Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1905 ggr
AnnaEllinor
2014-05-10 20:16

Livskris

Ja vart ska jag börja….

Kortfattat så lever jag just nu mitt uppe i den värsta krisen i mitt liv. Mitt företag är mitt uppe i konkurs, vilket betyder att jag förmodligen förlorar allt jag har inklusive mitt hem.

Min sambo är alkoholist,  jag har precis genomlevt ytterligare en förstörd middag och han har somnat snarkandes och ovärdig i soffan.

Jag vet inte vad jag ska göra. Det enda jag har just nu är min tro, jag har sagt JA till Jesus i mitt hjärta men ingen i min familj eller vänskapskrets är kristen, jag är inte uppväxt med religion eller Gud och jag är helt ensam i detta. Jag bor också avlägset, har mkt svårt att söka mig till likasinnade, någon församling och liknande.

Hela mitt liv, och mitt livsverk som jag byggt upp sedan jag var 19 år (blir 37 i år) brakar ihop runt mig och jag kommer stå kvar ensam, skuldsatt över öronen för resten av mitt liv och med en alkoholiserad sambo som jag inte vet hur jag ska hjälpa.

Jag har bitit min tunga vad gäller sambon så länge, försökt behålla friden och bett att han ska hitta sin väg. Men det har inte hänt.
Jag vet inte hur jag ska göra, ska jag tex berätta för hans vuxna barn hur illa det ligger till (dom bor på annan ort) eller bara fortsätta be Gud om hjälp/förändring/styrka.
Jag tackar Gud varje dag för det jag har, vad han har gjort för mig och kommer att göra för mig, och att Han ska leda mina steg och ske Guds vilja med mitt liv men ibland ramlar jag ner i hopplöshetens mörker, vet helt enkelt inte vad jag ska göra.

Vet inte ens vad jag vill med detta inlägg, mer än att åtminstone kommunicera det med någon. Jag imploderar snart. Om det inte vore för mitt förhållande med och till Gud hade jag gått under för länge sedan, men jag vet inte ens om det är rätt eftersom jag inte har någon kunskap, skolning eller kontakt/hjälp av andra.

Annons:
Annette
2014-05-10 20:28
#1

Man kan aldrig förändra en annan människa, man kan bara förändra sig själv.

En mycket klok kvinnlig präst sa en gång till mig att man kan inte rädda alla hur gärna man än vill. Därför måste man ibland gå för att kunna rädda sig själv. 

Jag tycker att du skall berätta för sambons barn hur illa det är , att du inte orkar mer och att du tänker lämna honom för att rädda dig själv.

Inga enkla beslut men varje vuxen människa måste ta ansvar för sitt eget liv, så även din sambo.

siberlina
2014-05-10 20:31
#2

men fy  vad hemskt,men  jag  tycker  du ska lämna  din sambo,han  vill uppenbarligen inte ha  hjälp  av dig,har  du  något att sälja  lägenhet  eller  hus,sälj det   och försök att  leva  på  pengarna  ett tag,troligtvis  ha du en bra utbildning  så   sök  na  jobb ,men  försök  att  skaffa  dig en  liten  lägenhet   och  gör den så  mysig som  möjligt  där  kan  du  slicka  dina sår,simma  är  mycket bra när man  mår   dåligt, det  löser  upp  många  knutar,och  ät  bra nyttig  mat,grönkå   är  bra  ,kram   och  lycka  till

tankgirl
2014-05-10 20:32
#3

Det är bra att prata med andra, men kanske välja de som du vet skulle stödja dig, och inte "onda svärmodern", utan ta en vän, en avlägsen släkting, någon som inte har så mycket att förlora på att hålla med dig, om du förstår vad jag menar. Alkoholism och annat beroende är en familjesjukdom. Oftast är det så att alla vet men ingen låtsas om. Är själv barn till alkisar. Sök dig till ACA, Al-Anon eller liknande gemenskap och tala om dina problem. Det är alltid bättre, än att implodera. Vem kommer tacka dig för att du höll tyst?

Det finns en sida här som heter Anhöriga i fokus, de pratar om såna här problem.

Woodland
2014-05-10 20:51
#4

Håller med # 1 att du bör absolut tala med sambons barn. Han behöver hjälp som inte du mäktar med. De har också ett ansvar för deras Pappa när han är sjuk. Det är viktigt att du ser till att behålla din sans och hälsa i dessa omständigheter. Om det betyder att du separerar från denna man tills du reder upp detta bör du göra det. Jag tror de kristna som läser detta kommer att be för dig. Ett förhållande med Jesus betyder inte att man måste kunna en massa utan att man har fått sina synder förlåtna och älskar Gud. Man vet inte alltid varför saker och ting händer. Man gör själv misstag som leder till dyrbara och smärtsamma konsekvenser. Ibland har den troende fått gå igenom sådana saker för att Gud har någonting helt annat för dem och han frigör dem till någonting helt nytt. Ibland ser han till att omständigheter reder upp sig och ibland händer saker utan att man vet varför förrän långt senare.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-05-11 08:18
#5

<Vilken jobbig situation du är i just nu.. och underbart att du har din tro! Jag ber för dig och att din situation ska lösas.  Guds vilja samverkar alltid till allas bästa. Kanske försöker Gud att säga nånting med detta? 

När Gud jobbar behöver vi egentligen bara tacka och be och ha tålamod. Man kan lita på att Gud utför sina verk :)

Ibland kan Gud leda en till en "återvändsgränd" och helt plötsligt öppnas en helt ny dörr som leder in till nått nytt. 

Jag ber också att du ska få kristna stöttande vänner….ja.. jag ber att Guds vilja ska ske för dig.  GVD

LindaV-norr
2014-05-11 12:33
#6

Du har fått många bra råd, men komm ihåg att det bara är råd. Det är ditt liv och du måste gör det som är rätt för dig. Ur ditt inlägg kunde jag inte utläsa att du faktiskt vill lämna din sambo. Oavsett vad du känner så är en sådan här sittuation något man måste få prata med andra om. Mitt tipps är att vänd dig till någon förening som har erfarenheter av att vara medberoende som det kallas när man lever med någon med missbruk.

Även jag kommer att be för dig.

Annons:
Lilla Stjärna
2014-05-11 18:51
#7

AnnaEllinor! Jag beklagar verkligen att du har hamnat i en sådan svår situation. Tyvärr så verkar det som att ingen av oss går fri från svåra livskriser.

Jag tycker att du har gjort det allra bästa du kan göra; att skriva om det här, du kommer att få ett enormt stöd -och framför allt, håll fast vid Jesus Kristus, han kommer att guida dig genom krisen! Det har jag så mycket egna bevis för! Fortsätt att följa honom!

Återkom gärna då och då om hur det går!

Jag ska be för dig -och din sambo!

Gud välsigne er!

Upp till toppen
Annons: