Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1855 ggr
tonååring
5/4/14, 9:07 PM

"Åldergräns"?

Hej!

Jag undrar om det finns typ en "åldergräns" för hur gammal personen högst får vara som man är i ett förhållande med.

Vi säger att min sambo/pojkvän är 20 år äldre än mig, är det ok?

Annons:
Sjöstjärna
5/4/14, 9:13 PM
#1

Det finns ingen övre åldersgräns juridiskt sett, om det finns en moralisk övre gräns beror på vilken person du frågar. Jag skulle säga att det inte någon moralisk heller utan att det helt och hållet handlar om hur personerna i fråga känner för varandra, att båda samtycker och mår bra av relationen.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

tonååring
5/4/14, 9:22 PM
#2

Står det inget liknande om detta i bibeln?

Arthedain85
5/4/14, 10:10 PM
#3

I både bibeln och koranen så gifter sig äldre män med mycket yngre flickor men jag tycker inte du ska vända dig till religion för att söka svar på din fråga. Dom punkter jag tycker du bör tänka på är om ni har något gemensamt? kan ni umgås, prata och dela inte bara roliga utan även jobbiga ämnen med varandra? klarar ni att stå för eran kärlek?

tonååring
5/4/14, 11:04 PM
#4

Nja, jag tycker i alla fall att det inte är acceptabelt att äldre män gifter sig med yngre flickor.

tonååring
5/4/14, 11:05 PM
#5

Någon kan ta bort detta inlägg då det inte finns svar på min fråga.

Arthedain85
5/4/14, 11:08 PM
#6

Ne det tycker inte jag heller, som tur är har samhället utvecklats sedan dess :)

Annons:
ALPHIRA
5/5/14, 12:13 AM
#7

Bästa tånåring.

Finns ingen anledning att ta bort din fråga, tycker jag.

Jag personligen tycker att det är inget fel att vara FÖRÄLSKAD i en annan människa som är hur mycket äldre (eller yngre) som helst…Men då menar jag att man har KÄRLEK FRÅN BÅDA HÅLL.

Men du säger "förhållande"…Det behöver inte vara samma som kärlek…

[Juel70]
5/5/14, 12:59 PM
#8

Bibeln förespråkar äktenskap och trohet.  Man får inte gifta sig förrän man är 18 år, så gränsen går vid den åldern. Finns inte någon anledning att ha för bråttom heller.

Woodland
5/5/14, 1:04 PM
#9

TS

Vi säger att min sambo/pojkvän är 20 år äldre än mig, är det ok?

Inte för mina döttrar! 😎

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

tonååring
5/6/14, 5:22 PM
#10

#9 Bra där!

Joppo
5/6/14, 9:16 PM
#11

#2 På vilket sätt är det relevant vad som står i en flera tusen år gammal mytologisk bok? Moralen har ju utvecklats avsevärt sedan denna bok författades, vilket knappast gör den speciellt relevant som rättesnöre idag. 

Det är väl upp till personerna själva att bedöma om de vill ha ett förhållande eller inte. Om de trivs i det, behandlar varandra väl och mår bra så är väl en eventuell ålderskillnad av sekundär betydelse.

Woodland
5/7/14, 12:02 AM
#12

# 11

Om de trivs i det, behandlar varandra väl och mår bra så är väl en eventuell ålderskillnad av sekundär betydelse.

Det märks att du inte är förälder till tonåringar ännu. 😉

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Joppo
5/7/14, 10:40 AM
#13

#12 Var står det att exemplet gäller en tonåring? Som jag tolkar den är den generellt skriven.

Men vill dock poängtera att det finns tillfällen då även jag med min hedniska moralkompass skulle reagera på ett pars ålderskillnad. Om exempelvis den ena parten är väldigt ung (<18) och har en tjugo äldre partner, så skulle jag nog ifrågasätta om allt står rätt till. Dock ställer jag mig tveksam till att de kriterier som jag skrev tidigare skulle vara uppfyllda i ett sådant fall.

Du Woody, vad säger egentligen Bibeln i denna fråga? Hur gammal måste/bör man vara innan man gifter sig? Utifrån den kunskap som jag har om bronsåldersmänniskor så gifte de sig betydligt tidigare än dagens moderna människor. Enligt denna sida så var det tillåtet att gifta sig om man var mer än 13 år gammal på Jesus tid. Skulle du vilja att detta gällde även idag?

Annons:
[Juel70]
5/7/14, 12:07 PM
#14

Jag har för mig att "förr i tiden" ansågs man vara kvinna när man fått sin menstruation och sen hade det säkert mycket att göra med hushållets ekonomiska resurser. Att gifta bort sin dotter till en man som kunde försörja henne och även hjälpa till med att försörja dotterns föräldrar till en del.

Woodland
5/8/14, 12:06 PM
#15

# 13 Vi är överens om detta med under 18. Jag tror inte att bibeln säger någonting om ett specifikt årtal, men jag kan ha fel där. Jag har inte funderat så mycket på detta, faktiskt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: