Annons:
Etikettböneämnen
Läst 2602 ggr
Ghosthunter
2/20/14, 9:45 PM

Bönen?

Jag har en dum fråga angående en bön. Har det nån betydelse om man ber tyst inom sig eller högt (med rösten)? Eller har inte det nån betydelse?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Woodland
2/20/14, 11:08 PM
#1

Bön till vem? Varför frågar du de kristna om bön?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Ghosthunter
2/21/14, 7:20 AM
#2

Till Gud naturligtvis och vem ska jag annars fråga om inte de kristna? Torsten Flinck eller??

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Juel70]
2/21/14, 8:41 AM
#3

Gud hör både suckar och hög bön. Han vet vad du vill innan du ens har bett det. Men i många fall, iallafall vid deklarationer, är det bra att tala högt, för då blir det en handling i tro.

indra-bus
2/21/14, 11:18 AM
#4

Hemma ber jag tyst alltså tänker när ja ber är de fel?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Juel70]
2/21/14, 12:08 PM
#5

indra-bus. Inte alls fel. 🙂

indra-bus
2/21/14, 12:17 PM
#6

Vad bra, då fortsätter ja så.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
Woodland
2/21/14, 5:24 PM
#7

#2 Enligt din profil "jagar" du spöken och söker kontakt med andar. Det är inte alls en självklarhet att du är intresserad av de kristnas Gud.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Ghosthunter
2/21/14, 6:09 PM
#8

#7 Vad vet du om det? Jag försöker inte vara så stel så att jag låter det ena utesluta det andra….ursäkta att jag lever!

Var ett stort misstag att gå in på denna sajten och bli bemött så. Ett tecken på att även kristna människor är elaka.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Woodland
2/21/14, 9:02 PM
#9

#8 Vad jag vet om dig är vad du själv skrev i din profil. Min reaktion är helt naturlig och inte elak. Sorry att du missuppfattade. Hade du tänkt bön som ett sätt att framkalla någonting eller som beskydd?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Magi-cat
2/21/14, 9:07 PM
#10

#7 Varför denna misstänksamhet? Han ställde en fråga till er för att ni kanske kan svara på den. Det spelar väl ingen roll (för en fråga om bön) vem man är och vad man gör annars?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Woodland
2/21/14, 10:03 PM
#11

#10 …och vem man ber till och för vad?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[VSK]
2/21/14, 10:04 PM
#12

Håller med #10 här ☝️

Magi-cat
2/21/14, 10:10 PM
#13

#11 vad?? Nu förstår jag verkligen inte. Blir ni inte glada om människor frågar er om bön??


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Woodland
2/21/14, 10:23 PM
#14

Ja. Vi gillar frågor. Han har fått svar av Juel i # 3. Man kan be inom spiritism och så vidare därför vill jag har klarhet. TS skrev i sitt första inlägg om EN bön- inte bön.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[VSK]
2/21/14, 10:31 PM
#15

Hur komparerar man bön 🤔

Woodland
2/21/14, 10:39 PM
#16

Hurså?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Ghosthunter
2/21/14, 10:39 PM
#17

Hahhaha….en bön då (det gör väl inte mig tillen sämre människa)

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[VSK]
2/21/14, 10:50 PM
#18

😃

Bäst jag drar så jag inte får Tors hammare i skallen ☝️

OBS ironi

Ghosthunter
2/21/14, 11:12 PM
#19

Jag håller med. Här försöker jag tro på Jesus och tänk om om Jesus var en inkarnation av Gud, som Swedeborg påstgår!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Ghosthunter
2/22/14, 8:19 AM
#21

Jag ber böner för tacksamhet för det lilla jag har!! :)

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Twinflamewolf
2/22/14, 8:22 AM
#22

# 0 Gud hör dig oavsett du ber högt,tyst,eller på annat sätt.Människan är den som krånglar till bönen helt i onödan medan Gud ser och hör allt i all enkelhet.Precis som Juel skriver så vet Gud långt innan vad vi behöver och vad vi ber om.

# 7 Jag utgår från TS att han menar den Kristna Guden eftersom TS vänder sig till Jesus I Fokus.Sen spelar det väl ingen roll om man är spökjägare eller inte för alla har väl rätt till bönen och Guds eviga kärlek.Eller har ni möjligen ensamrätt på Herren vår Gud och Jesus Kristus inom Kristendomen ?

Skulle du även bemöta en person lika ifrågasättande i verkliga livet som frågar om bön eller ber om din hjälp om den personen kommer från andra andliga kretsar?

Instämmer helt med marr Gud dömer inte och här ser vi genast hur dömandet kommer från människan själv inte från Gud

Magi-cat
2/22/14, 8:27 AM
#23

Marrs inlägg försvann visst.:(


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2/22/14, 8:36 AM
#24

Om man ska vara riktigt petig, så räcker det inte med en bön för att vara en riktig kristen människa. Man måste leva därefter. Man kan inte gå ut på krogen och frossa i mat och dryck och dagen efter be om förlåtelse. Man kan inte passera en tiggare utanför Konsum och inte ge denna en större del av sin inkomst. Man kan inte ha sex i syfte för nöjes skull och utan i syfte att få barn.

Hur många kan leva efter dessa normer??

Denna lista kan göras mycket lång…..men jag nöjer mig med detta så länge!

OBS: Detta skrev jag inte för att vara otrevlig. Det är bara ren fakta.

Ljus och kärlek till er alla!!Hjärta

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Marr
2/22/14, 8:38 AM
#25

Oj då hurn't det kan bli!Förskräckt

Då tycker jag väl lite till då; Tycker Juel passar bättre som Sajtvärd här. Juel har respekt för människor!

Har varit här och läst då och då och är troende jag med. Har varit nära att bli medlem i denna grupp. Men jag struntar idet efter det här. Jag duger ju inte vad det verkar…

Bra sagt där Twinflamewolf!

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

agneta-43
2/22/14, 8:42 AM
#26

Varför haka upp sig på bön eller en bön? Det ställs en fråga och det kan ju inte vara så svårt att svara på den? 

Varför lägga in ifrågasättanden om personen bakom frågan och peta i smådetaljer? 

Är det så att vissa får komma in här och ställa frågor men inte andra? 

Jag trodde att Gud var för alla, för alla som tror osv

🤔 Jag kan säga att här kommer jag inte gå in och läsa fler gånger än mindre ställa frågor för bli ifrågasatt som person nej tack…

Medarbetare på Druid & Shaman 

[Juel70]
2/22/14, 8:51 AM
#27

Marr jag är bara vanlig medlem, men tack 🌺 Jag tycker att Woodland gör ett mkt bra jobb. Det finns ju andligt och himlen i fokus, där man kan vara lite mer öppen med att tala om andra gudar osv. Här handlar det nog mer om Jesus och för den som vill söka  enbart Jesus och har frågor och det är viktigt att man håller den röda tråden (Guds ord/bibeln) och inte glider iväg, för då förlorar sidan det som sidan var tänkt för.

Nu skrev jag bara vad jag själv har fått reda på och upplevt. Kram på er!

Annons:
Ghosthunter
2/22/14, 8:56 AM
#28

Som spökjägare är man djävulens hantlangare tydligen?

Men varför ska kristendomen vara så strikt och varför kan man inte modernisera det lite? Måste samma lära, utan att kunna sticka in lite egna teorier, råda för all evighet?

Tänk på Emanuel Swedenborg (som skapade begreppet Nya Kyrkan) Han trodde både på Gud, Jesus och på andar och spöken. Inte bara trodde förresten….han samtalade med alla dessa nästan dagligen…och även utomjordingar, demoner och andra väsen!!

Detta var på 1700-talet….så nytt är det ju inte heller!!Skrattar

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

agneta-43
2/22/14, 8:58 AM
#29

Men jag förstår inte varför GH blir ifrågasatt!? Han har verkligen inte glidit iväg och han har ställt en fråga om bön. Vad kan det vara för fel? Är det stora felet hans Nick? Då handlar det om att varje person måste rannsaka sig själv om den passar in för att få ställa frågor här?

Inget mot dig Juel70 utan jag spinner vidare på det du berättar och vad jag känner

Medarbetare på Druid & Shaman 

[VSK]
2/22/14, 8:58 AM
#30

En fråga bara..

Måste va tro på nån religion för att tro på andevärlden 🤔

Woodland
2/22/14, 9:07 AM
#31

# 21 Jag förstår dig bättre. Att försöka få klarhet i en sak är varken elakt eller kritiskt: varken din fråga om bön eller mina frågor om varför du ställde den. Du nämner Swedenborg. Swedenborg trodde inte på de kristnas Gud. För att vara en kristen måste man överge allt du jagar (spöken, andar) och till exempel Swedenborgs teorier om du tror på dem. De ligger stick i stäv med kristen tro. Om du läser några korta artiklar här på sajten om Gud kan du jämföra vad du har läst om Swedenborgs gudsbild med flera andra rörelser. Gud är ingen jultomte eller passop. Man bör nalkas honom med respekt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

agneta-43
2/22/14, 9:14 AM
#32

Men var står det i bibeln att (jag citerar dig):

"För att vara en kristen måste man överge allt du jagar (spöken, andar) och till exempel Swedenborgs teorier om du tror på dem. De ligger stick i stäv med kristen tro."

Jag har aldrig sett det i bibeln trots jag läst den flera gånger eller är det så att det handlar om tolkningar? Nu undrar jag och frågar då jag inte läst detta själv som du skriver om

Skulle vara tacksam om du kunde skriva var i bibeln det står eller citera från bibeln?

Medarbetare på Druid & Shaman 

Ghosthunter
2/22/14, 9:18 AM
#33

Det sorgliga är att inte ens kristna och djupt religiösa människor kan leva efter Bibelns ord. Vi är alla samma syndare….en bön räcker som sagt inte…..man måste leva efter alla normer och vem klarar av det i dagens samhälle?? Då skulle vi leva i en jordhydda, inte ha några pengar och bara leva på det man själv odlar och uppföder och vem kan leva efter detta i en stad i Sverige??

Men jag förnekar däremot inte att bönen har en viss verkan….men det är väl ganska självklart, annars hade jag ju inte ställt min fråga eller diskuterat detta.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2/22/14, 9:22 AM
#34

Woodland - Läs om Swedenborg innan du kritiserar honom. Han trodde visst på de kristnas Gud och även Jesus. Han var djupt religiös.

Eller påstår du nu att det finns andra gudar??

Det finns väl ingen annan gud en herren själv??

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Juel70]
2/22/14, 9:25 AM
#35

#32 Står massor av verser om detta på olika sätt i bibeln. Kan leta fram några lite senare idag. 

Man får tro på Gud och andar och allt möjligt, MEN, Ett splittrat rike kan inte bestå.

indra-bus
2/22/14, 9:29 AM
#36

Ja kan inte tolka annat de som om Gosthanter frågade om kristen bön. Han var ju på denna sida. Finns ju en massa andra sidor här med andar o spöken.

Mitt svar skulle ha blivit till gud ber man så här.. osv.

Kanske håller han på att bli omvänd ? Men blir man bemött så där kanske man vänder tillbaks. De är väl inte de kristna vill.

Ja hade många "dumma" frågor i början o ifrågasatte de de mesta. De var faktiskt  jehovas vitnen som fick mig omvänd o vicket tålamod dem hade.

Fast en sak gillade inte jag. Deras dömande om att alla kyrkor lär ut fel bara deras tolkning är rätt. Jag tycker att bibeln går att tolka lite olika o vad spelar de för roll om han dog på en påle o inte ett kors han dog för våran synd.

Därför har jag valt svenska kyrkan

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

agneta-43
2/22/14, 9:30 AM
#37

#35 men på olika sätt? är det då tolkningar vi pratar om eller står det rakt på sak? tolkningar det ger jag inget för utan ska det sägas att så ska det stå tydligt skrivet. Och vad menas med "MEN, Ett splittrat rike kan inte bestå." Det är ju också tolkningsbart 🤔

Men jag tackar för om du vill skriva ner eller kopiera in texten från bibeln så jag får se det 🙂

Medarbetare på Druid & Shaman 

Ghosthunter
2/22/14, 9:30 AM
#38

Det är ett splittrat rike för att ingen kan leva efter Bibeln och Guds ord.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Denna kommentar har tagits bort.
Ghosthunter
2/22/14, 10:50 AM
#40

Det är sant, Marr. Jag ställde ju bara en fråga i min enfald om bönen och det första som händer, och vilket jag tycker strider mot en kristen syn, är fördömande.

Jag måste erkänna att jag är inte påläst när det gäller Bibeln eller Guds ord, men är det inte så att Gud inte fördömer någon?

Skulle det vara så, så kan jag förstå att Gud fördömer t.ex en massmördare……men inte en simpel enfaldig spökjägare? Gör han det, så kastar jag i handduken!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Woodland
2/22/14, 11:34 AM
#41

#32

Bibeln har inte specifika verser gällande de kulter som växer upp. Om vi börjar med gamla testamentet fanns inget föredrag för häxeri, trolleri, schamanism i någon form och så vidare. Dessa förordningar är fastställda i gamla testamentet och varken Jesus eller apostlarna har på något sätt rubbat denna ordning i nya testamentet. Den kristna kyrkan har genom alla tider hållit detta som sant och gällande.

Ett exempel är när evangeliet predikades i Efesus:

13 Några kringvandrande judiska andeutdrivare tog sig också för att uttala Herren Jesu namn över dem som hade onda andar. De sade: "Jag besvär er vid den Jesus som Paulus predikar." 14 Det var sju söner till en viss Skevas, en judisk överstepräst, som gjorde så. 15 Men den onde anden svarade dem: "Jesus känner jag till, och vem Paulus är vet jag, men vilka är ni?" 16 Och mannen som hade den onde anden kastade sig över dem, övermannade alla och misshandlade dem så svårt att de måste fly ut ur huset, nakna och blodiga. 17 Detta fick alla i Efesus veta, både judar och greker, och fruktan kom över dem alla, och Herren Jesu namn blev prisat. 18 Många av dem som trodde kom och bekände öppet vad de tidigare hade gjort. 19 Åtskilliga av dem som hade bedrivit trolldom samlade ihop sina böcker och brände upp dem offentligt. Man räknade ut vad de var värda och kom fram till femtiotusen silverdrakmer.[b]20 På detta sätt hade ordet genom Herrens kraft framgång och visade sin styrka. - Apg 19

Det är alldeles omöjligt av utrymmes skäl att återge alla ställen och sammanhang som ger en negativ bild av det ockulta. Juel kanske återkommer med några ställen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
agneta-43
2/22/14, 11:45 AM
#42

Hmmm och då så är alla spökjägare utdrivna från denna sajt… 

Du får ursäkta men jag ser ett mönster i häxjakten som ja, bibeln skriver om för den kom väl in i och med att Guds tro tvingades in i samhället

Vidare så ser jag en likhet i slakten av judarna, de trängdes in i tågen för att transporteras till dödslägren för att antingen skjutas eller gasas ihjäl och dras ner i massgravar och alla böcker som brändes upp för att Någon bestämde det…

När ska det bli ett slut? Varför ses detta som Rätt???? 

Det står även om att vända den andra kinden till mm och att Gud inte dömer 🤔 Hur länge ska en ursäkta mig dammig bok få styra hela världens tänk????

Jag har en tro på något gott, men är detta "goda" Guds tänk då betackar jag mig

Handen på hjärtat så kan inte jag stå för att det är rätt att vända folk ryggen! Det jag läser i bibeln och efter hur många tolkar den så handlar det om ren mobbing 

så tack för mig jag tror på något annat än mobbing!

Medarbetare på Druid & Shaman 

Woodland
2/22/14, 11:48 AM
#43

#33

Jag tror du får läsa Bibeln igen när det gäller vad som förväntas av en som tror. Och sann bön blir besvarad om den är efter Guds vilja.

#34

Tror du jag inte känner till Swedenborg? Det gäller inte att bara tro att Gud och Jesus finns utan man måste utgå ifrån Bibelns vittnesbörd. Hans syn på Gud strider mot den kristna kyrkans. Ja, det finns bara en Gud och han definieras i sitt ord och beskrivningen har fastställts i de tidiga kristna koncilierna baserade på apostlarnas lära.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2/22/14, 11:56 AM
#44

_#38 - Det är ett splittrat rike för att ingen kan leva efter Bibeln och Guds ord.

#40 - Jag måste erkänna att jag är inte påläst när det gäller Bibeln eller Guds ord, men är det inte så att Gud inte fördömer någon?_

Gud är den ultimate domaren. Tanken att Gud inte dömer är en myt. Om du kollar i Bibeln ser du det.

9 Medan jag såg på djuret sattes troner fram, och den Gamle av dagar satte sig ner. Hans kläder var snövita och håret på hans huvud var som ren ull. Hans tron var av eldslågor och hjulen på den var av flammande eld. 10 En ström av eld flöt ut från honom. Tusen gånger tusen tjänade honom och tio tusen gånger tio tusen stod inför honom. Han satte sig ner för att döma och böcker öppnades. - Daniel 7

Jag diskuterar gärna vidare med dig om Bibelns innehåll och tro. 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

agneta-43
2/22/14, 11:58 AM
#45

#43 Ursäkta att jag tränger mig in, men detta är din tolkning och vad du får ut av den. Respektera att det finns fler sidor av myntet.

I allt vi läser, ser, hör mm sker den egna tolkningen det får inte glömmas bort. Din tolkning är rätt för dig, GH:S för sig och min för mig osv För dig finns kanske bara en Gud men kanske inte för andra, varför har du rätt? Vad säger att det "bara" finns en Gud?

Medarbetare på Druid & Shaman 

Woodland
2/22/14, 11:59 AM
#46

#42

Och härmed gav du oss en egen tolkning av inte bara den kristna tron utan också vissa delar av världshistorien.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
copse
2/22/14, 5:06 PM
#50

Den här tråden har spårat ut, så jag stänger den nu.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: