Annons:
Etikettjesus
Läst 1926 ggr
random321
2014-04-25 21:51

Synder

Hur tar man bort sina synder? Ber man till Jesus om förlåtelse?

gheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej

Annons:
lanabanana
2014-04-26 02:13
#1

Det borde ju du som förespråkar kristendomen veta:)

Woodland
2014-04-26 07:27
#2

#0

Endast Gud kan "tar bort synder". Han gör det när vi vänder oss till honom och ber om förlåtelse med ett ärligt sinne.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

random321
2014-04-26 10:42
#3

Tack Woodland! :)

gheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej

ALPHIRA
2014-04-27 22:24
#4

Och jag tror att han verkligen gör det också. Man kan känna en lättnad som inte är av denna världen.

Gesus Pettersson
2014-04-28 00:02
#5

Är inte gud (Jahve) och Jesus en och samma? + den helige ande…

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

ALPHIRA
2014-04-28 21:47
#6

Hej Gesus! Skulle nog ha vetat att du lurar bakom något hörn…

En bra fråga, du ställer.

Jag som inte är bibeltrogen i ordets bemärkelse tror att dom är inte en och samma men hör ihop ändå, vad än jag nu menar med det…

Hoppas du får "rätt" svar från medlemmar på denna sajt.

Annons:
Gesus Pettersson
2014-04-28 21:54
#7

Hej! Gesus works in mysterious ways - det vet du väl ;-]

Och nej tyvärr, väldigt väldigt sällan man får svar på något på "denna sortens" forum - om man får några svar eller bemötande ö.h. 

Fast du ger ju ett "svar" här - att man liksom bara tar vad som passar en i bibeln och struntar i det som inte passar - så kallad cherrypicking..!

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

ALPHIRA
2014-04-28 22:06
#8

Nja, jag pratar egentligen inte alls om bibelrelaterad tro i mitt fall. Min nuvarande tro bygger helt på mina egna upplevelser.

Har sett Jesus med egna ögon, hört Guds röst och upplevt glimtar av den helige anden =idiotförklaring men det bjuder jag på…🙂

Fast har förstås i min barndom och ungdom läst om dessa tre men mina upplevelser har kommit "på äldre dar"…

Snart spårar även denna tråd ur…inga tillfredställande svar lär du få eftersom du godkänner inga svar utan vetenskaplig bevisning.

Woodland
2014-04-29 12:33
#9

#7

Och nej tyvärr, väldigt väldigt sällan man får svar på något på "denna sortens" forum - om man får några svar eller bemötande ö.h. 

Fast du ger ju ett "svar" här - att man liksom bara tar vad som passar en i bibeln och struntar i det som inte passar - så kallad cherrypicking..!

Inläggs historiken visar att du har fel.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-04-29 12:37
#10

# 8 

Har sett Jesus med egna ögon, hört Guds röst och upplevt glimtar av den helige anden =idiotförklaring men det bjuder jag på…

🙂

Hade du sett den bibliska Jesus, hört Guds röst och "sett" den helige Anden hade du inte överlevt. Och jag anser inte att du är en "idiot"! 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Gesus Pettersson
2014-04-29 14:20
#11

#8 "har sett Jesus med egna ögon"

Hur vet du det var Jesus?

Och vem är Jesus för dig - om inte den som sägs funnits i bibeln?

Och sen "idiotförklaring"

Nej, jag har aldrig idiotförklarat någon (säger inte att du säger att jag gör det här heller) som har haft/har upplevelser och/eller tror på grejer - det är alltid "ni själva" som tror att "vi" gör det…

Sist "eftersom du godkänner inga svar utan vetenskaplig bevisning"

Trams och fördomar…

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Gesus Pettersson
2014-04-29 14:21
#12

#9 @Woodland  Jaha. visa gärna var. Så vi kan se att det inte bara är påstående från dig…

Eller du kan kanske visa ditt svar på mitt #5 

"Är inte gud (Jahve) och Jesus en och samma? + den helige ande…" 

här ovan, som exempel på att det svaras..?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Gesus Pettersson
2014-04-29 14:22
#13

#10 "Hade du sett den bibliska Jesus, hört Guds röst och "sett" den helige Anden hade du inte överlevt."

Vad/hur menar du här - går det inte att se det utan att dö?

Och igen då, är inte "dom tre" en och samma?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Annons:
Woodland
2014-04-29 15:34
#14

# 12 Forumets utrymme används oftast för att svara på frågor och invändningar. Jag trodde att din fråga var riktat till ALPHIRA. Ja, de kristna vidhåller att Gud är tre personer i en: Fadern, Sonen och Anden. Det finns mer information om detta i artiklarna om de kristnas Gud, med flera. #13 Aposteln Paulus såg Jesus på vägen till Damaskus och han blev blind. Aposteln Johannes såg Jesus i sin härlighet men var enligt honom själv "i anden" och såg honom inte med sina fysiska ögon. Det står skrivet att ingen kan se Gud och leva och detta innebär att det är omöjligt att se honom i hans härlighet. Vår fysiska kropp klarar inte det. Jag vill också poängtera att detta hindrar inte folk från att påstå att de har sett Gud. Detta tas i regel emot med väldig stor skepsis av bibeltroende.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

ALPHIRA
2014-04-29 17:10
#15

Jag känner flera kristna -dock inte kyrkokristna utan folk från olika frikyrkor (om ens det) - som har sett Jesus (säger sig ha sett Jesus). Om detta hänt med "egna ögon" eller med "andliga ögon, sk "tredje ögat" t ex, vet inte.

Gesus, hur jag vet att det var Jesus? -När något så stort och överväldigande händer, då VET man bara.

Och hur vet jag att det var Guds röst? Då VET man också. Den rösten var inte från denna värld, den var så mäktig, som alla narturkrafter (åska, storm etc) skulle omringat mig. Hittar inga ord på finska och absolut inte på svenska. Har hört den två gånger, båda gångerna sa han bara ett ord. I sammanhanget mycket betydelsefulla ord.

Idiotförklaring…jag tror jag blir idiotförklarad av kristna, inklusive denna sajtens medlemmar. Jag menar att ni, fast ni tror på dessa tre så tror ni inte på människans förmåga att SJÄLV uppleva/upptäcka något, allt måste gå enligt Bibelns rättesnöre.

Jag har skrivit fel tidigare: Jag har inte SETT den helige anden på något sett utan UPPLEVT den, delvis.

Gesus Pettersson
2014-04-29 17:45
#16

#14 "Forumets utrymme används oftast för att svara på frågor och invändningar."

Javisst, det är väl tanken, men, precis som jag sa så - "nej tyvärr, väldigt väldigt sällan man får svar på något". Jallafall dom fårgor jag ställer ;-]

Men igen, visa gärna några exempel på det du påstår här…

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Gesus Pettersson
2014-04-29 17:47
#17

#14 "Det står skrivet att ingen kan se Gud och leva"

Ja, jo det vet jag, men visst var det någon som tom brottades med den påstådda guden utan att ens bli särskilt skadad - Jacob..?

Och Paulus överlevde ju (och tur det för det är väl han som spritt hela kristendomen..?) han blev bara blind ett tag

Så det verkar inte stämma att man dör. Och hur var det med Adam och Eva + ormen, eller det gäller inte djur kanske - men dom överlevde ju också..!

Sen kan ju jag då påpeka att massor av folk påstår massor av olika saker - det tas med stor skepsis av massor av människor..!

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

[Juel70]
2014-04-29 20:39
#18

Jag fick höra Gud/Jesus röst efter jag hade tagit emot Jesus i mitt liv. Jag satt på mitt rum och bad. Gud hade helat mig från en infektion i halsen natten innan och jag blev fylld av helig ande. Men dagen efter bad jag hela dagen till Gud, för jag var så paff och överväldigad över att han hade helat mig och svarat mig. Då bad jag i mitt inre: 

-Var är du? 

Då hörde jag med en hörbar röst, iallafall fullt hörbar för mig. 

-Här är jag. Vad vill du?

Jag vet inte om mina föräldrar hörde något, men dom var i köket och jag hade stängt dörren till mitt rum.

Men det var min första tid med Jesus och då fick jag vara med om så mycket fantastiskt. Dagen efter bad jag också för min lillasyster som led av vårtor på hela hälen på en fot. Dagen efter var ALLA borta! Och sen gick jag ut med hunden, mötte en alkoholist med hjärtproblem. Jag lade mina händer på honom och bad och han blev helad.

Jag önskar att man var lika frimodig idag som då.

[Juel70]
2014-04-29 20:43
#19

Man kan inte se Gud och leva, men tror det är fullt möjligt att man kan se Jesus.  Endast Jesus kan stå rättfärdig inför Gud. (Men vi blir rättfärdiga i Jesus) Vi kan se Gud genom Jesus. Lärjungarna fick ju se Jesus efter uppståndelsen flera gånger. 

Jag har fått uppleva att Gud skickat änglar till mig i nöd och en gång med ett budskap. Jag har bara sett/träffat Jesus i mina drömmar, men då har det varit drömmar där Jesus talat till mig och undervisat mig och förmanat mig.

Woodland
2014-04-29 21:44
#20

# 15

Hej A!

Ja, de finns många som påstår sig ha sett Jesus. Men vi vet inte hur han såg ut så det är lite svårt att säga om folk faktiskt har sett honom. Den "Jesus"-bilden som många ser är en konstnärs rendering av en man som är mer europé än jude. Det kan vara söndagsskolans Jesus, Micheangelos Jesus, Rafaels Jesus och så vidare.  Aposteln Johannes fick se honom och den bilden av honom är inte vad de flesta ser och Johannes reaktion är inte vad de flesta upplever heller. Sedan kan man "se" någonting liknande vad Johannes såg men skuggorna i ansiktet avslöjar att det är inte Jesus.

Det är så att Guds ord är givet och det tilläggs ingenting mera till det. (Bibeln alltså)  Jesus sade viktiga saker om den helige Anden - Han skall visa världen vad synd och rättfärdighet och dom är. Synd: de tror inte på mig. Rättfärdighet: jag går till Fadern och ni ser mig inte längre. Dom: denna världens härskare är dömd.

Han sade också till lärjungarna: Han skall förhärliga mig, ty av mig skall han ta emot det han låter er veta. Han förhärligar Jesus och ingen annan.

När Gud närmar sig en människa som inte är kristen är det ingen trevlig upplevelse eftersom att som syndare är vi totalt olika honom och reagerar efter det. Innan vi blir födda på nytt för att "se" Guds rike är vi fiender till Gud. Upplever man den helige Anden upplever man först och främst en stor syndanöd. Den helige Anden leder en person in i ånger och syndabekännelse och man vänder sig från sin synd. 

Jag förstå att du har upplevt saker. Det tvivlar jag inte på. På samma gång vill jag påpeka att det hade varit omöjligt för en människa som upplever den sanna Guden att fortsätta med ockulta övningar. Det skulle innebära en oerhört stor inre konflikt. Det är två andar som är motpolar. Däremot är Satan i sin list en varelse som härmar Gud för att ta folks tillbedjan. Gud är ingen lögnare och är totalt sann sig själv. Han ger inte ny uppenbarelser eller ett annan bild än den vi får se i bibeln.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
2014-04-29 21:45
#21

# 16 Men igen, visa gärna några exempel på det du påstår här…

Det är bara till att söka på sajten. . . annars ställ frågor.

# 17

Det är klart det är flera i bibeln som har sett Gud (den andra Personen som vi känner till som Jesus) i GT. De brottades, åt med honom, talade med honom, med mera.

Jag skrev - Det står skrivet att ingen kan se Gud och leva och detta innebär att det är omöjligt att se honom i hans härlighet. Vår fysiska kropp klarar inte det. Endast Jesus har sett Fadern och Anden.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-04-29 22:45
#22

Gud kan säkert öppna en rättfärdig människas hjärtas ögon så att han ser himlen. Det finns människor som sett änglar i kyrkan under tillbedjan och lovsång osv. 

När jag sett Jesus i mina drömmar så måste jag poängtera att jag aldrig sett hans ansikte, bara hans silhuett/kläder/hår.  En gång dock såg jag Jesu ansikte i en dröm, men det var inte behagligt eftersom hans ögon var som eldslågor och ett svärd kom ut ur hans mun. 

Men man ska pröva alla upplevelser, för som Woodland säger så kan även den onde komma i en ängels skepnad.

ALPHIRA
2014-04-29 23:01
#23

JUEL.❤️

Woodland
2014-04-30 08:25
#24

Det är konstaterat av bibellärare med fler att människor kan träna sig in i en alternativ medvetenhet i lovsångsstunder. Alternativ medvetenhet är ett tillstånd som ofta där i saker och ting ses och upplevs. (Jag har erfarenhet av detta). Det är ett transliknande tillstånd. För någon som är väldigt "inne" i detta kan man öva upp sig för att hamna där mycket snabbt. Naturligtvis skall man sjunga Guds lov men att sjunga verser om och om igen kan leda till detta tillstånd. Det är därför församlingar bör dra fram de gamla psalmböckerna och sjunga ur det rika textarv som finns. Det finns substans i det.

Hur ser Jesus ut? Detta är skrivet av den sista levande utvalde lärjungen vid 90 års ålder han hette Johannes. Denna beskrivning finns i bibelns sista bok. Uppenbarelseboken 1.

Och mitt bland dem stod någon som såg ut som Jesus, och som själv kallade sig Människosonen. Han var klädd i en lång mantel och hade ett guldbälte runt bröstet. Hans hår var vitt som ull eller snö, och hans ögon var genomträngande som eldsflammor. Hans fötter liknade guld som gläder i smältugnen och hans röst dånade som vågorna mot stranden.Han höll sju stjärnor i sin högra hand och ett sarpt dubbelsidigt svärd i sin mun, och hans ansikte lyste som solen, när den skiner som klarast.

När jag såg honom föll jag ner vid hans fötter som om jag hade varit död. Men han lade sin högra hand på mig och sa: Var inte rädd, jag är den förste och den siste, den levande som dog och som nu lever i evighet, och jag har nycklarna till helvetet och döden. 

Vi kan tro att vi "ser" honom i våra sinnen på grund av det som är skrivet men det är inte troligt att det är som Johannes upplevde det.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Gesus Pettersson
2014-04-30 15:33
#25

#21 @Woodland Menar du med ditt "se honom i hans härlighet" är något som skiljer t.ex hur Adam och Eva, Jacob, Paulus och ALPHIRA har sett gud/Jesus mot hur någon annan ser honom?

Vad är skillnaden på att se honom"i sin härlighet" mot att se honom rent allmänt liksom..?

Är där någon som dött av att se honom i hans härlighet förresten?

Sen är det ju galet mycket som " står skrivet" i t.ex bibeln, som inte ens kristna bryr sig om..! Eftersom du tar upp att - det står skrivet…

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Gesus Pettersson
2014-04-30 15:35
#26

#21 @Woodland "Endast Jesus har sett Fadern och Anden."

Detta undrar jag ju om - hur kan han se sig själv, som alla tre också..?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Woodland
2014-04-30 15:45
#27

# 26

Vill du förklara vad du menar?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Gesus Pettersson
2014-04-30 16:27
#28

Om du menar bara mitt #26

Så har jag alltid undrat varför Jesus tex påstås snacka med Jahve/gud - det är ju han själv..?

Och som du säger här, att han ser sig själv i sina andra roller, eller vad vi ska kalla det - är han tre olika delar som kan vara åtskilda, men tillsammans och titta på varandra?

Var det något i #25 du undrade över?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Woodland
2014-04-30 17:58
#29

Nej jag menade # 26. . . tänker svara båda på en gång.

# 25

Vad är skillnaden på att se honom"i sin härlighet" mot att se honom rent allmänt liksom..?

I Gamla Testamentet kommunicerade den andra personen i Treenigheten med människan ofta i en mänsklig form. Abraham till exempel såg honom som en man. Mose och de 70 äldste i Israel åt med honom på berget med mera. Det kan du läsa mera ingående om i artikeln Sonen i GT. Men under alla dessa tillfällen visade han sig inte i hela sin härlighet, renhet, majestät, makt och så vidare. Fadern har endast talat två gånger i bibeln - all kommunikation med människor är genom Sonen.

Är där någon som dött av att se honom i hans härlighet förresten? 

Endast Jesus själv, Gud och människa, har sett hela härligheten och tagit del av den. I artikeln Frälsaren är född kan man läsa om detta med härlighet.

# 26

Så har jag alltid undrat varför Jesus tex påstås snacka med Jahve/gud - det är ju han själv..? Och som du säger här, att han ser sig själv i sina andra roller, eller vad vi ska kalla det - är han tre olika delar som kan vara åtskilda, men tillsammans och titta på varandra?

Fadern, Sonen och Anden är Gud. Detta med den treenige Guden förklaras i artikeln De kristnas Gud. På svenska säger man oftast Gud om Fadern. I engelskan, till exempel, är ordet Gud inte begränsat till endast Fadern på det viset. 

I artikeln Gud Uppenbarar sig själv förklaras hur vi ser på Gud som "något annat".

Om du läser artiklarna och har fler frågor ta gärna upp dem i en ny tråd🙂.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Gesus Pettersson
2014-04-30 18:43
#30

#29 Men vad är "hela sin härlighet"?

Sen på tal om det jag sa att man inte får svar. Det är ju hela tiden att du bara hänvisar till saker som står i en bok - och ska det som står i bibeln då gälla?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Woodland
2014-04-30 20:26
#31

# 30 Vad jag skrev - renhet, majestät, makt och så vidare. Det är klart att när det gäller detta ämne är det vad som står i bibeln som gäller. Gud uppenbarar inte sina tankar någon annanstans.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Gesus Pettersson
2014-04-30 20:54
#32

#31 "renhet, majestät, makt och så vidare"

Hur visar han sig i/med det - och hur såg dom som sett honom, honom då utan det?

"när det gäller detta ämne är det vad som står i bibeln som gäller"

Gäller inte allt som står i bibeln alltid överallt?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Upp till toppen
Annons: