Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1429 ggr
indra-bus
2014-03-11 08:35

Olika församlilngar

Tror de inte på samma gud bara för att de tolkar bibelen lite olika ?

Jag blir grön hårig när folk säger de. Att tycka att bara deras tolkning är rätt är högmod av högsta klass.

Borde inte alla kristna hålla i hopp? Vandra på samma väg. Är de inte vad gud vill? De finns ju bara en gud som vi ser lite olika på vilken gud tror jehovas vittnen på?

Är de samma gud ortodoxa kyrkan tror på?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
[Juel70]
2014-03-11 11:13
#1

Biblen säger klart och tydligt att man inte ska dyrka idoler.  Nu vet jag inte var det står just nu, men det står även att Gud ska samla sina får.

indra-bus
2014-03-11 11:31
#2

Vad är idioter då? Hur tolkar du de? Vad en idiot är går att tolka på många sätt.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Woodland
2014-03-11 11:32
#3

Att hålla sig till bibeln är inte högmod utan lydnad. Det är förmätet att ta till sig en annan källa för att grunda sin tron på. 

Du skrev - Tror de inte på samma gud bara för att de tolkar bibelen lite olika ?

Vilka är "de"? Hoppas att svaret i inlägg # 7 klargör.

Tror "de" på en treenig Gud så är det samma Gud 🙂 Så Ortodoxa "ja" men Jehovahs vittnen "nej". 

Joh. 17:3 Detta är evigt liv att de känner dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus. 🙂

Jesus bad om lärjungarnas enhet i  de så ofta citerade orden i Joh 17:21 Jag ber att de alla (lärjungarna se vers 6) skall vara ett, och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss, för att världen skall tro att du har sänt mig.

Enhet måste vila på vad Gud har uppenbarat i sitt ord. Det är önsketänkande att alla kan vara ett som det ser ut idag. Den kommande världskyrkan håller på att formas genom den "ekumeniska" verksamheten.  Det finns vete och ogräs i fältet ännu.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

indra-bus
2014-03-11 11:55
#4

Jehovas tolkar att gud inte är treenig o att han vill bli kallad jehova. Och vad spelar de för roll är, deras tolkning de läser oxå bibelen som är guds ord eller hur.

Du följer bibelen efter din tolkning som är den enda rätta o du värkar anse dig bättre än andra som inte tolkar som dig du lyder bibelen, de är högmod för mig. Vilken församling tillhör du?

Jag gillar inte jehovas vittnen pga de dömer kyrkan men ja dömmer inte dem.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Woodland
2014-03-11 12:23
#5

Jag är en syndare frälst av Guds godhet (nåd) inte beroende av någon gärning från min sida. Jag har ingen godhet. 

Däremot har jag ett arv som mina förfäder i tron till och med dog för. Det arvet vill jag förvalta rätt. Du har din definition av "högmod" och jag kan inte göra någonting åt det. Samtidigt är de många som har precis samma tolkning. Det är "högmod" att komma med en fastställd lära eller sanning. Faktum är att om jag inte håller vad bibeln klart och tydligt säger har jag förrått Kristus. Bör jag eller någon annan bibeltroende hålla med de som har en lära som går styck-i-stäv med vad kristendomen står för? Skulle jag vara så kärlekslös att stryka folk medhårs när de förnekar den Gud de kristna tror på?

Bibeln tolkar sig själv - stycke mot stycke. Där det är dunkelt måste man ta en klarare vers eller stycke som tolkningshjälp. Det jag skriver om som rätt lära är det som vi har från Jesus och Apostlarna och som är bekräftat av den tidiga kyrkan. 

Varken bibelns Nya Testamentets texter eller den tidiga kyrkan har något som helst överseende med falska läror och lärare.  Det är ett påfund i den ekumeniska rörelsen i modern tid att man bör släta över skiljaktigheten. Vissa går inte att släta över!  

Jag tycker synd om folket från Rikets sal. De har en iver för Gud men utan Jesus har de ingen frälsning. Och det är inte jag som fastställt detta utan Herren själv. De tillbeder inte samma Gud som de kristna och de skulle hålla med mig om detta helt och hållet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

indra-bus
2014-03-11 13:56
#6

JA de håller med de tycker ni lär ut fel o tillber jävulen o ni tycker de om dem.

MEN ni läser precis samma bibel , ni båda kallar er kristna. Men de vet att de har rätt du vet att du har rätt.

De är facktiskt märkligt när ja var ute med hunden  nu så träffade ja de vittnet som jag pratat med har inte sett henne på 6 år. Kan de vara en slump?

De var hon som sådde ett frö i min tro. Jag berättade att ja är med i svenska kyrkan nu. Hon så bara du följer bibelen Åsa.

Värkar som du dömer mer än dem, ja tycker synd om dig

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
Woodland
2014-03-11 15:07
#7

#6 Indra, jag försöker att inte svara på ett känslobaserat sätt utan jag vill resonera om dessa saker. Jag är inte ute efter att skada någon utan tvärtom. Jag möter och har mött många människor med olika tro. De är ofta väldigt trevliga men de är inte troende kristna för det. Det är två helt skilda saker. Ja, du kan ha rätt i att de i Rikets Sal tycker att de kristna tillber djävulen men jag tror inte att de erkänner det om man inte har en djupare kontakt med dem i deras undervisning. Jag vet också att de har för sig att de kristna tillber korset och att det gör dem till avgudadyrkare. Jag förstår inte var de har fått det ifrån men . . . Jag vet att JV inte har en kristen Gudsbild men jag vet inte om jag skulle säga att de tillber djävulen. Bara för att en grupp läser bibeln gör det dem inte till kristna eller korrekta i sina åsikter. Man kan helt förvränga bibelns mening genom att dra verser ur sina sammanhang. Det är bra du är med i svenska kyrkan. Du kan fråga din präst om det jag har skrivit om du tycker det verkar för galet. Man bör kanske inte lägga för mycket i det faktum att du träffade denna kvinna idag. Hon kanske var använd att väcka din nyfikenhet om tron men kan inte har sått ett frö av det hon inte har. Som sagt, jag är inte ute efter att döma människor men absolut att göra bedömningar av deras trossatser och se om de överensstämma med den kristna tron.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-03-11 15:10
#8

Förresten ordet i # 1 är idoLar.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-03-11 17:34
#9

Det bästa är att alltid läsa och studera bibeln själv och låta Guds Ande uppenbara hemligheterna. Det är rätt fantastiskt när Gud uppenbarar hemligheter! Det är som en riktigt aha-upplevelse och man blir fylld av glädje. 🙂 Man tittar alltför mycket på andra människor, andra kristna, olika församlingar osv. Det viktigaste är att du hittar rätt genom Guds ord. Sen när man är rotad kan man undervisa vidare. kram

Joppo
2014-03-13 11:25
#10

@Woodland: Får man fråga vilken kristen församling som du själv tillhör/hänger med? Det kanske inte har så stor relevans för diskussionen i stort, men jag har alltid undrat det. Du förespråkar ju en ganska så extrem och bokstavstroende form av kristendom, vilken ur en svensk kontext sticker ut ur mängden.

indra-bus
2014-03-13 11:33
#11

Jag undrade oxå de men fick inget svar. Märkligt att man inte kan stå upp för de. När man är kristen.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Woodland
2014-03-13 11:44
#12

# 10

Jag har "hängt" med flera olika genom åren. Jag har en bred bakgrund: Romersk-Katolska kyrkan, flera olika karismatiska församlingar, arbetade med pingstmissionärer och ekumeniska församlingar i utlandet, Missionsförbundet, baptister och dessutom var jag på gudstjänst i svenska kyrkan förra söndagen. 😉

Jag förespråkar en traditionell kristen tro. Jag vet att det sticker ut i mängden nuförtiden, särskilt här i Sverige. Jag vill inte drivas av känslor eller upplevelser utan av vad som står i bibeln. Det finns många som jag men de håller en låg profil för det mesta.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: