Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 4093 ggr
himalaya27
3/12/14, 4:26 PM

Homosexualitet

Jag har en fråga och hoppas ingen tar illa upp här

Hur ser ni på homosexualitet? Tycker ni att det är helt ok att leva tillsammans med en samkönad eller tycker ni det är något onaturligt? Kanske rent av en sjukdom?

Om ni tycker så så vill jag fråga hur ni hade reagerat om er son eller dotter varit homosexuell? Hade ni brutit kontakten med ert barn då? Eller försökt omvända? Eller fullt accepterat?

Jag som frågar är en homosexuell tjej som lever som sambo tillsammans med min flickvän sedan flera år tillbaka.

När jag berättade för mina djupt troende föräldrar om min läggning och om min flickvän som jag då nyss träffat så blev mina föräldrar mycket upprörda. Till en början försökte de få mig att inse att jag var sjuk och måste helas. Men när jag så flyttade ihop med min älskade sambo så bröt de totalt kontakten med mig.

När jag möter dem ute på gatan idag så tittar de demonstrativt bort eller går åt ett annat håll. Jag har skrivit brev till dem flera gånger utan att få svar

Är jag inte värd att älskas fast jag älskar en tjej?

Jag vill inte tro att Gud dömer mig för det.

Annons:
UnserZukunft
3/12/14, 4:27 PM
#1

Kristnas skrift säger att det inte är ok. Sedan vad du själv som medmänniska tycker och tänker är en annan sak - fråga dig vad som är viktigast - kärleken för din nästa eller din tro.

Homofiler i alla klubbar, förenen er.

himalaya27
3/12/14, 4:30 PM
#2

#1 Jag tänker inte välja antingen eller. Jag vill tro att jag kan älska och bli älskad både av gud och min sambo. :)

Calcifer
3/12/14, 4:33 PM
#3

Jag tycker det är vanskligt att folk kan sluta älska sina barn och använda sin religion som svepskäl. Sina barn ska man älska oavsett om de är homosexuella eller inte, allt annat är fruktansvärt och absolut ingenting som har med Gud att göra.

Gud handlar om kärlek, att ta hand om varandra, att göra gott, att respektera andra och hjälpa andra. Inte att döma människor för att man känner för det eller för att man kan skylla på en halv mening i en bok som påstår att kvinnor måste gifta sig med sina våldtäktsmän och att man får stenas till döds om man har två olika material på sig.

#2 Det kan du! Är inte det som verkligen ger en lycka när det gäller Gud det koncept att han älskar alla, oavsett? Om det stämmer - och det borde det göra, för en Gud som bara väljer ut vissa människor att älska verkar som en rejält trist Gud - så betyder det att Gud älskar dig precis som du är. Homosexuell eller inte.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
3/12/14, 4:34 PM
#4

Jag känner flera präster som är verksamma i Svenska kyrkan och som är homosexuella. 

Själv är jag medlem i EKHO.

Försöker att lägga in en länk men misslyckas tyvärr. 

Googla på EKHO.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

UnserZukunft
3/12/14, 4:36 PM
#5

#3 Anammar en den kristna Guden, tillika judarnas och muselmanernas, då bör väl en även följa de gudsgivna direktiv, orden och tolkningarna, som återfinns i de böcker och skriftliga dokument som är Guds ord?

Homofiler i alla klubbar, förenen er.

Calcifer
3/12/14, 4:40 PM
#6

#5 Men däremot ska man absolut bortse från t:ex att folk ska stenas och dödas hit och dit för fåniga saker? Religioner där man själv väljer vad som stämmer och inte efter personligt tycke har jag inte mycket för. Speciellt inte när man väljer ut enstaka halvmeningar som diskriminerar mot enstaka grupper. Som homosexuella.

Anammar en den kristna Guden bör man veta att Gud älskar alla, oavsett, och att man själv har noll rätt att döma för det är upp till Gud att göra det och förmodligen så är man själv inte Gud.

Ps. De är "Guds ord", nedskrivna av vanliga dödliga, översatta flera gånger, och säkerligen omändrade på andra sätt också. Läser en Bibeln på tyska lär man hitta vissa meningar som ser lite annorlunda ut än om man läser den på engelska.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
UnserZukunft
3/12/14, 4:40 PM
#7

#4 Intressant. Har pratat med flera medlemmar i den gruppen tidigare - jag har aldrig fått enhetliga svar utan det hela verkar vara någon "välj-och vraka"-mentalitet, precis som andra godtyckliga tolkningar av skriften.

Hur kommer det sig att en präst inom SK kan rättfärdiga sin homofila läggning när hens religion utesluter det som fromt? Majoriteten av kristna rörelser och anhängare, världen över, uttrycker starkt motstånd till just homosexualism.

Homofiler i alla klubbar, förenen er.

UnserZukunft
3/12/14, 4:42 PM
#8

#6 Då undrar jag varthän du hämtar stöd ifrån - vilken tolkning dylikt - eftersom, som nämnt i sjunde inlägget, inte överensstämmer med majoriteten av de kristna rörelserna (och dess anhängare) världen över.

Att du som medmänniska känner kärlek till din nästa är att beundra - dock samverka det med kristendom som grund är motsägelsefullt.

Homofiler i alla klubbar, förenen er.

Calcifer
3/12/14, 4:42 PM
#9

#4 Och det tycker jag är fruktansvärt fint. Verkligen. Präster som förstår konceptet med att Gud handlar om kärlek, vänskap, tillhörighet, acceptans och respekt. Inte att döma eller diskriminera eller t.o.m. hata.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
3/12/14, 4:43 PM
#10

#8 Så kristendom handlar om att döma, hata, trycka ner, häckla och pissa på sin nästa? Det låter ju kanske inte sådär jättebra, eller hur?

(Som tur är finns det ju människor som har en hälsosam syn på Bibeln och en hälsosam tro och tillit till en Gud som älskar istället för att hata och vilja folk illa. Tack Spindelmannen, för dessa människor.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
3/12/14, 4:44 PM
#11

#7 Precis som med mycket annat så är det en tolkningsfråga.

Du får gärna kalla det "välj och vraka"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Calcifer
3/12/14, 4:45 PM
#12

#11 Välja och vraka är för övrigt vad de som är emot homosexualitet gör, men de vill helst inte erkänna det, för det ser inte så bra ut.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

UnserZukunft
3/12/14, 4:46 PM
#13

#10 Nu tillskriver du ord i min mun som jag varken står för själv eller har uttryckt om andra som om det vore rättfärdigat.

Poängen är att en bör skilja på vad en som individ tycker och anser och vad den åskådning (religiös som icke-religiös) uppmanar till. Det har varken med gott eller ont att göra - det är fullkomligt irrelevant i sammanhanget - för visst är det så, att Gud som beskriven i böckerna, inte alltid ter sig icke-våldsamt? Inte heller hans sändebud Jesus Kristus själv.

Homofiler i alla klubbar, förenen er.

Annons:
UnserZukunft
3/12/14, 4:48 PM
#14

#11 Som sagt, du har inte angivit en trovärdig referens mer än ditt egna personliga tyckande, och även om jag instämmer att fördöma homofiler är förkastligt - så är det felaktigt att utgå från ens tro per automatik anser detsamma som en själv tycker och tänker. Vore inte det högmod?

Homofiler i alla klubbar, förenen er.

UnserZukunft
3/12/14, 4:50 PM
#15

#11 Givetvis en tolkningsfråga. Fast avviker en för långt från kärnan, så kan det omöjligen vara samma åskådning, om ens samma gud?

Har det inte uppkommit en ny religion än utbrytning?

Homofiler i alla klubbar, förenen er.

Calcifer
3/12/14, 4:51 PM
#16

#13 Jag ställde en fråga, jag har inte påstått att du sagt något överhuvudtaget.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Juel70]
3/12/14, 6:06 PM
#17

Våran uppgift är att älska våran nästa, inte att döma. Jag skulle inte döma mitt barn, utan fortsätta älska mitt barn. 

Gud skapade man och kvinna för varandra. Det är genom syndafallet som Guds skapelse vänds upp och ner av antikrist. 

Vi är alla syndare. Jag har ingen erfarenhet av hur Gud behandlar homosexualitet, men det är som sagt inte min sak. Min uppgift är bara att älska min nästa, inte att döma.

Men det är många som undrar varför man inte kan gifta sig i kyrkan som ett homosexuellt par. Det är helt enkelt för att det anses vara en synd och en ohelig union som inte kan vigas inför Gud. Men det går ju att viga sig borgerligt.

[Juel70]
3/12/14, 6:09 PM
#18

TS- Det var tråkigt förresten att dina föräldrar har sagt upp kontakten 😕 Jag hoppas att dom kommer på andra tankar.

Woodland
3/12/14, 6:22 PM
#19

TS

Hur ser ni på homosexualitet? Tycker ni att det är helt ok att leva tillsammans med en samkönad eller tycker ni det är något onaturligt? Kanske rent av en sjukdom?

Jag svarar dig nu utifrån en traditionell kristen syn gällande homosexualitet.

Inom judisk, kristen och muslimsk tro har homosexualitet så vitt jag vet alltid betraktats som en avart inom samlevnad. 

Grunden för detta synsätt bland de kristna är att enligt skriften (som #1 ger uttryck för) Gud skapade man och kvinna till en "enhet" från begynnelsen. Jesus i sin tur bekräftade detta.  Apostlarna (som direkt skrev eller dikterade Nya Testamentet) gjorde också klart att denna sexuella utövning inte är tillåten. 

Som vilken synd som helst kan man bli förlåten för denna och övervinna lustan. Man kan bli fri som Aposteln Paulus skrev i  1 Korinthierbrevet 6: 9-11  Vet ni inte att inga orättfärdiga skall få ärva Guds rike? Bedra inte er själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike. Sådana var en del av er. Men ni har tvättats rena, ni har blivit helgade, ni har förklarats rättfärdiga i Herren Jesu Kristi namn och i vår Guds Ande.

Det synsättet som råder hos vissa inom "kristna" kretsar att homosexualitet är ett naturligt och godkänt levnadssätt är väldigt nytt och har inget stöd i varken bibeln eller den kristna traditionen.  Bibeltroende kristna bör hålla sig till Guds ords lära. 

TS - Om ni tycker så så vill jag fråga hur ni hade reagerat om er son eller dotter varit homosexuell? Hade ni brutit kontakten med ert barn då? Eller försökt omvända? Eller fullt accepterat?

Det är ett levnadssätt som är att betrakta som en synd men inte en orsak för att bryta kontakten med ens barn, syskon och så vidare därför vi är alla syndare inför en helig Gud. Om dina föräldrar har brutit kontakten med dig endast på grund av din homosexualitet är det fel. Vissa kulter förordar det (exempel, Jehovahs vittnen) men jag vet inte vilken rörelse dina föräldrar tillhör.

Även om någons föräldrar är kristna behöver de varken acceptera detta levnadssätt eller godkänna det. Och man kan inte tvinga dem att i sitt sinne tycka att det är OK. Varje kristen förälder som ser sina kära fast, i vilken synd som helst, vill naturligtvis verka i bön och omsorg att se dem vända om. En människa kan inte omvända en annan - det gör Gud.

Däremot är någon verkligen Herrens kommer Gud inte att tolerera en vanemässig synd. Det blir konsekvenser. Idén att Gud är så kärleksfull att han ser mellan fingrarna om synd är utan grund i skriften. Hur Gud ser på synd kan man se när man ser på Jesus lidande och död. Jesus var syndfri men bar världens synd på korset. Om Fadern inte godkände synden som hans rena och oskyldiga son bar kommer han inte att godkänna synden hos människan. Gud skall älskas och lydas men också fruktas.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Maria
3/12/14, 6:50 PM
#20

#17 Visst kan homosexuella par vigas i kyrkan numera.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Juel70]
3/12/14, 8:23 PM
#21

#20 I sverige?

Maria
3/12/14, 8:47 PM
#22

Ja. Tyvärr kan jag inte länka av någon anledning.

Googla vet ja…..😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[::Vera::]
3/12/14, 9:30 PM
#24

Woodland skriver, "en människa kan inte omvända en annan - det gör Gud."

I ett antal år (omkring tonåren) försökte jag att få bli omvänd av Gud. Var på gudstjänster, möten, läger, bad, pratade med kristna, läste bibeln. Och levde som en kristen "bör" göra. Jag ville verkligen! För jag mådde fruktansvärt dåligt av att i allmänhetens och framför allt kristnas ögon, bli betraktad som en sjuk människa som behövde botas.

De kristnas Gud kanske tycker att man ska lida genom hela livet (?), för så tolkade jag Guds svar till mig. #17, så behandlade Gud min homosexualitet. Men jag valde att må bra, istället för att dömas för något så fint och bra som kärlek människor emellan.

Himalaya27, jag vet i alla fall några kristna som tror som du vill tro, dvs att du kan älska och bli älskad av både gud och din sambo. Jag tror att dina föräldrar också är rädda för att förlora sitt anseende inför sina vänner. Det är klart att de älskar dig oavsett!

[Lindyhop]1
3/13/14, 6:13 AM
#25

Himalaya27 ditt inlägg kändes i hjärtat kan jag säja. Jag är själv förälder ( mamma) och jag skulle aldrig aldrig vända mina barn ryggen om dom var homosexuella. Jag tror också på en vänlig kärleksfull icke dömande Gud. Det är ingen annan än vi själv som dömer oss i slutändan. Har man bl.a gjort andra illa medvetet (vilket är en rätt stor synd) får man naturligtvis stå till svars för det på ett eller annat sätt dock finns det inget traditionellt helvete. Sen är inte Gud någon som ska fruktas, varför ska man vara rädd för sin egen skapare, någon så kärleksfull, rättvis och ljus? Tillit och bön att prata med Gud i sitt inre och få hjälp och svar är det viktiga, vi får heller inte glömma bort att tacka för hjälpen. Himalaya tvivla inte en sekund på att du är älskad av Gud. Och jag tror dina föräldrar älskar dig också fast de gör fel mot dig för de förstår inte bättre, tyvärr.

[Juel70]
3/13/14, 8:53 AM
#26

22+23, Ok inte hängt med i utvecklingen😉 

Vet inte vad jag ska säga om det, men alla är vi ju syndare och domen är inte min eller människors.  Jag bara undrar över i mina egna tankar hur Gud ser på det. Det är ju en synd, en ohelig union och att INFÖR gud som är helig, låta sig vigas inför hans altare..

Och för att säga det igen, så är mitt mål att älska min nästa oavsett vem det är. Själv är jag kallad till trasiga och utstötta människor. 

En relation med Jesus är ju personlig. Vi vet vad Guds ord säger om synd. Jag har själv syndat och bett om förlåtelse och ångrat mig, och jag strävar mot målet, frälsningen i hopp om att få tillbringa mitt liv efter döden i harmoni och kärlek med Jesus.  Jesus vet nog att det inte är så lätt för oss människor att leva på denna jord, för Jesus har ju varit här och prövat på livet. Det enda rätta är att be och söka Gud och lära känna Jesus, så får vi svar på alla frågor.

Det bästa är att överlåta det till Gud. När Jesus gick på jorden så kom han inte för att döma, utan för att lossa bojor och visa att det finns en väg från den eviga fördömelsen.  Vad skulle Jesus ha svarat tro?

himalaya27
3/13/14, 9:28 AM
#27

Okej tack till er som svarat i tråden.  Vad jag förstår är jag alltså en syndare (ja jag vet alla är vi syndare) men nu menar jag det faktum att jag älskar en kvinna är en synd. Men själv kommer jag aldrig anse att två vuxna människor (oavsett kön) som båda älskar varandra och valt att leva tillsammans, det kan inte vara en synd. Ömsesidig kärlek är inte att synda. Det skadar ingen att jag och min sambo älskar varandra och lever tillsammans. Vi pratar regelbundet med Gud och jag tror och hoppas att han älskar oss precis som vi är.

Annons:
Maria
3/13/14, 9:55 AM
#28

#27 Du är ingen syndare.

Fortsätt att älska din sambo och lev ert liv tillsammans precis som alla andra gör som älskar varandra.

Som sagt så har ni t.om möjlighet att viga er i kyrkan om ni känner för det.❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Juel70]
3/13/14, 10:56 AM
#29

Jag tror mkt handlar om prioritet också. Gud kommer först i mitt liv. Jag litar på Honom.  

Själv lever jag ensam i celibat, tills Gud säger något annorlunda. Det är klart man vill ha någon att älska och bli älskad. Det kan man bli på många sätt.

Woodland
3/13/14, 11:26 AM
#30

Om man skalar bort det känslomässiga i TS och inlägg #27 kan man klart se att ni har tagit ett beslut. Det är ert beslut. Därför att ni har valt den vägen ni har valt får ni stå för det, precis som de flesta val man gör i livet. Jag tror också att ni har återgivit en bild här där ni erkänner att det är precis det ni har gjort.

Man kan inte i en efterhandskonstruktion förändra vad som står skrivet i bibeln. Man kan inte heller bortse från vad den över tvåtusen år gamla kristna traditionen håller som sanning som några påstår här.

Ingen av oss kan ändra vad som står skrivet. Vi kan ignorera det och vända det ryggen men det ändras inte. Gud ändras inte. Att påstå att man inte är syndare när man lever helt emot vad bibeln säger är bedrägligt (och detta gäller alla vanemässiga synder.) Vi kan inte omdefiniera ordet kärlek eller tro att Gud ska anpassa sig efter oss.

Att påstå att Gud är så kärleksfull att han inte dömer eller att man inte bör vara rädd för honom är att motsäga Jesus Kristus.  Han varnade för Guds dom i Matteus 10:28  Var inte rädda för dem som dödar kroppen men inte kan döda själen. Frukta i stället honom som kan fördärva både själ och kropp i Gehenna. 

Men det är också klart att om man vill ha en icke-dömande "Gud" går det att skapa en. Den gudabildens grund bli i så fall en fantasiprodukt av han/henne som har skapat den.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

himalaya27
3/13/14, 11:42 AM
#31

#30 Ja det är klart att vi gjort ett val. Men jag förstår inte hur du menar riktigt. Menar du att det vore bättre för mig som homosexuell kristen att avsluta mitt förhållande med den människa jag älskar för att leva med en man i endast ett kompisförhållande?

För ett kompisförhållande är just vad det skulle bli. Jag attraheras inte av män och skulle inte vilja ha sex eller skaffa barn tillsammans med en man. Är det ändå vad jag bör göra menar du? Eller menar du att om man dras till personer av samma kön så ska man hellre välja att leva ensam och bara ha kärlek till Gud och aldrig ha något kärleksförhållande med någon annan människa?

[Juel70]
3/13/14, 11:59 AM
#32

#30 Ja, om du vill behaga Gud/ stå på rätt fot med honom. Att lita på att Gud vet ditt bästa. Att prioritera Gud.

himalaya27
3/13/14, 12:02 PM
#33

#32 Så det är Guds vilja att jag inte ska ha någon mänsklig partner att leva med? Varför?

[Juel70]
3/13/14, 12:08 PM
#34

#33 Det vet jag inte himalaya27. Jag vet inte ens om Gud vill att jag ska ha en partner. (Men fått lite budskap som tyder på att en partner är på väg) Lita på Gud.. han känner dig och hur du mår och känner och vad du har för önskningar.  Gud är god!

Jag levde själv för ett tag sedan i synd, efter att ha varit inblandad i new age och dylikt. Jag bestämde mig för att prioritera Gud. Jag sade till min partner att jag bara vill vara vän pga tros-skäl. Han blev ju inte alls glad så klart och han har sagt upp kontakten med mig, men jag litar fortfarande på Gud och att han kommer med något bättre. Gud svarar på hjärtats önskningar. När man offrar något (vilket kan göra ont) så klart Gud ser det och belönar rikligen. Han är inte blind och inte döv 🙂

Annons:
[::Vera::]
3/13/14, 12:52 PM
#35

#34 Jag offrade både mig och kärleken, utan minsta belöning. Det var ett helvete att leva med att känna sig ständigt sjuk och dålig. Men man kanske behöver leva som offer hela sitt liv för att Gud ska svara. Om den Guden finns, så anser jag att det inte är en kärleksfull och god Gud. Jag hade för länge sedan ett förhållande med en kristen tjej flera år, men den Gud (som jag då trodde fanns) gjorde det mycket svårt för oss att älska oss själva och varandra. Jag var tvungen att bryta, pga att vi båda mådde riktigt dåligt. Jag har dock förlåtit de som dömde mig/oss. Lider inte av det längre. Idag är jag mycket glad för att jag gjorde det valet att inte umgås med kristna personer som är dömande. #33, Nej, du ska vara glad, lycklig och få älska fritt. Kärlek kan aldrig vara en dålig sak. Du är en bra människa!

[Juel70]
3/13/14, 1:35 PM
#36

Jesus sade till den prostituerade: -Dina synder är förlåtna. Gå nu och synda inte mer. 

Du har fri vilja att välja kära liv74 och jag dömer inte dig heller. Jag är inte Gud.

Woodland
3/13/14, 4:20 PM
#37

himalaya27!

Du och Liv74 är anonyma här.

Vad tror du om alla de kristna män och kvinnor som inte har hittat någon? De går inte ut och har kärleksaffärer med gifta män eller kvinnor. De lever i återhållsamhet. De gör det för de vet att Gud kanske har någon för dem och de väntar men skulle Herren inte ha det kan de acceptera det också. För vissa, enligt Jesus är celibatlivet en gåva. Men alla har inte fått den gåvan.

Du känner dragning till samma kön. Det är inte säkert att det förblir så om du vänder dig till Gud - villkorslöst. Du kanske inte förmår att göra det idag men det utesluter inte att det är möjligt.

Fördömelsen du (och Liv74) har upplevt kommer mycket från era egna samveten. En människa som gör rätt har ett tyst samvete enligt Rom 2:15.  De visar att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan. Om det vittnar också deras samveten och, när de är tillsammans, deras tankar, som anklagar eller försvarar dem.

När människor ber för någon annan talar Gud till "hjärtat" eller samvetet. Man känner bland annat fördömelse i sitt hjärta. Och detta gäller för alla de gångerna som Herren tuktar de sina enligt Heb. 12:1-17. Lägg märke till vers 5-6 Min son, förakta inte Herrens tuktan och tappa inte modet, när du tuktas av honom.  Ty den Herren älskar tuktar han, och han agar var son som han har kär.

Du kan också läsa i vers 8 att just tuktan eller tillrättavisningen är ett tecken på att man tillhör Herren. Om vi inte rättar oss in i leden kan Herren ta till andra metoder. Det farliga är när samvetet blir dött och man njuter av sin synd. Gud kan överlämna människor till synden. Rom. 1:18-32  

Jag hörde för flera år sedan Biskop Bertil Gärtner tala om detta med celibat. Han beskrev den traditionella ställningen att en människa som har dragning till sitt eget kön bör leva däri.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
3/13/14, 7:38 PM
#38

#0 Gud är för kärlek så självklart ska du, och alla andra, kunna älska vem du vill oavsett kön, färg, storlek eller annat som kan skilja oss åt. Kärlek är något vackert som Gud har skapat. Jag vet att många kristna hänvisar till det onaturliga i samkönade förhållanden utifrån att Gud skapade mannen och kvinnan och sade till dem att föröka sig och uppfylla jorden. Men ligger då inte "synden" i att inte föröka sig? 🤔Om vi nu ska hitta synd någon stans. 🤪

Det talas en hel del om otukt i Bibeln och det syndfulla med det, men otukt är inte kärlek. Otukt är att ha kärlekslösa förhållanden, att utnyttja andra för egen vinning, att göra allt annat än leva efter Kärleksbudskapet.

Vad jag har förstått så finner man i vissa biblar ordet "homosexualitet" men det ordet fanns inte med i ursprungstexten då begreppet inte fanns på en tiden. 🤪

Som K.G Hammar lär ha sagt - "Det är tämligen ointressant om kärleken är riktad till person av samma kön. Där kärlek är, där är Gud"

Det står ju även i Bibeln att vi inte ska onanera (spilla säd på marken), att vi inte ska ha sex innan äktenskapet och att det var helt okej för männen att nyttja prostituerade. Om jag inte minns fel… 😉

Woodland
3/13/14, 10:50 PM
#39

# 38

Du skrev - Gud är för kärlek så självklart ska du, och alla andra, kunna älska vem du vill oavsett kön, färg, storlek eller annat som kan skilja oss åt. Kärlek är något vackert som Gud har skapat

Idag, har ordet kärlek urvattnas. Människor försöker rättfärdiga alla sina handlingar med ordet kärlek. Det finns många gärningar som begås på grund av kärlek, alltifrån svartsjukemord till hedersmord till självmord. Bara för att lust förväxlas med kärlek i en människas sinne, eller att jag använder ordet kärlek som en ursäkt (hur mycket jag än tror på det själv) betyder inte att det i Guds ögon är sann kärlek. Historiskt, kan man se ett tydligt mönster i form av en nedåtgående spiral där vi konstant tänjer på gränserna och utvidgar vad som klassas som kärlek. Bara för att vi argumenterar oss till ett rättfärdigande av ett beteende genom att använda ordet kärlek betyder inte att det är sann kärlek. Guds lag är evig och kan inte underkastas oss.

Otukt är inte nödvändigtvis kärlek men ett par kan har sexuella förbindelser innan äktenskapet (otukt i biblisk bemärkelse) och ändå älska varandra. 

Du skrev - Vad jag har förstått så finner man i vissa biblar ordet "homosexualitet" men det ordet fanns inte med i ursprungstexten då begreppet inte fanns på en tiden.

Detta har florerat länge men det är faktiskt en myt. Homosexualitet som begrepp var väl känt under antiken. Även icke-judar har känt till det. Plato till exempel skrev om homoäktenskap i sitt verk "Symposium" 350 före Kristus.

Bibeln nämner inte onani som ett ämne överhuvudtaget.  Det samma med att en man fick nyttja prostituerade. Det straffades med döden i Moses lag och ansågs symbolisera orenhet och otrohet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
3/13/14, 10:54 PM
#40

Som vanligt så ser vi på saken på olika sätt. Jag är för kärlek oavsett hur en ser ut. 😉

UnserZukunft
3/13/14, 11:31 PM
#41

#40 Som sagt, det är irrelevant hur du som person tycker och känner, relevant är hur homofiler och homosexualitet är förenligt med Jesus Kristus läror.

Homofiler i alla klubbar, förenen er.

Annons:
himalaya27
3/14/14, 7:12 AM
#42

 #39 "Idag, har ordet kärlek urvattnas. Människor försöker rättfärdiga alla sina handlingar med ordet kärlek. Det finns många gärningar som begås på grund av kärlek, alltifrån svartsjukemord till hedersmord till självmord. Bara för att lust förväxlas med kärlek i en människas sinne, eller att jag använder ordet kärlek som en ursäkt (hur mycket jag än tror på det själv) betyder inte att det i Guds ögon är sann kärlek."

Det gör mig faktiskt riktigt ledsen att läsa det du skriver. Jag förstår verkligen inte hur du kan påstå att det inte är sann kärlek mellan mig och min partner bara för att hon har "fel" kön. Du sårar mig också genom att jämföra med mord och andra verkliga brott. Vi lever i Sverige 2014 och homosexualitet är inget brott. Vår kärlek är lika riktig och sann som din kärlek till din man om du har någon sådan. Jag och min kärlek lever ett helt vanligt vardagligt liv tillsammans precis som andra par.

Jag tycker att du ska tänka dig för hur du uttrycker dig och inte sitta och påstå att homosexuella inte skulle älska varandra lika mycket som heterosexuella. Snacka om trångsynthet.

Woodland
3/14/14, 8:18 AM
#43

# 42 Det jag skrev om ordet kärlek kan alla de som bevittnat samhällsförändringar det sista tjugofem år hålla med om. Det är ett ord som används flitigt idag - mer eller mindre som "love" i engelskan: överallt och om allting. Jag har hört språkforskare som anser att det håller på att förlora sin innebörd i svenska språket och ersätta "tycka om" till exempel. (Det som var otänkbart att ens tala om av generationen före oss är helt öppet idag.) Det är oundvikligt att du blir sårad och ledsen. Jag kan helt förstå dig på den punkten. Herren har själv definierat vad kärlek är i bibeln. Det är ett faktum jag kan inte göra någonting åt. Men att du reagerar är i sig kanske ett hälsotecken för det visar att ditt samvete är känsligt. Och detta är ett svårt ämne. Oavsett vilka beslut du/ni tar i denna relation blir det konsekvenser. Du får bli arg på mig! Jag är bara en budbärare. Naturligtvis skulle jag kunna instämma med alla hejarklacksrop som "kör på bara!" men det skulle innebära ett otänkbart svek mot dig från min sida. Utav kärlek till Gud som har gett sin egen Son för oss syndare och utav kärlek till din eviga själ skriver jag detta. Med din bakgrund tror jag du vet innerst inne att det jag skriver stämmer.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
3/14/14, 8:25 AM
#44

#42 Det finns inget som hindrar dig från att leva som du vill.  Men om man vill följa Jesus måste man  beräkna kostnaden för att följa Jesus.  

Jag är lite osäker på om du vill veta vad Gud anser om homosexualitet eller bara berätta för oss andra att din kärlek är berättigad.  Följer du Jesus? Är du pånyttfödd alltså? Eller har du bara funderingar?

Men som kristen har man baserat sina värderingar efter Guds ord. Du har rätt i att det kan låta "trånsynt" men det är ett positivt tecken på att du håller dig till Guds ord. Annars skulle inte vi kristna behöva lida förföljelse. Det är klart att ordet upprör om du inte är ett med ordet. 

Hebreerbrevet 4
12Ty Guds ord är levande och kraftigt och skarpare än något tveeggat svärd, och tränger igenom, så att det åtskiljer själ och ande, märg och ben; och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar. 13Intet skapat är fördolt för honom, utan allt ligger blottat och uppenbart för hans ögon; och inför honom skola vi göra räkenskap.

[Kathja]1
3/14/14, 8:40 AM
#45

# 41 Givetvis så gällde kommentaren att vi uppfattar Gud och hens budskap på olika sätt. 😎

#42 Himalaya  - Inskränkta människor finns det över allt vännen, och ju räddare människor själva är över att själva göra "fel" desto mer pekar de finger på andra. 

Mitt råd till dig är att göra det som får dig att må bra! Gud vill att du ska leva i kärlek, och le mot livet. Att du ska vara dig själv helt och fullt. Inget annat. Det är MIN fulla övertygelse. Följ kärleksbudskapet, lev i kärlek till Gud, till dig själv och till dina medmänniskor. Då följer du Jesus och du väljer att leva på ett sätt som kommer att få dig att må bra. Lyssna på din egen inre röst, tala med Gud och lyssna på svaren. Där finner du din väg, den som leder till Gud. ❤️

himalaya27
3/14/14, 9:23 AM
#46

#44 Ja, jag följer Jesus. Jag och min sambo träffades via kyrkan (svenska kyrkan) Vi lever som kristna och har många kristna vänner. Mina underbara kristna svärföräldrar är jätteglada för vår skull att vi funnit varandra. Ingen av våra vänner eller andra i kyrkan har sett ner på eller särbehandlat oss. Alla vet om att vi är ett par och de är glada då de ser att vi är lyckliga. Det är bara mina föräldrar som betett sig som de gjort (De tillhör dock Pingstkyrkan) 

Varför jag skrev här var för att jag undrade om mina föräldrar är ett undantag eller om många kristna i allmänhet ser på homosexualitet på samma sätt som mina föräldrar. (dvs som en sjukdom som måste botas, annars tar man avstånd från personen)

[Kathja]1
3/14/14, 10:08 AM
#47

Det finns väl bland troende likväl som bland icke troende en rädsla och därmed ett motstånd till homosexualitet. Tyvärr! Skönt att höra att ni är välkomnade på det stora hela i alla fall, även om det är tråkigt att dina föräldrar låter dina rädslor gå före att du är lycklig.

himalaya27
3/14/14, 10:12 AM
#48

#47 Ja jag har ett otroligt bra stöd från min sambos föräldrar och syskon. Jag kan sakna att ha en mamma som jag alltid kan vända mig till men ju längre tiden gått sedan de bröt kontakten så har min svärmor blivit som en "mamma" för mig, som alltid stöttar. Så det känns bra :)

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Juel70]
3/14/14, 10:42 AM
#50

#49

Jag säger som oftast inte något onödigt, utan jag tiger faktiskt mer ofta än andra 😉 Om Gud tycker att jag pratat för mycket, så lär jag få reda på det 🤐🙂

Jag har ingen man, min man är Jesus och jag brukar rådfråga honom. 

Det låter som om du skulle starta en ny tråd om detta?

Hexagonaria
3/14/14, 10:48 AM
#51

#50 Juel det ser jag ingen anledning till. Jag tror egentligen att du förstår min poäng.

Woodland
3/14/14, 11:07 AM
#52

#42 Låt mig förtydliga vad jag menar: 

 Du skrev: Det gör mig faktiskt riktigt ledsen att läsa det du skriver. Jag förstår verkligen inte hur du kan påstå att det inte är sann kärlek mellan mig och min partner bara för att hon har "fel" kön.

Jag förnekar inte att vad ni upplever är för er sann kärlek, jag talar om sann kärlek i Guds ögon. Denna är evig och förändras inte för att vi försöker omdefiniera den. 

Du sårar mig också genom att jämföra med mord och andra verkliga brott. Vi lever i Sverige 2014 och homosexualitet är inget brott.

Åter igen, en trivialisering av vad jag sa. Jag jämför inte homosexualitet med mord. Jag påstår inte att det är ett brott. Vad jag säger är att bara för att en akt begås av kärlek betyder inte att det är sann kärlek i Guds ögon.

 Vår kärlek är lika riktig och sann som din kärlek till din man om du har någon sådan. Jag och min kärlek lever ett helt vanligt vardagligt liv tillsammans precis som andra par. 

Man kan inte ta en över tvåtusen år gammal skrift och manipulera den för att passa sitt vardagsliv.

Jag tycker att du ska tänka dig för hur du uttrycker dig och inte sitta och påstå att homosexuella inte skulle älska varandra lika mycket som heterosexuella. Snacka om trångsynthet.

Det kanske är bäst att läsa vad motparten verkligen har skrivet innan man gör sin bedömning.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
3/14/14, 11:20 AM
#53

Inlägg # 49, 50, 53,54,55 flyttades till en ny tråd

Välkomna dit. 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
regskylt
3/17/14, 7:33 PM
#58

Nu orkade jag inte läsa svaren i hela tråden, visserligen är jag inte kristen men jag är troende och aktiv jude. I min församling så accepteras som jag transsexuell och att jag även lever med en man.

Jag har i minnet att jag sett dokumentärer om Jesus, gamla och nya testamentet (tycker det är otroligt intressant med andra religioner också förutom min egen) och där finns det ett stycke ur bibeln som är borttaget som antyder att Jesus tillbringade en natt men en annan man på ett troligtvis intimt sätt.

Texterna ur gamla och nya testamente är väldigt manipulerade efter årens gång, saker har ändrats och tagit bort.

Woodland
3/17/14, 9:41 PM
#59

# 58

Jag har i minnet att jag sett dokumentärer om Jesus, gamla och nya testamentet… och där finns det ett stycke ur bibeln som är borttaget som antyder att Jesus tillbringade en natt men en annan man på ett troligtvis intimt sätt.

Troligen handlade dokumentären om "Markus hemliga evangelium" som var ett gnostiskt verk av någons vridna fantasi. Det går att läsa om detta i detalj i denna artikel av Alden Bass. 

Det finns många sägner som florerar om Jesus men ingenting som på något vis kan bekräftas, utan de brukar lätt kunna avfärdas. 

Människor har haft tendenser att skapa sig en egen "Jesus" som passar deras syften: revolutionär, libertin och/eller homosexuell, icke dömande jultomte, och så vidare. 

_Texterna ur gamla och nya testamente är väldigt manipulerade efter årens gång, saker har ändrats och tagit bort.
_

Detta påstående har lagts fram förut. Bara därför som en lögn upprepas behöver den inte vara sann.  Det är synd att du inte känner till ditt folks arv i Torah. De skriftlärdas noggrannhet med de GT texterna och kyrkans trofasthet till båda NT och GT skrifter är välkänt. Gud är tillräckligt mäktig att bevara sitt ord.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Sommarek
3/19/14, 4:06 PM
#60

En liten nyfiken fråga från en icke-kristen som råkade halka in på denna tråden (det kan vara att frågorna verkar provocerande, men jag är uppriktigt nyfiken): Ni som använder Bibeln som grund för ert fördömande av homosexuella handlingar, hur är det med Bibelns andra rättesnören? Följer ni alla dem? Klassikerna 5 Mos 22:11 "Du skall inte klä dig i tyg av blandat garn, ull och lin tillsammans", 2 Mos 21:20-21, "Om någon slår sin slav eller slavinna med en käpp så att den slagne dör under hans hand, skall hämnd utkrävas. Men om slaven överlever en dag eller två, skall ingen hämnd utkrävas, eftersom slaven är hans egendom" och så vidare (Moseboken är rolig).

Har ni gjort er tankar om varför Gud lägger i sig i samtyckande sex mellan två vuxna människor? Har det med förökning att göra? I så fall, ska infertila inte få lov att ha sex? Är det att njuta av kroppen som är fel och i så fall varför? (Nu är jag en person som gillar att saker och ting ger mening; jag är själv religiös men hade tyckte det var underligt om min gudom gav mig en befallning utan något godtagbart skäl till det.)

Många frågor finns det.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Woodland
3/19/14, 7:59 PM
#61

# 60

Dina frågor har vi sett här förut. De brukar vara klippta och klistrade från någon ateistisk webbsida eller det lika. Dom har vi också sett med sina invändningar och "logiska" slutsatser.

Jag hänvisar dig till denna tråd där jag har besvarat liknande frågor. 

Välkommen dit. Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Sommarek
3/19/14, 9:04 PM
#62

#61 Jag skrev faktiskt mina frågor själv - även icke-kristna kan formulera sina egna frågor…

Nja, något annat svar än "för att det står i Bibeln" kan jag inte påstå att jag fick på någon av mina frågor.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Woodland
3/19/14, 10:27 PM
#63

# 62 Det var inte min mening att förnärma dig. Vi får ofta samma frågor med jämna mellanrum. Frågar man någonting om Gud måste svaren baseras på bibeln för det är där man finner Guds tankar. Gud är intresserad av allt som har att göra med hans skapelse så det är inte alls konstigt att han har bestämmelser och ett ramverk angående den mest intima relation som två människor kan ha. Inom den kristna äktenskapssynen är njutning helt i sin ordning. Om människor kan få barn eller inte i äktenskapet påverkar inte deras förmåner, förpliktelser eller villkoren i äktenskapet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
3/19/14, 10:42 PM
#64

Är det inte som så att ursprungs orden för "synd" betyder "missa målet"? Och målet i fråga är att vi ska älska Gud, vår nästa och oss själva?

Woodland
3/19/14, 10:53 PM
#65

# 64 Ja, det är en betydelse av ordet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
3/19/14, 11:33 PM
#66

Hur kan då något som görs av kärlek bli en synd?

[Juel70]
3/20/14, 6:52 AM
#67

Jag tycker att detta bibelord kan ge svar på många frågor om synd. (Nedan)

Nej, liksom han som har kallat er är helig, skall ni föra ett alltigenom helgat liv. Det står skrivet: Ni skall vara heliga, ty jag är helig.

1 Petrusbrevet 1:15-16

Inför Gud så är det nog den sexuella akten, i kombination med att man struntar i Gud och skapelseordningen, som gör att det blir en synd. Det är vad jag tror efter att studerat bibeln.  

Det är aldrig fel att ÄLSKA en människa, men synden börjar oftast redan i tanken. Vi ska inte ha felaktig åtrå.

Man behöver bli helad i sitt inre för att bli fri. Om jag t ex har problem med ogudaktiga tankar, så ber jag mot dom och ber Gud om hjälp att bli fri från dom. 

Man behöver inte följa/lyssna på alla tankar och känslor man får, därför att dom är manipulerade av denna världens ande, antikrists anda. Det viktiga är att lyssa på Gud.

"De vapen vi strider med är inte svaga utan har makt inför Gud att bryta ner fästen. Ja, vi bryter ner tankebyggnader och allt högt som reser sig upp mot kunskapen om Gud. Och vi gör varje tanke till en lydig fånge hos Kristus" (2 Kor 10:4-5 FB)

Men därmed inte sagt att det alltid är lätt att föra kampen mot denna världens tänkesätt. Varje kristen måste kämpa och hålla sig nära Gud. Det är då man får Guds frid som övergår allt annat, en övernaturlig frid och glädje i sitt inre.

Men man kan säga att detta är att följa Kristi kors, att bära korset så som Jesus gjorde. Att gå emot denna världens anda.

Sommarek
3/20/14, 2:20 PM
#68

#63 Jo, intresset kan jag förstå, men det lämnar trots allt motiveringen osagd. Om jag har en släkting som använder droger, så ogillar jag det, med motiveringen att "det är inte bra för dig (av medicinska, ekonomiska och andra orsaker) och jag oroar mig för dig". Om personen i fråga däremot har sex med en person av samma kön, vad kan jag ha att invända där? Det jag menar är att det finns massor med förordningar för vad man ska och inte ska göra, men aldrig med annan motivering än "för att jag säger det". Det är en av anledningarna till att jag inte skulle kunna kalla mig kristen.

Min fråga om förökning var också den bara en tänkbar anledning till att den kristne guden är, i brist på bättre ord, homofob. Om det inte har med att man ska föröka sig att göra, vad kan vara anledningen?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Joppo
3/20/14, 3:09 PM
#69

"Om det inte har med att man ska föröka sig att göra, vad kan vara anledningen?"

Anledningen skulle jag säga beror på att Bibeln är författad av en bunt primitiva bronsåldersmänniskor som utifrån dåtidens moral ansåg att homosexualitet var fel och därför överförde dessa åsikter på sin gud och hittade på en massa direktiv som hen påstås ha uttryckt.

Dock är det ganska märkligt att de valt att hitta på en gud som hyser ett väldigt starkt intresse för att detaljstyra vad folk håller på med i sina sovrum. Man kan ju tycka att hen borde ha lite bättre saker för sig än att bry sig om vem som ligger med vem.

Annons:
Woodland
3/20/14, 6:54 PM
#70

# 68

En fördel av att vara Gud är att skapa reglerna och sätta gränserna. 😉

Homofob är ett modernt ord som används för att stämpla folk som inte tycker om livsstilen (inte nödvändigtvis personerna som utövar livsstilen). Benämningen används så ofta nu för tiden att den börjar förlora sin slagkraft. 

Gud är också emot äktenskapsbrott. Finns det en "fobi" för det också?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
3/20/14, 6:54 PM
#71

# 69

Hmmm. Men t.ex. Plato var varken jude eller kristen. 🤓

Det har ingenting med detaljstyrning att göra.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Sommarek
3/20/14, 7:23 PM
#72

#70 Äktenskapsbrott innebär att man bryter ett löfte, både mot personen man gift sig med och även Gud, om man tror på honom. Det är alltså att faktiskt skada någon. Att ha sex med en samtyckande vuxen skadar ingen. De två kan alltså knappast sägas vara samma sak.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Woodland
3/21/14, 9:33 AM
#73

# 72 Nu är det faktiskt två olika aspekter på det hela. Ett: Guds rätt som skapare att bestämma över sin skapelse. Är han Gud med den rätten kan man inte sätta etiketter eller begränsningar på honom eller hans handlingar. Människor har alltid velat detta. Det finns en "konversation" i Romarbrevet i bibeln där Aposteln Paulus konfronterar detta. Två: att det inte är samma sak betyder inte att båda två inte är synder mot Gud. Det som definieras som synd i bibeln är synd först och främst mot Gud och inte mot andra människor. Även i vår lagstiftning har vi lagar oberoende av deltagande parters samtycke, t.ex. samtyckande incest eller dödshjälp. Det vill säga jag kan inte ens enligt svensk lag dö när jag vill. Du säger att du inte accepterar motiveringen "för att jag säger det". om vi bortser från att bibeln har mer komplexa svar än "för att jag säger det", och att västerländsk grundlag har kristligt ursprung så brottas vi dagligen med den frågan. "Om Gud inte finns är allting tillåtet." Så om Gud inte finns varför är mord fel? På grund av att vi inte har rätt att ta någons annan liv? Vem säger att vi inte har rätt till det? Och Dödsstraff? Kan vi rättfärdiga ett liv med att ta den skyldiges liv? Och så vidare… Denna ide av "mänskligt värde" verkar ligga till grund för många av våra handlingar och åsikter. Men var kommer detta mänskliga värde ifrån? Eftersom det inte ligger i naturen så måste det vara vårt egna påfund och kan därmed motargumenteras. Min poäng är att alla lagstiftningar har valt några underliggande idéer eller principer att grunda sina lagar på och erkänt dessa som sanningar, likt ett manifest, så någonstans har alla accepterat "för att vi säger så." som grund. Som jag skrev i # 19 - Jag svarar utifrån en traditionell kristen syn. Det finns de som är mer liberal i detta avseendet. En kristen bör vara rädd om samvetets röst. Återigen, att två människor samtycker till någonting som strider mot Guds ord ogiltigförklarar inte Det som står skrivet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Sommarek
3/21/14, 2:29 PM
#74

#73 "Min poäng är att alla lagstiftningar har valt några underliggande idéer eller principer att grunda sina lagar på och erkänt dessa som sanningar, likt ett manifest, så någonstans har alla accepterat "för att vi säger så." som grund." 

Fast detta har ju ingenting med religion att göra, utan bara med empati. Jag kan anse att en levande varelse har värde utan att vara religiös; jag kan förstå känslan av att bli bestulen, och inte vilja utsätta någon annan för det, utan att tro. Om allt skulle vara tillåtet för en person för vilken Gud inte existerar, skulle ju de flesta brottslingar vara agnostiker eller ateister.

Vad gäller din punkt ett, det kan man ju tro om man vill. Däremot är det skillnad på att dels ha rätt att göra något och att faktiskt göra det, och dels att häva ur sig en massa och tycka att folk ska svälja det utan anledning. Jag har fortfarande inte sett andra idéer än "Gud har sagt det, så så är det", och än mindre sett tankar om anledningen bakom, annat än, igen, ett upprapande av "för att Gud har sagt det och han har rätt att göra det". Inte heller har jag sett något svar som visar på varför de allra flesta kristna gärna kastar sig över just detta påbudet, men väljer att ignorera många av de andra som är ännu tokigare - alltså varför man plockar russinen ur kakan.

Att påstå att vår grundlag har en kristen bas är väl ändå att ta i. Bara delen om yttrandefrihet - för alla - går ju stick i stäv med vad som står i Bibeln.

"Återigen, att två människor samtycker till någonting som strider mot Guds ord ogiltigförklarar inte Det som står skrivet."

Men seriöst - följer du allt som står skrivet? Skulle du sälja ditt barn, äga slavar, stena folk som svär etc? För om jag inte minns fel så talar visst vår "kristna" lagstifning emot ganska mycket av detta.

Återigen, här har vi en av anledningarna till att jag inte är kristen (och jag har inget emot kristna, även om det kanske låter så - min moster jobbar i Svenska Kyrkan och är en av mina bästa vänner; en av mina äldsta vänner är katolik) - det ständiga upprapandet av regler som man ska följa, inte av omtanke om en själv; inte av några sociala, etiska, eller hälsomässiga skäl, utan "för att det är så. Har Nån sagt det får jag inte säga emot". Jag ogillar verkligen bilden av kristna som en samling får som inte kan tänka själva utan måste bli vallade fram och tillbaka och ha petskydd i eluttagen för att inte elektifiera sig själva av misstag. Jag ogillar tanken på en gud som dömer och straffar baserat på helt godtyckliga, grundlösa och menlösa levnadsregler. Jag ogillar hur folk gladeligen plockar delar ur Bibeln som kan användas till att fördöma folk vars sexliv de faktiskt inte har med att göra, men struntar i de delar som är obekväma eller olagliga (vilket ju faktiskt är ganska många).

Jag ser helt enkelt inte meningen med en religion man inte kan följa.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

scheindel
3/21/14, 4:26 PM
#75

Jag har fortfarande inte sett att någon har gett något egentligt svar på Sommareks inledande frågor vilket jag tycker är lite synd. Det ingår väl i den kristna synen att det är önskvärt att människor som inte ännu är kristna ska få ta del av Jesus läror och i det borde det ju ingå att förklara den för människor som kommer med uppriktiga frågor. Det är ju genom att få information om kristendomen som folk inser värdet av att vända sig till Jesus.

Sommarek vill uppenbarligen veta, och det är något som jag själv också undrat över så jag tycker det vore trevligt om ni ville ge ett svar.

Hur avgör ni vilka av alla regler som finns i Biblen som ni faktisk bör följa för att Gud säger att det ska vara så och vilka ni kan ignorera?

Jag vill hänvisar till denna tråd för fortsättning och svar. Woodland 🙂



Woodland
3/21/14, 8:46 PM
#76

# 74

Fast detta har ju ingenting med religion att göra, utan bara med empati. Jag kan anse att en levande varelse har värde utan att vara religiös; jag kan förstå känslan av att bli bestulen, och inte vilja utsätta någon annan för det, utan att tro. 

och

Om allt skulle vara tillåtet för en person för vilken Gud inte existerar, skulle ju de flesta brottslingar vara agnostiker eller ateister.

Du missar helt min poäng. Har du hört det gamla uttrycket "If God doesn't exist, all is permitted."?  Det vill säga att Gud är förutsättningen för all moral. Förstår du vad det innebär? 

Du talar om att du kan ha empati för en varelse. "Jag kan ANSE att en levande varelse har värde utan att vara religiös" min poäng är att Ja! Det kan du absolut, men var kommer denna empati ifrån? Jag kan helt oempatiskt anse att exakt samma varelse inte har något värde alls, har jag då rätt att ta denna varelses liv?

Empatin du upplever är subjektiv, du kan finna empati i situationer eller för människor där andra finner ingen. Om jag sårar någon och du säger till mig att "gör inte så för att det är fel" Jaha ok, VARFÖR är det fel? Jag känner ingen empati för den här personen jag utsätter detta för? Jag tycker inte det är fel. Är det då fel?

Någonstans har du accepterat din empati som ett moraliskt kompass. Men du kan inte förklara eller bevisa din empati för mig för att den är subjektiv, den är en känsla inte en logisk tanke. Vi har baserat våra lagar på majoritetens empati, men empati är absolut inte universellt och högst kulturellt. Olika kulturers förhållning till djurs värde är ett bra exempel på det. Vi har satt upp ett lagsystem av en anledning, de flesta av oss accepterar våra lagar utan att reflektera för mycket över dem, men du kan inte rationalisera fram lagsystemet utan att termer som empati och mänskligt värde ligger till grund. 

Din invändning till att "För att Gud säger så" är värdig, men jag kan ha exakt samma invändning till vårt lagsystem. "För att lagen säger så". Jag tycker inte att stöld är oempatiskt för att personen jag stjäl ifrån förtjänar det. En brottsling som rättfärdigar sitt brott får nöja sig med att "För att lagen säger så." Och din empati kan jag säga inte är ett godkänt svar till att jag inte ska begå ett brott för jag upplever inte liknande empati. Det var dit jag ville komma med "För att Gud säger så." Vi har accepterat vissa sanningar även i vårt vardagliga liv, likt hur Gud satte upp ett ramverk i bibeln. Vi har bara en tendens att inte reflektera över varför någonting är rätt eller fel.

Bara delen om yttrandefrihet - för alla - går ju stick i stäv med vad som står i Bibeln.

Hurså? Syftar du till Paulus order som jag skrev om i länken #60?

Däremot är det skillnad på att dels ha rätt att göra något och att faktiskt göra det, och dels att häva ur sig en massa och tycka att folk ska svälja det utan anledning. 

Menar du Gud? 😐

Men seriöst - följer du allt som står skrivet? Skulle du sälja ditt barn, äga slavar, stena folk som svär etc? För om jag inte minns fel så talar visst vår "kristna" lagstifning emot ganska mycket av detta.

Om "slav" systemet i GT (Gamla Testamentet) saxat ur ett annat inlägg - <<Men först till GT Moselag om slavar.  Det fanns ingen socialförsäkring på den tiden och om en man kom på obestund kunde han rädda sig själv och sin familj genom att sälja sig i tjänst till sin fodringsägare så att de inte svalt ihjäl.*  Fodringsägaren hade en diger lista att gå efter för vad hans tjänande landsman fick göra och inte fick göra. 

De rabbiniska skrifterna som är tillägg för att förklara för folket ger mycket specifika detaljer.  T.ex. enligt Mekilta de Rabbi, Nezekin ang 2 Moseboken 21:2 från Mekilta de Rabbi Ishmael - “Det är förnedrande för en Hebré, fastän han är slav, att sätta skorna på sin Mästare.  Han fick inte tvätta mästarens fötter, eller ta på honom skorna, eller bära hans saker framför mästaren när han gick till badhuset, eller stödja honom vid höfterna när han gick upför trappan eller bära honom i bärstol.”  Efter sex år eller jubilieåret blev han fri och detaljerna om det står i 3 Mosebocken 25.

Jesus – Gud och människa – tvättade lärjungarnas fötter.>>

Återigen, här har vi en av anledningarna till att jag inte är kristen …Jag ser helt enkelt inte meningen med en religion man inte kan följa.

Ja, jag förstår.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Sommarek
3/21/14, 9:08 PM
#77

#76: "Det vill säga att Gud är förutsättningen för all moral. Förstår du vad det innebär?"

Nej, men det kan bero på att jag inte tror att den kommer från en gudomlig makt, utan från god uppfostran och hyfsad DNA.

"Empatin du upplever är subjektiv, du kan finna empati i situationer eller för människor där andra finner ingen."

Knappast. Men eftersom diskussionen ju inte handlar om vart min empati kommer ifrån - och den kommer ifrån mig själv, inte den kristne guden - är det väl ingen mening med att ta upp den.

_"Jag känner ingen empati för den här personen jag utsätter detta för? Jag tycker inte det är fel. Är det då fel?"
_
Har du ingen empati, så är du på gränsen till, eller över, sociopati, inget annat (retoriskt, alltså, jag säger inte att du personligen är sociopat).

"men du kan inte rationalisera fram lagsystemet utan att termer som empati och mänskligt värde ligger till grund."

Lika lite som du kan påvisa att religionen gör det.

"Och din empati kan jag säga inte är ett godkänt svar till att jag inte ska begå ett brott för jag upplever inte liknande empati."

Igen, då är det något annat som är fel. Men återigen kommer vi bort från frågan; till och med lagen är, som du säger, grundad på majoritetens åsikter och känslor - det är inte det påbudet som vi pratar om. Vad man än säger att lagen är baserad på, så är inte påbudet det - det bara är, utan anledning - alls.

"Hurså? Syftar du till Paulus order som jag skrev om i länken#60?"

#60 var mitt inlägg, så jag vet inte vilken länk du menar.

"Men först till GT Moselag om slavar. […]"

Så vad jag kan se ur detta inlägget ska de påbuden förstås genom den tiden de skrevs i?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Woodland
3/21/14, 9:20 PM
#78

Sommarek skrev - # 60 var mitt inlägg, så jag vet inte vilken länk du menar.

Ursäkta inlägg # 61

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
3/21/14, 10:01 PM
#79

# 76

Jag ser inte grund för ditt påstående att påbudet är "utan anledning".  Även om du inte tror på en gudomlig makt så är de moraliska värderingar vi har ett resultat av judiska/kristna inflytanden på normerna inom grundläggande samhällslagar. Det är en historiskt fakta och ja, religionen har spelat en viktig roll i detta. Och ja, därför att majoriteten har accepterat dessa värderingar har den haft en åsikt om just detta påbud. 

Att dessa grundvärderingar omtolkas mer och mer som samhällsförändringar ser ut förnekar inte deras ursprung.  Empati är viktigt men subjektivt och utformas av samhällets normer och dess normer är grundläggande för lagarna - det var detta jag ville påpeka. Naturligtvis är ett ärvt sunt sinne (DNA och uppfostran) behjälpligt när det gäller att känna empati och följa lagar men det är inte grunden till rätt och fel.

Jag skrev mer utförligt om tolkning i denna tråd. inlägg # 12

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

scheindel
3/22/14, 12:35 PM
#80

Woodland, det var samma tråd som du hänvisade sommarek till, och den ger faktiskt vad jag kan se inte svar på frågorna.

"Allt i ordet skall tas på allvar men det är inte säkert att det är relevant i våra dagar eller omständigheter. Bibeln tolkas och det finns det i bibeln som anses tillhöra sin tids kultur. Man kan se skillnaden av vikten mellan till exempel hår längd kontra sexuell promiskuitet."

hur avgör man i så fall vad som är relevant och vad som inte är det i våra dagar, vad som är vikyigt och vad som inte är det, när allt är guds ord och ska tas på allvar? varför anses hårlängd inte relevant i våra dagar men sexuell promiskuitet vara det? det kan inte hänföras till vår kultur. ser man bort från kristendomens historiska inflytande på vår kultur så finns det inget inneboende i vår kultur av idag som säger att promiskuitet skulle vara oacceptabelt, vilket visar sig i att många i vår kultur som inte är kristna och faktiskt en hel del som betraktar sig som kristna, inte ser något problem med sexuell promiskuitet.

frågan kvarstår alltså: hur vet man vad i bibeln man bör följa och vad man kan bortse ifrån?



Sommarek
3/22/14, 12:48 PM
#81

#79 "Jag ser inte grund för ditt påstående att påbudet är "utan anledning"."

Hur kan du inte se det när du själv inte har lyckats frambringa en enda tänkbar anledning, och det knappast finns att hämta i Bibeln? Om det existerar ett påbud, men påbudet inte är motiverat i originaltexten, och de som säger sig följa originaltexten inte heller kan motivera det med annat än "det står i originaltexten", på vilket sätt menar du att mitt påstående saknar grund?

"Naturligtvis är ett ärvt sunt sinne (DNA och uppfostran) behjälpligt när det gäller att känna empati och följa lagar men det är inte grunden till rätt och fel."

Naturligtvis är det det. Empati kan egentligen omfattas med vilken variat som helst av den gyllene regeln; alltså att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad. Vill jag inte bli utdömd av främlingar på grund av ett sexliv (som de inte heller har med att göra), ska jag inte döma andra. Vill jag inte bli rånad, bestulen, nerslagen eller våldtagen borde jag kunna förstå samma känsla i andra och därmed hålla mig ifrån att göra sådant.

Dessutom har jag fortfarande inte fått svar på frågan hur ni som Bibeltroende förhåller er till vad som ska tas på största allvar och vad som kan förkastas. Hur påverkas ni, eller samhället i stort, till exempel mer av TS's hårlängd än av hennes sexliv?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Woodland
3/24/14, 12:40 PM
#82

# 81

Inom texttolkning (exegesis)  behandlar man en vers i sitt sammanhang. Det problem du påstår finns ligger i din "approach" till texten och inte själva texten eller de kristnas tolkning. 

Du antydde att utövad homosexualitet, i kontrast till det andra sexuella synder i texten*, är parternas ensak och för den skullen bör den synden motiveras ytterligare. (# 68)  Det går inte att ta listan i till exempel 1 Kor. 6 * och saxa ut ordet och bestämma sig för att man kan kräva ytterligare motivering. Ditt påstående saknar grund eftersom förbudet inte behöver motiveras i grundtexten. 

Du kräver "motivering" för en text som för en kristen är ett Gudomligt påstående. Du kräver att den skall passa in i din subjektiva bedömning eftersom du annars inte kan godta den. Att behandla texten så är emot alla regler för hur man bör närma sig texter överhuvudtaget oavsett om man tror på Gud eller ej. Denna synd bär lika mycket vikt i textens* sammanhang som de andra synderna.

I texten med alla de andra synderna nämns inte hårlängd. I textbehandling rycker man inte verser ur sitt sammanhang, bunter ihop dem med andra verser och infogar dem i ett påhittat sammanhang för att försöka samla poäng. Det går inte - inte i något litterärt verk. Därför att varken hårlängd eller homosexuell livsstil har någonting med varandra att göra blir bedömningen av en text på det viset ohållbar. 

Det finns flera verser i bibeln som förbjuder homosexualitet och ingenstans i GT är förbudet kopplat till de ceremoniella lagarna eller vardagliga sysselsättningar. Varje vers i GT eller NT ** som förbjuder homosexualitet, och annat sexuellt otukt, står stadigt i den moraliska sfären som i sig är universell och utan tidsbegränsning. 

 Närmare än så vill jag inte gå in på detta eller vilken samhällspåverkan denna livsstil har.

Vi kommer inte närmare consensus och det är inte nödvändigt att ägna sig åt upprepningar. Nu stänger jag tråden för att den har blivit för lång med för många långa inlägg (som jag själv bär en hel del ansvar för 😕 ).

 * Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike.

** 1 Mos. 19:1 -29; 3 Mos 18:22, 20:13; 1 Kon. 14:24; Markus ev. 6:9, 10:6-9; Rom.1: 26-28; 1 Kor. 6:9-11;1 Tim. 1:10; Judas v.7; Upp. 21:8

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: