Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2264 ggr
Woodland
3/13/14, 6:44 PM

Lik Barnen

Avatar för sagamar76

2014-03-13 18:24

#22 av sagamar76 

Gud talar som allra tydligast genom det nyfödda barnet. Vi har ingenting att kommentera om vad andra gör via våra inlärda bibelverser, läror och utbildningar.  Vi ska vara LIK BARNEN, leva och tänka som dom. Jesus är BARNENS vän. Det finns INGA regler hur man ska leva. Gud finns i våra hjärtan. Människor idag har inte tid för sig själva, för det gudomliga, gränslösa överflödet för att kunna höra vad Gud talar inom oss; hans budskap är fullkomlig kärleksbudskap. Vi människor kämpar mot vår egen inre sanning, mot den riktiga, naturliga sättet att leva. Vi väljer förnuftet istället och separerar andra människor, fördömer andra och ser ner på andra. Men INGEN är mindre värd än någon annan!  

Vi alla ett, ingen är separerad från någon. Vi är en enda ljus, gudomliga ljuset. Men istället väljer vi hatet, konflikten, kritiken och striden. Människor har kommit bort från Gud, människor sover.

Vi alla har frihet, makt och egen fri vilja att göra vad vi vill här på jorden, vi ska leva med öppet hjärta (till Gud) utan några negativa föreställningar. Vi behöver inga kyrkor, religioner eller rätt väg, att leva på ett särskild sätt. Vi är älskade av Gud så som vi är.

Inlägget flyttat hit från tråden "Ulf Ekman"

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Juel70]
3/31/14, 9:23 AM
#1

Du skriver mycket som är sant och bra, t ex men annat som inte riktigt stämmer med bibeln, som att det inte finns regler. Det finns ju bud som Gud gett oss.  Framförallt det dubbla kärleksbudet. 

Det finns saker som Gud förmanar oss att inte göra, att avhålla oss ifrån sånt som är synd.

Man är fri att leva, gör vad du vill, men avhåll dig ifrån synd. Gud har en plan för våra liv, en frälsningsplan. Det är inte alltid så att den väg vi väljer leder till frälsning, utan vi måste underordna oss Guds vilja. 

Ville Jesus dö på korset? Både ja och nej. Men han drabbades av ångest och fruktan och bad Gud om att få slippa, men han underordnade sig ändå Guds vilja och sade: Ske DIN vilja Fader, inte min. 

Jesus sade till oss att vi måste vara villiga att bära korset (lidanden) såsom han gjorde.  Det står mycket i bibeln ang lidanden som vi måste utså i den här världen, men denna världens lidanden är ingenting i jämförelse med den härlighet som skall komma. Om du får lida i den här världen, så var vid gott mod: 

Vem kan skilja oss från Kristi kärlek? Nöd eller ångest, förföljelse eller hunger, nakenhet, fara eller svärd? Det står ju skrivet:"För din skull dödas vi hela dagen, vi räknas som slaktfår". Men i allt detta vinner vi en överväldigande seger genom honom som har älskat oss. Ty jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar eller furstar, varken något som nu är eller något som skall komma, varken makter, höjd eller djup eller något annat skapat skall kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre. (Romarbrevet 8:1-39 SFB)

Vi är älskade som vi är, men såsom Gud skickade Jesus med sitt frälsningsbudskap, så skickar han oss att göra detsamma, i hans fotspår. Det är därför kyrkor finns; för att sprida budskapet. Kyrkor idag gör mycket för att hjälpa människor både i utlandet och i Sverige. Här har vi missbrukare, hemlösa, deprimerade och fattiga människor. Alla är ju välkomna till kyrkan. Däremot har ju vi människor i kyrkan ansvar för vår Gudsrelation och hur vi behandlar andra. 

I den här sista tiden finns det mycket falskhet och ulvar, även inom kyrkan.  Därför är det ju så viktigt att hitta Jesus i sitt eget liv och ha en personlig relation med honom, att bli ledd i anden och inte av människor.  Var flitig med att läsa och studera bibeln och be och söka efter svar.

🌺

[Juel70]
4/1/14, 8:32 AM
#2

"Vi människor kämpar mot vår egen inre sanning, mot den riktiga, naturliga sättet att leva. Vi väljer förnuftet istället och separerar andra människor, fördömer andra och ser ner på andra."

Det vore snällt om du kan utveckla det här lite, för jag tror inte jag förstår hur du menar.  Vad är det riktiga och naturliga sättet att leva?

NiklasTyreso
4/2/14, 7:39 PM
#3

Instämmer om att det visst finns bud. Paulus skrev(som Rabbi Hillel gjort före honom) om att den som lever efter det dubbla kärleksbudet uppfyller lagens förväntningar på oss. Apostlagärningarna 15 specifiserar 4 bud som icke judar bör leva efter, men eftersom församlingen i Jerusalem dog ut efter att ha givit bort allt de ägde vann Paulus kristendom lära om det dubbla kärleksbudet. "Gamla testamentet" säger att Guds bud är eviga och som eviga bud lan de inte bli gamla. Själva namnet "gamla testamentet" är därför en felaktig benämning. "Alla dessa bud som jag giver dig skall du hålla och höra, för att det må gå dig väl och dina barn efter dig, till evig tid, när du gör var gott och rätt är i HERRENS, din Guds, ögon." 5 Mosebok 12:28 För allamänniskor gäller att leva efter det dubbla kärleksbudet. För judar gäller de bud Gud gav dem i de fem Moseböckerna (och de buden gäller dem t o m om de tror på Jesus). För hednaakristna gäller de fyra buden i Apg 15 (och det dubbla kärleksbudet). Personligen gillar jag de sju noakidiska buden som Judendomens tradition lär gäller alla människor. En religion som inte ger etisk vägledning om hur man bör leva den är ointressant för mig.

Upp till toppen
Annons: