Annons:
Etikettjesus
Läst 1609 ggr
Kimmizz
2014-05-15 21:53

Upprörande text

Här är en text från ett forum på ett spel som jag skrev av:

Just det, gud finns inte. Har aldrig funnits, kommer aldrig att finnas! Gud är en manifestation, världshistoriens största påhitt. En enorm BLUFF! Kan ni bakochframvridna gudsdyrkare låta bli att förpesta forumen med erat dösnack om denna man, vars existens är obefintlig? Varenda religion som finns är inget annat än massa rappakalja och strunt. Det finns åtskilliga bevis som är emot att vi alla skapades av nån `skäggig gubbe på ett moln´ och det finns massvis av bevis att vi kom till genom Big Bang och evolutionen. `men nääää, det där kan ju inte stämma! Alla vi vet ju att vi skapades av nån gubbe på 7 dagar? Visst? `HA´Inte direkt. Så denna Gud, som av någon anledning har funnits i all evighet, bestämde sig bara för att en dag bara sätta sig ner på ett moln och skapa en massa solsystem, och sedan skapa 8 planeter i ett av dem som han sedan satte människor på? oj, det låter ju VERKLIGEN troligt…🤪 Nä tack, religion hör inte hemma i dagens samhälle. Det var kanske en enkel förklaring på frågan `Varför finns vi?´ i antiken, men nu på tjugohundratalet är religion bara en gammal, belegad ovana som inte gör annat än fördröjer samhället. Enligt kristna var jorden platt och låg i mitten av solsystemet. Idag vet alla att detta inte är sant, så varför ska vi tro på¨historier omen sagogubbe på ett moln,som kommer från samma personer som hävdade att jorden var platt? Religion ligger bakom miljontals mord, åtskilliga krig, terrordåd och korståg. Religion har sinkat ner mänskligheten sedan den först kom till. Varför envisas med att låta detta fortsätta? Som tur är så har en stor del av dagens befolkning blivit ateister, med andra ord, de tror inte på Gud. Bland annat Sverige beräknas vara världens mest ateistiska land. Detta ser jag som väldigt positivt! Låt oss hoppas att siffrorna fortsätter att stiga, och att världen en dag är helt fri från denna jävla religion. Och att folk slutar tro på någon skäggig gubbe på ett moln!!

Denna text gjorde mig OTROLIGT upprörd! Att han kan säga så😡

Annons:
Morphogenesis
2014-05-15 21:56
#1

Får jag fråga specifikt vad som var upprörande?

Kimmizz
2014-05-15 21:58
#2

#1 ALLT!!!

Sjöstjärna
2014-05-15 22:00
#3

#0 Tänk vad förvånad skribenten ska bli när han/hon dör och ser vad som väntar. 😉

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Kimmizz
2014-05-15 22:01
#4

#3 Haha ja 😉

Galenidjur
2014-05-15 22:03
#5

Vilken arrogans! Är inte själv religiös, men respekterar de som är det och att skriva sådär är väldigt respektlöst. Vad skadar det den här personen om andra människor har en tro?

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Kille18
2014-05-15 22:10
#6

Dette ar bara en meningsytran. Inte nåt angrep på nån person. Man måste respektera att inte alla tror på gud och man ska respektera dom som tror på gud. Det ni har tilsammans ar att både tror ingen av er kan bevisa att den andra har fel.

Annons:
Woodland
2014-05-15 22:21
#7

Och att folk slutar tro på någon skäggig gubbe på ett moln!!

Jag håller med! 😃 Är det någon som tror på ett sådan gud? Jag gör inte det!!! 

Vi bör be för de som inte tro. Ingen förtjänar frälsningen. Allt vi har fått är av Guds godhet. 

 2 Kor. 4:3 Är vårt evangelium dolt, så är det dolt för dem som går förlorade. 4 Ty den här tidsålderns gud har förblindat de otroendes sinnen, så att de inte ser ljuset som strålar ut från evangeliet om Kristi härlighet - han som är Guds avbild.

Ef. 2: 1 Också er har Gud gjort levande, ni som var döda genom era överträdelser och synder. 2 Tidigare levde ni i dem på den här världens vis och följde härskaren över luftens välde, den ande som nu är verksam i olydnadens söner. 3 Bland dem var vi alla en gång, när vi följde våra syndiga begär och gjorde vad köttet och sinnet ville. Av naturen var vi vredens barn, vi liksom de andra.

4 Men Gud som är rik på barmhärtighet har älskat oss med så stor kärlek, 5 också när vi ännu var döda genom våra överträdelser, att han har gjort oss levande tillsammans med Kristus. Av nåd är ni frälsta. 6 Ja, han har uppväckt oss med honom och satt oss med honom i den himmelska världen, i Kristus Jesus, 7 för att i kommande tider visa sin överväldigande rika nåd genom godhet mot oss i Kristus Jesus. 8 Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, 9 inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig. 10 Ty hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett, så att vi skall vandra i dem.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-05-16 08:16
#8

Det bästa man kan göra är att be och välsigna den personen. 

Det är tråkigt att han blivit så förhärdad i sitt hjärta, men ofta ligger det ilska och besvikelser i botten.  Man märker ganska snart om en människa har fått trons gåva eller inte, så ibland lönar det sig inte att mata dem med pärlor, för dom kommer bara att förkasta det. Hoppas att Gud leder fram honom till sanningen steg för steg.

[Wraith]
2014-05-16 20:37
#9

Varför tar du åt dig? Forum är ju till för åsikter/tankar/diskussioner, om det inte passar dig så läs inte. Ateister har väl rätt att uttrycka sina känslor då de valt att benämna sig som ateist, iaf valt att inte tro på något som ingen har kunnat bevisa. Vilket är en sund verklighetsuppfattning.

Bevisbördan ligger på de troende hur det än vänder sig. Om man nu ska snacka om bevis. Jag tror inte heller på enhörningar (även om det hade varit häftigt om de fanns irl), men det är inte min sak att bevisa att de inte finns. Om jag dock sett en enhörning så hade jag gjort allt för att ta fram bevis för att få andra att se sanningen om det är viktig för mig.

Jag håller dock med skribenten i väldigt mycket, ja allt; förutom det där med gubben i molnen 🤪

Jag respekterar dock de som valt att tro, kan tillägga det. Så länge de inte försöker pracka på andra sin religion. Jag kan tro på gud den dagen riktiga bevis läggs fram, ja jag kan tro men jag hade aldrig accepterat den kristna guden som "min" gud, ja de gäller troligast alla våra gudar, från mytologi till verklighet. Men det är en annan diskussion!

Kimmizz
2014-05-16 21:33
#10

#9 Eftersom att han kränker folk som är kristna!!!

[Wraith]
2014-05-16 21:39
#11

#10 Nej det gör han inte! Starka åsikter behöver ska jämställas med kränkning! Om du anser att han har fel så är det din fulla rätt att säga emot honom.

[Juel70]
2014-05-16 21:42
#12

#10 Det hör till.. Jesus blev också kränkt hela tiden, och plågad, sviken och mördad. Enligt bibeln kommer det att förvärras, men den som håller ut till slutet ska räddas. Vi får be om tro och fasthet i Jesus. 

Läs gärna inlägget om kristna gravida unga kvinnan som är dömd till döden för att ha konverterat till kristendomen.  Det är fruktansvärt, men vi kan be och vara fasta i tron på Jesus.

Sjöstjärna
2014-05-16 21:55
#13

#9 Nej, du kan inte tro på Gud den dag bevis har lagts fram, för då är det inte att tro längre. 😉

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Annons:
[Juel70]
2014-05-16 22:03
#14

Man kan nog jämföra lite med denna händelse i bibeln och att vända andra kinden till. Inte så lätt alltid kanske, för vi är ju människor och känslor kan få oss att tappa fotfästet.

Luk 22:49 

Då gick de fram och grep Jesus och höll fast honom. När de som stod kring Jesus såg vad som skulle hända, frågade de: "Herre, skall vi slå till med svärd?" Simon Petrus, som hade ett svärd, drog det och högg till översteprästens tjänare och högg så av honom högra örat. Tjänaren hette Malkus. Men Jesus sade: "Låt det vara nog med detta!" Och han sade till Petrus: "Stick ditt svärd i skidan! Ty alla som drar svärd skall dödas med svärd. Eller menar du att jag inte kan be min Fader att han nu sänder till min tjänst mer än tolv legioner änglar? Skulle jag inte dricka den kalk som Fadern har gett mig?

[Wraith]
2014-05-16 22:25
#15

#13 Jaja, fel ordval av mig 😉Men jag tror nog du vet vad jag menar.

När bevis finns för en gud så vet jag att denne finns, men denne kommer aldrig bli min gud för det. Jag behöver ingen gudatro för att klara av min vardag. Jag litar på vetenskap, logik och kritiskt tänkande.

[Juel70]
2014-05-28 09:35
#16

Tro kan man säga är "att se bortom all logik". Alltså förutom att uppfatta logik så kan man se bortom logiken.  

Det är som att se horisonten och mer därutöver :)

Davbjo
2014-05-28 09:37
#17

#16:

_Tro kan man säga är "att se bortom all logik". Alltså förutom att uppfatta logik så kan man se bortom logiken.  
_

Som att säga att tro är att anta saker mot bättre vetande, eller?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Juel70]
2014-05-28 09:42
#18

Nej Thursday. 🙂 och jag vet dina motiv.

Davbjo
2014-05-28 09:48
#19

#18:

Nej Thursday. Glad och jag vet dina motiv.

Jag tyckte mest att det var en intressant formulering, kan inte minnas att jag hört den från en troende tidigare.

Logik är ju din hjärnas sätt att baserat på erfarenheter och kunskap vikta vad som är sant/rimligt och ej. Detta bör man kunna resonera sig till att det är det bästa vetande vi har tillgängligt som individer. Så om tro då inte är att kringgå sitt bättre vetande får du gärna förklara vad du menar, jag är genuint intresserad.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Juel70]
2014-05-28 09:56
#20

Logik finns ju inte enbart i din hjärna, utan även i samhällets kollevtiva medvetande, Matematik som finns överallt, i naturen osv är också en del av logik. 

Men troende arbetar emot viss logik, speciellt samhällelig sådan tror jag, men även personliga tankebyggnade av logik ("De vapen vi strider med är inte svaga utan har makt inför Gud att bryta ner fästen. Ja, vi bryter ner tankebyggnader och allt högt som reser sig upp mot kunskapen om Gud. ) och "ser ut över horisonten" istället ( det betyder alltså att man TROR på det som övergår logiken, som representeras av Gud och det han står för. Och för Gud är ingenting omöjligt.

Annons:
Davbjo
2014-05-28 10:01
#21

#20

Logik finns ju inte enbart i din hjärna, utan även i samhällets kollevtiva medvetande, Matematik som finns överallt, i naturen osv är också en del av logik. 

Något kollektivt medvetande finns väl reellt inte, men dock en samling av subjektiva medvetanden. Matematik är mänsklig logik som är utformad just för att få rätsida på vår omgivning och dess mekanismer, utanför människan existerar den inte, det är bara ett av våra många verktyg. Men långt, långt ifrån alla människor ser matematik som något logiskt, jag har själv pluggat en rad mattekurser och kan intyga att många som går dessa också har problem med den sortens logik som fältet erbjuder.

_det betyder alltså att man TROR på det som övergår logiken, som representeras av Gud och det han står för.
_

Varför ser du Gud som utomlogisk? Gud torde väl vara logiken själv, den ultimata vetenskapsmannen, ren logik i princip?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Juel70]
2014-05-28 10:23
#22

Gud har lösningar som övergår logiken. Ja Gud är skaparen av matematiken. Gud är allsmäktig. Som troende får jag tillgång till Guds visdom som övergår all logik.  Nu får du tänka vidare själv 🙂 Kanske även starta en ny tråd?

Upp till toppen
Annons: