Annons:
Etikettbibeln
Läst 3105 ggr
copse
2014-02-17 18:58

Ändrades Bibeltexterna?

Saxat från denna tråd pga OT:

Avatar för Sjöstjärna

2014-02-17 16:33 #11 av Sjöstjärna

#10 Min övertygelse att en text omöjligt kan leva i över 200 år och vara av avgörande intresse för maktintresserade människor utan att förvanskas och förändras. Det märks ju inte minst på de olika översättningar och årgångar av Bibeln som finns.

När det gäller tolkningen bygger jag det på att människan är skapad till Guds avbild och därmed förutsätts både intelligens och utveckling i min mening. Av den anledningen ser jag det som självklart att innehållet ska anpassas efter aktuella förutsättningar och att det är andemeningen som är det centrala budskapet.

/Fröis

Avatar för Woodland

2014-02-17 17:00 #12 av Woodland

# 11

Jag håller med att om vissa delar av texterna bör tolkas i ett historiskt sammanhang.

Det är naturligt att vara misstänksam mot maktmänniskor och vi kan också erkänna att det fanns de som tolkade texten till sin fördel och för sina egna syften då som nu.

Beviset mot att själva texten har förvanskas är i själva verket de olika bibelöversättningarna. De är samstämmiga på alla viktiga punkter, om man inte tar med "Nya Världens" översättning vill säga.

Läser man bibeln på svenska, engelska, tyska, franska och så vidare är det samma bibeltexter. Läser man kyrkofädernas brev citerar de Apostlarnas brev precis som de står i min bibel.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Avatar för Sjöstjärna

2014-02-17 18:19 #13 av Sjöstjärna

Jag tänkte inte så mycket på översättning till olika språk utan olika översättningar genom tiderna, om man järmför bibeltexter idag med dem för några hundra år sedan så finns det en del skillnader. Det finns också ganska övertygande indikationer på att vissa delar har tagits bort helt ganska tidigt.

/Fröis

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Annons:
Woodland
2014-02-17 19:02
#1

Intressant. Vilka texter är det du menar?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Winrey
2014-02-17 19:12
#2

Tror också bibeln har blivit ändrad med tiden. Den har skrivits vidare och översatts av enstaka människor som tolkar den på sitt sätt genom tiderna.

May the spirit of the wolf guide me in life.

UfosFinnsFaktiskt
2014-02-17 19:51
#3

Jag har fått uppfattningen att det inte alls skiljer så mycket. http://sv.wikipedia.org/wiki/Dödahavsrullarna‎ En får också komma ihåg att Gud är allvetande.

Winrey
2014-02-17 20:08
#4

#3 Det där ju inte hela bibeln.

May the spirit of the wolf guide me in life.

UfosFinnsFaktiskt
2014-02-17 20:28
#5

Nej, men en väsentlig del.

TS skrev:

Det märks ju inte minst på de olika översättningar och årgångar av Bibeln som finns.

Kan du inte se en viss anledning till att det finns så många olika versioner av bibeln om det finns risk med översättningar? Det är ju knappast en person som går genom översättningarna utan en hel grupp. Och skulle något skilja sig en masse och gå förbi den gruppen präster så har vi vanligt folk som också de knappast måste hålla tyst.

Winrey
2014-02-17 20:34
#6

#5 Tror fortfarande inte på att allt som står i bibeln är sant, och inte står som det gjorde först i början.

May the spirit of the wolf guide me in life.

Annons:
UfosFinnsFaktiskt
2014-02-17 20:41
#7

#6: är det nått speciellt du tror de luras med?

Woodland
2014-02-17 21:32
#8

Är TRO på en ändring av skriftens texter allt som finns?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Winrey
2014-02-17 23:41
#9

#7 Jag läste i bibeln här hemma att två döttrar gick i sängs med sin gamla far och blev sedan gravida, och att Abrahams fru är hans syster.. Jag tror inte på att Gud förespråkar incest och är så sträng som han framställs i bibeln.

#8 Givetvis är det en tro lika mycket som att tro att allt i bibeln är 100% sant.

För att ingen ska missförstå så tror jag på Gud, men bara inte på att allt i bibeln är 100% sant.

May the spirit of the wolf guide me in life.

Woodland
2014-02-18 09:41
#10

#9 En sak som styrker bibeln är att de inblandade karaktärerna inte skönmålas. Deras berättelser återges med alla deras fel och brister likväl som de starka dragen i deras personligheter. Du hänsyftar till berättelsen om Lot. Gud godkänner inte incest, men den synden med mängder av andra finns nedtecknad i bibeln. Hela mänsklighetens fall finns utmålat där och den största synden är återberättad i detalj - Jesus korsfästelse. Att någonting återges i bibeln betyder inte att Gud godkänner det. Abrahams fru Sara var inte hans syster.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-02-18 10:07
#11

#9 Visst har du rätt att det är TRO som definierar vår bibelsyn. Men om man har inställningen att texterna har ändrats så att innehållet inte kan tas på allvar måste det gå att bevisa detta. Med tanke på den enorma kunskapsbank som finns att tillgå inom den kristna kyrkan angående texterna finns det ingen brist på olika texter och dokument.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Winrey
2014-02-18 17:06
#12

#10 Tror inte heller att Gud skulle låta sina änglar döda Lots fru för att hon vände sig om när änglarna förstörde deras stad. Jag tror inte på en sträng Gud, utan på en Gud som är mjuk och vänlig och dödar inte för något sådant litet.

May the spirit of the wolf guide me in life.

[Juel70]
2014-02-18 17:24
#13

#12 

När man befinns rättfärdig i/genom Kristus, så finns ingen fördömelse längre.

Det finns rätt många exempel på hur Gud varnat innan, men om man inte lyder, så går det som det går. Gud är rättvis, inte grym. Gud är också god.

Annons:
Woodland
2014-02-18 17:26
#14

# 12

Änglarna dödade inte Lots fru. Enligt 1 Moseboken 19 Då lät Herren svavel och eld regna ner från himlen, från Herren, över Sodom och Gomorra.25 Han omstörtade dessa städer med hela slätten och alla dem som bodde i städerna och det som växte på marken. 26 Men Lots hustru som följde efter honom såg sig tillbaka. Och hon blev en saltstod.

en Gud som är mjuk och vänlig och dödar inte för något sådant litet

Skulle din Gud döda för en stor sak?   I så fall vilken sak?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Winrey
2014-02-18 19:50
#16

#14 Gud framställs så sträng i bibeln jag tror inte att han är sträng. Gud straffar riktig ondska.

May the spirit of the wolf guide me in life.

Denna kommentar har tagits bort.
Woodland
2014-02-18 21:13
#18

# 16 Tror du att det finns en annan källa förutom bibeln som berättar hurdan Gud är?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Winrey
2014-02-18 21:16
#19

#18 Tror man mer känner själv hur Gud är.

May the spirit of the wolf guide me in life.

[Juel70]
2014-02-19 07:45
#20

#19 Ibland (händer regelbundet)har anklagaren kommit och anklagat mig inför Gud och om jag inte mår så bra den dagen, så är det lätt att gå på lögnerna från anklagaren om mig själv och Gud. Jag tror Gud blir lika ledsen varje gång vi går på anklagarens lögner.

Men Guds ord kan vi lita på, det kommer alltid att bestå och Gud ljuger inte, Han är sanning. 🌺

Annons:
Woodland
2014-02-19 08:46
#21

# 19

Så är Gud en känsla? 

Vill du förklara vad du baserar din tro på i inlägg #6?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Winrey
2014-02-19 17:45
#22

#21 Jag tror inte att Gud är så sträng som han framställs i bibeln. För mig är Gud god och mjukare. Jag säger inte att allt i bibeln inte är sant.

Jag tror på Gud är det inte det som är det viktigaste?

May the spirit of the wolf guide me in life.

[Juel70]
2014-02-19 18:34
#23

#22 Lita på det, för Gud är full av nåd och kärlek.

Därför är det viktigt att du läser bibeln så att du får kunskap och ju mer du läser, desto mer kommer Gud att uppenbara hemligheter för dig ❤️

Woodland
2014-02-19 18:41
#24

# 22

Jag tror på Gud är det inte det som är det viktigaste? 

Att tro att Gud existerar är bra men inte tillräckligt. Bibeln säger - Du tror att Gud är en. Det gör du rätt i. Också de onda andarna tror det, och bävar. Jakob 2:19

Det är många som inte tänker på att Satan och demonerna känner mycket väl till Guds existens! Inte bara det men de erkänner Gud och Jesus makt och överhöghet. 

När de träffade på Jesus blev de plågade och ropade ut liksom - 

Nu skrek de: "Vad har vi med dig att göra, du Guds Son? Har du kommit hit för att plåga oss i förtid?" Matt. 8:29

"Vad har vi med dig att göra, Jesus från Nasaret? Har du kommit för att fördärva oss? Jag vet vem du är, du Guds Helige." Lukas 4:34

 "Vad har vi med dig att göra, Jesus från Nasaret? Har du kommit för att fördärva oss? Jag vet vem du är, du Guds Helige." Markus 1:24

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Winrey
2014-02-19 19:00
#25

#24 Jag tror mer än på bara hans existens, jag tror på att Gud är god och alltid är med en.

May the spirit of the wolf guide me in life.

Woodland
2014-02-19 19:25
#26

#25 Du har rätt att Gud är med oss alla för hans ögon övervakar hela jorden. Ännu viktigare är ett förhållande med Jesus som ens egen frälsare. Det är evigt liv att lära känna Gud (Fadern) och Jesus som han har sänt. Det finns ingenting som kan mätas med det!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Winrey
2014-02-19 20:16
#27

#26 Tror även på Jesus, så vad är problemet? (frågan är ej ställd i elak ton)

May the spirit of the wolf guide me in life.

Annons:
[Juel70]
2014-02-19 21:06
#28

#27 Tror ingen vill vara eller låta elak eller nåt, men jag tror att (om jag kollar med mig själv) så är man som kristen noga med att det är viktigt att man läser Guds ord, budskapet.  Det är många som säger att dom tror på Gud men inte bibeln, men i bibeln finns budskapet och lärdomen. 

Om man inte ens är villig att vilja läsa budskapet och förstå det, så har man ringat in sig i en "egen hage".

Winrey
2014-02-20 00:06
#29

#28 Jag har läst en del utav bibeln och läser gärna vidare, men man är inte ond för att inte tro på allt som står i bibeln. Det finns dom som säger (ingen har sagt det i detta forum så jag riktar inte detta till någon här) att man är ond och kommer till helvetet om man inte tror på allt som står i bibeln. Och det är ren skrämseltaktik, och jag tycker inte man ska skrämmas till att tro något utan man får själv välja. Vilket jag tror också är meningen med att Gud gav oss en fri vilja. Jag tror på Gud men inte på allt som står i bibeln och jag är ingen ond människa för det.

May the spirit of the wolf guide me in life.

Woodland
2014-02-20 18:27
#30

# 29 Nej, man är inte ond för att man inte tror på allt i bibeln. Det kan vara ett symptom på vår brist men samtidigt föds vi alla som syndare och behöver Guds förlåtelse. Ingen av oss har helt hundra koll på allt men om du undrar över någonting som står i bibeln kan vi kanske hjälpa till.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Winrey
2014-02-20 19:13
#31

#30 Men tror inte det är en synd att inte tro på allt i bibeln.

May the spirit of the wolf guide me in life.

Camillhe
2014-02-20 20:55
#32

Det handlar inte om "synd". Om man inte tror att Bibeln är Guds ord och tror att man kan välja lite vad som helst vad man vill tro på, då kan man inte lära känna Gud på riktigt. Det är genom Bibeln som Gud har talat till oss. Han kan tala till oss på fler sätt men vi kontrollerar allt genom att gå till Hans ord och se att det stämmer överens med det.

lenjon1
2014-02-22 12:21
#33

Menar du på fullaste allvar #30 att vi människor föds i synd?

Woodland
2014-02-22 17:11
#34

# 33 Naturligtvis! Har du inte hört det förut?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
2014-02-22 18:25
#35

# 33 forts. Ja. Enligt den judiska/kristna tron är alla födda i ett tillstånd av en bruten relation med Gud. Adam och Eva skapades syndfria och Jesus Kristus föddes helt syndfri- endast dessa.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Forummedlemmen]
2014-02-23 22:15
#36

Jag tycker vissa dyrkar själva Bibeln. Bibeln är viktig i kristen tro förstår jag, för det är främst där det berättas om Jesus och lite annat. Men det är väl fortfarande inte Bibeln som skall tillbedjas?

Woodland
2014-02-23 22:34
#37

# 36 Ingen kristen tillber bibeln men allt vi tror på och upplever måste stämma av mot den. För att förenkla det hela, bibeln är Guds budskap till mänskligheten.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

lenjon1
2014-02-24 19:16
#38

Varför svarar du så spydigt Woodland…jag tog illa vid mig…

Att man idag 2014 ser att vi föds onda känns oerhört  främmande för mig. Gud har pratat i så många andra böcker och genom så många andra människor. Många av bibeltexterna är förvanskade, det är inte så Gud menade på långa vägar. Så skrev man för att få kontroll över människor. Det är i mina ögon farligt att bokstavligen tro på ALLT  som sägs i bibeln.

Gud är kärleken. Det finns ingen straffande Gud. Vi föddes till vår fria vilja och det är en av de största kärlekshandlingar vi fått från Gud. Sedan har många många människor använt den fria vilja på sitt eget sätt, på sätt som många av oss inte ser som goda gärningar.

Gud är störst, men "han" är också vi människor och vi människor är också Gud. Vi är alla en

Woodland
2014-02-24 21:20
#39

# 38 Hur kan en enkel motfråga vara spydig? Det var ingen spydighet i det utan en enkel fråga. Vilket svar du ger belyser vad du har hört eller förstår om ämnet. Du fortsatte i ditt inlägg att utveckla din position. Så är det i en diskussion - man kan komma med påståenden, frågor och idéer och allt ingår i utbytet. Nu har jag en fråga till och den är allvarligt menad. Du påstår att Gud har talat genom så många andra och så vidare och så som Gud ger sig till känna i bibeln är inte så som Gud är. Du anser också att bibeln är förvanskad, en bok använd för att få kontroll över andra och farlig att ta på de största allvar. Nu till min fråga - kan du bevisa dina slutsatser?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Winrey
2014-02-24 23:36
#40

Tycker också att att det är farligt att bokstavligen tro på allt i bibeln. Se bara hur det var förr i tiden när majoriteten av människor trodde bokstavligen på allt i bibeln. Hur hemska dom var mot människor, massjakt på ''häxor'' osv. Dom i korståget var inte heller trevliga.

May the spirit of the wolf guide me in life.

Woodland
2014-02-25 22:24
#41

# 40

Hur hemska dom var mot människor, massjakt på ''häxor'' osv. Dom i korståget var inte heller trevliga.

Jag återkommer mera konkret om dessa saker (häxjakt och korståg) i nya trådar!  🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
2014-02-25 22:44
#42

Som kristna hör vi många gånger fraser och påståenden som slängs ut om saker, till exempel om bibeln. Det blir till slut lite klichéartat och frågan är hur mycket sanning det finns bakom antaganden.

För den troende - Det finns mycket som är nedskrivet i bibeln och böckerna som täcker över tusentals år. Det finns historia som är intressant för den bibeltroende. Det finns stamtavlor som bekräftar härkomst. Det finns ceremonier som inte gäller idag. Det finns vissa lagar och förordningar som inte gäller för våra tider därför att Jesus Kristus fullbordade dem, och de har funnits som en skuggbild av honom. Listan kan göras lång men poängen är att allt är Guds ord till mänskligheten. 

Det påstås att bibelns texter har förvanskas genom tiderna. Brist på bevis är talande i sig själv. De ursprungliga dokumenten tog judarna väl tillvara på. Särskilda ordningar gällde när de fem förste Moseböckerna (Torah) nedtecknades, Psaltaren, Ordspråksboken och Profeterna i bibelns Gamla Testamentet bevakades också för att texten inte skulle förvanskas. Dessutom genomgick varje bok en noggrann granskning för att se om den platsade bland de andra. De judiska lärde godkände till exempel inte de böcker som finns i Apokryferna och de ingår inte i Gamla Testamentet som de andra. När en Torah kopieras granskas den och alla 304,805 tecken, och minsta prick måste vara precis som grundtexten. Någon miss och den är obrukbar. Den skriftlärde måste börja om från början.

När det gäller Nya Testamentet skrivs de fyra evangelium av apostlarna som ögonvittnen till vad de hade sett, hört och upplevt. Om de inte själva skrev var det en lärjunge som skrev efter deras diktion. Deras olika brev hade cirkulerat i den tidiga kyrkan och kopior spreds till de olika församlingarna i världen där tron bredde ut sig. Det är så att om man ändå hade tappat bort hela Nya Testamentet kunde man sammanställa en ny kopia (förutom några icke-betydelsefulla verser) endast på grund av kyrkofädernas skrifter. 

Varför finns inte fler böcker i bibeln? Det är här som föreställningen kommer in att det fanns fler böcker som Gud har talat igenom och att dessa inte fick vara med för att de stygga kyrkans män sade "nej". Men det är inte sant. För de mesta räcker det att läsa dessa påstådda inspirerade böcker för att märka att de inte alls är i linje med nya testamentets böcker eller helt enkelt är undermåliga.

Vi är helt övertygade om att Gud är tillräcklig och kan bevara sitt ord för oss alla.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
2014-02-27 15:15
#43

Amen!

[EatTheScroll]
2014-04-17 15:18
#44

#14 Gud framställs så sträng i bibeln jag tror inte att han ärså sträng. Gud straffar riktig ondska.

Gud i Bibeln straffade folk som mördade bäbisar, han gav dem 400 år att ångra sina synder. Är det riktig ondska eller Gud var orättvis?

Upp till toppen
Annons: