Annons:
Etikettjesus
Läst 7447 ggr
ALPHIRA
4/30/14, 12:45 AM

När jag såg Jesus

Denna sannhistoria börjar ganska löjligt faktiskt men jag berättar allt ärligt och så väl jag kommer ihåg. Detta hände för nästan 50 år sedan, var då ca 16 år. Måste börja allt från början…

Jag hade en pojkvän och var mycket kär, som man nu kan vara i den åldern…Vi bodde på en mindre ort och han hade tagit sig till Helsingfors för att söka jobb. Tiden gick och han hade inte hittat något, hade dåligt med pengar, olycklig och utan tak över huvud.

En helgkväll låg jag på soffan i vardagsrummet i mitt föräldrahem. Har ingen minnesbild om jag skulle be till högre makter på den tiden men nu gjorde jag det. -Knäppte händerna och sa:

"Låt honom få jobb!" Jag tror jag vände mig då till Jesus.

Och med det samma hörde jag en röst (obs inte Guds röst):

"På torsdag, på torsdag." Det var en röst som kom ekandes från Universum med en kraft vilket jag inte kan (dels pga språkproblem) beskriva. Fast jag tror inte man kan beskriva det "ljudet" på något språk överhuvud taget…!!! Då visste jag att min pojkvän skulle få jobb på torsdag.

I samma stund kom "en jordbävning" -det lät så, hittar inga andra ord- och Han bara plötsligt stod vid dörröppningen till hallen.

Jag blev förskräckt, satt på sängkanten och gapade en bra stund! Då sa Han tröstande (telepatiskt, högt):

"Var inte rädd, var inte rädd!"

Sedan sa han på något sätt till mig att jag ska betrakta Honom och det gjorde jag. Märkte att han stod inte på golvet utan lite ovanför. Han hade vit sidfods klädsel på sig (eller hur säger man det). Han hade mörk hår men kan inte i dag säga om det var brunt eller svart, har för mig att det skulle ha varit någonting emellan men är inte alls säker, ganska långt.

Han "lyste" i hela sig.

Han hade en papyrusrulle i höger hand.

Han märkte att jag såg den och jag undrade vad den var. Han tittade mig i ögonen och sa (telepatiskt, högt):

"Där alla dina synder nedskrivna." (Eller uppskrivna, hur ni svenskar nu säger…)

Sen -fast Han stod kvar på sin plats- så kom Hans ansikte sakteligen närmare mig tills Hans ansikte var mitt emot mitt, kanske ca 20 cm från mitt.

Han tittade på mig och lät mig även nu betrakta Honom en bra stund. Han sa (telepatiskt, högt):

"Jag tycker synd om dig."

Jag har aldrig i mitt liv sett sådana ögon som förmedlar liknande medkänsla! Hittar inga ord!

Han visste vilken människa jag är och han visste vad jag måste genomgå och han tyckte det var så synd att det ska bli så. Men han sa med sina ögon att Han älskar mig.

Jag är osäker om jag sen började gråta, har en svag minnesbild att jag skulle ha gjort det.

Men sen i alla fall så var allt plötsligt borta.

Och pojkvännen fick ett jobb på torsdag.

Vilken färg hade Jesus på ögonen? Bra fråga. Jag var så koncentrerad på "känslan", jag mottog bara den. Men jag skulle ändå hävda att dom var blåa, även om det skulle strida mot lokala genetik.

Denna var bara en av dom sannberättelser som faktiskt finns.

Annons:
Woodland
4/30/14, 8:45 AM
#1

Det finns många "Jesusar" där ute. 

Jag tror att du upplevde allt detta. Varelsen är tillsynes övernaturlig men upplevelsen är inte äkta enligt de bibliska kriterierna.   Hade detta varit från Herren hade denna varelse påpekat hur du kunde bli kvitt dina synder i bokrullen, han hade inte tyckt synd om dej utan pekat på Jesus kors där synder förlåts.  Satan är anklagaren .. . han håller gärna fast folk i deras synder.

Ingenting i denna upplevelse överensstämmer med Guds sätt att handla. (Ett bevis för det är att du är ännu fast i det ockulta.)  Hade detta varit från bibelns Gud hade du upplevt vad människor genom tiderna upplever när Gud närmar sig dem på det andliga planet. Detta skrev jag om här i inlägg #20.

Så här ser Jesus ut idag - 

Och mitt bland dem stod någon som såg ut som Jesus, och som själv kallade sig Människosonen. Han var klädd i en lång mantel och hade ett guldbälte runt bröstet. Hans hår var vitt som ull eller snö, och hans ögon var genomträngande som eldsflammor. Hans fötter liknade guld som gläder i smältugnen och hans röst dånade som vågorna mot stranden.Han höll sju stjärnor i sin högra hand och ett sarpt dubbelsidigt svärd i sin mun, och hans ansikte lyste som solen, när den skiner som klarast.

När jag såg honom föll jag ner vid hans fötter som om jag hade varit död. Men han lade sin högra hand på mig och sa: Var inte rädd, jag är den förste och den siste, den levande som dog och som nu lever i evighet, och jag har nycklarna till helvetet och döden. 

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

ALPHIRA
4/30/14, 11:16 AM
#2

Tack Woodland för dina synpunkter.

Bibliska kriterierna är inte uppfyllda enligt dig men du säkert förstår att upplevelsen var så överväldigande att det är svårt, om inte omöjligt, för någon utomstående att ta den ifrån mig.

Mitt i allt detta eländiga liv i synden -är det inte bra i alla fall att jag tror på Jesus -oavsett hur Han ser ut idag?

Denna upplevelse gjorde att jag fick en mycket stark Jesustro. Hur skulle Satan (om det var honom jag såg) bidra till och sponsra Jesus på detta sätt?

[Juel70]
4/30/14, 1:00 PM
#3

Jag vet att ingenting är omöjligt för Gud. Jag fick också vara med om en massa händelser efter jag tog emot Jesus. Har du tagit emot Jesus i ditt liv ALPHIRA? 

Då bodde jag hemma hos mina föräldrar. 

Min mamma började tröttna på att jag var hemma utan att bidra till varken mat eller hyra, så hon blev arg och sade: 

-Du ska inte tro att jobben kommer till dig.

Då fick jag tro och orden bara kom ur mig: -Jo, du ska få se! Dom ringer imorgon.

Nästa dag ringde dom från ett ålderdomshem och frågade om jag ville ha jobb 😮 Jag fick jobbet.

En annan gång var min mamma och mormor osams och hade ingen kontakt och mamma satt vid köksbordet och grät. Hon vägrade ringa mormor och be om ursäkt. Jag bad och sade: 

-Då kommer mormor att ringa dig imorgon! Och det gjorde hon, och dom blev sams igen tack o lov. 

Jag tycker det är bra Alphira att du tror på Jesus och jag tror att Jesus kommer att föra fram dig till hela sanningen och även befria dig från sådant som inte hör tron till. Det gjorde Jesus med mig. Steg för steg kom jag närmare Jesus.  Han kommer att lära dig att skilja mellan rätt och fel och från sanning och osanning. 

🌺

Gesus Pettersson
4/30/14, 3:10 PM
#4

#0 @ALPHIRA Hur vet du att det inte var guds röst?

Hur vet du att det var Jesus - och menar du Jesus som nämns i bibeln?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Gesus Pettersson
4/30/14, 3:10 PM
#5

#0 @ALPHIRA "Låt honom få jobb!" + "Och pojkvännen fick ett jobb på torsdag"

Du ser inget underligt med att det finns miljoner människor på jorden som lider av sjukdomar, svält, krig och annat elände - men att gud/Jesus (som ju f.ö är en och samma ju) fixar jobb till din pojkvän istället för att hjälpa dom..?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Gesus Pettersson
4/30/14, 3:11 PM
#6

#0 @ALPHIRA Du menar också att man alltså kan be till Jesus så fixar han jobb till en..?

Kan inte låta bli att fundera på hur Jesus fixade fram detta jobb - gjorde han så att en annan fick sluta sin anställning, alt blev sparkad eller sjuk/sjukskriven så att din pojkvän fick den tjänsten? Eller gjorde Jesus så att företaget gick bättre och därmed behövde ny/mer arbetskraft, bl.a..? Och på så kort tid…

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Woodland
4/30/14, 3:42 PM
#8

# 2

Du skrev i en annan tråd - Nja, jag pratar egentligen inte alls om bibelrelaterad tro i mitt fall. Min nuvarande tro bygger helt på mina egna upplevelser.

Jag ville belysa skillnaden med vad du upplevde och vad vi kristna anser är ett sant möte med Gud. Kännetecken kan verka förvillande lika men det är avgrundsdjupa skillnader i dessa två motpoler. Jag kan förstå att denna upplevelse var stark och har följt dig. 

# 2 Denna upplevelse gjorde att jag fick en mycket stark Jesustro. Hur skulle Satan (om det var honom jag såg) bidra till och sponsra Jesus på detta sätt?   

Mycket enkelt - genom att ge dig en falsk uppenbarelse och en annan Jesus figur som blev centrum för dina böner och uppmärksamhet. Det varnas för detta i Nya Testamentet och det var länge sedan den varningen skrevs. 

Gud talar först och främst genom sitt ord (bibeln) och han har givit klara kriterier för vad som utmärker hans verk bland människor. Gud ändras inte och tar emot alla som kommer till honom genom Jesus Kristus. MEN det måste vara den bibliska Jesus för det finns inte räddning i någon annan. Jag och alla andra måsta foga oss till det bibliska kriteriet. Om man älskar Jesus lyder man honom.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
4/30/14, 3:43 PM
#9

# 7

Världen är inte i det tillståndet som Gud skapade den. Människan i sin ondska begår dessa saker. De gör det av deras egna fria viljor. De begår mord, våldtar, förtalar, ljuger, rånar och så vidare.

Om Gud skulle stoppa ondskan på en punkt, som ett barns våldtagning, fick han ta itu med resten som äger rum. Det skulle innebära mänsklighetens förgörelse därför att ondskan finns till och med i vår tankevärld.  Ingen är oskyldig i Guds ögon för alla har syndat (Rom 3:23).

Nu är det så att Gud tillåter detta och ibland griper han in genom en sekundär kraft som arméer, poliser och rättsväsendet.  Det är VI och samhället som skall gripa in. Det är VI som skall se till att inga barn lider.

Vi vet ifrån bibeln att den dagen som Gud griper in kommer det att leda till de orättfärdigas dom.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
ALPHIRA
4/30/14, 5:48 PM
#12

Du Gesus brukar påminna oss skribenter på andra trådar att hålla sig till ämnet. Det gör du stup i kvarten. Nu är du själv jätte tankspridd.

Återkommer.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Gesus Pettersson
4/30/14, 6:46 PM
#14

#12 "Det gör du stup i kvarten"

Det kommer ju bli jättelätt för dig att visa var jag gör detta då - eftersom jag gör det "stup i kvarten". 

Annars är det väl att du visar att du bara kommer med påstående som du inte kan belägga här, eller..?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
ALPHIRA
4/30/14, 8:59 PM
#19

#14 Gesus. Du väntar på svar bums på en gång. Jobbar inom vården, under kafferasten hinner man knappastt dricka sitt kaffe.

Gesus Pettersson
4/30/14, 9:04 PM
#20

#19 Nu hittar du ju på igen - var har jag sagt att jag väntar svar direkt..!

Drick du ditt kaffe i lugn och ro, varför ens vara här och surfa då - skriv när du får tid, som väl dom flesta gör…

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Annons:
copse
4/30/14, 9:49 PM
#21

Har blivit lite Off Topic här i tråden med de senaste inläggen så jag har tagit bort dem och skapat en ny tråd här där ni kan diskutera vidare.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

[Juel70]
4/30/14, 10:59 PM
#22

😴 Tack Copse

Lilla Stjärna
5/1/14, 12:01 AM
#23

#0 ALPHIRA! Jag känner så väl igen mig i din upplevelse -från åren då jag blev vilseledd! Jag fick alla möjliga spektakulära "uppenbarelser" av så många varelser och jag trodde att allt var från Gud.

# 1 Woodland! Jag önskar verkligen att jag kunde uttrycka mig så klart och tydligt som du, när det gäller att stämma av vad som kommer från Gud och inte! Just när nån frågar mig om hur jag vet vad som är det riktiga, du beskriver det så kristallklart där.

När jag lyftes upp ur allt som jag hade hållit på med, så fick jag på mindre än en sekund (kändes det som) en snabb filmremsa genom huvudet. Där blev jag visad sanningen bortom illusionerna -och vem som låg bakom. Jag behövde inte ens läsa i Bibeln om detta, det har jag gjort i efterhand!

Mera sånt, Woodland!!!

Älvan
5/1/14, 9:58 AM
#24

Vilken underbar upplevelse Alphira! Grattis och tack för att du delar! Ser ingen anledning till att man ska analysera eller ifrågasätta din upplevelse i ett forum för tro på Jesus, särskilt då du i ts inte ber om analys. Ber alla i tråden hålla sig till trådstarten och skippa sidospår. Alphira har inte tänkt frälsa icketroende så ni kan hålla er lugna som inte tror. Jag tror inte heller Alphira bad om en djävulsutdrivning och jag tror inte den behövs. Jag tycker vi alla ska respektera Alphiras berättelse. Alla som inte har något trevligt att säga tycker jag ska lämna tråden. Ibland stämmer; "tala är silver, tiga är guld". Tack för mig och ursäkta att även mitt inlägg i vissa delar var OT, men jag orkar inte med all intolerans.

Woodland
5/1/14, 10:44 AM
#25

#24 Vänta inget medhåll från oss. Här dikterar inte du forumets villkor eller medlemmarnas rätt till att uttrycka sig!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Bettanbop]
5/1/14, 10:55 AM
#26

Vilken häftig upplevelse Alphira 😃 

Tack för att du delar med dig 👍 Det är sådana upplevelser som stärker och höjer en själv och att man delar med sig av upplevelser är kärlek ❤️

Din upplevelse är din! och inte för någon annan att tolka om du inte bett om det 🙂 

🤗 Bettan

Woodland
5/1/14, 11:00 AM
#27

# 26 Svaret i # 25 gäller också ditt inlägg. Vill man inte ha en kommentar postar man inte här.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Älvan
5/1/14, 11:16 AM
#28

Woodland. Förstår inte ditt inlägg. Varför kan man inte vara respektfull menar du? Finns det någon regel mot att vara trevlig? Tycker många trådar slutar i otrevlig stämning. Det är väl inte poängen med ett diskussionsforum? Gör ni så ute i verkliga livet också? Talar om för era föräldrar, vänner, syskon att det de upplever inte är sant?

Twinflamewolf
5/1/14, 12:00 PM
#29

Fantastiskt vackert Alphira,man blir så glad och varm inombords och det här visar ju verkligen vilken enorm kärlek och ljus Jesus står för.Underbart ❤️

[Bettanbop]
5/1/14, 1:18 PM
#30

Klart man får kommentera. Alphira berättar en otrolig upplevelse som var stor för henne och sann för henne. Varför då säga att hon har fel??? att hon inte ska tro på det som hon ser med egna ögon???

Gud och Jesus ser ut på olika sätt i allas våra ögon. Vi har olika uppfattningar om allt. Tycker jag att kanelbullar är det godaste som finns medans du tycker att det är det äckligaste som finns så kan varken du eller jag säga att den andra har fel för tycke smak och uppfattning är så olika från person till person.

Så skulle du t.ex säga att !i dag såg jag Jesus. Han hade en så fin ny klädnad, han var så vacker."

"Ja! så kul för dig, grattis att du fick träffa han." Det skulle väl då vara väldigt onödigt och sårande att i stället svara " nä det var inte Jesus du måtte, för han visar sig alltid i samma kläder"

Förstår du hur jag menar?

Älvan
5/1/14, 1:23 PM
#31

Bettanbop Du är så förståndig och tar orden ur min mun. :)

[NeferNefer]
5/1/14, 1:24 PM
#32

Otroligt vacker berättelse, Alphira, tack för att du delar med dig till alla!

Gesus Pettersson
5/1/14, 1:47 PM
#33

Vi har väl fortfarande inte fått veta vem denna "Jesus" ska vara - mer än att det INTE är den Jesus som nämns i bibeln..?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Älvan
5/1/14, 1:56 PM
#34

Gesus=Jesus? ;)

Annons:
[Bettanbop]
5/1/14, 2:13 PM
#35

Gesus Pettersson! Vad spelar det för roll vem Jesus är för var och en. Det viktiga är väll att man har en tro, och att du tror det du tror. Är det någon som ifrågasätter vad du tror på och säger att du tror fel?

Woodland
5/1/14, 3:18 PM
#36

Alphira skrev själv i # 8 i denna tråd om hennes möten med "Gud" - 

Nja, jag pratar egentligen inte alls om bibelrelaterad tro i mitt fall. Min nuvarande tro bygger helt på mina egna upplevelser.

Jag vill inte prata över huvudet på Alphira. A har mötts med respekt. Vi håller inte med om att den hon såg var/ är bibelns Jesus men hon påstår inte det heller. 

Hennes egna upplevelser överensstämmer inte med bibeln. De överensstämmer inte med Jesus i bibeln. Detta erkänner hon. Så varför är ni så upprörda?

Sedan om man tror på älvor, feer, skogsnymfer, djur andar, talande träd, utomjordingar, änglar som styr och ställer, en snäll Lucifer eller dyl. kommer man inte att få medhåll här. Så är det bara.

Det finns endast en biblisk Jesus och han är fokuset för detta forum. Diskutera gärna men respektera detta.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Älvan
5/1/14, 3:25 PM
#37

Woodland Inser att jag som tror på Jesus, men enl dig inte "på rätt sätt" inte är välkommen här. Jag tänker inte titta in här mer. Undrar bara hur många som har "rätt" att vistas på denna sajt? Funderar även på var toleransen som Jesus pratade om får plats på denna sajt. Tack o hej. Leverpastej.

[NeferNefer]
5/1/14, 3:30 PM
#38

Jag personligen tror inte att verklighetens Jesus, den historiska personen, var speciellt lik den Jesus som kristendomen visar fram. Var och en blir salig på sin tro.

Älvan
5/1/14, 3:51 PM
#39

Woodland Tänkte bara säga att "jag vänder andra kinden till". Jag förlåter dig din intolerans ty "förlåt dem för de vet inte bättre". Läs i Bibeln och notera att en vis man skrev båda citaten. ;)

Woodland
5/1/14, 4:47 PM
#40

# 38

Tack för din ärlighet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Gesus Pettersson
5/1/14, 6:59 PM
#41

#35 Tja jag bara undrar vem denne Jesus är som setts, eftersom tråden handlar om honom - tycker liksom det har med saken att göra.

Om det typ finns flera Jesusar, som också påstås kunna göra mirakel - om nu fixa jobb till pojkvän kan kallas mirakel..!

Och sen, varför är det "det viktiga att ha en tro"?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Annons:
[Bettanbop]
5/1/14, 7:33 PM
#42

Man kan ju börja undra hur du har det med din egen tro. Verkar inte så stabil. Eftersom du börja ifrågasätta direkt när någon hade en åsikt som inte var lika som din.

Vist kan man se det som att det finns fler en en  Jesus. Det finns lika många som det finns personer som tror på han. Därför att vi uppfattar han på olika sätt.

T.ex. Om det finns en som gillar dig och en som inte gillar dig. Båda beskriver dig på olika sätt beroende på hur de uppfattar dig och kan då uppfattas som det är två olika personer för någon som inte känner dig, men du är ändå en och samma person. 

Man kan fråga "Vem är Jesus?" jo han är DU. Jesus finns i oss alla så ja då kan man ju säga att det finns fler.

Så vem träffade Alphira…..jo SIN Jesus.

Trodde verkligen att ni kunde detta. Ni borde veta hur man kan se olika på saker och ting och att varje människa har sin egen uppfattning.

Om ni kan eran Jesus så vet ni att han inte ifrågasätter och pekar ut någon för att vara eller tänka annorlunda. Han Välkomnar alla.

Woodland
5/1/14, 7:48 PM
#43

# 37 - 39

_Älvan - Inser att jag som tror på Jesus, men enl dig inte "på rätt sätt" inte är välkommen här. 
_

Lägg känslorna åt sidan. Läs vad jag skrev. Du läser in vad du vill i mitt svar. Så har jag inte skrivit!! Jag skrev att man får inte medhåll. Det betyder inte att man inte är välkommen här. Stor skillnad.

Jag förlåter dig din intolerans ty "förlåt dem för de vet inte bättre".

Det du kallar "intolerans" är vad jag kallar kärlek. Kärlek till Gud, Hans ord och vittnesbörd. 

Antigen tror man på den Jesu som finns i bibeln eller inte. Tror man på den Jesus som finns i bibeln måste man underkasta sig villkoren för hans beskrivning, verk ock så vidare. Det har alltid varit så inom kristendomen. Har du en annan syn är du inte kristen i dess rätta bemärkelse för du tror på en annan Jesus. Helt logiskt. Vi kan inte båda ha rätt. 

Och, Ja, tack. Jag läser bibeln och skall fortsätta med det. 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
5/1/14, 8:13 PM
#44

# 42

Kära Bettanbop!

Tack för din undran om min egen tro. Det var snällt av dig. Jag håller mig till vad den kristna kyrkan har predikat sedan Jesus dagar. Jag vill ingenting annat. Det är sant att Alphira möte SIN Jesus men det var inte bibelns Jesus. Det finns många Jesus och olika andar därute. 

Tron på Frälsaren kan inte liknas med kanelbullar eller kompisar som man väljer eller vrakar. 

Jag är inte Jesus. Du är inte Jesus. 

Du är DU. Titta i spegeln. Du är en person som behöver Jesus precis som jag. 

Alla kan ha en egen uppfattning om Jesus men den behöver vara grundad i sanningen i Guds ord för det är endast i bibeln som man kan läsa om Jesus. Sanning är inte relativ. Som det står i Ordspråksboken - En väg kan synas rätt för en människa, men till slut kan den leda till döden.

Du skrev -Om ni kan eran Jesus så vet ni att han inte ifrågasätter och pekar ut någon för att vara eller tänka annorlunda. Han Välkomnar alla. Han utpekade folk när han gick på jorden i allafallHan välkomnar de som vänder bort från sina synder och synd innebär falska gudar med mera. Han sade att han var vägen, sanningen och livet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

ALPHIRA
5/1/14, 8:36 PM
#45

Tackar så mycket Bettanbop, Twinflamewolf och NeferNefer samt Älvan som slagit näven i bordet. Ert stöd betyder så oerhört mycket. Det vet ni. Älskar er.

Tack även till Juel.

Tack till Woodland och Lilla stjärna. Jag förstår er tro och förstår att för vissa människor är Bibelns ord enda sanna som finns.

Vill också tacka Gesus. Du i din iver och motstridighet är ibland nästan skrattretande rolig! Du är logiker och kan retoriken.

Känns nästan som jag fått Oscar-statyn eller motsvarande med allt detta tackande!!!

Kommer nu att jobba flera långa dagar framöver men är skyldig Gesus några försök till svar så jag återkommer. Fast det lönar sig inte det minsta. Om man inte vill förstå en annan människa så vill man inte.

[Mirco]
5/1/14, 8:59 PM
#46

Bettanbop, vågar jag mig på några frågor till dig?

" Det viktiga är väll att man har en tro, och att du tror det du tror. "

Jag förstår inte heller hur du menar där? Du svarade ju inte mej utan Gesus Pettersson vet jag, men jag undrar över det här också i ditt svar:

  Är det någon som ifrågasätter vad du tror på och säger att du tror fel?"

På "din" sajt blir ju alla som inte håller med er EXAKT i er tro och livsåskådningar eller berömmer eran andliga vishet attackerade med personangrepp, ärekränkningar och näthat, "troll" "dumt folk som sprider lögner" mm.  Folk blir rejält uppläxade. Varför går du/ni då in här och läxar upp folk???

Du arbetar ju med barn, då är det väldigt viktigt att vara konsekvent! Man ska leva som man lär heter det.

Man kan ju börja undra hur du har det med din egen tro. Verkar inte så stabil. Eftersom du börja ifrågasätta direkt när någon hade en åsikt som inte var lika som din         - ???????????

"Man kan fråga "Vem är Jesus?" jo han är DU. Jesus finns i oss alla så ja då kan man ju säga att det finns fler."

Har jag aldrig hört talas om  ??????

Gesus Pettersson
5/1/14, 9:14 PM
#47

#42 @Bettanbop "Man kan ju börja undra hur du har det med din egen tro."

Tja jag har ingen "egen tro", vad får dig att TRO att jag har det..?

Du svarar f.ö INTE på min fråga - Och sen, varför är det "det viktiga att ha en tro"?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Gesus Pettersson
5/1/14, 9:14 PM
#48

#42 @Bettanbop "Eftersom du börja ifrågasätta direkt när någon hade en åsikt som inte var lika som din."

Vad yrar du om, ifrågasätta, vad, var gör jag det?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Annons:
Gesus Pettersson
5/1/14, 9:15 PM
#49

#42 @Bettanbop "Vist kan man se det som att det finns fler en en  Jesus"

Javisst se hur många du vill!

Jag bara undrar vilken Jesus som menas i denna tråd eftersom det handlar om "honom" - vad är problemet med det?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Gesus Pettersson
5/1/14, 9:15 PM
#50

#42 @Bettanbop "Om ni kan eran Jesus"

Vilken Jesus menar DU här då - han som nämns i bibeln, eller?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Gesus Pettersson
5/1/14, 9:17 PM
#51

#45 "är ibland nästan skrattretande rolig!"

Är det verkligen vad du kommer med när jag bara undrar över vad du säger/skriver..?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Gesus Pettersson
5/1/14, 9:19 PM
#52

#45 "din iver och motstridighet"

Jag vet att "ni" alltid läser och tolkar det som "ni" vill, och inte som det står i verkligheten - men vilken nykter människa som helst som läser här kan nog se att jag här bara undrar över saker som du skriver!

Och som alltid kan du ju visa VAR jag gör dessa saker som du påstår -  du har INTE kunnat det hittills..!

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Gesus Pettersson
5/1/14, 9:27 PM
#53

Galet intressant för mig att se/läsa här, hur olika "troende", på olika saker - ger exakt samma agerande som vid "skeptiker" vs "troende" på olika saker..!

Dvs, inga svar/bemötande på det som det tros på, det som skrivs - bara en massa påståenden, egentolkningar och OT…

Ser en klar problematik för dom som tror på tex påstådda medium och änglar med mera - men/och ändå vill hålla kvar vid gud och Jesus, men inte kan acceptera att gud/Jesus faktiskt "styrs" av och handlar om det som står i bibeln och den "kristna tron", utan vill att det ska kunna tolkas lite som det passar dom. 

För det blir ju direkt ett problem med att snacka med andar och annat, om man ska gå efter bibeln…

Måste väl också bli stora problem med detta med olika änglar osv..?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

[Bettanbop]
5/1/14, 9:39 PM
#54

😃 Ja du Micro 🙂

Om du inte vid det här laget har förstått vad det betyder att ha en tro, så vet jag inte om det är någon ide att fortsätta försöka eftersom så många har försökt. Fråga Jesus.

På "min" sajt pratar vi inte om Jesus, om vem han är eller inte, så vad det har med saken att göra förstår jag inte. Men du kanske inte har något mer att koma med vad gäller den här tråden så du måste ta in andra trådar också.

Måste beklaga om du tolkade det på det viset.

Någon kallade dig för troll, ja. Men om du nu inte är något troll så ska du inte ta åt dig.

Ja jag arbetar med barn. Vad har det med denna tråd att göra????

Har du aldrig hör att Jesus finns i oss alla 😮 Håll i dig nu för Gud finns också i oss alla 🙂

Lilla Stjärna
5/1/14, 11:04 PM
#55

#45 ALPHIRA, tack så mycket själv, det är du som ska ha tack för din berättelse!

Jag tycker det är så spännande att läsa sånt, sedan spåna på det och få diskutera med andra (utan otrevligheter)!

Jag förstår också din tro -för jag har delat den. Därför skrev jag att jag känner igen mig och jag respekterar vad andra tror.

Hoppas bara att ingen ska "slå näven i bordet" nästa gång. Sånt gillar jag inte, omoget av fullvuxna ? personer!

Kram på dig/ Stjärnan

Annons:
[Juel70]
5/2/14, 3:13 PM
#56

#53 Ja vi har många kyrkor i Sverige och alla har en tolkning och ett rättesnöre utifrån Guds ord bibeln.  Det kan vara en liten skillnad eller en större skillnad.

Själv är jag ännu inte med i en församling, men jag varit i pingstkyrkan förut. Söker efter en församling där jag känner mig hemma och där jag känner att jag kan dela mina kristna värderingar med andra, men min tro är inte beroende av en kyrka, men däremot så ska vi kristna hjälpa och stötta varandra.

Jag kan säga så här till Alphira, det är svårt för andra att bedöma en annan människas upplevelser. Själv har jag haft övernaturligt änglabesök när jag var barn och det är något jag verkligen uppskattar, att Gud skickade änglar till min hjälp och något jag fortfarande tänker på ibland när livet är jobbigt.

Försök läsa bibeln mera och be Gud om hjälp att förstå texterna, så ska Gud låta dig lära känna Hans personlighet och uppenbara sanningar.  Du ska lita på det som du vet att du har fått av Gud. Gud brukar inte ge en sten om man ber om en fisk. kram

Det är så lätt att tro att det blir svårt.

[NeferNefer]
5/2/14, 5:04 PM
#57

Fina Alphira, jag säger som Lilla Stjärna: det är du som ska ha tack, som så modigt och generöst berättar om det här vackra mötet. Jag tycker att din berättelse ger hopp och tröst :-)

Lilla Stjärna
5/2/14, 5:04 PM
#58

#56 Ja, det här kan jag absolut instämma i, Juel70;

"Försök läsa bibeln mera och be Gud om hjälp att förstå texterna, så ska Gud låta dig lära känna Hans personlighet och uppenbara sanningar. "

Men jag märkte av den enorma skillnaden som först efter att jag hade överlämnat mig till Jesus helt och hållet. Sedan dess har jag som en slags assistent med mig när jag läser i Bibeln. Det blir kristallklart för mig, ord för ord (oftast). Innan var det massor som jag tyckte att jag inte förstod!

Woodland
5/2/14, 6:53 PM
#59

Gud lämnar inte sina barn som får utan herde. 

För en kristen är det inte svårt att bedöma vem eller vad som står bakom en uppenbarelse eller erfarenhet därför att Gud har givit oss en klar vägledning i sitt ord om vad som kommer från honom och han ändras inte. Lydnad innebär att man gör varje tanke till en lydig fånge hos Kristus. 2 Kor 10:6  

Om man tror att man inte kan bedras är man illa ute! Risken kan vara att man blir det om man inte håller sig fast till ett bibliskt kriterium som jag beskrev i inlägg # 1. Jesus varnade sina lärjungar om och om igen "Se till att ingen bedrar er!" 

Paulus befaller i Kol. 2:17-19 - Låt er inte fråndömas segerkransen av någon som ger sig hän åt 'ödmjukhet' och går upp i syner av änglarnas tillbedjan (eller annan översättning sin tillbedjan av änglar) och som utan orsak är uppblåst i sitt köttsliga sinne och inte håller sig till honom som är huvudet (Jesus Kristus).

Om det man tror man har fått inte är i linje med Guds ord - förkasta det. Klamra dig inte fast med det som hindrar att man går vidare i tro och mognar. Dessa erfarenheter är oftast mer ett hinder än ett hjälp och "blåser" upp egot.

Den som berömmer sig skall berömma sig av Herren. Det är inte den som rekommenderar sig själv som består provet, utan den som Herren rekommenderar. 2 Kor 10:17-18

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
5/2/14, 6:55 PM
#60

#58 Ja så var det för mig också. 🙂

Det krävdes en total överlåtelse  och sen gick det utav bara farten kändes det som. Känner igen "assistenten" vid bibelläsningen.. det är ju ett måste.. annars förstår man inte fullt ut det man läser. Kul att du nämner det.

Jag tror det kan vara så att när man inte är överlåten ännu, så kan man få glimtar av Herren och vägen, och vägledning, men först när man överlåtit sig helt, då händer det grejer! 🙂

För Gud prövar ju våra hjärtan och våra motiv hela tiden.

Det var inte länge sedan som jag hade en dröm där någon talade med mig (Jesus) och han visade upp kartor till mig som han höll i handen.  ---Och han sade att jag måste göra mig av med dessa kartor, för dom tillhör inte Guds plan. Men han sade det på ett kärleksfullt sätt. 

Jag som trodde att jag helt och hållet "var i Guds vilja". Drömmen gjorde att jag rannsakade mig själv och jag insåg att jag planerade mitt eget liv mer än jag själv ville medge (Där Jesus inte fick vara med).

 Det Jesus ville säga till mig var att om jag verkligen vill leva i Hans fulla flöde, så måste jag leva i Hans plan och inte i min egen. Det finns mycket man vill här i livet, men nåden och härligheten finns i Guds plan.

Gesus Pettersson
5/2/14, 7:23 PM
#61

#45 @ALPHIRA  "Om man inte vill förstå en annan människa så vill man inte."

Det är galet svårt att förstå någon som vägrar berätta/tala om vad dom menar med sina inlägg + vägrar svara på/bemöta frågor på dom/det..!

Man kan nog säga det är ganska omöjligt, eller..?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Gesus Pettersson
5/2/14, 7:24 PM
#62

#59 "Gud lämnar inte sina barn som får utan herde."

Jag är inget får - därför behöver jag ingen herde ;-]

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Annons:
Lilla Stjärna
5/2/14, 8:44 PM
#63

#59 ;

"För en kristen är det inte svårt att bedöma vem eller vad som står bakom en uppenbarelse ……………"

Exakt!!! Den förmågan får man på köpet -ungefär som en vaccination, i det ögonblick som man vänder sig 100% till Jesus!

Men, "Om man tror att man inte kan bedras är man illa ute! Risken kan vara att man blir det om man inte håller sig fast till ett bibliskt kriterium som jag beskrev i inlägg # 1. Jesus varnade sina lärjungar om och om igen "Se till att ingen bedrar er!" "

Ja, till och med Jesus blev ju frestad av Lucifer. Det är bara ett par månader sen som jag blev  -inte bedragen, utan oerhört skrämd och hotad! Nu är de mäktiga "guiderna" som bortblåsta och visar sitt rätta "ansikte". Då är det bara Jesus som kan rädda.

#60 Ha ha, om du bara visste hur mycket jag känner igen mig i dig då! Före detta New Age:are båda! Såååå mycket av det du skriver som är som ett eko från mej själv!

[Juel70]
5/2/14, 9:15 PM
#64

Lilla Stjärna, kul att höra. Hoppas vi kan prata vidare om det 🙂

Lilla Stjärna
5/2/14, 10:53 PM
#65

Juel70, absolut!

[Mirco]
5/4/14, 4:16 PM
#66

#54 Anser du att jag inte har förstått alls vad det innebär att ha en tro? Jag har haft hela 3 sorters tro i mitt liv, (bl a din typ av tro, är numera kristen ) så du behöver inte undervisa mig om det här med  tro!

"så vet jag inte om det är någon ide att fortsätta försöka eftersom så många har försökt. Fråga Jesus."

Hur många har försökt få mig att fatta och vilka är de?

På "min" sajt pratar vi inte om Jesus, om vem han är eller inte, så vad det har med saken att göra förstår jag inte.

Om man går in på Änglarifocus och skriver "Jesus" i sökfältet får, ialla fall jag upp 348 sökträffar…………………….

"Men du kanske inte har något mer att koma med vad gäller den här tråden …        ?

Nej, ingen har kallat mig för troll men jag har sett flera andra som blivit kallade sånt och utsatta för förlöjligande mm. för oliktänkande.

Jag jobbar själv med barn och ungdomar på olika vis och tycker att det är otroligt viktigt att vi vuxna är konsekventa och föregår med gott exempel! Och där kommer vi in på det här med ett forum där det visstas en hel del barn och ungdomar, som där får rådgivning om t ex att Lucifer är god!…………….ja jag finner inga ord.  Det är satanism.

Glad att mina egna barn är vuxna och vet om faran med att ledas in i sånt.

"Har du aldrig hör att Jesus finns i oss alla Förskräckt Håll i dig nu för Gud finns också i oss alla Glad

Nej! Varken Gud eller Jesus finns i mig!!!!!!! Den tron har jag övergett för längesen, ska du veta!

Sen undrar jag varför du här undervisar om att Gud/Jesus finns i oss alla……Herregud..du tror ju inte ens själv på Gud!!  enligt vad du själv skrivit.

Twinflamewolf
5/4/14, 5:22 PM
#67

Mirco nu är du faktiskt orättvis,minns den tråden där jag upprepade gånger påpekade till dig och en annan medlem om att visa respekt för det fanns just barn med i den diskussionen vilket också framgick klart och tydligt under trådens gång.

Så skyll nu inte på Bettan för det var du och en till som höll låda om ondska och skrämmande tankar och ord gentemot barn runt 12-14 år,Illa illa får jag lov att säga för hade du vart så mån om barn och vad dom läser så hade du lyssnat den gången men icke ni fortsatte i samma spår fast det framgick så klart och tydligt genom trådens förlopp att där fanns barn med i diskussionen,fy skäms på dig  😕

Ursäkta Woodland att jag hamnade lite OT om annan sajt och tråd men det här kändes så viktigt att få fram när det involverar barn !

Woodland
5/4/14, 6:12 PM
#68

Ta gärna dessa sorts diskussioner i PM. 

Finnsingen anledning att föra över problem från andra forum hit!   😮

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Mirco]
5/4/14, 6:17 PM
#69

#67

 ",fy skäms på dig  Ledsen"

Är jag orättvis?

 "……det var du och en till som höll låda om ondska och skrämmande tankar och ord gentemot barn runt 12-14 år,"

http://anglar.ifokus.se/discussions/5328ac08ce12c447920003eb-forlat-for?531758efce12c443e8001c08-1

Var i den tråden höll jag låda om ondska och skrämmande tankar och ord gentemot barnen?

Tvärt om. Jag hade läst i flera andra trådar där innan och blivit totalförstummad av saker ni lärde ut till barnen. Helt plötsligt blev det en helomvändning så att de som inte höll med er i eran tro blev attackerade med näthat och personangrepp!!!!!

Helt emot iFocus och Sveriges lagar.

Man blev ju totalförvirrad!

Jag blev så upprörd av det jag hade läst i tidigare trådar så jag försökte snarare att "få upp ögonen" på barnen………

Annons:
Woodland
5/4/14, 6:26 PM
#70

# 69

Som jag skrev förut - Ta gärna dessa sorts diskussioner i PM. 

Finnsingen anledning att föra över problem från andra forum hit!   😮

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Mirco]
5/4/14, 8:54 PM
#71

#70, Woodland jag skrev nog min kommentar samtidigt som du skickade din #68. Såg den inte förrns jag hade klickat Skicka! Det var inte meningen. Ber om ursäkt!

Håller med dig!

Woodland
5/4/14, 10:18 PM
#72

# 71 OK.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
5/11/14, 7:12 PM
#73

Så många frågor som ännu inte fått några svar!

Tråkigt……för det var en väldigt intressant tråd.

Woodland
5/11/14, 9:50 PM
#74

Vilka frågor Lilla Stjärna?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
5/12/14, 6:01 PM
#75

#74, Jag tänkte på att fr o m inlägg #4 dyker det upp en del frågor, som jag tycker att det vore intressant att få läsa svaret på. Jag är ju så intresserad av att läsa och diskutera kring berättelser typ i #0 och frågan;  -hur vet man att det var den äkta Jesus och Gud? Livsviktig fråga, tycker jag, och högaktuell i dessa tider när många har en egen variant på Jesus Kristus / Gud. "Det finns inget rätt eller fel!"

För som du skrev här ovanför "Det finns många olika Jesusar därute." Och, javisst, jag har ju själv träffat på dem, bl a en som bytt namn till "Sananda"!

Jag är så nyfiken på andras livsupplevelser!

Jag skulle nog kunna skriva en stor, tjock bok om mina upplevelser hittills i mitt ganska långa liv. Jag kommer nog att intressera mig för sådana frågor och vad man ska vara vaksam på, så man inte blir bedragen, precis som Jesus påpekade  -så länge jag orkar.

Är väl för otålig, bara vänta………..

ALPHIRA
5/12/14, 6:57 PM
#76

Lilla stjärna.

Jag för min del försöker så småningom svara på vissa frågor som jag tycker jag är skyldig er för min del. Men jobbar, jobbar…är trött och sliten.

Annons:
Lilla Stjärna
5/12/14, 7:59 PM
#77

Oj, snälla ALPHIRA #76, det var verkligen inte meningen att någon skulle känna sig stressad eller pressad! Vad jag ångrar att jag skrev så. Jag förstår absolut om du är trött och sliten, önskar att du ska få vila och ro strax!

Tänk om jag är skyldig svar någonstans här då? Kommer ihåg att jag blev utloggad heeela tiden, så fort jag skulle skicka iväg vad jag skrivit plus att samma sak hände när jag bläddrade här på iFokus. Det var ca ett par månader sedan.

Hoppas att den som eventuellt upptäcker att jag inte har svarat på frågor uppmärksammar mig på det, jag gillar att få frågor!

Det är ju det som är grejen med diskussionsforum.

Woodland
5/12/14, 8:32 PM
#78

# 75 Låter bra! Börja gärna en ny tråd.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
5/13/14, 3:14 PM
#79

#78 Woodland, det kanske blir att jag gör det framöver!

Babastina
5/29/15, 10:37 PM
#80

Det finns många som tar patent på Jesus och utser sig själva till domare över sina medmänniskor. Eftersom de inte anser andra ha mött Jesus på det korrekta sättet. Är det så Jesus själv lärde oss att bemöta vår nästa? Den som tycker att det finns flera Jesus, kan inte ha mött Jesus Kristus. Han kommer lika personligt till var och en. Eftersom vi människor är olika. Liten är den som dömer sin nästa. Att se med hjärtat, är att se bortom fel, brister och olikheter. Det är att se med Kristi ögon.

Woodland
5/30/15, 12:16 AM
#81

Det finns många som tar patent på Jesus och utser sig själva till domare över sina medmänniskor. Eftersom de inte anser andra ha mött Jesus på det korrekta sättet.

Det finns ingen som tar patent på bibelns Jesus! Möta andra jesusar ja, visst, varsågod och möt dem om ni vill men bibelns Jesus Kristus är det inte! Som jag skrev i # 45 . . .

Antingen tror man på den Jesus som finns i bibeln eller inte. Tror man på den Jesus som finns i bibeln måste man underkasta sig villkoren för hans beskrivning, verk ock så vidare. Det har alltid varit så inom kristendomen. Har man en annan syn är man inte kristen i dess rätta bemärkelse, för man tror på en annan Jesus. Helt logiskt. Vi kan inte båda ha rätt. 

 Är det så Jesus själv lärde oss att bemöta vår nästa? 

I denna fråga - ja. Vi följer endast Jesus instruktion och varningar och om man känner till bibelns lära förstår man detta. Jesus var den förste att varna för de som påstod sig möta honom efter hans himmelsfärd - så ja, det är så vi skall bemöta vår näste med sanning och utan svek! "Tro dem inte!" sade Jesus. 

Liten är den som dömer sin nästa. Att se med hjärtat, är att se bortom fel, brister och olikheter. Det är att se med Kristi ögon.

Samma nyandliga definition av att "döma" som vi brukar höra här på JiF.  Ledsen Alla dessa sentimentala, meningslösa klichéer som man sväljer! Vi kan inte "se" med hjärtat. Varken du eller jag kan "se" in i människans hjärta. Det kan endast Gud göra. Vi kan ser gärningarna som folk gör och dessa kan utföras med goda och dåliga motiv (hjärta). Vi kan förlåta varandra men det är inte det som är ämnet här. Jesus ögon, som tillhör endast honom, är som eld och rannsakar hjärtan - det du!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Babastina
4/29/17, 2:34 PM
#82

När egot dör, är själen fri.

Det är egot/ sinnet som har behov av att tala och vara ordrik.

Möter Du Jesus Kristus i anden. Då behövs inga ord.

Viktigt är också, att aldrig förringa någon annans andliga upplevelser.

Om man gör det, vill överbevisa den som tagit mod till sig att berätta.

Tystar ens eget ego ner, den som öppnar sitt hjärta och i förtroende berättar.

Det finns gott om nedtystade människor. Som inte vågar berätta.

Människor som är bittra på fördomsfulla och dömande kristna människor.

Det är dessa människor, som ger en felaktig bild av Jesus Kristus.

Jesus lärde oss att vara  lika Honom själv. För att vara ett gott föredöme och befria människor i från deras bördor.

"Herren, HERREN har givit mig en tunga av lärdom,

så att jag förstår att med mina ord hjälpa den trötte.

Han väcker var morgon mitt öra,

Han väcker det till att höra på lärjungasätt."

Jesaja 50:4. Bibeln.

setfree
4/29/17, 3:24 PM
#83

#82 Viktigt är också, att aldrig förringa någon annans andliga upplevelser.

Jag hoppas att fler delar med sig av andliga upplevelser här. Det är viktigt att förstå att inte alla upplevelser är från Gud och behöver granskas utifrån bibeln. Det betyder inte att man förringar någons upplevelse. Hur det är i detta fallet har jag inte tillräcklig kunskap om för att bedöma.

Jesus lärde oss att vara  lika Honom själv. För att vara ett gott föredöme och befria människor i från deras bördor.

Vi befriar människor genom att bli fria från synd genom Jesus försoning. Ska vi vara lik Jesus så följer vi honom väl?

Det är väl bra om vi kan ha en öppen diskussion här, låt oss fortsätta med det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: