Inspiration

Viktigt budskap

2014-02-21 08:43 #0 av: [Juel70]

Jag ville dela med mig av denna text med profetisk förmaning.

Kunde inte somna 😟. LĂ„g och tĂ€nkte pĂ„ hur illa stĂ€llt det Ă€r med oss kristna....Vi vill mĂ„nga gĂ„nger se oss sjĂ€lva som lite bĂ€ttre Ă€n mĂ€nniskor i "vĂ€rlden". En slags sjĂ€lvrĂ€ttfĂ€rdighet byggs upp efter ett tag som kristen dĂ€r vi jĂ€mför vĂ„ra gĂ€rningar med andras gĂ€rningar trots att vĂ„ra gĂ€rningar inte spelar ngn som helst roll för vĂ„r frĂ€lsning. Vi kan INGET lĂ€gga till eller dra ifrĂ„n det verk Jesus gjorde pĂ„ korset och har dĂ€rmed inget att berömma oss av annat Ă€n att Gud i Sin nĂ„d utvalt just oss att rĂ€dda och frĂ€lsa oss. 

Han gjorde ALLT fÀrdigt och ÀndÄ tror vi mÄnga gÄnger att om vi Àr engagerade hÀr, dÀr eller nÄgon annan stans kan vi göra oss mer heliga och rÀttfÀrdiga inför Gud Àn andra som inte har exakt det engagemang vi har. Vi mÀter oss ocksÄ med varandras gÀrningar och tycker att vÄr kallelse och vÄra gÀrningar Àr viktigare Àr nÄgon annans kallelse trots att vi alla Àr lika inför Gud. 

De mest inflytelserika i församlingen ska "sjĂ€lvklart" ha bĂ€sta platserna och mest uppmĂ€rksamhet 😩 trots att Jesus talade just om detta... Han talade om den rike mannen som fick sitta frĂ€mst i synagogan och den fattiga mannen med trasiga klĂ€der fick sitta lĂ€ngst bak. SÅ Ă€r det Ă€n idag Ă€ven om det sker under förfinade former. Visst blir den rike affĂ€rsmannen som kommer till församlingen VÄL omhĂ€ndertagen och det ofta av pastorer el ledarna sjĂ€lva (har sett detta med egna ögon och förstĂ„r att detta har med pengar att göra. En rik person ger sĂ„ klart högre tionde samt gĂ„vor till församlingen) medan den fattiga, blyga och försynta mĂ€nniskan med dĂ„ligt sjĂ€lvförtroende och stor syndabörda sĂ€kert delvis blir hĂ€lsad pĂ„ av mötesvĂ€rdar eller av ngn som kĂ€nner tvingad att vĂ€xla nĂ„gra ord med den mĂ€nniskan Ă€ven om motvilligt (dessa mĂ€nniskor sĂ€tter sig som regel lĂ€ngst bak automatiskt dĂ„ de ofta kĂ€nner sig ovĂ€rdiga, syndiga samt ibland Ă€ven malplacerade bland kostymfolket).

Visst Àr det mkt viktigt att förvalta de talenter vi fÄtt men liknelsen talade ocksÄ om att en del fick fler talenter andra mindre utifrÄn Guds vilja och beslut. Sedan Àr det viktiga HUR vi förvaltar dessa talenter oavsett mÀngden pÄ dem. 

Det Àr dock inte min sak att sÀga till dig HUR du ska förvalta dina talenter utan det Àr ngt du sjÀlv fÄr hÄlla rÀkenskap inför Gud med. 

Ingen gÄva eller kallelse Àr viktigare eller större i Guds ögon men konstigt Àr det att trots bibelns rike Àr ett slags tvÀrtomrike, jÀmfört med vÀrlden, sÄ tycks det hela tiden ploppa upp mÀnniskor som kallar sig sjÀlva profeter Àven fast Gud aldrig givit dem den gÄvan (vilket bedöms utifrÄn vad de lÀr ut och vad som Àr focus i det de sÀger och gör). Konstigt att profetstatusen verkar vara sÄ poppis idag nÀr Guds bibliska profeter ofta blev förskrÀckta dÄ Gud kallade dem till profeter och ingen av dem trodde sig sjÀlva om att ha de "rÀtta" egenskaperna för uppgiften de kallats till. Ngn av dem bönade och bad Gud om att slippa dÄ denne förstod vilket ansvar det vilar över en person som ska agera Guds sprÄkrör pÄ jorden samt vilket mod det krÀvs för att stÄ upp för Guds Sanna Ord, ofta emot en majoritet som inte accepterar och vill lyssna pÄ de varningar som dessa profeter fick bÀra fram inför ett motstrÀviga folk som hellre gick sin egen vÀg Àn Guds vÀg. 

Guds sanna profeter var sÄledes INTE populÀra pÄ gammaltestamentlig tid utan de blev utstötta och höll sig ofta för sig sjÀlva. 

De profeter Gud kallat/kallar i vĂ„r tid har exakt samma kallelse (Ă€ven om sĂ€ttet att sprida det profetiska ordet varierat över tid och de profetiska budskapen med varningar, förmaningar, uppmuntran samt tröst och hopp frĂ„n DHA kanske delvis haft lite olika innehĂ„ll beroende pĂ„ den tidsera respektive profet verkat under) som de bibliska profeterna hade pĂ„ gammaltestamentlig tid och Guds folk Ă€r lika motstrĂ€viga nu som dĂ„. Vi ber att VÅR vilja ska ske, vi ber om vĂ€lstĂ„nd och vĂ€lsignelser i en anda av egoism. Om vi sĂ„r in i Guds rike gör vi det för att vi undervisats om att vi dĂ„ ska fĂ„ tiofallt tillbaka, Vi söker rĂ„ om vĂ„rt eget först (vilket inte mĂ„nga kristna vill erkĂ€nna vare sig för sig sjĂ€lva, andra mĂ€nniskor eller Gud). Det Ă€r fĂ„ mĂ€nniskor som i SANN bemĂ€rkelse söker Guds Rike först! Vet vi ens HUR vi söker Hans rike först?? Hur definieras detta? Betyder det att vi alltid ska sĂ€tta Guds Ord frĂ€mst I ALLT Ă€ven om det inte stĂ€mmer med det vi tidigare hĂ„llt för rĂ€tt och riktigt och Ă€ven om det innebĂ€r att vi mĂ„ste offra allt det som vi hĂ„ller för kĂ€rt och slĂ€ppa ALL kontroll till Gud, att vi alltid ska sĂ€tta andra mĂ€nniskor och deras vĂ€l och ve framför vĂ„rt eget och likt tjĂ€nare betjĂ€na och offra oss för vĂ„r nĂ€sta? Att vi ser ALLT som vi tidigare sett som vĂ„rt eget, vĂ„r egendom osv nu inte lĂ€ngre tillhör oss sjĂ€lva utan ALLT tillhör Herren (inte bara tionde och offergĂ„vor! Inte ens vĂ„rt eget liv Ă€r lĂ€ngre vĂ„rt utan tillhör nu Herren. Det Ă€r inte lĂ€ngre vi som lever utan vĂ„r gamla mĂ€nniska har dött och nu lever inte lĂ€ngre vi sjĂ€lva utan Kristus lever i oss. NĂ€r vi ÄR i Kristus, DÅ söker vi Hans rike och rĂ€ttfĂ€rdighet.

De ord Bibelns profeter fick frĂ„n Gud att förmedla till folket var oftast tuffa och hĂ„rda ord! Varningar om bot och bĂ€ttring! Visst profeterade de Ă€ven vĂ€lgĂ„ng osv men endast i de fall Guds folk lyssnat till profetens ord och omvĂ€nt sig...Ofta var det just Guds förmaningar mot synd och avgudadyrkan samt varningar om vad som skulle ske om de INTE LYSSNADE OCH VÄNDE OM som profeterna talade till folket vilket ofta innebar att folket slog dövörat till och vĂ€grade tro pĂ„ det profetiska ordet dĂ„ de inte var beredda att offra sin "frihet" samt "egenvilja" utan i stĂ€llet valde Guds eget folk hellre att lyssna till Baalsprofeterna och beskyllde Guds sanna profeter för att vara falska eftersom deras ord inte kittlade dem i öronen. Min egen personliga tro Ă€r att Guds profeter sĂ„gs som negativa och kritiska vilket Ă€r vanliga ord vi ofta hör frĂ„n ledare/pastorer eller bara "vanliga" kristna inom kristenheten som vĂ€grar att överhuvudtaget ompröva vissa ting inom de egna sammanhangen och som pĂ„ olika sĂ€tt samt av olika anledningar blivit föremĂ„l för ifrĂ„gasĂ€ttande, "kritik" (ett ord de sjĂ€lva anvĂ€nder för att tysta alla som prövar nya lĂ€ror och företeelser som ALDRIG skulle accepterats i Gids församling för ex. 50 Ă„r sedan).

De kristna som i dag har en profetisk kallelse över sina liv vÄgar knappt sÀga det som Gud givit dem att sÀga av rÀdsla för att ett budskap som inte Àr bara ros utan ocksÄ ris skulle fÄ till följd att de inte blir inbjudna som talare eller vid olika evenemang för ledare, konferenser osv. Dock mÄste de som fÄtt bekrÀftat att de verkligen Àr profeter TALA GUDS ORD OAVSETT KONSEKVENS i denna vÀrlden. De mÄste likt profeterna i GT vara beredda att bli utstötta ur sina egna kyrkor och församlingar samt över lag bli utpekade som negativa och felsökande, besatta av "kritikens ande". Beredda pÄ att bli utpekade som bakÄtstrÀvare som stÄr emot vÀckelse och enhet för att de hÄller fast vid Guds ord som i vissa led inte lÀngre ses som det mest vÀsentliga fundamentet för den kristna tron. De beskylls för att vara kritiska, sjÀlvutnÀmnda "vÀktare pÄ muren" som talar och agerar i "fel" ande. I dessa kristna led sÀtts uppenbarelsekunskap som likvÀrdigt med Bibelns ord och ett kÀnnetecken pÄ sÄdana kristna Àr att de ser upp till, försvarar och söker efterlikna vissa kÀnda profiler inom denna typ av ny kristendom. Inom dessa sammanhang söker man hela tiden "det nya som man hela tiden förvÀntar sig ska komma frÄn Gud trots att det stÄr i Ordet att Gud inte förÀndras utan Àr den samme, igÄr, idag och i all evighet. Om man hela tiden söker det nya som ska ske sÄ kan Àr man vidöppen för exakt vad som helst vilket ocksÄ sedermera fÄr sina konsekvenser..

Ett annat viktigt kÀnnetecken för mÀnniskor i riskzonen att fara vilse och följa med den flodvÄg som redan sveper med sig hela församlingar och mÀngder av troende Àr att dessa kristna alltid springer runt pÄ alla stÀllen som annonserar "mirakelkonferens" el "profetiskt helandemöte" osv.... HÀnder det ngt utöver det vanliga pÄ ngt stÀlle kan du vara sÀker pÄ att trÀffa dem dÀr. De söker tecken, under och helande framför Sanningen i evangelium. NÀmner bara predikanten Jesu namn ett par gÄnger sÄ Àr de nöjda med det. Ingen prövningar ordet som gÄr ut och ingen andeurskillning tillÀmpas innan man öppnar upp sitt hjÀrta och sin sjÀl helt och fullt. 

En annan MYCKET viktig del i att kalla sig profet och bjuda in till ex. helande- och mirakelmöte- som Ă€r en av de mest populĂ€ra titlar pĂ„ kristna sammanhang dĂ€r man oftast bjudit in ngn kĂ€nd predikant eller "profet"- Ă€r att man ABSOLUT INTE fĂ„r LOVA- en sjuk mĂ€nniska som i sin nöd griper efter det sista halmstrĂ„et av hopp om att bli frisk- att efter att personen fĂ„tt förbön sĂ„ ÄR denne mĂ€nniska nu frisk😟. Det Ă€r hemskt för en mkt svĂ„rt sjuk, kanske till och med döende, mĂ€nniska och Ă€ven för dennes nĂ€rmaste anhöriga att sedan inse att det endast var en lögn och inget profetiskt ord frĂ„n Herren😟. 

DĂ„ har man gĂ„tt PÅ TOK för lĂ„ngt i sin sĂ„ kallade "profettjĂ€nst" nĂ€r man för att skydda sitt eget skinn och rykte som "stor gudsman eller profet med helandegĂ„van" hittar pĂ„ en sĂ„dan sak och menar sig ha fĂ„tt detta som ett profetiskt ord frĂ„n Gud trots att det Ă€r mĂ€nniskotankar och ord som kan göra mkt stor skada (detta har jag och man personlig erfarenhet av gĂ€llande förbön för min mans bror som trots löften om att han var frisk frĂ„n cancern, dog ca tvĂ„ veckor senare).

Gud ljuger INTE! AlltsĂ„ var orden inte frĂ„n Gud utan endast en simpel lögn som lĂ€t bra inför resten av "publiken" som sjĂ€lvklart applĂ„derar och ropar Halleluja och Amen. DessvĂ€rre reser denna typ av predikant/"profet" ofta sedan vidare och vittnar om att en mĂ€nniska blev frisk frĂ„n den och den Ă„komman vid "profetens" handpĂ„lĂ€ggning😟. DĂ„ piskas stĂ€mningen upp pĂ„ nĂ€sta möte ocksĂ„ varvid mĂ€nniskor som Ă€r desperata efter helande upplever sig helade efter förbön för att sedan dagen efter inse att de tyvĂ€rr inte blev det.... Vad beror dĂ„ detta pĂ„? 

Beror det pÄ att personen som tog emot förbönen inte hade tillrÀckligt stark tro? eller pÄ att ngn typ av svÀrmisk, psykologisk stÀmning och förvÀntan vÀxt sig sÄ stark sÄ att minsta lilla ord eller beröring frÄn denna fantastiska predikant framkallar ett hypnotiskt tillstÄnd vilket medverkar till olika inre samt yttre kÀnslor av att ngt alldeles speciellt hÀnt under förbönsstunden vilket tolkas som att Gud helat dem?? 

Jag vet inte svaret pÄ denna frÄga men jag har sjÀlv, mÄnga gÄnger varit med om att jag upplevt mig vara i ett förÀndrat medvetandetillstÄnd och att jag haft sÄdan stark förvÀntan pÄ ett gudomligt ingripande av ngt slag och vid förbön har jag upplevt mkt starka kÀnsloyttringar samt manifestationer och efterÄt varit sÀker pÄ att jag blivit fysiskt eller kÀnslomÀssigt helad. Dock har det i de allra flesta fall inte skett ngn förÀndring pÄ det omrÄde jag bett om förbön för.....Vad var det dÄ som hÀnde i min kropp och mitt sinne?? Jag har inget bra svar pÄ pÄ detta och vÄgar mig inte pÄ att spekulera i detta heller. Vi fÄr ju INTE hÀda mot Anden vilket Àr en dödssynd men jag har mÄnga gÄnger bett om svar pÄ vad som skedde med mig vid dessa, ibland mkt starka upplevelser men har Ànnu inget vettigt svar pÄ detta...Dock Àr min tro och personliga övertygelse att nÀr Gud kommer över oss med Sin Helige Ande sÄ sker ngt verkligt och bestÄende i oss som inte faller bort i samma ögonblick som vi lÀmnar den "hÀrliga" atmosfÀren pÄ ett eftermöte. Jag tror inte att kÀnsloyttringar samt olika manifestationer har ngn egennytta utan om Gud rör vid oss sÄ finns ett specifikt syfte med detta och en förÀndring av ngt slag som pÄ ngt sÀtt tjÀnar Guds syfte med vÄra liv. 

Alla mÀnniskor har ett visst behov av bekrÀftelse vilket kan vara en av orsakerna till att mÀnniskor gÀrna vill bli sedda och beundrade av andra mÀnniskor vilket kan vara en orsak till varför man utger sig för att vara anvÀnd av Gud pÄ ett speciellt och/eller mÀktigt sÀtt vilket sedan bidrar till att man trasslar in sig i lögner (kanske inte ens medvetet) samt grova överdrifter och dÀrigenom slÄr undan benen pÄ sig sjÀlv i sina försök att leva upp till sin storslagna "kallelse".

AnmÀl
2014-02-21 17:51 #1 av: Woodland

Vad sorgligt att höra om din svÄger! Du har sorg nu och det Àr inte konstigt att du ligger vaken och grubblar.

Vi kristna Àr alla stackars mÀnniskor som har blivit frÀlsta av nÄd. Det bör inte finnas nivÄskillnader i Àra mellan oss men det har alltid funnits (Jakobsbrevet). Den som tror sig förmer Àn andra Àr andligt nÀrsynt och har glömt att han Àr renad frÄn sina synder enligt 2 Pet. 1.

I Matt 7:22-23 stÄr det hur det kommer gÄ för alla dessa falska helare och profeter som florerar idag. De livnÀr sig pÄ mÀnniskors nöd och lidande. TÀnk vad de skall stÄ till svars för. De hÀdar Gud genom att tillskriva honom saker han inte har gjort eller tÀnker göra. De lÀmnar mÀnskliga spillror bakom sig. Det hade varit bÀttre för dem att de aldrig hade blivit födda enligt Jesus Àn att orsaka fallet av en av hans smÄ.

Det finns inga profeter idag enligt GT eller NT mönster. Gud har givit allt han har att förmedla i sitt ord. Uppenbarelsen Àr fÀrdig. "SÄ sÀger Herren" Àr mellan vÄra bibelpÀrmar.

Med vÀnlig hÀlsning,

Woodland - SajtvÀrd pÄ Jesus i Fokus.

AnmÀl
2014-02-21 19:08 #2 av: [Juel70]

Woodland, det Àr inte jag som skrivit detta, men en vÀn. Tyckte det hon skrev vad bra att tas upp. Blomma

AnmÀl
2014-02-21 21:06 #3 av: Woodland

Jag hoppas hon mÄr bÀttre nu.

Med vÀnlig hÀlsning,

Woodland - SajtvÀrd pÄ Jesus i Fokus.

AnmÀl

Bli medlem pÄ iFokus

För att kunna delta i diskussionen mÄste du bli medlem pÄ iFokus. Det gÄr snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgÄng till över 300 sajter.