Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2551 ggr
Tanjis
2014-05-15 01:22

jag vill tro på gud....

Men det går bara inte :(

Annons:
[Juel70]
2014-05-15 08:34
#1

Du måste kanske uppleva att han existerar först. 

Be, be och be🙂

Men salig är den som kan tro utan att ha varken sett eller hört.

Davbjo
2014-05-15 09:37
#2

Tanjis: Varför vill du det?

Har man inte förutsättningarna så har man inte, jag saknar också förutsättningarna för att vara religiös, men jag har heller ingen önskan att vara det.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Woodland
2014-05-15 12:40
#3

Men Tanjis skrev i rubriken - jag vill tro på gud.

Gud ger längtan, han kallar syndare till sig.  Tron är en gåva. Ber honom om det.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Davbjo
2014-05-15 12:53
#4

#3: Jag tror inte på synden heller. :)

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Tanjis
2014-05-15 12:59
#5

#3 alla syndar och jag tål inte att höra kristna använda ordet syndare som att dom inte "syndar" lika nycket själva. Tyvärr sånna kommentarer fick mig att vända ryggen mot kristendommen när jag var tonåring

Tanjis
2014-05-15 13:00
#6

#4 jag vill tro på gud för att jag vill att det ska finnas en mening med livet, att vi inte bara blir till, lever och sen försvinner.

Annons:
Davbjo
2014-05-15 13:13
#7

#6: Då är du ju åtminstone klar över att detta behov som du uttrycker rotar sig i din egen osäkerhet (eller vad man nu ska kalla det). Det tycker jag är jättebra!

Själv ser jag ingen brist direkt i det du skriver, jag tycker det är fantastiskt att vi lever när vi lever. Vi har inte levt i en evighet fram tills nu, och jag har inget behov av att göra det efter att jag levt heller.

Mening med livet är det ju du själv som skapar, tillsammans med alla omkring dig. Vissa har som sin mening att göra andra glada, andra att tjäna så mycket pengar som möjligt, vissa vill se hela världen innan de dör osv, andra kunde inte vara lyckligare än när de vistas på sin egen baksida.

Om du är olycklig i ditt liv så kan det kanske bero på att du hoppas på att mening ska skänkas dig utifrån. Men det är effektivt totalt omöjligt, dessvärre.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Juel70]
2014-05-15 13:28
#8

"Om du är olycklig i ditt liv så kan det kanske bero på att du hoppas på att mening ska skänkas dig utifrån. Men det är effektivt totalt omöjligt, dessvärre."

Jag håller inte med dig. Gud har givit mig massor av frid och glädje. Lycka kommer förresten i små portioner och är inte konstant.  Men däremot kan man känna en inre frid och glädje och utöver det kan man uppleva ren och skär lycka portionsvis.

Tanjis
2014-05-15 13:31
#9

#7 jag var kristen en gång i tiden och var väldigt trygg och lycklig för att jag trodde att det fanns en gud som älskade mig. Det var först när jag slutade tro som livet vart hårdare för mig och varför jag slutade tro är en rätt lång historia som grundar sig i hur majoriteten av kristna människor beteer sig. Men att välmående som kommer utifrån skulle vara omöjligt tror jag absolut inte. Sen vad som är omöjlig och möjligt det är väl upp till var och en att bedömma vad som känns mest logiskt. Det som #3 skrev nu får mig att se rött dock

Davbjo
2014-05-15 13:34
#10

#8: Du behöver se min kommentar i korrekt kontext. Jag anser inte att det existerar externa krafter som kan plantera tankar i huvudet på folk, därmed kommer precis allt från en själv. Det samma gäller den frid och glädje som du anser att Gud skänkt dig, den har du skänkt dig själv.

Tills att vi känner till att något annat läge är gällande i världen så finns det inga goda skäl att anta att något annat.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Tanjis
2014-05-15 13:37
#11

#10 har du skänkt dig själv glädjen i att ha vänner ex, jag tror att det är mer dina vänners omtanke och vänlighet som skänker dig glädjen till dom och vise värsa

Davbjo
2014-05-15 13:38
#12

#9: Det jag syftar på är att ingen kan tvinga dig att vara välmående. Människor som rullar sig i pengar och kan göra allt de drömmer om kan också vara gravt olyckliga, det enda det handlar om är hur man hanterar sin situation och relaterar sig till omvärlden. Det är just därför psykologer jobbar med individen snarare än världen runt denna.

Om en främling klev fram till dig på gatan och räckte över en resväska med pengar skulle du kanske bli jätteglad eftersom banken är på väg att ta huset. Eller så skulle du kanske bli rent av förbannad, eftersom dina föräldrar söp ihjäl sig efter att de vunnit flera miljoner på Lotto. Allt handlar om perspektiv.

Att förvänta sig att lycka ska komma utifrån är en outtömlig källa för depression enligt min erfarenhet.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Davbjo
2014-05-15 13:39
#13

#10: Jag har valt de vänner jag tycker ger mig mest och behållit dem, samt gjort mig av med dem som tar mer än de tillför. Jag kan också välja hur jag ska hantera de intryck jag får från mina vänner, om jag ska tolka dem positivt eller negativt, osv. Alla människor vill inte ens ha vänner, många trivs bäst i ensamhet.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
Tanjis
2014-05-15 13:41
#14

#13 men nu säger du ju sj så gott som det jag sa :)

Davbjo
2014-05-15 13:46
#15

#14: Nej, inte riktigt! Svaret på din fråga blir "ja", jag har skänkt mig själv glädjen i att ha vänner. För om jag inte sorterar och organiserar vän-skaran på ett sätt som ger mig glädje så blir det inte mycket glädje i att ha vänner.

Jag väljer också att se det de säger som omtänksamt och liknande, det är naturligtvis heller ingen självklarhet. Jag skulle lika gärna kunna avfärda dem som lismande, självgoda idioter när de försökte vara snälla med all välvilja i världen.

Som sagt, en fråga om inställning.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Tanjis
2014-05-15 13:48
#16

#15 jaja, vad man väljer att tycka och tro på är ju upp till var och en :)

Davbjo
2014-05-15 13:50
#17

#16: I slutändan ja, dock så tror jag inte heller på fri vilja, vilket komplicerar saker ytterligare. Eller förenklar, kanske. 😐

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Tanjis
2014-05-15 13:53
#18

#15 men du väljer ju inte själv vilka vänner som får dig att må bra och vilka som får dig att må skit.

Davbjo
2014-05-15 13:54
#19

#18: Jag har inga behov av att umgås med människor som inte uppskattar mitt umgänge. Sådana umgängen väljer jag helt enkelt bort.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Tanjis
2014-05-15 13:57
#20

#18 men du utsätts ju utav både posetiv och negativa erfarenheter vad gäller folk utifrån

Annons:
Davbjo
2014-05-15 14:01
#21

#20: Vem avgör om erfarenheterna är positiva eller negativa?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Tanjis
2014-05-15 14:02
#22

#18 eller ja, du påverkas ju både posetivt och negativt utav allt… och det mesta kommer väl utifrån skulle jag vela säga…

Davbjo
2014-05-15 14:03
#23

#22: Och vem bestämmer om jag ska påverkas positivt eller negativt?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Tanjis
2014-05-15 14:05
#24

#22 men om din morsa skulle ta livet av sig lär det ju bli tufft för dig att välja att reagera posetivt

Davbjo
2014-05-15 14:07
#25

#24: Även om min morsa var stenrik och hade terroriserat mig psykiskt sedan barnsben?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Davbjo
2014-05-15 14:09
#26

#24: Det är dock viktigt att hålla isär saker och ting. Att bli ledsen är i sig naturligtvis helt OK, det är inte riktigt det vi diskuterar, även om det tangerar.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Davbjo
2014-05-15 14:20
#27

#24: För att förtydliga, målet behöver alltså absolut inte, bör bör absolut inte, vara att man ska vara positiv och lycklig alla dygnets timmar. Tvärt om så tror jag det är hälsosamt att reagera rimligt på saker och ting, och att bli djupt bedrövad över ett dödsfall i familjen är väl ett bra exempel på när sorg och återhämtning är mycket rimligt.

Sorgearbete är ett mycket bra exempel i sig på det vi pratar om, för även om det inte i sig är ohälsosamt att sörja en familjemedlem så finns det självklart gränser. Ska man sörja i flera år? Det är nog inte speciellt bra. Att saker händer omkring en är inte det jag motsätter mig, det jag återkommer till är dock att vi måste jobba med oss själva eftersom det är vi som hanterar dessa saker som händer.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
[Juel70]
2014-05-15 14:55
#28

Thursday, Det samma gäller den frid och glädje som du anser att Gud skänkt dig, den har du skänkt dig själv.

Håller inte med dig där heller. En viss mänsklig frid kan man ordna för sig själv.. om man t ex betalar räkningarna, motionerar, tar hand om sig själv, behandlar andra rättvist osv osv. 

Men det finns en övernaturlig frid som kommer från Gud som ingen människa kan åstadkomma själv.

Därav bibelordet:

Frid lämnar jag efter mig åt er. Min frid ger jag er. Inte ger jag er en sådan frid som världen ger. joh 16:27

6Ja, du låter honom bliva till välsignelse evinnerligen; du fröjdar honom med glädje inför ditt ansikte. ps 21:6

Rom 14:17

Ty Guds rike är inte mat och dryck utan rättfärdighet och frid och glädje i den heliga anden.

John 16:33 Jag har sagt dessa saker till dig, att i mig du kan ha fred.

Rom 8:6

Köttets sinnelag betyder död, men andens liv och frid.

Och Guds frid, som övergår allt förstånd, skall skydda era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus. fil 4:7

Rom 5:1

Då vi nu har gjorts rättfärdiga genom tro har vi frid med Gud genom vår herre Jesus Kristus.

Rom 15:13

Må hoppets Gud fylla er tro med all glädje och frid och ge er ett allt rikare hopp genom den heliga andens kraft.

men han skall få frid.

De som fört ett rättrådigt liv

skall få gå till vila. jes 57:4

Ja det var några stycken, finns fler.  Det är en inre frid, en förvissning, en glädje som kommer från Gud, inte från människa

Davbjo
2014-05-15 14:55
#29

#28: Självklart håller du inte med, du är ju troende.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Tanjis
2014-05-15 15:51
#30

#29 haha, jisses vad enveten gubbe du va, någon sanning måste du ju hålla med om att det finns i det jag säger. Det ligger ju en viss sanning i att man kan påverka sitt eget välmående men vålmåendet påverkas ju samtidigt av omgivningen… litt en viss del måste du ju hålla me om d

Woodland
2014-05-15 18:41
#31

Man kan vara sin egen lyckas smed till viss del som Thursday förklarade här. Men den sortens lycka är inte desamma som kristen tro. Juels beskrivning kan vara snarlik den sortens livstillfredställelse T. beskrev men dess grund är en annan och av ett övernaturligt slag. Vad andra människor gör eller inte gör mot oss, oavsett om de är bekännare eller ej, är till inget gagn mellan individen och Gud. Vi är alla fyllda med brister och fel och syndar ( ja, så är det) ifrån när vi öppnar våra ögon på morgonen tills vi somnar på kvällen. Desto längre man vandrar med Herren desto mera medveten blir man om det. När man kommer till TRO är det en tro på Jesus och inte på andra människor. Den kristna tron gäller inte i första hand lycka, trygghet eller någon annan gosig känsla fastän det är ofta vad vittnesbörden går ut på. Det är så att Gud överbevisar om synd och när man har upplevt förlåtelsen kan känslorna vara översvallande eller utebli helt och hållet. Det där med känslorna är alltså ingenting man kan grunda tron på. Vår eventuella frid och tillförsikt kommer av att vi är försonade med Gud genom Jesus Kristus meriter . . och han dog för syndare. Med tro är känslor av underordnad betydelse.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Davbjo
2014-05-16 08:34
#32

#30: Yttre faktorer spelar in i hur man hanterar saker och ting, så är det självklart. Men inget yttre bestämmer att du SKA må si och så.

Därmed inte sagt att man är helt opåverkad av sin omgivning, det vore ytterst märkligt. Men det är heller inte det vi pratar om. Du processar den stimuli du utsätts för.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Juel70]
2014-05-16 08:52
#33

#32 "Men inget yttre bestämmer att du SKA må si och så. Därmed inte sagt att man är helt opåverkad av sin omgivning.."

Hur får du ihop det här? för du motsäger dig själv här. När du säger att man inte är helt opåverkad av sin omgivning, kan du återge det i procent?

Och vad är man påverkad av mest; Det bra eller dåliga?

Davbjo
2014-05-16 08:56
#34

#33: Nej, jag säger inte emot mig själv. Det du tar in från din omgivning är stimuli, inget annat. Det kan handla om saker du hör, saker du ser, saker du upplever kort sagt. Dessa saker är dock i sig värdeneutrala, det finns ingen yttre kraft som bedömer vad som är positivt och vad som är negativt, den tolkningen gör du.

Och som jag sagt hela tiden, du GÖR den tolkningen. Finns ingen motsägelse i det. Även om vi alla är överens om att en specifik upplevelse är negativ eller positiv så är det i slutändan en tvunget subjektiv bedömning.

Därmed är det helt OK att må riktigt dåligt också, det kan vara för oss att göra det ibland tror jag. Allt hänger på hur vi behandlar saker på lång sikt, hur vi använder våra erfarenheter.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
[Juel70]
2014-05-16 09:13
#35

#34  Vad tillräknar du som yttre stimuli? Saker man hör, ser och upplever? Vad menar du med att en upplevelse eller nåt man hör eller ser är värdeneutrala?

[Juel70]
2014-05-16 09:21
#36

**Andra Korintierbrevet 10
**"De vapen vi strider med är inte svaga utan har makt inför Gud att bryta ner fästen.  Ja, vi bryter ner tankebyggnader och allt högt som reser sig upp mot kunskapen om Gud. Och vi gör varje tanke till en lydig fånge hos Kristus" (2 Kor 10:4-5 FB)

Jesus tog våra svagheter och tillkortakommanden på korset. Därmed kan vi leva i Guds frid och glädje.  Du pratar mycket psykologi, men tro har inte mycket med psykologi att göra, utan av tro.

Davbjo
2014-05-16 09:37
#37

#35: Allt som sker utanför kroppen och påverkar dig är väl yttre stimuli antar jag.

Det jag menar med att saker och ting är värdeneutrala är att det är du som värderar det som händer. En händelse injicerar inte en upplevelse av den samma i huvudet på dig, därför upplever människor samma stimuli totalt olika.

#36: Tro ÄR psykologi, och renodlad sådan. När all tro sker i just psyket är det svårt att hävda något annat.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Juel70]
2014-05-16 21:52
#38

#37 Nu menar jag psykologi och inte psykiskt, tror du förstår vad jag menar. 

Det finns bra förklaringar inom psykologi också, men den har inte alla svar, bara förklaringar på t ex symptom, men inte svaret på vad symptomen bottnar i. Men psykologi har inget med tro att göra. 

Jag håller inte med dig om att yttre stimuli är värdeneutrala. Man måste isåfall vara en robot för att en upplevelse ska vara värdeneutral. Du säger att upplevelsen upplevs olika, men vi upplever något; antingen positivt eller negativt. Man kan ju inte vara helt neutral inför en upplevelse av något slag.

Vad har t ex tortyr för neutralt värde? 

Davbjo
2014-05-17 08:00
#39

#38: Nej, jag vet inte vad du menar, jag ser inte hur tro skulle kunna vara separerat från psyket.

Man måste isåfall vara en robot för att en upplevelse ska vara värdeneutral.

Det är ju precis detta jag säger. För DIG är inte stimuli värdeneutralt, men fram tills stimulin når dig är den det. Allt ligger i din hantering av stimulin, det samma gäller naturligtvis vid tortyr. Men, tolkningen, alltså värderingen, av stimulin sker ALLTID hos dig som mottagare.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Tjeja
2014-05-21 19:49
#40

#10 .. det du säger i det inlägget går emot vetenskapen till och med.

Du har all rätt att tro vad du vill förstås. men om du grundar det du sjävl tror och är övertygad om som vetenskap så tror du fel.

Jag föreslår att du läser på lite mer om kvantfysik och kvantmekanik.. som i sin tur leder till medvetande… osv…

M a o… verkligheten är den att tankar mycket väl kan planteras in utifrån.. vetenskapen har bara inte helt kommit fram till hur man ska bära sig åt för att göra det under kontrollerade former ännu dock.

I alla fall inte offentligt redogjort för, men i militära sammanhang förekommer det säkerligen redan. Sådant som vi vanliga småfolk fortfarande ser som sience fiction är i många fall redan verklighet.

Om man sedan vill föra över de vetenskapliga upptäckterna om medvetande till att tro att det är en gud där ute.. det är ännu upp till var och ens egen tro. Men energin och medvetandet utanför oss finns där och det bevisades med Higginspartikeln då övergick kvantteori till att även handla om faktiskt fysik och mekanik!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Morphogenesis
2014-05-22 01:14
#41

#40. "Jag föreslår att du läser på lite mer om kvantfysik och kvantmekanik.. som i sin tur leder till medvetande… osv…"

Vad föreslår du att jag ska läsa? 

#40

 "Men energin och medvetandet utanför oss finns där och det bevisades med Higginspartikeln då övergick kvantteori till att även handla om faktiskt fysik och mekanik!"

Källa på det? Menar du kanske higgspartikeln?

Annons:
[Juel70]
2014-05-22 08:34
#42

Börjar bli lite OT med tanke på Trådskrivaren..

Tjeja
2014-05-22 10:35
#43

#41 Morphogenesis, det är inte svårt att hitta info och källor, både vetenskapliga artiklar, föreläsningar och annat fritt tillgängligt t o m.

För att inte dra tråden vidare OT avrundar jag med att du får leta själv . ;)

och ps.. Givetvis menade jag higgspartikeln.. det förstod ju du med!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Morphogenesis
2014-05-22 10:55
#44

#43. Jag har läst en del i ämnet (utan att göra anspråk på att vara fysiker), och jag har personligen inte funnit något stöd för det du påstår. Skicka gärna länk till vetenskapliga artiklar via PM så sätter vi punkt för sidospåret här.

Upp till toppen
Annons: