Annons:
Etikettbibeln
Läst 1211 ggr
Highness82
2014-02-18 20:02

Nytt bevis för Evangeliernas tillförlitlighet!

Jag tänkte berätta en sak - som är relativt intressant om man är intresserad utav Apologetik - med andra ord - att försvara sin Kristna tro.  

Och det är att i de fyra Evangelierna så kan man lägga märke till att det är skrivet på ett sätt som man antar att folk tex. skulle säga i vanliga fall.  Jag ska nu ge ett exempel.  Bland de vanligaste killnamnen i Israel under Jesus tid är Simon, Josef, Lasaruz, Judas, Johannes, Jesus, Ananias, Jonathan, Matteus, Manaen och Jakob.    Dessa namn är de elfte mest populära killnamn på Jesus tid i Israel.  

Med tanke på att många av dessa namn förekommer i de fyra evangelierna, så behövs de särskiljas från andra människor med samma namn.  Och detta kan man lägga märke till i evangelierna.  Nu till det första exemplet…Kommer ni ihåg när Herodes halshögg Johannes Döparen?  Vi tar det bibelstället så ska ni få se hur det står.  Från Markusevangeliet kapitel 6

7  Herodes hade nämligen låtit gripa Johannes och sätta honom i fängelse. Anledningen till det var Herodias, hans bror Filippos hustru.   Henne hade han gift sig med,   18  och Johannes hade sagt till Herodes:   ”Det är inte tillåtet för dig att leva ihop med din brors hustru.”   19  Därför var Herodias förbittrad på honom och ville döda honom,   men kunde inte.   20  Ty Herodes hade respekt för Johannes,   som han visste var en rättfärdig och helig man,   och skyddade honom,   och när han hade hört honom kände han sig mycket osäker och ville höra mer av honom.   21  Men en dag kom hennes tillfälle,   och det var när Herodes firade sin födelsedag med ett gästabud för sina stormän och överstarna och de främsta i Galileen.   22  Herodias dotter kom då in och dansade så att Herodes och hans gäster blev förtjusta.   Kungen sade till flickan:   ”  Be mig om vad du vill, och du skall få det.”   23  Och han lovade och svor:   ”Vad du än ber mig om skall jag ge dig,   om det så vore halva mitt rike.”   24  Då gick hon ut och frågade sin mor:   ”Vad skall jag be om?”   Hon svarade: ”Johannes döparens huvud.”   25  Flickan skyndade in till kungen och bad honom:   ”Jag vill att du genast ger mig Johannes döparens huvud på ett fat.”   26  Kungen blev bedrövad,   men för edens och gästernas skull ville han inte säga nej till henne   27  utan skickade en livvakt med befallning att hämta Johannes huvud.   Soldaten gick och halshögg honom i fängelset   28  och kom sedan med hans huvud på ett fat och gav det åt flickan,   och flickan gav det åt sin mor.   29  **Men när Johannes lärjungar fick reda på det kom de dit och hämtade hans döda kropp och lade den i en grav.
**
Under hela den här texten så är det solklart att det handlar om Johannes döparen, så jag tror inte att författaren ville få läsaren att förstå att det är döparen det handlar om.   Med tanke på att det fanns många som hette Johannes på den tiden, så säger Herodias dotter till Herodes: "Jag vill att du genast ger mig Johannes döparens huvud på ett fat."  Johannes kallades alltså döparen - för att folk särskilde honom från andra som hette Johannes.    Om Herodias dotter hade sagt endast: "Johannes" så kanske fel Johannes hade blivit halshuggen.    

Liknande exempel finns överallt i evangelierna…tex. kallades Jesus för: Jesus från Nasaret, därför att folk skulle särskilja Jesus från andra som hette Jesus.  När han befinner sig i Nasaret säger folket bland annat: Är det inte Jesus, snickarens son?     När han befinner sig utanför Nasaret så kallas han: "Jesus från Nasaret. " eller: "Jesus från Galileen" 

Dessa nya rön visar på en sak - och det är att författarna måste ha varit kunniga i vilka namn som var populära i just Israel under den här tiden.   När det kommer till Simon - så förklaras han med två saker.  Hans bror heter Andreas och de var fiskare.  Judas, Judas Iskaroit - eller Judas, som förådde Jesus.   Johannes, bror till Jakob.

Annons:
Upp till toppen
Annons: