt  (23/6) är att hon är frigiven och i säkerhet sedan en högre instans upphävde den fällande domen. Hon är kvar i landet. Vi få se hur detta utvecklas.

Källa - Sudanese news agency SUNA

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
7/29/14, 10:17 AM
#26

Nu är hon fri och i Europa.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
7/29/14, 2:41 PM
#27

Ja! Halleluja! Jag mailade och bad och bad, jag också. Tack för adressen Juel70!

Ni ser -det funkar, vi får alltid hjälp av Gud när man själv eller någon annan som man ber för är i svår nöd!!! När man ber av hela sitt hjärta och det är ett livsviktigt ämne!   ✨

Annons:
[Juel70]
7/29/14, 6:47 PM
#28

Underbart att höra, Tack Jesus.

Upp till toppen
Annons: