Annons:
Etikettbibeln
Läst 1307 ggr
indra-bus
2014-03-13 10:56

När kan man kalla sig kristen?

Finns de tydliga kriterier för de? Enligt bibelen?

Vad anser ni personligen?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
[Juel70]
2014-03-13 11:05
#1

När man låtit döpa sig, bli pånyttfödd genom helig ande, beslutat sig för att följa Jesus. Det är vad jag läst mig till iallafall 🙂

indra-bus
2014-03-13 11:11
#2

Ok, tack. Då e jag de enligt bibelen oxå.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Juel70]
2014-03-13 12:00
#3

🌺☀️❤️

Benni
2014-03-16 00:38
#4

Du kan kalla dig kristen när du gör som det står i Romarbrevet 10:9-10

Du kan kalla dig kristen 

om du med din mun bekänner Jesus vara Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, då bliver du frälst.

Ty genom hjärtats tro bliver man rättfärdig, och genom munnens bekännelse bliver man frälst.  😃

Romarbrevet 10:9-10  från 1917 översättning

EbbaHog
2014-04-03 18:34
#5

Jag skulle inte att det finns några kriterier att man måste göra det ena och det andra för att få kalla sig kristen. Man behöver bara tro på jesus helt enkelt!

Jag har varit kristen hela mitt liv (även fast min tro ser helt annorlunda ut nu än vad den gjorde när jag var typ 5, haha..) men är inte döpt!

[Juel70]
2014-04-03 21:49
#6

Så här står det i bibeln på ett ställe. Det finns fler ställen där Jesus och johannes och andra säger att man måste födas på nytt genom vatten (troendedop) och ande.

Jesus svarade: "Amen, amen säger jag dig: Den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike. Det som är fött av köttet är kött, och det som är fött av Anden är ande. Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt. Vinden blåser vart den vill, och du hör dess sus, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en som är född av Anden." (Joh 3: 5 – 8)

Annons:
EbbaHog
2014-04-10 22:11
#7

Jo, Jesus uppmanar oss till att döpa oss. Men jag tror/vet att han kan påverka lika mycket i persons liv som inte döpt sig. Och ifall man tror, men inte är döpt så är man ju kristen!:)

Upp till toppen
Annons: